بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از انواع ویتامین ب است که به نام ویتامین H هم شناخته می شود. بیوتین مکملی است که بعضی اوقات برای دیابت، ناخن های  شکننده و سایر بیماریها استفاده می شود.biotin-foods

چرا افراد بیوتین مصرف می کنند؟

بیوتین نقشی اساسی در بدن ایفا می کند. بیوتین به سلامت پوست، اعصاب، دستگاه گوارش، سوخت و ساز و سلول ها کمک می کند. همچنین بیوتین می تواند به درمان آسیب های سیستم عصبی مانند نوروپاتی محیطی که درنتیجه بیماری های کلیه و دیابت رخ می دهد، کمک کند.

مدتهاست دانشمندان دارند برروی اثرات درمانی بیوتین تحقیق می کنند. تحقیقات اخیر پیشنهاد می دهند که ترکیبی از بیوتین و کروم می تواند به افزایش قند خون در افراد دیابتی کمک کند. تحقیقات دیگری که در مورد بیوتین انجام شده اند پیشنهاد می دهند که می توان از بیوتین برای تقویت ناخن های شکننده استفاده کرد.

لازم بذکر است که با همه فواید بیوتین افراد معمولا نیازی به دریافت بیوتین بصورت مصنوعی و قرص ندارند. بدن ما بیوتین را از غذایی که مصرف می کنیم دریافت می کند و همچنین بدن قادر به بازیافت بیوتین دریافت شده است.

بعضی اوقات خانم های باردار ممکن است سطح بیوتینشان افت کند و پزشک برای آنها بیوتین تجویز نماید.

بیوتین در خوراکی های طبیعی

بیوتین بصورت طبیعی در خیلی از خوراکی ها وجود دارد. غلات سبوس دار، نان سبوس دار، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، ماهی سالمون و مرغ سرشار از بیوتین هستند. بیوتین درون غذا معمولا به پروتئین جسیبده است و جذب پایینی دارد.

عوارض جانبی

بنظر می رسد که بیوتین مکملی بی خطر حتی در مقادیر مصرف بالا می باشد. با اینحال اگر شما باردارید یا شیر می دهید می بایست قبل از مصرف آن با پزشک صحبت کنید.

جدول مصرف بیوتین در سنین مختلف

سن میزان مصرف
0 تا 6 ماهگی 5 میکروگرم در روز
7 تا 12 ماهگی 6 میکروگرم در روز
1 تا 3 سالگی 8 میکروگرم در روز
4 تا 8 سالگی 12 میکروگرم در روز
9 تا 13 سالگی 20 میکروگرم در روز
14 تا 18 سالگی 25 میکروگرم در روز
19 سالگی به بالا 30 میکروگرم در روز
زنان باردار 30 میکروگرم در روز
زنان شیرده 35 میکروگرم در روز

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:بیوتین,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:10 | نویسنده : عارف بساکی |

خواص ویتامین e چیست؟خطرات ویتامین ای کدام است؟

ویتامین e مهم ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم های سالم است. در سالهای اخیر مکمل‌ های حاوی ویتامین e  بدلیل خواص آنتی اکسیدان(آنتی اکسیدان ها از سلولها در برابر آسیب محافظت می‌کنند) ویتامین e بسیار مشهور شده‌اند. با اینحال فواید و خطرات ویتامین e هنوز خیلی مشخص نیست. ویتامین e

چرا افراد ویتامین e مصرف می‌کنند

خیلی از مردم ویتامین e را با امید پیشگیری و درمان بیماریها مصرف می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده که ویتامین e در پیشگیری از بیماریهایی چون سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر، آب مروارید و خیلی دیگر از بیماری ها بی‌نتیجه است. تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل ویتامین e فقط در افرادیکه واقعا کمبود ویتامین e دارند، موثر است، البته این کمبود هم فقط در افرادیکه دارای مشکلات گوارشی و یا فیبروز کیستیک هستند، رخ می‌دهد و بسیار نادر است. افرادیکه رژیم غذایی خیلی کم چربی دارند هم در خطر ابتلا به این بیماری است.

میزان مورد نیاز ویتامین e چقدر است؟

میزان توصیه شده ویتامین e (هم آنچه در غذا وجود دارد و هم آنچه در مکمل ها هست) در افراد به شرح جدول زیر است:

سن میزان توصیه شده ویتامین e در واحد میلی گرم(mg) و واحد بین المللی (IU)
کودکان
1 تا 3 سالگی 6 میلی گرم در روز یا 9 IU
4 تا 8 سالگی 7 میلی‌ گرم در روز یا 10.4 IU
9 تا 13 سالگی 11 میلی گرم در روز یا 16.4 IU
خانم ها
14 سال به بالا 15 میلی گرم در روز یا 22.4 IU
باردار 15 میلی گرم در روز یا 22.4 IU
شیردهی 19 میلی گرم در روز یا 28.5 IU
مردان
14 سال به بالا 15 میلی گرم در روز یا 22.4 IU

بیشترین حدی از این مکمل که بدن می‌تواند تحمل کند، به میزان زیر است، قابل ذکر است که برای مصرف مقادیر بالای این ویتامین که به منظور درمان کمبود ویتامین e استفاده می‌شود، دستور پزشک مورد نیاز است.

سن بیشترین میزان قابل تحمل برای بدن در واحد میلی گرم (mg) و واحد بین المللی (IU)
1 تا 3 سالگی 200 میلی گرم یا 300 IU
4 تا 8 سالگی 300 میلی گرم یا 450 IU
9 تا 13 سالگی 600 میلی گرم یا 900 IU
14 تا 18 سالگی 800 میلی گرم یا 1200 IU
19 سال به بالا 1000 میلی گرم یا 1500 IU

از آنجاییکه ویتامین e یک ویتامین محلول در چربی است، بهترین شیوه مصرف آن همراه غذا می‌باشد.

منابع طبیعی ویتامین e

اکثر افراد ویتامین e کافی و مورد نیازشان را از خوراکیها دریافت می‌کنند. بهترین منابع ویتامین e شامل:

  • روغن های گیاهی
  • سبزیجات برگدار و پررنگ همچون اسفناج
  • غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی شده با ویتامین e
  • تخم مرغ
  • آجیل

میزان ویتامین e موجود در منابع طبیعی

میزان ویتامین e در هر 100 گرم از ماده غذایی حدودا در اندازه زیر است:

خوراکیهای حاوی ویتامین e  میزان وجود ویتامین e در صد گرم (mg/ 100 g) 
روغن جوانه گندم 150 میلی گرم
روغن آفتاب گردان  41 میلی گرم
آجیل ها 21 میلی گرم
روغن خرما 15 میلی گرم
سبزیجات برگدار و پررنگ  از قبیل اسفناج، برگ چغندر و … 2.5 میلی گرم
آواکادو 2.1 میلی گرم
کیوی 1.5 میلی گرم
کلم بروکلی 1 میلی گرم
گوجه فرنگی 5. میلی گرم

خطرات  مصرف زیاد ویتامین e

خطرات و مزایای استفاده از ویتامین e هنوز شناخته شده نیست.

مصرف بلندمدت ویتامین e (بیشتر از 10 سال) می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود. 

یک از تحقیقاتی که در مورد این بیماری انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف بالای ویتامین e ( بیشتر از 400 UI در روز) چه بصورت طبیعی و چه بشکل مکمل باعث افزایش خطر مرگ می‌شود. 

تحقیقات داشنمندان قلب و عروق نشان می‌دهد که افرادیکه مشکلات قلبی عروقی و یا دیابت دارند و روزانه بیشتر از 400 UI ویتامین e دریافت می‌کنند،‌ در خطر نارسایی قلبی قرار دارند.

مصرف زیاد مکمل ویتامین e در 8 هفته اول بارداری می‌تواند 1.7 تا 9 برابر خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلبی در کودکان را افزایش می‌دهد.

مردانیکه در هفته بیشتر از 7 بار مکمل های مولتی ویتامین بهمراه ویتامین e مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها بشدت افزایش می‌یابد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که ویتامین e مورد نیاز بدنتان را از راههای طبیعی تامین کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض جانبی ویتامین e

ویتامین e موضعی می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

مصرف بیش از حد مکمل ویتامین e می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر گردد. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.

افرادیکه از داروهای رقیق کننده خون (همچون وارفارین و یا آسپرین) و یا سایر داروها استفاده می‌کنند، می بایست قبل از مصرف با پزشک‌شان مشورت نمایند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب: ویتامینe ,خطرات ویتامین ای,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:8 | نویسنده : عارف بساکی |

نیاسین یا ویتامین ب 3 چیست؟

مقدار کافی نیاسین یا ویتامین ب 3 در بدن، برای سلامتی عمومی بدن لازم می‌باشد. نیاسین برای کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون (LDL) و پایین آوردن خطر بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیاسین بطور طبیعی در اکثر خوراکی‌ها از جمله سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ و همچنین غذاهای غنی شده با ویتامین ب 3 وجود دارد.

چه کسانی نیاسین مصرف می‌کنند؟نیاسین یا ویتامین ب 3

نیاسین یا ویتامین ب 3 بعنوان یکی از راههای درمان کلسترول بالای خون و کاهش سطح کلسترول خون استفاده می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که نیاسین می‌تواند سطح کلسترول خوب خون یا HDL را افزایش و سطح تریگلیسیرید و کلسترول بد خون (LDL) را کاهش دهد.  از آنجاییکه نیاسین فقط در مقادیر زیاد خاصیت درمانی برای کلسترول خون دارد و میزان بالای نیاسین ممکن است باعث آسیب رسیدن به کبد، مشکلات دستگاه گوارش و یا عدم تحمل گلوکز شود، شما نباید بصورت خودسرانه آن را مصرف کرده و حتما با دستور و مشورت پزشک اقدام به مصرف آن نمایید.

نیاسین سایر فوایدی از جمله، کاهش خطر تصلب شرایین و یا سخت شدن شریان ها دارد. افرادیکه تابحال یکبار دچار سکته قلبی شده اند، با استفاده از نیاسین می‌توانند خطر سکته قلبی دوم را کاهش دهند. نیاسین ممکن است بتواند، خطر بیماری‌هایی از جمله آلزایمر، آب مروارید، آرتروز و یا دیابت نوع 1 کاهش دهد. 

میزان مورد نیاز نیاسین برای بدن

همه افراد روزانه نیاز به مقدار مشخصی نیاسین برای عملکرد صحیح بدنشان دارند. این میزان مصرف مرجع غذایی (DRI) نامیده می‌شود. این میزان در افراد مختلف بسته به سن و جنس به شرح زیر است:

  • کودکان: بین 2 تا 16 میلی گرم در روز
  • مردان: 16 میلی گرم در روز
  • خانم ها: 14 میلی گرم در روز
  • خانم های باردار: 18 میلی گرم در روز
  • خانم های شیرده: 17 میلی گرم در روز
  • حداکثر مصرف روزانه برای بزرگسالان در تمام سنین: 35 میلی گرم در روز

میزان نیاسین مصرفی در هنگام درمان کلسترول خون 1 تا 3 گرم و یا حتی بیشتر در روز می‌باشد. 

از آنجاییکه نیاسین می‌تواند باعث ناراحتی معده شود، بهتر است همراه با غذا مصرف شود. برای جلوگیری از گرگرفتگی، ممکن است پزشکتان نیاسین را همراه آسپرین، آرامش بدون استروئید و یا آنتی هیستامین در چند هفته اول تا زمانیکه بدن به نیاسین عادت کند، تجویز نماید.

منابع غذایی تامین نیاسین

نیاسین در طیف گسترده‌ای از خوراکی‌ها از جمله جگر، مرغ، گوشت گوساله، ماهی، حبوبات، بادام زمینی و بنشن یافت می‌شود. منابع نیاسین بعلاوه میزان نیاسین موجود در آنها به شرح زیر است:

منبع غذایی میزان نیاسین در هر صد گرم
در محصولات حیوانی
کبد، دل و قلوه 9 تا 15 میلی گرم
مرغ و سینه مرغ 6.5 میلی گرم
گوشت گوساله 5 تا 6 میلی گرم
انواع ماهی از جمله

سالمون و یا تن

2.5 تا 13 میلی گرم
تخم مرغ 0.1 میلی گرم
گوشت گوزن و آهو 8.43 میلی گرم
در محصولا گیاهی
آووکادو 1 میلی گرم
خرما 2 میلی گرم
گوجه فرنگی 0.7 میلی گرم
سبزیجات برگ‌دار 0.3 تا .04 میلی گرم
بروکلی 0.3 تا 0.6 میلی گرم
بنشن 0.4 تا 16 میلی گرم
غلات کامل 4 تا 29.5 میلی گرم

خطرات مصرف نیاسین

در مقادیر کم نیاسین بی‌خطر و مطمئن می‌باشد. اما در مقادیر بالا که برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، نیاسین می‌تواند خطرناک بوده و یا با سایر داروها تداخل داشته باشد. همچنین زنان شیرده و کودکان نباید بیشتر از مقادیر مجاز توصیه شده، اقدام به مصرف نیاسین نمایند. سایر خطرات و تداخلات شامل:

  • عوارض جانبی. نیاسین می‌تواند باعث گرگرفتگی (قرمزی و گرمی صورت و گردن) بخصوص در اوایل شروع مصرف آن شود. همچنین نیاسین ممکن است باعث ناراحتی معده و یا اسهال گردد. 
  • خطرات. نیاسین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کبدی، زخم معده، تغییر سطح گلوکز، آسیب رساندن به ماهیچه‌ها، کاهش فشارخون، تغییر ریتم تپش قلب و سایر مشکلات گردد. افرادیکه دچار مشکلات کبد و کلیه، دیابت، فشارخون بالا و یا سایر بیماری‌ها می‌باشند، باید قبل از مصرف نیاسین با پزشک مشورت نمایند. بدون دستور پزشک از نیاسین برای درمان کلسترول بالای خون استفاده نکنید.
  • تداخلات دارویی. مکمل های نیاسین می‌توانند با داروهایی از جمله داروهای دیابت، رقیق کننده خون، داروهای ضد تشنج، داروهای فشار خون، هورمون‌های تیروئیدی و آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد. مصرف الکل با مکمل های آنتی اکسیدان دار و یا جینکو نیز می‌تواند تداخل داشته باشد. همچنین مصرف نیاسین با الکل خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:نیاسین,ویتامین ب 3,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:6 | نویسنده : عارف بساکی |

ویتامین D چیست؟ فواید و مضرات ویتامین دی کدام است؟

ویتامین دی (Vitamin D)، در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی ها، تخم مرغ، شیرهای فرآوری شده و روغن کبد ماهی کاد یافت می‌شود. همچنین نور خورشید تولید روزانه ویتامین دی (Vitamin D) در بدن را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد روزانه ده دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری نماید.

واژه ویتامین D به چندین شکل مختلف این ویتامین اشاره می‌نماید. دو فرم مهم برای انسان ها ویتامین D2 که توسط گیاهان و ویتامین D3 که توسط پوست بدن انسان (زمانیکه دربرابر آفتاب هستیم) ساخته می‌شوند، هستند. خوراکی‌ها معمولا با ویتامین D2 یا D3 غنی می‌شوند.ویتامین D

نقش اصلی ویتامین D حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون می‌باشد. ویتامین D به بدن برای جذب کلسیم، که برای شکل دادن استخوان ها و حفظ استحکامشان مفید است، کمک می‌کند. ویتامین D به تنهایی و یا همراه با کلسیم برای بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش شکستگی آنها استفاده می‌شود. همچنین ویتامین D ممکن است بتواند در برابر آرتروز، فشارخون بالا، سرطان و سایر بیماری ها از بدن محافظت نماید. 

نرمی استخوان و osteomalacia دوتا از بیماری های قدیمی مرتبط با کمبود ویتامین D هستند. درکودکان کمبود ویتامین دی باعث نرمی استخوان (نرم شدن و ضعیف شدن استخوان) می‌شود. در بزرگسالان کمبود ویتامین D باعث osteomalacia (استخوان ها و ماهیچه های ضعیف) می‌شود. افراد در خطر کمبود ویتامین دی افراد مسن، افراد چاق، افردیکه کم دربرابر نورآفتاب قرار دارند و کودکانیکه فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، می‌باشند. افرادیکه دچار بیماری هایی همچون فیبروز کیستیک (ساخته شدن بلغم و مخاط در ریه) یا بیماری التهابی روده می‌باشند، در خطر کمبود ویتامین دی می‌باشد.

چرا افرد ویتامین D مصرف می‌کنند؟

ویتامین D برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مهم می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D و کلسیم بهمراه هم می‌توانند تراکم استخوان را در زنان پس از یائسگی افزایش دهد. همچنین ویتامین D برای درمان بیماری‌های مرتبط با ضعف استخوان همچون نرمی استخوان مفید است.

افرادیکه سطح ویتامین D بدنشان پایین است، برا جبران آن ممکن است به مکمل‌ها احتیاج دارند. کمبود ویتامین D در افراد زیر متداول‌تر است:

  • افرادیکه بالای 50 سال هستند.
  • افرادیکه خیلی کم دربرابر خورشید هستند.
  • افرادیکه مشکلات کلیه و یا سایر بیماری ها جذب مواد معدنی را برای آنها سخت کرده است.
  • افرادیکه پوست تیره‌ای دارند.
  • افرادیکه با مصرف لاکتوز مشکل دارند.
  • افرادیکه گیاهخوار هستند.
  • کودکانیکه فقط شیرمادر دریافت می‌کنند.

ویتامین D برای بیماری‌های قلبی و عروقی، شامل فشارخون بالا و کلسترول خون بالا استفاده می‌شود. همچنین این ویتامین برای سایر بیماری ها همچون آرتریت روماتوئید، ضعف عضلانی، بیماری ام اس، آسم، برونشیت و بیماری‌های دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ویتامین دی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های خودایمنی و پیشگیری از سرطان استفاده می‌شود، هرچند که مدارک کافی برای تاثیر ویتامین دی در این بیماری ها وجود ندارد.

کمبود ویتامین دی ممکن است بتواند باعث مشکلات هورمونی، ضعف و درد ماهیچه‌ها و سایر مشکلات شود. تحقیقات نشان می‌دهند که لوسیون های تجویز شده ویتامین D برای درمان پسوریازیس مفید می‌باشند.

چقدر ویتامین D باید دریافت کنید؟ 

انستیتوی پزشکی (IOM) میزانی برای مصرف ویتامین D پیشنهاد داده است. دریافت این میزان ویتامین D از طریق رژیم غذایی (بهمراه یا بدون مکمل‌ها) باید برای حفظ سلامتی شما کافی باشد. این میزان:

  • 600 IU درروز برای افراد بین 1 تا 70 سال
  • 800 IU در روز برای افراد بالای 70 سال

بعضی از متخصصان معتقدند این مقدار بخصوص برای افرادیکه در خطر آرتروز هستند، بسیار کم است. برای تخمین ویتامین D مورد نیازتان با پزشک مشورت نمایید. بیاد داشته باشید جدیدا (IOM) بیشتر از 1000 تحقیق راجع‌به ویتامین D را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مصرف زیاد ویتامین D لازم نبوده و حتی می‌تواند مضر باشد. (IOM) اخطار می‌دهد که مصرف بیشتر از 4000 IU در روز می‌تواند بصورت بلقوه خطرناک بوده  میزان بیشتر از 10000 IU در روز با آسیب های کلیه و بافت‌ها همراه است.

منابع طبیعی ویتامین D کدام‌اند؟

بهترنی منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید می‌باشد. فقط روزانه 10 تا 15 دقیقه قرارگرفتن در برابر نور آفتاب بدون ضدآفتاب می‌تواند ویتامین D مورد نیاز شما را تامین نماید. ویتامین D همچنین در کره، تخم مرغ، ماهی ها از جمله سالمون و تن یافت می‌شود. بعضی از غذاهای غنی شده همچون شیر و سایر غذاها نیز حاوی ویتامین D می‌باشند.

برای آشنایی با سایر منابع ویتامین D و کلسیم مقاله زیر توصیه می‌شود:

غذاهایی که برای سلامت استخوان ها مفید اند

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات دارویی ویتامین D چه هستند؟

  • عوارض جانبی. در مقادیر نرمال بنظر می‌رسد ویتامین D عوارض جانبی کمی داشته باشد. مصرف روزانه بیشتر از 4000 IU ویتامین D می‌تواند خطراتی را بهمراه داشته باشد.
  • تداخلات دارویی. ویتامین D می‌تواند با خیلی از داروها از جمله داروهایی که برای فشارخون بالا و مشکلات قلبی تجویز می‌شوند، تداخل داشته باشد.اگر روزانه دارو مصرف می‌کنید، قبل از دریافت مکمل‌های ویتامین D با پزشکتان مشورت نمایید.
  • خطرات. مصرف زیاد ویتامین D می‌تواند باعث از درست دادن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد ویتامین D می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی و قلبی شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:ویتامین d,فواید,مضرات ویتامین دی,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:4 | نویسنده : عارف بساکی |

ویتامین B12 چیست؟ فواید و مضرات ویتامین B12 کدام است؟

ویتامین B12 یا Cobalamin یکی از انواع ضروری ویتامین های محلول در آب می باشد و در طیف مختلفی از خوراکی ها از جمله ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. ویتامین ب12 معمولا به همراه سایر ویتامین های گروه B در محلول ها و مکمل های ویتامین B12 استفاده می شود. ویتامین B12 برای یکسال در کبد افراد ذخیره شده و خطر ابتلای افراد به کم خونی را کاهش می دهد. ویتامین B12 نقشی مهم در تولید DNA ایفا کرده و همچنین در سالم نگه داشتن اعصاب و گلبول های قرمز موثر است.

چرا افراد ویتامین B12 مصرف می کنند؟

ویتامین B12 بعنوان درمانی برای خیلی از بیماری ها و مشکلات استفاده می شود. این ویتامین به درمان بیماری های و مشکلاتی همچون کم خونی وابسته به کمبود ویتامین B12، خستگی، آلزایمر، بیماری های قلبی، سرطان سینه، کلسترول بالای خون و بیماری سلول داسی شکل کمک می کند. هرچند تحقیقات بیشتری لازم است اما تحقیقات فعلی نشان میدهند که این ویتامین در درمان سکته مغزی و سرطان ریه تاثیری ندارد.

مکمل های ویتامین B12 برای افردیکه کمبود ویتامین دارند، مفیداند. کمبود ویتامین B12 در افراد بالای 50 سال معمول تر است. سطوح پایین ویتامین B12 در بدن می تواند باعث خستگی، ازدست دادن حافظه و سایر مشکلات سیستم عصبی بدن گردد.

یک تحقیق جدید نشان میدهد که مصرف ویتامین B12 همراه با فولیک اسید و ویتامین B6 دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را در زنان بخصوص آنهایی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، کاهش می دهد.

چقدر ویتامین B12 باید مصرف کنیم؟

میزان توصیه شده مصرف ویتامین B12 چه از منابع خوراکی و چه از مکمل ها به شرح جدول زیر می باشد:

گروه سنی میزان مناسب مصرف ویتامین B12
0-6 ماه 0.4 میکروگرم در روز
7-12 ماه 0.5 میکرو گرم در روز
1-3 سال 0.9 میکروگرم در روز
4-8 سال 1.2 میکروگرم در روز
9-13 سال 1.8 میکروگرم در روز
14 سال و بیشتر 2.4 میکروگرم در ماه
زنان باردار 2.6 میکروگرم در روز
زنان شیرده 2.8 میکروگرم در روز
بنظر می رسد ویتامین B12 حتی در مقادیر زیاد هم بی خطر بوده و محققان هنوز سطح محدودیتی برای مصرف این ویتامین نیافته اند.

منابع طبیعی ویتامین B12 کدام اند؟

بعضی از منابع غنی ویتامین B12 شامل:

  • انواع ماهی ها
  • گوشت قرمز
  • گوشت ماکیان و تخم مرغ
  • محصولات لبنی همچون شیر، ماست و …
  • غلات و حبوبات غنی شده با این ویتامین

عموما برای تامین نیاز بدن به ویتامین B12 استفاده از منابع طبیعی بهتر است. اما پزشکان بعضی از اوقات خوراکی های غنی شده و مکمل های این ویتامین را برای افراد بالای 50 سال تجویز می کنند. هرچه سن ما بیشتر می شود، جذب ویتامین B12 برای بدن ما سخت تر می شود.

خطرات و عوارض ویتامین B12 کدام است؟

  • آلرژی به ویتامین B12، افرادیکه به ویتامین B12 آلرژی دارند باید از مصرف مکمل های ویتامین B12 خودداری نمایند. این آلرژی بصورت ورم، سوزش و خارش پوست و شک خود را نشان می دهد.
  • عوارض جانبی ویتامین B12، مصرف این ویتامین در مقادیر عادی اغلب بی خطر و عوارض است. مصرف مقادیر بالای این ویتامین می تواند باعث جوش صورت شود.
  • تداخلات دارویی ویتامین B12، داروهای درمان رفلاکس معده، دیابت و سایر بیماری ها جذب ویتامین B12 را برای بدن سخت تر می کنند.

عوارض کمبود ویتامین B12

کودکانی که مادرشان کمبود ویتامین B12 دارد و از شیر وی استفاده می کنند، درخطر ابتلا به مشکلاتی از جمله افت رشد و کم خونی شود. بعضی از تحقیقات هم نشان می دهند که کمبود ویتامین B12 در مادران باردار می تواند تاثراتی برروی عملکرد روانی نوزادان داشته باشد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:ویتامین b12 ,فواید ویتامین b12 ,مضرات ویتامین B12,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:0 | نویسنده : عارف بساکی |

اسید فولیک چیست؟ خواص و خطرات اسید فولیک کدام اند؟

اسید فولیک (Folic Acid) یکی از انواع ویتامین های گروه B است و برای رشد سلول ها و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن لازم می باشد. واژه فولات (Folate) همان فولیک اسیدی بوده که در منابع طبیعی یافت می شود. اسید فولیک نسخه دست ساز فولات بوده و در مکمل ها یافت می شود. مقاله امروز راستینه به معرفی اسید فولیک، بررسی خواص و فواید آن، مضرات فولیک اسید و مشخص کردن افرادیکه باید از این مکمل استفاده کنند، می پردازد.

چه کسانی فولیک اسید استفاده می کنند؟  خوراکی های حاوی اسید فولیک

مصرف اسید فولیک برای زنان باردار و زنانیکه قصد بارداری دارند لازم می باشد. اسید فولیک خطر نقص های مادرزادی مغز و ستون فقرات کودک را 50 تا 70 درصد کاهش می دهد. فولیک اسید همچنین می تواند خطر دردهای زودرس و پره املامپسی را کاهش می دهد. پزشکان پیشنهاد می دهند که هر زنی در سنین بارداری اسید فولیک و یا مولتی ویتامین مصرف نماید.  اسید فولیک ممکن است بتواند از نقص های مادرزادی که قبل از اطلاع زن از بارداریش رخ می دهد، پیشگیری می کند. 

اسید فولیک برای درمان کمبود آن که باعث بعضی از انواع کم خونی و سایر مشکلات شده استفاده می شود. کمبود اسید فولیک در بین افرادیکه مشکلات گوارشی، بیماری های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، شایع می باشد. زمانیکه اسید فولیک برای درمان کمبود آن مصرف می شود، باید به همراه ویتامین B12 مصرف گردد، این دو مکمل بعلاوه درمان کم خونی ناشی از آنها برای بهبود سلامت اعصاب نیز مفید می باشند. همچنین اسید فولیک برای کاهش مضرات داروی متوترکسات (methotrexate) که برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می شود، تجویز می گردد.

اسید فولیک برای باروری در هردو مردان و زنان لازم می باشد. اسید فولیک کیفیت اسپرم را افزایش داده و خطر نازایی را در زنان کاهش می دهد.

اسید فولیک برای درمان و یا پیشگیری از سایر مشکلات و بیماری ها همچون سرطان خون، آمنوره (فقدان پریود قاعدگی)، مصمومیت با آرسنیک، اختلال دوقطبی، سرطان، سندرم خستگی مزمن، عملکرد شناختی، بیماری عروق کرونر، جنون و آلزایمر، افسردگی، دیابت، بیماری صرع، سلامت عمومی، گلوکم، نقرس، بهبود رشد، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری ام اس، سکته مغزی، سرگیجه و لخته خون نیز استفاده می شود، با اینحال تحقیقات کافی در اینباره و کارایی اسید فولیک در درمان این موارد وجود ندارد و نمی توان تاثیر آن را رد و یا تایید نمود.

در مورد سرطان روده بزرگ (کولون) و استفاده از این مکمل در درمان آن باید گفت که این ویتامین هیچ تاثیری بر سرطان کولون نداشته و حتی در صورت مصرف 3 تا 6 سال مداوم از این ویتامین خطر ابتلای افراد به سرطان کولون افزایش می یابد.

چه میزان فولیک اسید باید مصرف نماییم؟

میزان پیشنهادی مصرف (RDA) اسید فولیک شامل هم اسید فولیک موجود در خوراکی ها و هم اسید فولیک موجود در مکمل ها به قرار جدول زیر می باشد:

گروه میزان توصیه شده مصرف اسید فولیک
0 تا 6 ماهگی 65 میکروگرم در روز 
7 تا 12 ماهگی 80 میکروگرم در روز
1 تا 3 سالگی 150 میکروگرم در روز
4 تا 8 سالگی 200 میکروگرم در روز
9 تا 13 سالگی 300 میکروگرم در روز
14 سال به بالا 400 میکروگرم در روز
زنان باردار 600 میکروگرم در روز
زنان شیرده 500 میکروگرم در روز

آخرین سطح مصرف قابل تحمل (UL) میزانی است که فرد با مصرف این مقدار مکمل نیز باز ایمنی و سلامت بدنش بخطر نیافتاده و دچار مشکل نمی شود. مصرف بیشتر از این حد با دستور پزشک مجاز بوده ولی در غیر این صورت مجاز نمی باشد. این میزان برای اسید فولیک بشرح:

گروه  آخرین سطح قابل تحمل
1 تا 3 سال 300 میکروگرم در روز
4 تا 8 سال 400 میکروگرم در روز
9 تا 13 سال 600 میکروگرم در روز
14 تا 18 سال 800 میکروگرم در روز
19 سال به بالا 1000 میکروگرم در روز

منابع طبیعی فولیک اسید کدام اند؟

منابع خوب و مفید اسید فولیک شامل:

  • سبزجات از جمله اسفناج، بروکلی و کاهو
  • لوبیا، نخود فرنگی و عدس
  • میوه هایی همچون لیمو، موز، طالبی، هندوانه، پرتقال، کیوی و عنبه
  • جگر و قلوه جگر نباید در زنان باردار استفاده شود)
  • زرده تخم مرغ، شیر، دانه های آفتابگردان و حبوبات نیز از دیگر منابع این ویتامین می باشند.

عوارض کمبود اسید فولیک

بجز کم خونی و نقایص مادرزادی، کمبود اسید فولیک باعث مشکلاتی همچون:

  • افزایش خطر سکته قلبی دوم
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان همچون سرطان معده
  • کاهش قابل ملاحظه تعداد اسپرم در مردان شده و ممکن است بتواند باعث ناباروری مردان شود.
  • افزایش خطر ابتلا به افسردگی

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات این ویتامین کدام اند؟

  • آلرژی به فولیک اسید، بعضی افراد ممکن است به فولیک اسید و یا محصولاتی که حاوی آن هستند آلرژی داشته باشند و باید از مصرف اسید فولیک خودداری نمایند.
  • عوارض جانبی، اسید فولیک عموما بی خطر بوده، بعضی از عوارض جانبی آن در مقادیر بالای مصرف شامل تهوع، نفخ شکم، باد معده و بی خوابی است.
  • تداخلات دارویی، مقادیر بالای اسید فولیک می تواند تاثیر بعضی از داروهای ضد صرع را کم کند. اگر شما داروی خاصی مصرف می کنید باید با پزشک درباره مصرف فولیک اسید مشورت نمایید. بعضی از انواع داروها همچون داروهای درمان دیابت، داروهای خواب آور و بعضی از انواع آنتی بیوتیک باعث کاهش سطح فولیک اسید در بدن شما می گردد.
  • خطرات، اسید فولیک بعضی اوقات باعث پنهان شدن علایم بعضی از بیمار های خطرناک که در نتیجه کمبود ویتامین B12 هستند، می شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:اسید فولیک,خواص اسید فولیک,خطرات اسید فولیک,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:56 | نویسنده : عارف بساکی |

خواص ویتامین C چیست؟ خطرات ویتامین ث کدام اند؟

ویتامین c (اسید اسکوربیک/Vitamin C) به بافت ها و استخوان های بدن برای رشد و ترمیم کمک می کند. ویتامین ث از انواع ویتامین های محلول در آب بوده و باقی مانده ویتامین های محلول در آب بدن از بدن از طریق ادرار خارج می شوند، پس برای تامین نیاز بدن به ویتامین C میبایست این ویتامین بطور مداوم مصرف شود، چراکه امکان ذخیره آن در بدن وجود ندارد. 

چرا افراد ویتامین c مصرف می کنند؟

افراد ویتامین ث را اغلب برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنند. هرچند مدارک کمی برای تایید اثر این ویتامین برروی پیشگیری و درمان سرماخوردگی وجود دارد، اما بدلیل باور شایع بین مردم، این ویتامین برای این منظور استفاده می شود.

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C هنوز کاملا مشخص نشده اند. درحالیکه بعضی تحقیقات نشان می دهند این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد، با اینحال مدارک کافی برای موثر دانستن این ویتامین در درمان سرطان، سکته مغزی، آسم و خیلی دیگر از بیماری وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهند که این ویتامین در درمان آب مروارید و کلسترول بالای خون بی تاثیر است.

اطلاعات متفاوتی درباره رابطه ویتامین ث و بیماری های قلبی وجود دارد. بعضی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف ویتامین c و بعضی مواقع مصرف این ویتامین به همراه ویتامین E ممکن است کمی خطر ابتلا به بعضی از انواع بیماری های قلبی را کاهش دهد. با اینحال هنوز برای نتیجه گیری قطعی زود بوده و تحقیقات بیشتری لازم است.

تنها مدرک قطعی که درباره خواص این ویتامین وجود دارد، این است که ویتامین c برای رشد و ترمیم بافت های بدن، درمان زخم ها و جای زخم و همچنین ترمیم و حفظ سلامت غضروف های استخوانی، استخوان و دندان ها مفید می باشد.

همچنین بنظر می رسد که ویتامین ث به بدن برای جذب مواد معدنی نیز کمک می نماید.

چقدر ویتامین ث باید دریافت کنیم؟

میزان توصیه شده (RDA) مصرف ویتامین ث که شامل ویتامیی که از منابع طبیعی و یا از مکمل ها دریافت می کنید، می شود، بقرار جدول زیر است:

دسته میزان ویتامین C توصیه شده در واحد میلی گرم/روز
کودکان
0 تا 6 ماه 40 میلی گرم در روز
7 تا 12 ماه 50 میلی گرم در روز
1 تا 3 سال 15 میلی گرم در روز
4 تا 8 سال 25 میلی گرم در روز
9 تا 13 سال 45 میلی گرم در روز
زنان
14 تا 18 سال 65 میلی گرم در روز
19 سال به بالا 75 میلی گرم در روز
زنان باردار 18 سال و کم تر 80 میلی گرم در روز

19 سال و بیشتر 85 میلی گرم در روز

زنان شیرده 18 سال و کم تر 115 میلی گرم در روز

19 سال و بیشتر 120 میلی گرم در روز

مردان
14 تا 18 سال 75 میلی گرم در روز
19 سال به بالا 90 میلی گرم در روز

هرچند خیلی از افراد میزان بیشتری از آنچه در جدول بالا آمده ویتامین c دریافت می کنند، ولی فایده مصرف بیشتر این ویتامین مشخص نمی باشد. بعضی تحقیقات نشان می دهند که میزان بیشتر از 200 میلی گرم در روز در بدن استفاده نشده و از طریق ادرار دفع می شود. مقادیر بالای ویتامین c فقط میبایست در صورت کمبود این ویتامین در بدن و با دستور پزشک مصرف شود.

منابع طبیعی ویتامین c

اکثر افراد ویتامین ث کافی را از منابع غذاییشان دریافت می کنند. هرچند که اکثر میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین c هستند، اما بهترین منابع این ویتامین شامل:

  • طالبی (گرمک)
  • مرکبات و آب آنها مانند پرتقال، نارنج و گریپ فروت
  • کیوی
  • انبه
  • اناناس
  • توت فرنگی، تمشک، زغال اخته
  • هندوانه
  • کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم
  • فلفل سبز و قرمز
  • اسفناج، کلم پیچ، شلغم تازه، و دیگر سبزیجات
  • سیب زمینی شیرین
  • گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی
  • کدوی حلوایی

پختن غذاهای حاوی ویتامین c و یا نگهداری طولانی مدت آنها می تواند میزان ویتامین ث موجود در آنها را کاهش دهد. بهترین شکل مصرف منابع حاوی ویتامین c مصرف خام آنها است.

عوارض جانبی و خطرات ویتامین سی

عوارض و خطرات جدی بدلیل مصرف زیاد ویتامین ث بسیار نادر بوده چراکه بدن میزان زیاد ویتامین c را دفع کرده و آن را ذخیره نمی کند. با اینحال مقادیر بالای 2000 میلی گرم در روز توصیه نمی شود چرا که این میزان باعث ناراحتی معده و اسهال، سوزش معده و حتی در بعضی موارد سنگ کلیه می شود.

خطرات کمبود ویتامین ث

مصرف کم ویتامین C می تواند باعث کم خونی، خونریزی لثه ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت ها، کاهش توانایی بدن در درمان زخم ها، موهای خشک و ترک خورده، التهاب لثه ها، خونریزی بینی، افزایش وزن بدلیل کاهش سوخت و ساز، پوست خشک و خشن، مفاصل دردناک و ورم کرده و … شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:خواص ویتامین ,خطرات ویتامین ث,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:54 | نویسنده : عارف بساکی |

خواص ویتامین A چیست؟ خطرات ویتامین آ کدام است؟

ویتامین A (رتینوئید) برای بینایی و دید خوب و سیستم ایمنی سالم و رشد سلول ها لازم می باشد. ویتامین A به دو نوع تقسیم می شود. این مقاله بیشتر در مورد نوع اول آن که از حیوانات بدست آمده و رتینوئید نام دارد، نوشته شده است. نوع دوم ویتامین آ بتا کاروتن (Beta-carotene) نام دارد که ریشه گیاهی دارد.

پیشنهاد انجمن قلب آمریکا برای تامین نیاز بدن به آنتی اکسیدن ها از جمله بتا کاروتن این است که، با مصرف یک رژیم غذایی سالم و مناسب و سرشار از انواع میوه و سبزیجات نیاز بدن را تامین کرده و تا زمانیکه دچار کمبود شدید ویتامین های مختلف نشدید، از مکمل های صنعتی استفاده نکنید.

مصرف مقادیر بالای آنتی اکسیدان (از جمله ویتامین A) ممکن است خطرات بیشتری نسبت به سود آن داشته باشد. برطبق تحقیقات جدید مکمل های ویتامین آ و یا ترکیب ویتامین A بهمراه سایر آنتی اکسیدان ها که در بعضی مکمل ها وجود دارد، می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

چرا افراد ویتامین آ مصرف می کنند؟

ویتامین A ی خوراکی و یا پماد ویتامین آ از داروهای معمول برای درمان جوش صورت و سایر مشکلات پوستی از جمله چین و چروک می باشد. همچنین ویتامین A برای درمان خشکی چشم و دانه های سرخک نیز استفاده می شود. بعلاوه ویتامین آن برای درمان انواع خواص سرطان خون لوسمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بمنظور بررسی تاثیر ویتامین آ بر مشکلات و بیماری های دیگر از جمله سرطان، آب مروارید و ایدز/اچ ای وی تحقیقات زیادی انجام شده است اما نتایج شان غیرقاطع می باشد.

اکثر افراد ویتامین A کافی از رژیم غذاییشان دریافت می کنند اما ممکن است پزشک بعد از بررسی متوجه کمبود ویتامین آ در فرد شده و برای وی مکمل ویتامین آ تجویز می کند. خطر ابتلا به کمبود ویتامین A در افرادیکه بیماری خاصی دارند (مانند سوءهاضمه) و یا رژیم غذایی خیلی بدی دارند بیشتر می باشد.

منابع طبیعی بتا کاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، اما مکمل های صنعتی این ویتامین تاثیری برروی سرطان و خطر ابتلا به سرطان ندارند.

مقدار توصیه شده ویتامین a

بهترین شیوه دریافت ویتامین آ از منابع طبیعی و با خوردن طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه ها و غلات کامل است. میزان توصیه شده مصرف ویتامین آ (RDA) برای افراد مختلف به شرح زیر می باشد:

کودکان

  • 1 تا 3 سال – 300 میکروگرم در روز
  • 4 تا 8 سال – 400 میکروگرم در روز
  • 9 تا 13 سال – 600 میکروگرم در روز

بزرگسالان

  • مردان 14 سال به بالا – 900 میکروگرم در روز
  • زنان 14 سال به بالا – 700 میکرووگرم در روز
  • زنان باردار 14 تا 18 سال – 750 میکروگرم در روز
  • زنان باردار 19 سال به بالا – 770 میکروگرم در روز
  • زنان شیرده تا 19 سال – 1200 میکروگرم در روز
  • زنان شیرده 19 سال به بالا 1300 میکروگرم در روز

منابع غذایی ویتامین A

ویتامین آ در منابع حیوانی همچون تخم مرغ، گوشت، شیر های غنی شده، پنیر، خامه، جگر، قلوه، ماهی کاد و روغن ماهی هالیبوت موجود می باشد. البته همه این منابع غیر از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین A حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند.

منابع بتا کاروتن شامل:

  • میوه های نارنجی و زرد همچون طالبی، گریپ فروت، و زردآلو می باشد.
  • سبزیجاتی همچون هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و کدوی حلوایی می باشد.
  • سایر منابع بتا کاروتن شامل کلم بروکلی، اسفناج و بیشتر انواع سبزیجات تیره می باشد.

هرچه میوه و یا سبزی ای پررنگ تر باشد میزان بتا کاروتن آن بیشتر می باشد. منابع گیاهی حاوی بتا کاروتن بدون چربی و کلسترول هستند.

اثرات جانبی و خطرات ویتامین A  و کمبود ویتامین A

اگر بدن شما میزان کافی ویتامین آ دریافت نکند، احتمال ابتلای شما به بیماری های عفونی و مشکلات بینایی بیشتر می شود.

اگر میزان کمی ویتامین A مصرف کنید و کمبود ویتامین A داشته باشید ممکن است مریض شوید. از طرف دیگر مصرف زیاد ویتامین A ممکن است باعث نواقص مادرزادی، بیماری های کبد و کلیه و پوکی استخوان شود.

مصرف مقادیر بالای بتا کاروتن باعث بیماری شما نشده ولی می تواند رنگ پوستتان را زرد و یا نارنجی نماید. بعد از قطع مصرف و کاهش بتا کاروتن بدن، رنگ پوست بشکل طبیعی بر می گردد.

علایم مسمویت با ویتامین آ شامل خشکی پوست، درد مفاصل، تهوع، سردرد و گیجی می شود.

مکمل های ویتامین A ممکن است با سایر داروها همچون داروهای پیشگیری از بارداری، رقیق کننده های خون (کومادین)، داروهای درمان جوش (آکوتان)، داروهای درمان سرطان و سایر داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر از آنچه که توصیه شده است ویتامین آ مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. مصرف مکمل های حاوی ویتامین A بدون تجویز پزشک مجاز نیست.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:خواص ویتامین A,خطرات ویتامین آ,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:50 | نویسنده : عارف بساکی |

آنچه که درباره کلسیم باید بدانید

حتما شنیده اید که کلسیم (calcium) از استخوان های شما محافظت کرده و یک لیوان شیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم می باشد، اما واقعا چقدر درباره این ماده مغذی می دانید؟ خیلی از افراد نمی دانند کلسیم یکی از موادی است، که به میزان زیادی در بدن وجود دارد و یا کلسیم کارهای بیشتری بجز تقویت استخوان انجام می دهد. در این مقاله راستینه نکاتی درباره کلسیم و اینکه چرا باید آن را مصرف کنیم، برای شما جمع آوری کرده ایم.

خواص و فواید کلسیم

کلسیم بعنوان ماده‌ای برای تقویت و محکم کردن استخوان ها و دندان ها معروف است. محصولات لبنیاتی همچون شیر، پنیر و ماست از منابع مشهود کلسیم می باشد. درواقع بیشتر کلسیم درون بدن ما در استخوان ها و دندان های ما ذخیره شده است. کلسیم به ساخته شدن استخوان های جدید کمک می نماید.

دریافت میزان مناسب کلسیم برای حفظ سلامت و قوت استخوان ها مورد نیاز می باشد، اما این نیاز در دوران کودکی که استخوان ها در حال رشد می باشند، بیشتر از همیشه مورد نیاز است. همچنین کلسیم در دوران بزرگسالی و میانسالی که استخوان ها سریع تر ضعیف می شوند و درصورت عدم دریافت مقدار کافی کلسیم فرد ممکن است دچار بیماری پوکی استخوان شود، مورد نیاز می باشد. بعلاوه کلسیم نقشی مهم در عملکرد سایر نقاط بدن از جمله:

  • انتقال سیگنال های عصبی
  • ترشح هورمون ها
  • انقباض عضلانی
  • عملکرد رگهای خونی
  • لخته خون

همچنین تحقیقات اخیر نشان می دهند که ممکن است کلسیم به کاهش فشار خون، کاهش خطر سرطان روده و کاهش سرطان پروستات کمک می نماید، بااینحال تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

میزان احتیاج بدن به کلسیم چقدر است؟

میزان نیاز شما به کلسیم بسته به سن و جنس شما می باشد. میزان توصیه شده (RDA) برای مصرف کلسیم:

سن مردان زنان
1 تا 3 سال 700 میلی گرم 700 میلی گرم
4 تا 8 سال 1000 میلی گرم 1000 میلی گرم
9 تا 13 سال 1300 میلی گرم 1300 میلی گرم
14 تا 18 سال 1300 میلی گرم 1300 میلی گرم
19 تا 50 سال 1000 میلی گرم 1000 میلی گرم
51 تا 70 سال 1000 میلی گرم 1200 میلی گرم
71 سال به بالا 1200 میلی گرم 1200 میلی گرم

مصرف بیشتر از آنچه در جدول بالا آمده خطر عوارض جانبی کلسیم را افزایش می دهد.

منابع تامین کلسیم کدام اند؟

بهترین منبع برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن خوراکی ها هستند. در 250 گرم ماست کم چرب حدودا 415 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. در 250 گرم شیر کم چرب، 300 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. همچنین در 40 گرم پنیر ماتسرلا نیز حدودا 333 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. حتی اگر بدن شما به لاکتوز حساسیت دارد، با انتخاب انواع بدون لاکتوز لبنیات، می توانید نیاز خود به کلسیم را تامین نمایید. ماهی سالمون، کلم پیچ و شلغم نیز حاوی کلسیم می باشند.

مصرف مکمل های حاوی کلسیم

اگر شما کلسیم کافی و مورد نیازتان را از طریق رژیم غذاییتان دریافت نمی کنید، پزشکتان برای شما مکمل های حاوی کلسیم تجویز می نماید. برای افزایش جذب این مکمل ها، مقادیر بیشتر از 500 میلی گرم کلسیم در هربار استفاده مصرف نکنید. سعی کنید 500 میلی گرم در روز و 500 میلی گرم در شب مصرف نمایید. همچنین با استفاده از خوراکی های حاوی ویتامین D، جذب کلسیم را افزایش دهید. زمانیکه از این مکمل ها استفاده می کنید، برای افزایش جذبشان از غذاهای حاوی کافئین و غذاهای نمک دار استفاده ننمایید.

مکمل های کلسیمی و اثرات و عوارض جانبی آنها

قبل از مصرف مکمل های کلسیمی باید، از اثرات و عوارض جانبی آنها که شامل یبوست، باد یا نفخ شکم و سنگ کلیه می باشند، آگاه باشید.

کلسیم می تواند جذب بعضی از داروها را کاهش داده و ممکن است خطر حمله قلبی (بخصوص در افرادیکه به بیماری های قلبی دچاراند) را افزایش دهد، پس قبل از مصرف مکمل های کلسیمی حتما با پزشک خود در اینباره مشورت نمایید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:کلسیم, سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:49 | نویسنده : عارف بساکی |

آنچه که باید درباره اسیدهای چرب امگا 3 بدانید

اسیدهای چرب امگا 3 (Omega-3 fatty acids) ماده ای کلیدی برای رشد  طبیعی و نرمال افراد می باشد. بنظر می رسد که کمبود و یا فقدان اسیدهای چرب امگا 3 در اسیدهای چرب امگا 3رژیم غذایی و دریافت زیاد اسید های چرب امگا 6 عامل قابل توجه بسیاری از بیماری ها می باشند. از آنجا که بدن انسان ها قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا 3 نیست، ما باید این اسیدهای چرب را از طریق رژیم غذایی دریافت نماییم. مکمل های حاوی امگا 3 جزء مکمل های پرطرفدار هستند و افراد برای پیشگیری و درمان بیماری ها از آنها استفاده می نمایند.

چرا افراد اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می کنند؟

تحقیقات شواهدی قوی در مورد تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 تهیه شده از روغن ماهی برروی کاهش فشار خون و تری گلیسیرید فراهم می کنند. شواهد خوبی هم برای تاثیر اسیدهای چرب امگا 3  برروی آرتریت روماتوئید وجود دارد. شواهد گذشته نشان می دادند که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش دهند، اما تحقیقات جدید این شواهد را رد می نمایند. تحقیقات بیشتری برای بررسی این موضوع مورد نیاز است.

درباره اسیدهای چرب امگا 3 و تاثیرات آنها برروی سایر بیماری ها نیز تحقیقاتی انجام گرفته است. این بیماری ها شامل آسم، سرطان، افسردگی، پسوریازیس، بیماری های التهابی روده همچون بیماری کرون و کولیت روده، بیش فعالی و آلزایمر می باشند. هرچند بعضی از این تحقیقات نویدبخش هستند، اما هنوز برای نتیجه گیری درباره تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 برروی بیماری های ذکر شده زود بوده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

انواع مختلف اسیدهای چرب امگا 3 می توانند گیج کننده باشند. روغن های ماهی وجو دارند که شامل اسید دوکوزاهگزانوییک (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) می باشند. همچنین منابع گیاهی حاوی اسید آلفا لینولنیک (ALA) موجود بوده که در بدن تبدیل به اسیدهای چرب امگا 3 می شود.

در بیشتر تحقیقات از روغن ماهی ها که شامل اسید های چرب امگا 3 هستند، استفاده شده است. هرچند منابع گیاهی ممکن است همین فواید را داشته باشند، اما تحقیقات کم تری راجع به آنها انجام شده و کم تر شناخته شده هستند. درحال حاضر، تاثیرات و فواید روغن ماهی بیشتر از منابع گیاهی تایید شده می باشند.

چقدر اسیدهای چرب امگا 3 باید مصرف نماییم؟

میزان استانداردی برای مصرف اسیدهای چرب امگا 3 وجود ندارد. انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف روزانه 1 گرم (EPA) و (DHA) روی هم را برای افرادیکه مبتلا به بیماری قلبی هستند، توصیه می نماید. مقادیر بالاتر (بین 2 تا 4 گرم در روز) برای کاهش تری گلیسیرید استفاده می شود. اگر نیاز به مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 دارید، قبل از مصرف با پزشکتان برای تشخیص میزان مورد نیاز مشورت نمایید. کودکان بجز در مواردیکه پزشک تجویز می کند نباید از مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده نمایند.

منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 کدام اند؟

منابع طبیعی و خوب اسیدهای چرب امگا 3 شامل:

  • ماهی های سردآبی همچون ماهی تن، سالمون، قزل آلا و ساردین
  • روغن جگر ماهی
  • روغن تخم کتان و کلزا
  • لوبیای سویا
  • گردو

AHA توصیه می کند که به منظور تامین نیاز بدن به اسیدهای چرب امگا 3 افراد هفته ای دوبار ماهی مصرف نمایند.

خطرات مصرف اسیدهای چرب امگا 3 کدام است؟

  • تاثیرات جانبی – اسیدهای چرب امگا 3 می توانند باعث ناراحتی معده و یا اسهال شوند. این تاثیرات در مقادیر بالاتر بدتر می شوند.
  • تداخلات – اگر از داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضدپلاکت و یا مسکن های ضدالتهابی استفاده می کنید، درباره مصرف اسیدهای چرب امگا 3 با پزشک خود مشورت نمایید. ترکیب امگا 3 با این داروها می تواند باعث افزایش خونریزی شود.
  • خطرات – زنان باردار، افرادیکه دیابت دارند، در خطر بالای خونریزی هستند و یا کلسترول LDL آنها بالا است، باید پیش از مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با پزشک خود مشورت نمایند. خوردن ماهی عموما بهترین راه برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. اما بیاد داشته باشید که بعضی از ماهی ها همچون شاه ماهی خال مخالی، نیزه ماهی و … میزان بیشتری جیوه داشته و مصرف آنها توصیه نمی شود. هرچند بنظر می رسد که فواید ماهی از مضرات آن بیشتر است، اما مصرف این ماهی های پر از جیوه توصیه نمی شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:13 | نویسنده : عارف بساکی |

آنتی اکسیدان ها را بهتر بشناسیم

antioxidants

سال هاست آنتی اکسیدان های داخل میوه ها و سبزیجات، مورد علاقه جامعه بوده است. براساس مطالعات علمی، مصرف مکرر آنتی اکسیدان‌های طبیعی با پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و سرطان در ارتباط است.

تجمیع گونه های اکسیژن فعال که ROS نامیده می شوند، باعث تخریب و آسیب به پروتئین ها، لیپیدها و DNA می شوند و نتیجه این تخریب نبود تعادل بین اکسیدان ها و آنتی اکسیدان ها به نفع اکسیدان هاست؛ فرآیندی که موجب پیری و ایجاد بیماری های مختلف در انسان می شود، اما ترکیبات آنتی اکسیدان می توانند تا حدودی از این اتفاق جلوگیری کند. آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی می توانند سیستم دفاع سلولی را تحریک و از تخریب اجزای سلولی در برابر آسیب های اکسیداتیو جلوگیری کنند. برای این مصارف، آنتی اکسیدان های مصنوعی بیشتر مورد استفاده هستند که از بسیاری از آنها ایجاد آسیب های کبدی گزارش شده است. بنابراین، نیاز به شناسایی منابع طبیعی و سالم که جایگزین مناسبی برای آنتی اکسیدان های مصنوعی در رژیم غذایی باشد، وجود دارد.

یکی از ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان، گیاهی است شناخته شده به نام زردچوبه. در آسیا از زردچوبه به طور گسترده به عنوان یک ادویه، رنگ دهنده و طعم دهنده در غذا استفاده می شود. در طب سنتی نیز به عنوان ضددرد، درمان اختلالات قاعدگی، روماتیسم و بیماری های پس از سوانح استفاده می شود. علاوه بر این، گفته شده که زردچوبه خواص ضدقارچ نیز دارد. داشتن ترکیباتی که مواد دافع حشرات را در خود جای می دهد نیز جزو خواص زردچوبه است، اما در واقع آنچه باعث شده تا زردچوبه برای تحقیقات ضدسرطان گزینه مناسبی باشد، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. مطالعه و بررسی های علمی نشان داده اند زردچوبه قدرت مهار رادیکال های آزاد را دارد و خواص ضدرادیکال قابل توجهی از آن گزارش شده است. فنل های موجود در ترکیبات طبیعی، به طور کلی جاذب بسیار موثری برای رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها است. بررسی های دانشمندان نشان داده است در زردچوبه نیز ارتباط محکم و قابل اطمینانی بین محتوای فنول های طبیعی زردچوبه و خواص آنتی اکسیدان آن وجود دارد. پلی فنولی که در زردچوبه عامل آنتی اکسیدان است، کورکومین (Curcumin) نامیده می شود.

تا امروز، بسیاری از آزمایش های بالینی کنترل شده، مصرف مکمل کورکومین در بیماران مبتلا به سرطان را درگروه های کوچک مورد بررسی قرار داده است. بسیاری از یافته ها نشان می دهد استفاده خوراکی کورکومین به احتمال زیاد به عنوان یک عامل درمانی در سرطان های دستگاه گوارش موثر است. در یک مطالعه بالینی که در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده پیشرفته انجام شد، مشخص شد کورکومین دارای فعالیت ضدسرطان است، گرچه این فعالیت چندان قوی نیست. با توجه به اثر ضدسرطان پایین در تجویز خوراکی کورکومین و توجه به آب گریز بودن آن، برخی محققان پیشنهاد کرده اند کورکومین با تکنیک های داروسازی برای تزریق داخل وریدی در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می رسد کورکومین می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه نیز بشود. محققان آزمایشی را روی کورکومین و نیکوتین انجام داده اند. نیکوتین یک ماده شیمیایی قدرتمند سرطانزاست که در بسیاری از افراد سیگاری سرطان ریه را موجب می شود.تحقیقات نشان داده است کورکومین باعث کاهش اثرات سرطانزایی نیکوتین می شود.

سرطان پروستات نیز یکی از عوامل مهم در مرگ مردان در تمام جهان است. با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش پیدا می کند. در پنجاه سالگی، از هر چهار مرد یک نفر دارای سلول های سرطانی در غده پروستات خود است. جالب است بدانیم در هشتاد سالگی از هر دو مرد یک نفر در پروستات خود سلول های سرطانی دارد. در مطالعه ای که دانشمندان روی سلول های سرطان پروستات انجام داده اند، مشخص شده است کورکومین باعث مهار رشد سلول ها و دارای پتانسیل مناسبی برای کند کردن روند پیشرفت سرطان پروستات است. بنابراین محققان نتیجه گرفته اند کورکومین ممکن است جایگزین غیرسمی مناسبی برای درمان سرطان پروستات در مردان باشد.

شاید بتوان سرطان پستان در زنان را در مقابل سرطان پروستات در مردان یک عامل مهم در مرگ و میر دانست. پژوهشگران چینی دریافتند کورکومین باعث سرکوب های متعدد روی سلول های سرطان پستان است. بنابراین به نظر می رسد نتایج اولیه تحقیقات دانشمندان در مورد کورکومین و سرطان بسیار دلگرم کننده است. به عنوان یک محصول طبیعی، کورکومین ترکیبی غیرسمی است که اثرات مهاری آن روی بسیاری از مسیرهای درگیر در بروز سرطان و تومور ارزشمند است. در واقع این ترکیب به تنهایی اثرات ضد تومور مناسبی را نشان داده است.

بنابراین به نظر می رسد مصرف روزانه زردچوبه در انواع غذاها، می تواند حفاظی طبیعی باشد در برابر انواع سرطان. البته شایان ذکر است که محققان مصرف بیش از حد این ترکیب طبیعی را توصیه نمی کنند زیرا مطالعات بالینی در انسان هایی که به مقدار زیاد از کورکومین استفاده کرده اند، در برخی از افراد تهوع یا اسهال و ایجاد فقر آهن را در افراد مستعد گزارش کرده است.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:آنتی اکسیدان,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:12 | نویسنده : عارف بساکی |

مضرات مصرف بی رویه ویتامین ها و مکمل ها

مردم معمولا اگر احساس بیماری و کسالت نکنند آنتی‌بیوتیک‌ نمی‌خورند اما بسیاری از آنها به‌رغم عدم نیاز بدنشان از انواع مکمل‌های ویتامینی استفاده می‌کنند.

در حالی که در بیشتر مواقع تنها عوارض مصرف بی‌رویه و غیرضروری ویتامین‌ها هدر دادن پول است و ویتامین مازاد بدن به راحتی از راه ادرار دفع می‌شود اما مصرف میزان افراطی ویتامین‌های غیرضروری با پیامدهای جدی برای سلامتی همراه است. گاهی افراد با این سوال روبه‌رو می‌شوند که آیا مصرف زیاد مکمل‌های ویتامینی می‌تواند کشنده هم باشد؟vitamins

مدیکال دیلی دراین‌باره منتشر کرد؛ ویتامین‌ها ترکیب‌های ارگانیکی به حساب می‌آیند که میزان محدودی از آنها برای سلامت بدن ضرورت دارد. بدن به‌طور معمول میزان ضروری آنها را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کند اما در برخی مواقع فرد با کمبود ویتامین‌ها مواجه می‌شود که البته تشخیص آن به عهده متخصص و پس از انجام آزمایشات لازم است.

«ماریسا پولئو»، متخصص تغذیه از پنسیلوانیا گفت: مصرف میزان زیادی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها پیامدهای منفی به دنبال دارد. اگرچه بسیاری از ویتامین‌های قابل حل در آب زمانی که به میزان زیادی مصرف شوند دفع می‌شوند اما انواع دیگر آنها در بدن باقی می‌مانند. این ویتامین‌ها می‌توانند سمی شوند و عوارض جانبی جدی برای بدن داشته باشند. عوارض مصرف بی‌رویه برخی از پرمصرف‌ترین ویتامین‌ها به شرح زیر است:

آهن

کم‌خونی، بیماری‌ای است که به دلیل نبود میزان کافی گلبول‌ قرمز در خون به وجود می‌آید. گلبول‌های قرمز مسئول رساندن اکسیژن کافی به بافت‌های بدن هستند. این کمبود در میان زنان شایع‌تر است و می‌تواند موجب بروز علایمی همچون خستگی و احساس کسالت شود. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند خود اقدام به تشخیص این بیماری نکرده و به‌خصوص از خوددرمانی پرهیز کنند. مازاد آهن غیرضروری در بدن انباشته می‌شود و می‌تواند به سطح سمی افزایش پیدا کند. همچنین زیاده‌روی در مصرف آهن با گذشت زمان موجب تغییر رنگ پوست، بزرگ شدن کبد، درد شکمی، ریتم نامرتب قلب و عوارض دیگر می‌شود.

در زنان باردار مصرف میزان فزاینده‌ای از آهن شایع است. یک تحقیق در هند نشان می‌دهد مصرف بالای آهن در زنان سالم می‌تواند به مشکلاتی همچون تولد نوزاد با وزن پایین، تولد نوزاد نارس، رشد ناقص جنین منجر شود.

پزشکان به افراد توصیه می‌کنند به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ٢٠ میلی‌گرم آهن مصرف کنند و مصرف میزان بیشتری از آن می‌تواند منجر به درد شکم، استفراغ، تند شدن نفس و حتی کما شود.

ویتامین C

این ویتامین بدون‌شک یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع ویتامین‌ها به حساب می‌آید. کمبود ویتامین C موجب از دست رفتن دندان، آکنه،‌ خستگی و حتی مرگ می‌شود. همچنین مصرف ویتامین C می‌تواند با سرماخوردگی مقابله کند. توصیه می‌شود ویتامین C‌ مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد خوراکی حاوی آن تأمین شود. به گفته پزشکان مصرف پیش از حد ویتامین C خطری را متوجه فرد نمی‌کند. به‌طور معمول محدوده مصرف ویتامین C‌ حدود ٢٠٠٠ میلی‌گرم در نظر گرفته می‌شود. اگرچه مصرف زیاد این ویتامین کشنده نیست اما افرادی که در طول یک روز این میزان ویتامین را مصرف می‌کنند ممکن است دچار علایمی چون استفراغ، سردرد،‌ بی‌خوابی و ترش کردن شوند. هرچند مصرف بیش از ١٠٠٠ میلی‌گرم از این ویتامین نیز می‌تواند منجر به اسهال شود.

ویتامینA

این ویتامین به دلیل تاثیرگذاری بر قدرت بینایی شناخته شده است. همچنین به شکل‌گیری و حفظ سلامت پوست، دندان،‌ بافت اسکلتی و نرم بدن کمک می‌کند. بررسی‌ها حاکی از آن است افرادی که میزان کافی ویتامین A دریافت نمی‌کنند بیشتر مستعد بیماری‌های عفونی و اختلالات بینایی هستند. با این حال مصرف بیش از حد ویتامین A با عوارض جانبی همچون حالت تهوع، اسهال،‌ استفراغ، از دست رفتن اشتها، خستگی، سردرد، تاری دید، درد استخوان،‌ از دست رفتن مو و آسیب دیدن کبد همراه است. حتی مقدار زیاد آن در افراد سیگاری خطر بروز سرطان ریه را تشدید می‌کند. یکی از مشکلات مصرف بیش از حد ویتامین A‌ این است که میزان مازاد آن از بدن دفع نمی‌شود بلکه در کبد انباشت می‌شود.

مولتی ویتامین

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف میزان بالایی از این نوع ویتامین‌ها برای سلامت خوب نیست. به‌طورکلی مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها به خودی خود خطرناک است حتی اگر به شکل مولتی ویتامین های پاستیلی میوه‌ای باشد که اغلب نیز برای اطفال تجویز می‌شوند.

بنابراین گاهی مصرف بدون کنترل و نظارت یک ویتامین ساده می‌تواند فرد را تا مرز کما ببرد و جان او را به خطر بیندازد. پس نوبت بعد اگر تصمیم گرفتید مکمل ویتامینی بخرید توصیه می‌کنیم برای این‌که سلامت خود را به خطر نیندازید حتما به یک متخصص مراجعه کرده و طبق تجویز او، ویتامین مصرف کنید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:مضرات, مصرف بی رویه, ویتامین ها,مکمل ها,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:11 | نویسنده : عارف بساکی |

چه مواد غذایی برای جلوگیری از کم خونی بخوریم

کارشناس تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف خشکبار نظیر توت خشک، برگ آلو، انجیر و کشمش، غلات و حبوبات جوانه زده نیز جزو منابع مفید و موثر برای پیشگیری از کم خونی است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، شهلا جودت اظهار کرد: کم‌خونی نوعی اختلال شایع خونی است که به کاهش بیش از حد طبیعی گلبول‌های قرمز خون اطلاق می‌شود و می تواند زمینه بسیاری از بیماری‌ها را در فرد به وجود آورد.آجیل

وی ادامه داد: کم خونی می‌تواند به سرعت عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار دهد و بسیاری از افراد مبتلا به کم خونی از افت عملکرد و کارآیی بدن به شدت رنج می‌برند که در صورت اقدام نکردن به درمان و تشدید این اختلال، زندگی روزمره آنها مختل می‌شود.

جودت افزود: کم خونی دوران کودکی به رشد و تکامل مغزی کودکان صدمات غیرقابل جبرانی وارد می‌کند و اثرات آن به اشکال مختلف نه تنها از دوران کودکی به شکل تاخیر در تکامل و هماهنگ شدن حرکات دیده می شود، بلکه با آثار سوء در کیفیت زندگی در دوره‌های بعدی باقی می‌ماند.

وی یادآور شد: در شیرخواران در صورت سلامت مادران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای 4 تا 6 ماه نخست زندگی کافی است اما در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند، ذخایر آهن کم است و باید از زمانی که وزن آنها 2 برابر می‌شود آهن اضافی دریافت کنند.جودت تاکید کرد: مادرانی که نسبت به اشتهای کم فرزندان خود نگران هستند باید به قطره آهن دریافتی در طول روز دقت کافی داشته باشند. اگر کودکان تا 2 سالگی به میزان کافی قطره آهن دریافت نکنند، از عوارض کم خونی در امان نخواهند ماند.

به گفته این کارشناس، در زمان بلوغ به دلیل افزایش سرعت رشد نیاز به آهن افزایش می‌یابد و در مورد دختران این موضوع با اهمیت بیشتری نمود پیدا می‌کند و آنها باید به شکل منظم و دوره‌ای از مکمل آهن در این دوران استفاده کنند.

جودت یادآور شد: استفاده از منابع غذایی حاوی آهن و گنجاندن آن در برنامه غذایی در پیشگیری از بروز کم خونی موثر است. زمانی که کم خونی ایجاد می شود، بهترین و غنی ترین رژیم غذایی هم قادر به اصلاح این وضعیت نیست و مصرف مکمل آهن برای دوره‌های مشخص، ضروری و تاثیرگذار است.

وی افزود : در زنان باردار نیز به دلیل افزایش وزن بدن، جنین و جفت و دیگر بافت‌ها، نیاز به آهن افزایش می یابد و این نیاز افزایش یافته در دوران شیردهی نیز ادامه خواهد داشت.

جودت با تاکید بر مصرف مکمل آهن برای تمام زنان باردار از 4 ماهگی، خاطرنشان کرد: مصرف پروتئین حیوانی نظیر گوشت گاو، ماهی و پرندگان به دلیل جذب آهن بیشتر از این منابع به تمام افراد به ویژه افراد در معرض خطر و مبتلا به فقر آهن توصیه می‌شود. به دلیل آن که جذب آهن مواد پروتئینی گیاهی نظیر سبزی‌ها و میوه‌ها کمتر از پروتئین حیوانی است، مصرف توأم با منابع ویتامین c برای افزایش جذب آهن توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: گنجاندن مواد غذایی نظیر هویچ، سیب زمینی، چغندر، کدو تنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم در رژیم غذایی به دلیل وجود اسید مالیک و اسید تارتاریک موجود در آنها، برای افزایش جذب آهن ضروری است.

جودت با ذکر این‌که مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا جذب آهن را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: مصرف منابع غنی از آهن یک ساعت بعد از مصرف قهوه و شیر و لبنیات به ویژه در افرادی که به طور مرتب از منابع پروتئین حیوانی استفاده نمی‌کنند توصیه می‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:مواد غذایی,کم خونی, | 14:8 | نویسنده : عارف بساکی |

لوزه سوم علت سرماخوردگی مکرر کودکان

مدیرگروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از علل عمده التهاب لوزه سوم، سرماخوردگی مکرر است.

دکتر محمدرضا شریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خراسان، تصریح کرد: لوزه سوم در کودکان به عنوان یک مخزن عفونت‌ عمل می‌کند و به دلیل ضعف سیستم ایمنی در آنان، عفونت دستگاه تنفسی بیشتر اتفاق می‌افتد.سرماخوردگی مکرر

وی اظهار کرد: لوزه سوم جزو تشکیلات لنفاوی حلق است که وظیفه دفاع از بدن در مقابل تهاجم میکروب‌ها و قارچ‌ها را بر عهده دارد.

شریفیان با اشاره به اینکه لوزه سوم در پشت زبان کوچک قرار دارد و با معاینه مستقیم قابل مشاهده نیست،عنوان کرد: التهاب لوزه سوم در سنین دو تا سه سالگی رخ می‌دهد و همچنین در سنین پنج سالگی نیز به اوج خود می‌رسد و پس از آن در افراد بالغ به طورکلی محو می‌شود.

وی اظهار کرد: بزرگی بیش از حد لوزه سوم در کودکان بر اثر آلرژی، عفونت‌های حلق و دستگاه تنفسی است. در صورت شدید بودن التهاب لوزه سوم، کودک در حین خواب خرخر می‌کند و همچنین از طریق دهان تنفس می‌کند.

وی در خصوص علایم بروز سینوزیت خاطرنشان کرد: ترشحات چرکی بینی و حلق، بی‌اشتهایی و عدم رشد، از جمله علائم بروز سینوزیت است که تشخیص اولیه آن توسط متخصصین اطفال، گوش، حلق و بینی یا پزشک عمومی صورت می‌گیرد.

شریفیان در خصوص لزوم برداشتن لوزه سوم، اظهار کرد: لوزه سوم در صورت بروز عوارض باید برداشته شود و نبود آن به دلیل نقش دفاعی کمرنگی که ایفا می‌کند مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که درمان طبی، استفاده از آنتی بیوتیک و داروی ضد حساسیت در درمان التهاب لوزه سوم مفید نبود برای بهبود مشکل انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

شریفیان در پایان توصیه کرد: والدین باید علائم تنفسی کودک را در حین خواب جدی بگیرند زیرا این عارضه ممکن است منجر به تغییر در صورت، فک و دندان‌های کودک شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:لوزه, سرماخوردگی,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:6 | نویسنده : عارف بساکی |

بیماران مبتلا به دیسک کمر خودسرانه ورزش نکنند

یک پزشک ارتوپد گفت: افرادی که مبتلا به دیسک کمر هستند هرگز خودسرانه ورزش نکنند زیرا این کار باعث بدتر شدن این درد می‌شود بلکه باید با اجازه پزشک و روش‌های وی پیش بروند.

دکتر طلوعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، با بیان این مطلب افزود: کمردرد بعد از سرماخوردگی دومین بیماری شایع در انسان است که علت دقیق و مشخصی را نمی‌توان برایش تعریف کرد ولی آرتروز، دیسک کمر و فشارهای موضعی بر بدن از علت‌های شایع این بیماری است.دیسک کمر

وی با بیان اینکه این بیماری در هر سنی می‌تواند شکل گیرد ولی کودکان بیشتر از دیگر افراد در خط قرمز مبتلا به کمر درد هستند، افزود: استخوان بندی کودکان به علت این که در حال رشد و مراحل تکاملی خود را طی می‌کند، آسیب پذیرتر از سایر سنین است.

دکتر طلوعی با بیان اینکه بیش از 80 درصد از مردم در طول زندگی خود دچار کمر درد می‌شوند، گفت: دو نوع کمردرد وجود دارد یکی کمردرد معمولی که با آرتروز و دیسک کمر همراه است به طوری که بیش از 85 درصد کمردردها از این نوع هستند و نوع دیگر کمردردها بسیار نادرند و کمتر مشاهده می‌شود.

وی توصیه کرد: افرادی که از دیسک کمر برخوردارند هرگز خودسرانه ورزش نکنند زیرا این کار باعث بدتر شدن این درد می‌شود بلکه باید با اجازه پزشک و روش‌های وی پیش بروند.

دکتر طلوعی گفت: تمام افراد سعی کنند که عضلات شکم خود را قوی کنند و از برداشتن اجسام سنگین پرهیز کرده و به شیوه‌ای صحیح اقدام به برداشتن اجسام کنند تا به این بیماری شایع مبتلا نشوند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:بیماران,ه دیسک کمر, خودسرانه, ورزش نکنن,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 14:4 | نویسنده : عارف بساکی |

کم خونی در کودکان

ظاهرا قرار است کم‌خونی بخشی از نگرانی‌های خانواده‌های ایرانی باشد. بخصوص این نگرانی وقتی پررنگ‌تر می‌شود که والدین ببینند کودک دلبندشان هر روز علاقه زیادی به خاک‌بازی، خوردن مهر نماز، قند، برفک یخچال، مواد نشاسته‌ای و گچ از خودش نشان می‌دهد.

اینجاست که پدر و مادرها باید بدانند کودکشان از یک نوع کم خونی شایع به نام کم خونی ناشی از فقر آهن در رنج است. اما این نوع کم خونی چیست و اصلا از کجا شروع می شود؟ در مورد کم خونی کودکان می توان گفت همان طور که علائم سایر بیماری ها ممکن است در سنین مختلف تفاوت داشته باشد، این قضیه در مورد نوع کم خونی هم صدق می کند.child

همه چیز از نوزادی شروع می شود

«وقتی نوزادی به دنیا می آید، یک ذخیره آهن کافی برای شش ماه اول زندگی دارد. غیر از آن اگر منابع آهن کافی دریافت نکند، دچار کم خونی ناشی از فقر آهن خواهد شد.»

دکتر حسن ابوالقاسمی، فوق تخصص خون و سرطان کودکان در گفت وگو با جام جم به این عبارات اشاره می کند. در عین حال که به عقیده او آهن موجود در شیر به اندازه ای نیست که بتواند بعد از شش ماهگی کفاف نیاز بدن شیرخوار را بدهد.

علاوه بر این می دانیم که آهن ناشی از شیر مادر بخوبی جذب می شود. یعنی بالای 50 درصد آن جذب بدن نوزاد می شود ولی باز هم مقدار آن کافی نیست. بنابراین کودک از شش ماهگی به بعد نیاز به آهن کمکی به صورت قطره آهن و استفاده از غذاهای حاوی آهن مثل سوپ و امثال آن دارد.

البته ناگفته نماند که به عقیده دکتر ابوالقاسمی، بچه هایی که از شش ماهگی به بعد از قطره آهن استفاده نمی کنند، تا دو یا سه سالگی دچار کم خونی و فقر آهن خواهند شد یا اگر کودکی به دلایلی از شیر مادر محروم است و شیر پاستوریزه استفاده می کند، به دلیل این که این شیر آهنش جذب خوبی ندارد، خیلی زودتر دچار فقر آهن می شود بنابراین باید دقت کنیم این بچه ها آهن کمکی دریافت کنند.

کودکان نارس، گروه های پرخطرتر

اما گروه دیگری از کودکان در معرض خطر، بچه های نارس هستند. این کودکان مثل کودکانی که بموقع به دنیا می آیند، ذخیره آهن کافی ندارند.

برای همین دکتر ابوالقاسمی معتقد است که این کودکان زودتر از کودکان طبیعی نیاز به آهن کمکی دارند و از شش هفتگی باید قطره آهن به آنها داد. بخصوص اگر این نوزاد در بیمارستان مانده باشد تا وزنش به حد قابل ترخیص برسد یا این که دچار عفونت شده باشد، خونگیری های زیادی از او خواهد شد و همین باعث می شود که منابع آهن ناچیزش را از دست بدهد و در مدت کوتاهی بعد از ترخیص دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شود. پس این کودکان به محض وزن گیری باید آهن خوراکی بخورند.

خوش اندام های کم خون!

علاوه بر این، شروع نوجوانی نیز آغاز کم خونی است. به گفته فوق تخصص خون و سرطان کودکان، پسرها بعد از بلوغ و دخترها قبل از بلوغ دچار یک رشد ناگهانی می شوند. این رشد سریع باعث می شود چنانچه به رژیم آنها توجه نشود، از منابع غنی آهن محروم شوند، بخصوص نوجوانانی که طالب اندام زیبا و رژیم های مختلف هستند، بیشتر در معرض فقر آهن قرار دارند.

چرا فقر آهن مهم است؟

اما علت اهمیت فقر آهن این است که علاوه بر این که فرد را دچار کم خونی می کند، احتمال دارد روی خلق و خوی کودکان و حافظه آنها تاثیر منفی بگذارد و در آنها اختلالات شناختی ایجاد کند. با وجود این، سوالی که مطرح می شود این است که کم خونی مادر به جنین نیز قابل انتقال است؟

مادران کم خون و کودکان کم خون تر!

ساز و کار خونسازی در جنین معمولا خیلی زود شروع می شود و جنین یک گردش خون مستقل از مادر دارد اما به عقیده دکتر ابوالقاسمی در کم خونی های خفیف مادر، جنین معمولا دچار مشکل نمی شود و از منابع مادر استفاده می کند ولی اگر کم خونی در مادر شدید باشد، تاثیر خود را به شکل کم خونی شدید روی جنین خواهد گذاشت.

علاوه بر این گاهی اوقات خونریزی جنین به مادر اتفاق می افتد، یعنی بخشی از خون جنین هنگام کنده شدن جفت، دفع شود و هنگامی که نوزاد به دنیا می آید، عملا بخشی از خونش را از دست داده که آهن نیز همراه آن است.

تالاسمی مینور، بعد از فقر آهن

یکی از انواع دیگر شایع کم خونی در کودکان، کم خونی های ارثی (تالاسمی) است. بخصوص که کشور ما در کمربند تالاسمی دنیا قرار دارد و انواع و اقسام اختلالات هموگلوبین که در حقیقت ماده اصلی خون است، در آن دیده شده است.

به گفته دکتر ابوالقاسمی، شیوع ژن معیوب تالاسمی که خونسازی را مختل می کند، تا حد 15 درصد هم می رسد. البته این کم خونی های خفیف با روند عادی زندگی منافاتی ندارد ولی همیشه کودکان مبتلا از رنگ پریدگی و کم خونی مزمن رنج می برند.

کم خونی با نقاب بیماری های دیگر

این دو نوع کم خونی تالاسمی مینور و فقر آهن شایع ترین کم خونی ها در بین کودکان است. از این دو نوع که بگذریم، کم خونی می تواند به عنوان یک علامت از بسیاری از بیماری ها در کودکان بروز کند.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان در این باره می گوید: کودکی که عفونت مزمن دارد، ممکن است دچار کم خونی باشد.

این قضیه در مورد کودکی که از بیماری خونی رنج می برد، هم صدق می کند. بسیاری از بیماری های اعضای دیگر بدن هم وقتی مزمن می شود، به شکل کم خونی خود را نشان خواهد داد.

کم خونی هم به ارث می رسد

اما گونه های دیگری از کم خونی ها هم ارثی است و از والدین به ارث می رسد. به اینها کم خونی های همولیتیک یا کم خونی ناشی از همولیز می گویند.

دکتر ابوالقاسمی می گوید: همولیز یعنی خون به دلایلی لیز شده و از بین می رود. سیر این بیماری از یک کم خونی خفیف گرفته تا کم خونی های شدیدی که کودک نیاز به تزریق خون داشته باشد، متفاوت است. همین آنمی های همولیتیک می تواند به شکل حاد یا مزمن باشد.

شکل حاد آن به صورت بیماری فاویسم خود را نشان می دهد. در شکل مزمن بیماری خون بیمار لیز می شود که باید بناچار از داروهای سرکوب کننده ایمنی برای آنها استفاده کرد.

برخی اوقات بیماری های خطرناکی مثل سرطان خون هم هست که به شکل کم خونی بروز می کند البته علائم دیگری هم مثل کمبود پلاکت که کودکان دچار کبودی می شوند یا تب، دردهای استخوانی، کاهش وزن، بی اشتهایی و بزرگی غدد لنفاوی طحال و کبد به همراه کم خونی وجود دارد. که تمام اینها با آزمایش های خون قابل اثبات است.

کم خونی علاج دارد

به طور کلی هر نوع کم خونی در کودکان را نباید به صورت یک بیماری خطرناک جلوه دهیم، چون به گفته دکتر ابوالقاسمی بسیاری از کم خونی ها یا مهم نیست یا قابل علاج است و فقط درصد کمی از آنها احتیاج به درمان اساسی دارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:کم خونی,کودکان, | 13:41 | نویسنده : عارف بساکی |

گلودرد چرکی

میکروب مولد گلودرد چرکی در اثر عطسه یا سرفه فرد بیمار در فضای اتاق پخش شده و سایر افراد را مبتلا می‌کند.

 

galoodardبه گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سایت تبیان، گلودرد چرکی یک نوع عفونت باکتریایی است که به سرعت در یک محیط بسته مثل خانه یا محل کار و یا کلاس درس مدرسه پخش می شود.

گلودرد چرکی در اثر یک باکتری به نام استرپتوکوک A ایجاد می شود. لذا به آن، گلودرد باکتریایی و یا گلودرد استرپتوکوکی نیز گفته می شود.

برخی از علائم گلودرد چرکی عبارتند از: مشاهده تکه های سفید رنگ در ته گلو، احساس درد گلو هنگام قورت دادن غذا، تب، ورم غدد گردن و بزرگ شدن لوزه ها.

بیشتر گلودردهای چرکی با مصرف داروهای آنتی بیوتیک به مدت 10 روز و استراحت کردن، بهبود می یابند.

با عمل به توصیه های زیر می توانید از سرایت گلودرد چرکی خودتان به سایر افراد جلوگیری کنید:

1- به طور منظم دست های خود را با آب و صابون بشویید تا از انتقال باکتری بیماری زا از یک فرد به فرد دیگر جلوگیری کنید. موقع شستن دست ها عجله نکنید و بعد از زدن صابون، حداقل 20 ثانیه دست ها را به هم بمالید. همچنین به سایر افراد خانواده نیز بگویید همین کار را انجام دهند.

2- برای خوردن غذا، قاشق و چنگال و لیوان مخصوص به خودتان داشته باشید تا از انتشار گلودرد جلوگیری کنید، یعنی اینکه ظروف غذا خوردن فرد بیمار باید از بقیه افراد خانواده جدا شود تا دیگر افراد خانواده از آن ها استفاده نکنند.

ظروف غذا خوردن را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید تا باکتری ها از روی آن ها پاک شوند.

همچنین حوله دست و صورت فرد بیمار را از بقیه جدا کنید، یعنی یک حوله مخصوص خشک کردن دست و صورت بیمار تهیه کنید تا دیگران از آن استفاده نکنند.

3- موقع عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی و یا حداقل لباس خود بگیرید، البته طوری نگیرید که نتوانید عطسه یا سرفه کنید. این کار از انتشار قطرات آب دهان آلوده به میکروب، در فضای خانه جلوگیری می کند. اگر با دست خالی جلوی دهان خود را گرفتید، حتما بعد از آن دست خود را با آب و صابون بشویید.

4- هنگام ابتلا به گلودرد چرکی بعد از مسواک زدن دندان ها، مسواک خود را با آب و صابون بشویید تا از آلودگی مجدد خودتان به میکروب جلوگیری کنید. اگر هم مسواک شما کهنه و قدیمی است، می توانید بعد از بهبودی گلودرد چرکی، آن را دور بیندازید و مسواک جدیدی بخرید.

5- تمامی داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید تا باکتری در بدن شما از بین برود. حتی اگر بعد از چند روز، احساس بهبودی کردید، باز هم مصرف آنتی بیوتیک ها را ادامه دهید تا تمام شوند، زیرا میکروب هنوز در بدن شما وجود دارد و مصرف آنتی بیوتیک لازم است. یک روز بعد از مصرف آنتی بیوتیک، گلودرد چرکی دیگر مسری نیست.

6- اگر مبتلا به گلودرد چرکی هستید، ماسک بزنید تا بقیه افراد مریض نشوند. این کار از پخش شدن میکروب ها در فضای خانه و محل کار و مدرسه جلوگیری می کند.

7- اگر شاغل هستید و دچار گلودرد چرکی شده اید، نزد پزشک بروید و حداقل یک روز در منزل بمانید (مرخصی استعلاجی بگیرید) و آنتی بیوتیک مصرف کنید و استراحت نمایید تا هم حالتان بهتر شود و هم همکاران خود را بیمار نکنید.

8- اگر فرزندتان به مدرسه می رود و دچار گلودرد چرکی شده است، او را نزد پزشک ببرید و حداقل یک روز از رفتن او به مدرسه جلوگیری کنید (گواهی بیماری از پزشک بگیرید) تا سایر همکلاسی های خود را بیمار نکند و کمی حالش بهتر شود.

9- اگر دچار گلودرد چرکی شده اید، با دیگران روبوسی نکنید و دست ندهید تا آن ها را نیز بیمار نکنید. اگر هم فرد دیگری از خانواده شما، دوستان و … دچار گلودرد چرکی است، با او دست و روبوسی نکنید.

10- اگر فرزندتان گلودرد چرکی دارد، او را نبوسید، ولی به او بگویید که خیلی دوستش دارید و بگویید که چرا او را نمی بوسید، مثلا بگویید میکروب های گلوی او، شما را هم مریض می کند و دیگر نمی توانید با او حرف بزنید و یا بازی کنید.

11- تا حد امکان، از فرد مبتلا به گلودرد چرکی فاصله بگیرید و اگر هم خودتان این بیماری را دارید، سعی کنید خیلی به دیگران نزدیک نشوید.

هشدارها

1- عدم درمان گلودرد چرکی یا مصرف نکردن کامل داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک (کامل نکردن دوره درمان) باعث بروز عوارض مانند تب روماتیسمی، مخملک، عفونت خون و بیماری کلیه می شود.

2- اگر پزشک برای درمان گلودرد چرکی شما، داروی آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) تجویز کرده است، تمامی دارو را به طور کامل مصرف کنید (که اغلب 10 روز طول می کشد) و به محض احساس بهبودی گلودرد، مصرف دارو را قطع نکنید، زیرا با این کار میکروب ها به طور کامل از بین نمی روند و عفونت در بدن شما باقی می ماند.

3- باقی ماندن عفونت (باکتری ها) در بدن، باعث ابتلای مکرر شما به گلودرد چرکی و سایر عوارضی می شود که در قسمت بالا نام آن ها برده شد.

4- بعد از یک روز مصرف آنتی بیوتیک ها، دیگر گلودرد چرکی شما به کسی سرایت نمی کند . ولی اگر درمان نشوید (دارو مصرف نکنید) تا دو هفته بیماری شما مسری خواهد بود.

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:گلودرد چرکی,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:40 | نویسنده : عارف بساکی |

ویتامین های مورد نیاز کودکان

در این نوشته قصد داریم ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز کودکان رو به شما معرفی کنیم و همچنین یاد بدیم که چطور این ویتامین ها رو از منابع طبیعی برای فرزند دلبندتان تامین کنید.girleatingbabycarrots

ویتامین A

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

کودکان برای داشتن بینایی خوب بخصوص در شب ها و تشخیص رنگ ها به این ویتامین نیاز دارند. این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن آنها را قوی می کند.

در کجا یافت می شود:

بشقاب کودکتان را پر از هویج و سایر میوه ها و سبزیجات زردرنگ (مانند گرمک و سیب زمینی شیرین کنید) و همچنین لیوانهایشان را پر از شیر غنی شده با ویتامین نمایید.

ویتامین های گروه B

چرا کودکان به آنها نیاز دارند:

کودکان به ویتامین های گروه بی (ب کمپلکس) که شامل، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیت، پانتتونیک اسید، ب6، ب12 و بیوتین هستند، برای تولید و استفاده انرژی نیاز دارند. بدون ویتامین بی کافی کودکان دچار کم خونی می شوند.

درکجا یافت می شود:

شما می توانید ویتامین های گروه ب را تقریبا در هر غذایی پیدا کنید. غلات کامل، ماهی، مرغ، گوشت، سبزیجات و لبنیات سرشار از ویتامین ب هستند.

ویتامین C

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

روزانه یک وعده ویتامین C به کودکان برای جلوگیری از عطسه و آبریزش بینی و مبارزه بدنشان با عفونت کمک می کند. همچنین ویتامین ث برای درمان سریعتر خراشیدگی ها مفید است.

در کجا یافت می شوند: 

بادادن یک لیوان آب پرتقال و یا بهتر از آن یک عدد پرتقال به کودکان می توانید نیاز آنها به ویتامین ث را تامین کنید. همچنین سایر میوه ها و سبزیجات مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، طالبی و فلفل قرمز شیرین هم سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین D

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

برای داشتن استخوان ها و دندان های محکم کودکان به ویتامین د نیاز دارند. ویتامین د به جذب کلسیم مورد نیاز برای ساخت استخوان توسط بدن کمک می کند.

درکجا یافت می شود:

زمانیکه آفتاب به پوست می تابد پوست شروع به ساختن ویتامین د می کند، اما چون برای دریافت این ویتامین D باید در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید می تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد بهتر است به میزان کمی از آن استفاده کنید و برای تامین بقیه ویتامین د مورد نیاز کودکتان از منابع جایگزینی مانند، شیر غنی شده، حبوبات، ماهی تن یا تخم مرغ استفاده کنید.

کلسیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

برای داشتن استخوان ها و دندان های محکم کودکان به کلسیم نیاز دارند. مصرف کم آن می تواند خطر ابتلا به بیماریهای استخوانی را در بزرگسالی آنها تشدید کند.

درکجا یافت می شوند:

لبنیات بهترین مکان برای یافتن کلسیم هستند. مصرف روزانه شیر کم چرب و ماست می تواند به سلامت استخوان کودک شما کمک کند.

کولین

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

هرچند کولین یک ویتامین نیست اما ماده مغذی مهمی می باشد. سلول ها برای شکل گرفتن و سیستم اعصاب برای انتقال پیغام های عصبی به آن نیاز دارند.

در کجا یافت می شود:

کولین در بدن تولید نمی شود پس برای دریافت آن نیاز به خوردن غذاهای شامل کولین مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت گوساله، مرغ و بروکلی میباشد.

آهن

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

آهن به پمپاژ خون در بدن کمک می کند. آهن در بخشی از سلول های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می کند قرار دارند.

کجا یافت می شوند:

گوشت یکی از منابع غنی آهن ست از سایر غذاهای سرشار از آهن، می توان به حبوبات، سبزیجات تیره رنگ و غلات غنی شده با آهن اشاره کرد.

منیزیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

منیزیم یکی از بلاک های ساخت سلول را تشکیل می دهد و همچنین در تولید انرژی استفاده می شود. رژیم غذایی سرشار از منیزیم می تواند در بزرگسالی کودکتان قلبی قوی به او بدهد.

درکجا یافت می شود:

غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، حبوبات و آجیل همه منابعی سرشار از منیزیم هستند.

پتاسیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

تقریبا تمام سلول ها و اعضای بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارند. پتاسیم همچنین برای فشارخون ، حفظ ضربان قلب و عملکرد ماهیچه های کودکان مورد نیاز است.

در کجا یافت می شود:

موز سرشار از پتاسیم می باشد، همچنین شما می توانید پتاسیم را در سیب زمینی شیرین، لوبیا سفید، شیر و ماست کم چرب بیابید.

روی

چرا کودکان به آن نیاز دارند:

بدن برای رشد به روی نیاز دارد، همچنین روی ممکن است بتواند با قوی کردن سیستم ایمنی بدن کودکان جلوی سرماخوردن آنها را بگیرد.

درکجا یافت می شود:

مرغ، حبوبات و سرلاک های غنی شده صبحانه سرشار از روی هستند.

منبع webmed

ترجمه از سایت پزشکی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:ویتامین,مورد نیاز کودکان,ترجمه از سایت پزشکی راستینه, | 13:39 | نویسنده : عارف بساکی |

پیشگیری، تشخیص و درمان نارسایی کلیه

یک اورلوژیست گفت: یکی از دلایل شایع نارسایی کلیوی در افراد، بیماری دیابت است.keidneyjpg

محمدرضا دادفر در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: نارسایی کلیوی زمانی برای فرد پیش می‌آید که کلیه نتواند خون را از مواد زائد تصفیه کند. در این صورت مواد زائد و سموم در خون فرد باقی می‌ماند و موجب نارسایی کلیه می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر دلایل شایع نارسایی کلیوی، بیماری‌های داخلی کلیه شامل بیماری گلومرولونفریت و فشار خون است که موجب ایجاد اختلال و نارسایی کلیه می‌شود.

این اورلوژیست افزود: مصرف طولانی مدت دارو، ضربه و بیماری‌های مادرزادی نیز از دلایل دیگر نارسایی کلیوی است.

دادفر درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه، گفت: کنترل مرتب قند خون و فشار خون، مصرف کمتر چربی(در صورت مصرف زیاد چربی، عروق بدن زودتر خراب می‌شوند)، مصرف مایعات فراوان، ورزش کردن، مراجعه به پزشک حداقل هر 6 ماه یک‌بار و انجام آزمایش و سونوگرافی در پیشگیری از نارسایی کلیوی موثر هستند.

وی یادآور شد: همچنین افرادی که بیماری مادرزادی در خود یا خانواده دارند، پیش از این که مشکلات این بیماری به نارسایی کلیه تبدیل شود با مراجعه به پزشک می‌توانند تا حدودی از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

این اورلوژیست بیان کرد: بیماری نارسایی کلیوی در مرحله اولیه علایم ظاهری ندارد اما ممکن است در مرحله پیشرفته با علایمی از قبیل کم‌خونی، ضعف عضلات و بی‌حالی، فشار خون بالا، ورم بدن، تجمع آب در پاها، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی و اختلال در جذب ویتامین‌ها بروز یابد.

دادفر عنوان کرد: در حال حاضر نارسایی کلیوی بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود و دلیل آن این است که افراد بزرگسال بیشتر دچار دیابت مزمن هستند ولی در کودکان نیز بنا به دلایل بیماری‌های مادرزادی، نسبتا نادر دیده شده است.

وی با بیان این که تعریق زیاد می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود، گفت: مصرف مایعات فراوان در هوای گرم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند.

این اورلوژیست توصیه کرد: برای جلوگیری از نارسایی کلیه باید پیشگیری‌های مرتب و مراجعه به پزشک، انجام آزمایش و سونوگرافی به ویژه در افراد بالای 40 سال هر 6 ماه یک‌بار و خودداری از مصرف خودسرانه داروها و بدون تجویز پزشک توجه شود. یکی از علل نارسایی کلیوی، مصرف دارو است که در طولانی‌مدت موجب اختلال در کارایی کلیه می‌شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:پیشگیری,تشخیص,درمان, نارسایی کلیه,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:38 | نویسنده : عارف بساکی |

درد آپاندیس

خیلی از ما تصور می‌کنیم آپاندیس فایده‌ای برای بدن ندارد، اما دکتر شیوا رفعتی، متخصص اطفال و استادیار دانشگاه علوم ‌پزشکی شاهد به «جام‌جم» می‌گوید: امروزه ثابت ‌شده آپاندیس بر سیستم ایمنی تاثیر و در تولید آنتی‌بادی‌ها نقش بسزایی دارد.

آپاندیس زائده ای به طول ده سانتی متر در بدن همه ماست، یک سر این زائده کرمی شکل به روده بزرگ وصل است و یک سر آن داخل حفره شکم قرار دارد. به گفته این متخصص کودکان، گاهی این زائده در کودکان ملتهب و عفونی می شود و از آنجا که بچه ها نمی توانند دقیقا علائم خود را بیان کنند، ممکن است آپاندیسیت در آنها دیرتر تشخیص داده شود که متاسفانه می تواند باعث سوراخ شدن آپاندیس و عوارضی شود، پس باید علائمش را جدی بگیریم.appendix pain

بچه ها معمولا بیشتر در سنین 9 تا 12 سال ممکن است دچار التهاب و عفونت آپاندیس شوند. البته گاهی قبل از 9 سال هم ممکن است این اتفاق بیفتد. علائم آپاندیسیت در آنها هم گاهی معمول و گاهی غیرمعمول است. دکتر رفعتی درباره علائم معمول آپاندیسیت می گوید: درد شکم، اولین علامت معمول این عارضه است. یعنی اگر کودک در سنی باشد که بتواند دردش را ابراز کند، از درد شکم شکایت خواهدداشت. این درد در ناحیه اطراف و بالای ناف، مبهم و مداوم است. این متخصص اطفال ادامه می دهد: بتدریج بیمار دچار بی اشتهایی می شود، حالت تهوع و استفراغ پیدا می کند و ممکن است یکی دو بار استفراغ کند. بعد کم کم درد به قسمت پایین و راست شکم منتقل می شود که محل آپاندیس است. او تاکید می کند: اگر بچه چنین علائمی داشت باید او را به پزشک جراح رساند تا با معاینه، تشخیص نهایی را مطرح کند. البته در کودکان کم سن تر که امکان دارد نتوانند خیلی واضح نوع درد و محل آن را بیان کنند، تشخیص آپاندیس سخت تر است. دکتر رفعتی درباره علائم غیرمعمول آپاندیس که گاهی تشخیص آن را مشکل تر هم می کند، توضیح می دهد: آپاندیس حالت کرمی دارد و یک سر آن به روده بزرگ متصل است، ولی سر دیگر آن ممکن است در قسمت های مختلف شکم باشد. گاهی این زائده آنقدر بلند است که سر آن مثلا نزدیک لوله حالب یا بیضه ها قرار می گیرد. در این صورت به جای این که درد آن در ناحیه راست شکم احساس شود، در پهلو حس می شود یا بیضه های کودک درد می گیرد. در چنین حالتی درد آپاندیس با درد ارگان های دیگر اشتباه گرفته می شود.

تشخیص اصلی با معاینه

اگر بیمار دچار علائم معمول آپاندیسیت باشد، معمولا پزشک جراح بلافاصله پس از معاینه و تشخیص نهایی اقدام به جراحی می کند. دکتر رفعتی می گوید: البته اگر علائم مبهم باشد، پزشک آزمایش خون درخواست می کند. چون در خون بیمار دچار آپاندیسیت معمولا گلبول های سفید افزایش می یابد. ممکن است آزمایش ادرار و عکس شکم هم درخواست کند. البته در عکس شکم، یافته ای به نفع آپاندیسیت وجود ندارد، ولی برای رد احتمال مشکلات دیگر انجام می شود. سونوگرافی هم برای تشخیص آپاندیسیت مفید است، اما در واقع راه اصلی تشخیص این بیماری معاینه و توجه به علائم بیمار است و درخواست آزمایش خون و سونوگرافی برای تائید تشخیص انجام می گیرد.

سرعت در جراحی، یک ضرورت است

به گفته دکتر رفعتی، جراحی باید بعد از تشخیص آپاندیسیت هر چه سریع تر انجام شود و این که پدر و مادر تعلل کنند یا بخواهند تحقیق و از چند جراح نظرخواهی کنند، کار درستی نیست چون آپاندیس بچه ها در زمان کمتری ممکن است پاره و چرک و آلودگی وارد شکم شود و سلامت کودک را به خطر بیندازد.

بیماری هایی با علائم مشابه

بعضی بیماری ها در بچه ها علائم مشابه التهاب آپاندیس ایجاد می کند، بنابراین باید آنها را حتما در نظر داشته باشیم. یکی از این بیماری ها، اسهال و استفراغ و دیگری مسمومیت غذایی است، بخصوص در تابستان. دکتر رفعتی درباره تفاوت اسهال و استفراغ و مسمومیت با آپاندیسیت می گوید: بچه مبتلا به این بیماری ها هم معمولا اسهال، استفراغ شدید و دل درد و تب پیدا می کند، اما اول تهوع و استفراغ سراغش می آید و بعد تب، اسهال و دل درد شروع می شود در حالی که در التهاب و عفونت آپاندیس، اول درد است بعد تهوع و استفراغ. علاوه بر این، بچه دچار التهاب آپاندیس تب خفیفی دارد و تبش خیلی بالا نیست، مگر این که آپاندیسش سوراخ شده باشد. وی تاکید می کند: نکته مهم این است که گاهی اسهال هم باعث ایجاد آپاندیسیت می شود و حتی گاهی بیمار دچار آپاندیسیت با اسهال مراجعه می کند، بنابراین فقط نمی توانیم روی یافته های بالینی قضاوت کنیم و هرگاه پدر و مادری در مورد ابتلای فرزندشان به التهاب آپاندیس شک داشتند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند. این متخصص کودکان می افزاید: بیماری دیگری که می تواند با آپاندیسیت اشتباه شود، بخصوص در بچه های کوچک تر، انسداد روده است. بچه های دچار این مشکل هم تهوع، استفراغ و درد شکم دارند، ولی معمولا دفع گاز و اسهال ندارند. گاهی گلودرد چرکی و التهاب غدد لنفاوی روده هم باعث ایجاد علائمی مثل آپاندیسیت می شود و این نقش مهم پزشک و تشخیص او براساس شرح حال و معاینه را نشان می دهد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر رفعتی در پاسخ به این پرسش می گوید: والدین باید توجه داشته باشند آپاندیسیت معمولا یکباره شروع نمی شود مگر این که آپاندیس سوراخ شده باشد که معمولا 24 تا 48 ساعت قبل علائمی مثل درد کناره ناف و قسمت راست شکم دارد، بنابراین اگر درد شکم کودک بیش از چهار ساعت طول بکشد و پیشرونده باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. این متخصص کودکان تاکید می کند: اگر کودکی درد شکمی داشت، هرگز نباید خودسرانه به او مسکن داد. اگر نفخ و دل درد در حد دل پیچه خفیف بود، می توان یک بار به او مسکن داد، ولی اگر درد ادامه پیدا کرد، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کرد چون مسکن می تواند درد آپاندیسیت را محو و پزشک را در تشخیص سریع دچار مشکل کند که برای بیمار خطرناک است.

اگر آپاندیس بترکد…

دکتر رفعتی با اشاره به این که متاسفانه در بچه ها زمانی که آپاندیس شروع می شود تا زمانی که بترکد، خیلی کوتاه است و امکان دارد حداکثر یک یا دو روز باشد، ادامه می دهد: اگر به بیمار دیر رسیدگی شود و آپاندیس سوراخ شود، چرک و عفونت وارد فضای شکم می شود و شکم کاملا سفت و درد شدیدی ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر، کودک ممکن است دچار تب بالا شود و در این صورت باید حتما لوله تخلیه یا درم در شکم او تعبیه و هفت تا ده روز در بیمارستان بستری شود تا شکمش شست وشو و تخلیه شود. او می افزاید: متاسفانه هر التهاب و عفونتی وارد حفره شکم شود، ممکن است چسبندگی هایی در آن به وجود آورد و هر چه دیرتر مراجعه شود، این چسبندگی بیشتر خواهد بود و بعدها برای بیمار مشکل ایجاد می کند.

گرما، اوضاع را بدتر یا بهتر نمی کند

برخی معتقدند اگر روی شکم کودک دچار دل درد کیسه آب گرم یا حوله داغ گذاشته شود و بچه دچار التهاب و عفونت آپاندیس باشد، حتما باعث ترکیدن آپاندیس می شود، ولی دکتر رفعتی می گوید این باورها پایه علمی ندارد، چون آپاندیس عضوی در درون شکم است و گرما و سرمای بیرونی تاثیر چندانی روی آن ندارد.

زهرا سادات صفوی سهی / جام جم آنلاین

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:درد آپاندیس,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:36 | نویسنده : عارف بساکی |

آشنایی با بیش فعالی کودکان و درمان آن

اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) بیماری مزمنی است که میلیون ها کودک به آن مبتلا هستند و بعضی از اوقات در بزرگسالی هم ادامه دارد. بیماری بیش فعالی شامل ترکیبی از مشکلات از قبیل مشکل در حفظ توجه، فعالیت زیاد و رفتارهای ناگهانی است. کودکانی که دچار بیش فعالی هستند ممکن است دچار ناراحتی هایی از جمله عزت نفس پایین، مشکل در ارتباط برقرار کردن و عملکرد ضعیف در مدرسه بشوند.

هرچند راهی برای درمان بیش فعالی وجود ندارد، اما می توان با داروها و مشاوره شدت آن را کم کرد. تشخیص و درمان به موقع بیش فعالی تاثیر زیادی بر نتیجه حاصل شده دارد.

نشانه های بیماری بیش فعالی

کودکانی که دچار (ADHD) هستند نشانه هایی از خود بروز می دهند که شامل موارد زیر است:

  • پرحرفی
  • مشکل در توجه کردن
  • خیال بافی پی در پی
  • مشکل در دنبال کردن دستورالعمل ها و تظاهر به گوش نکردن
  • مشکلات پی در پی در انجام وظایف و فعالیت ها
  • فراموشکار هستند و مواد مورد نیاز خود از جمله کتابها ، مدادها و اسباب بازی هایشان را گم می کنند
  • مشکل در اتمام درس و مشق مدرسه، کارهای عادی و سایر وظایف
  • راحت گیج و پریشان می شوند
  • بی قراری و بخود پیچیدن
  • مشکل در نشستن و ثابت ماندن
  • برهم زدن صحبت و بازی دیگران
  • مشکل در انتظار برای رسیدن نوبتشان

بیشفعالی در پسران بیشتر از دختران رخ می دهد و علایم بیش فعالی در بین دو جنس نیز ممکن است متفاوت باشد. در پسران این علائم بیشتر به صورت تحرک و فعالیت زیاد و در دختران بشکل بی توجهی خود را نشان بدهد.

چه چیزهایی بیش فعالی نیست

توجه داشته باشید که تمام علایمی که در بالا ذکر شد اگردر دوره های کوتاه  و یا غیر پی در پی رخ دهد طبیعی بوده و علامت بیش فعالی نمی باشند. همچنین کودکان در بعضی از موقعیت ها و بیماری های زیر علایمی همچون بیش فعالی از خود نشان می دهند:

  • تغییرات ناگهانی زندگی مانند طلاق، مرگ اعضای خانواده و یا تغییر منزل
  • تشنج های کشف نشده
  • اضطراب
  • افسردگی
  • بیماریهایی که برروی مغز تاثیر می گذارند

دلایل بیش فعالی

هرچند دلیل قطعی بیش فعالی هنوز ناشناخته است اما بعضی از عوامل موثر عبارتند از:

  • افرادیکه والدین یا برادران و خاهرانشان دچار بیش فعالی یا بیماری ها روانی دیگر هستند(رابطه خونی)
  • آلودگی های محیطی، مانند سرب که در همه جا یافت می شود
  • مادران معتاد، الکلی و یا سیگاری
  • مسمومیت جنین در دوران بارداری
  • نوزادهای نارس و زودرس

عوارض و خطرات بیش فعالی

بیش فعالی می تواند زندگی را برای کودکان سخت کند، کودکانی که بیش فعالی دارند:

  • معمولا در مدرسه و کلاس با دیگر کودکان مشاجره و درگیری دارند.
  • صدمات و اتفاقات دیگری نسبت به سایر کودکان برای آنها پیش می آید.
  • عزت نفس پایینی دارند.
  • مشکل با تعامل و برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان.
  • ریسک معتاد و یا الکلی شدن و یا سایر رفتارهای بزهکارانه در آنها بیشتر است.

هرچند بیش فعالی باعث ابتلا به بیماریهای دیگر نمی شوند، اما کودکان بیش فعال بیشتر از سایر کودکان در خطر ابتلاء به مشکلات زیر هستند:

  • ناتوانی در یادگیری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلال دو قطبی
  • سندرم تورت (تیک های عصبی و لکنت زبان)
  • دزدی، دعوا خراب کردن اموال دیگران(Conduct disorder)
  • مخالت و گستاخی با بزرگترها (Oppositional defiant disorder)

درمان بیش فعالی

برای درمان بیش فعالی می بایست از برنامه ها و راهکارهای متنوعی استفاده کرد و درمان این بیماری فقط با دارو موثر و مفید نیست، در ادامه به بیان راهها و آموزشهایی که والدین با یادگیری آن می توانند به درمان کودک بپردازند، اشاره می کنیم و شما برای پیدا کردن درمان دارویی مناسب می بایست حتما به پزشک مراجعه کنید. بیاد داشته باشید درمان کودک چه از نوع دارویی و چه از نوع رفتاری می بایست با مشورت با پزشک صورت پذیرد.

از آنجایی که بیش فعالی بیماری پیچیده ای هست و افرادیکه به این بیماری دچار می شوند، مانند هم نیستند پس ارائه راهکاری موثر برای همه کودکان سخت است. اما بعضی از راهکارها و نکته های زیر می تواند به ایجاد فضایی مناسب برای درمان کودک موثر باشد.

  • به کودکتان محبت و مهربانی کنید،‌ کودکان به اینکه به آنها توجه و محبت  شود و انها را تحسین کنند، نیاز دارند. این ابراز محبت می تواند هم به شکل بیان زبانی و هم به شکل لبخند، بغل کردن و نوازش محبت آمیز باشد.
  •  در روز وقتی را برای آشنایی و صحبت با کودکتان بگذارید. سعی کنید این مدت فقط شما پیش او باشید و کودکان دیگر یا افراد دیگر مزاحم شما نشوند. در این مدت سعی به درک و تمرکز برروی نقاط مثبت کودکتان کنید.
  • راههای برای افزایش عزت نفس کودکتان بیابید. کودکانی که دچار بیش فعالی هستند، معمولا در کارهای هنری و رزمی بهتر عمل می کنند. سعی کنید آنها را در کلاسهایی که دوست دارند ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که بیشتر از حد توان فرزندتان از او انتظار نداشته باشید.
  • برای  وی محیطی مربوط و مختص خودش بسازید و آنجارا به شکلی خاص و قابل تشخیص برای کودک سازماندهی کنید.
  • موقع حرف زدن با فرزندتان آرام و شمرده صحبت کنید و هنگام صحبت با وی ارتباط چشمی برقرار نمایید. 
  • برنامه منظمی برای خواب، استراحت و غذا خوردن کودکان تنظیم کنید. کودکانی که دچار بیش فعالی هستند، به سختی می توانند خود را با تغییرات تطبیق دهند. اگر مجبورید تغییری ناگهانی در زندگی بدهید، حتما از قبل کودکتان را برای آن آماده کنید و درباره‌ ای تغییر از قبل به او اطلاع دهید.
  • از استراحت کافی کودکانتان مطمئن شوید، خستگی علائم بیش فعالی را بدتر می کند.
  • از موقعیت های ناراحت کننده برای کودکتان تا آنجا که می توانید دوری کنید. نشستن در سخنرانی های طولانی و یا خرید در فروشگاههای بزرگ و گیج کننده برای کودک، بعضی از انواع این موقعیت هاست.
  • از تنبیه ها و دعواهای آرام، کوتاه و تاثیر گذار استفاده کنید. مانند قهری کوتاه مدت(البته اینقدر که کودک متوجه کارش بشود).
  • صبور باشید. زمانیکه با کودکتان برخورد می کنید، حتی زمانیکه وی خارج از کنترل است، صبور باشید. صبر و آرامش شما می تواند به کودکتان هم در آرام شدن کمک کند.
  • در درمان کودک واقع بین باشید و انتظار درمان یک شبه را نداشته باشید. برای درمان کودکتان برنامه طولانی مدت بریزید.
  • به خودتان استراحت بدهید، اگر شما خسته و تحت فشار باشید، تاثیر کمتری در درمان کودک دارید.

کودکان دچار بیش فعالی در مدرسه

  • از مسئولین مدرسه در مورد برنامه هایی که آنها برای کمک به کودکان بیش فعال دارند، سوال کنید. این برنامه ها شامل، سنجش کودک، تنظیم برنامه درسی برای کودک دچار بیش فعالی، تغییر در ظاهر کلاس، تکنیک ها آموزشی مناسب کودکان بیش فعال و همکاری بین والدین و معلمان می شود.
  • با معلمان کودکتان صحبت کنید و از کارهایی که آنها برای کمک به کودکتان در کلاس انجام می دهند، حمایت نمایید. مطمئن شوید که معلم کودکتان را از نزدیک بررسی می کند و منعطف و صبور است.
  • داشتن رایانه در کلاس هم می تواند به کودک کمک کند، چراکه کودکانی بیش فعال ممکن است در نوشتن با دست مشکل داشته باشند.

داروهای درمان بیش فعالی

قبلا توضیح دادیم که تجویز دارو باید زیر نظر پزشک باشد و نام این داروها را فقط برای اطلاعات عمومی شما بیان می کنیم، این داروها به دوسته محرک و غیر محرک تقسیم می شود.

داروهای محرک:

  • آدرال و آدرال ایکس آر
  • کنسترا
  • دکسدرین (Dexedrine)
  • فوکالی و فوکالین ایکس آر (Focalin )
  • Metadate CD and Metadate ER
  • متیلین و متیلین ای آر
  • ریتالین، ریتالین اس آر و ریتالین ال ای
  • ویوانسه
  • کوییلیوانت ایکس آر

داروهای غیرمحرک:

  • استراترا
  • اینتونیو
  • کاپ وای

توجه داشته باشید که این قسمت فقط برای اطلاعات عمومی بوده و استفاده این داروها بدون تجویز پزشک خطرناک است.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:آشنایی با,بیش فعالی ,کودکان,درمان,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:34 | نویسنده : عارف بساکی |

فواید خوردن صبحانه برای کودکان دانش آموز

ثابت شده است دانش‌آموزانی که صبحانه کامل می‌خورند، تمرکز و انرژی بیشتری دارند. اغلب این دانش‌آموزان قدرت یادگیری خوبی دارند و نمرات بهتری هم کسب می‌کنند. صبحانه یک وعده غذای اصلی و مهم برای دانش‌آموزان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شود.صبحانه

متاسفانه همه دانش آموزان عادت به خوردن صبحانه کامل ندارند و والدین به ناچار تنقلات رنگارنگی را تهیه می کنند و در کیف آنها می گذارند. تنقلات نه تنها مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین نمی کند بلکه در دراز مدت اثرات سوءجسمی، رشدی و ذهنی برجای می گذارد، اما بهترین صبحانه و میان وعده بخصوص برای دانش آموزانی که باید در نوبت صبح به مدرسه بروند، چیست؟ دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در این باره توضیح می دهد.

خوردن صبحانه به چه دلیل حائز اهمیت است؟

بچه ها باید در طول ساعات درس، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند. صبحانه خوب می تواند بر کاهش خستگی آنها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیرگذار باشد.

ویژگی های یک وعده صبحانه خوب برای دانش آموز چیست؟

صبحانه باید دو ویژگی داشته باشد؛ یکی این که مقدار انرژی کافی در آن لحاظ شود و دوم این که انرژی طوری به بدن آنها برسد که در طول ساعات بعدی، قند خونشان در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند.

برای به دست آوردن این انرژی چه باید کرد؟

توصیه می شود حتما در صبحانه آنها غلات گنجانده شود. برای مثال وجود نان بخصوص از نوع سبوس دار یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه بچه هاست. علاوه براین کودکان و نوجوانان در سنین رشد هستند و باید در وعده های مختلف غذایی شان از پروتئین استفاده کنند.

پنیر هم می تواند سهمی از پروتئین مورد نیاز بدن آنها را در وعده صبحانه تامین کند. در کنار آن مصرف دانه هایی مثل مغز گردو قادر خواهد بود تا بخش دیگری از مایحتاج بدنی بچه ها نظیر اسیدهای چرب ضروری و سهمی از انرژی آنها را تامین کند و سطح ثابتی از قند خون برای آنها در پی داشته باشد.

تخم مرغ نیز به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی جزو خوراکی هایی است که توصیه می شود در جیره غذایی همه افراد گنجانده شود. کودکان نسبت به بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند به همین دلیل توصیه می شود سه تا چهار بار درهفته روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.

متاسفانه دیده می شود کودکان علاقه ای به خوردن این مواد غذایی مفید ندارند و بیشتر ترجیح می دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات گرسنگی خود را برطرف کنند. در این موارد چه باید کرد؟

این مشکل متاسفانه به دوران کودکی فرزندانمان برمی گردد. ذائقه انسان ها از همان دوران کودکی و شروع تغذیه کمکی شکل می گیرد. پدران و مادران باید از همان زمان ذائقه فرزندان خود را به خوراکی های سالم عادت دهند زیرا تغییر ذائقه در سال های بعد بسیار دشوار خواهد بود. هرچند برای تغییر ذائقه در سنین نوجوانی نیز می توان از برخی تکنیک های رفتاری خاص متخصصان علوم رفتاری استفاده کرد. به هرحال گنجاندن خوراکی های کم شیرین در صبحانه بچه ها و کم کردن تدریجی مصرف قند و شکر می تواند به این اصلاح کمک کند. به این ترتیب بچه ها آرام آرام به خوردن مواد سالم به جای کیک و شیرینی عادت می کنند. مصرف مواد شیرین نه تنها انرژی مورد نیاز آنها را برای ساعات بعدی در طول مدرسه تامین نمی کند، بلکه ذائقه آنها را نیز به غذاهای ناسالم عادت می دهد و زمینه ساز مشکلات اضافه وزن و چاقی در آینده می شود.

والدین باید چه میان وعده هایی برای کودکانشان در نظر بگیرند؟

بهتر است بچه ها میان وعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکی های ناسالم تهیه کنند. کودکان را باید بشدت از خوردن چیپس، پفک و خوراکی های پرچرب و شیرین برحذر داشت. اولیای مدارس وظیفه دارند بوفه ها را مدیریت و قوانین موجود در این ارتباط را اجرا کنند. خوشبختانه اداره بهداشت مدارس قوانین بسیار خوبی در این ارتباط وضع کرده که اجرای آن به عهده اولیای مدارس است. برای میان وعده بچه ها توصیه می شود از میوه ها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میان وعده از یک طرف گرسنگی بچه ها را در طول روز کاهش می دهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک می کند و باعث می شود فراگیری بهتری از درس داشته باشند. والدین باید دقت کنند کودک را به غذاهای پرچرب عادت ندهند.

آیا تغذیه دانش آموزان در روزهای امتحانی باید خاص باشد؟

خیر، صبحانه روزهای امتحان با صبحانه سایر روزها تفاوت چندانی ندارد. روزهای امتحان استرس افراد بیشتر است و توصیه می شود از همان الگوی غذایی استانداردی پیروی کنند که برای سایر روزها پیشنهاد می شود.

خوردن خوراکی های شیرین برخلاف تصور ممکن است باعث شود قند خون خیلی زود افت پیدا کند. افزایش ترشح انسولین به دنبال خوردن این خوراکی ها باعث افت قند خون طی ساعات امتحان و کاهش کارایی و بازدهی افراد می شود. بنابراین توصیه می شود در ایام امتحان بیشتر از مغز ها و مواد حاوی فیبر استفاده شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:فواید خوردن صبحانه,دانش آموز,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:34 | نویسنده : عارف بساکی |

از رنگ های سرب دار استفاده نکنید

سازمان بهداشت جهانی به منظور جلوگیری از آسیب ناشی از رنگ های سرب دار به کودکان، خواستار پیشگیری از استفاده از رنگ های سرب دار و استفاده از جایگزین های سالم به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به کودکان بر اثر مسمویت های سربی شد.ناباروری

این درخواست در آستانه برگزاری هفته پیشگیری آگاهانه از مسمومیت با سرب از ۲۰ تا ۲۶ اکتبر (۲۸ مهر تا ۴ آبان) اعلام شد.

سازمان بهداشت جهانی، سرب را به عنوان یکی از ۱۰ ماده شیمیایی مضر برای سلامت عمومی معرفی کرده است.

مسمومیت با سرب در کل عواقب بهداشتی مخربی برای کودکان دارد بطوریکه تخمین زده می شود هر سال ۶۰۰ هزار مورد جدید از ناتوانی های فکری کودکان بر اثر قرار گرفتن کودکان در معرض سرب ایجاد می شود.

دکتر «ماریا نیرا» مدیر سازمان بهداشت جهانی درحوزه بهداشت عمومی و محیط زیست در این خصوص گفت: مسمومیت با سرب یکی از مهمترین نگرانی های بهداشت محیط زیست برای کودکان سراسر جهان به شمار می رود و رنگ سرب دار یک انفجار بزرگ برای مسمومیت بالقوه کودکان با سرب است.

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای عضو خواست تا برای حفظ سلامت کارگران، کودکان و زنانی که در سن بارداری قرار دارند، اقدام کنند.

این اقدامات شامل اتخاذ قوانین و رویه هایی برای ریشه کنی استفاده از رنگ های سرب دار و ارائه اطلاعات به عموم مردم در زمینه بازساری خانه هایی است که ممکن است در آنها از رنگ های سرب دار استفاده شده باشد.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که ۳۰ کشور در سراسر جهان استفاده از رنگ های سرب دار را کنار گذاشته اند.

اتحاد جهانی برای از بین بردن رنگ های سرب دار که با همکاری سازمان بهداشت جهانی تصدی در نظر دارد که منع استفاده از رنگ های سرب دار را تا سال ۲۰۱۵ به ۷۰ کشور جهان گسترش دهد. (ایرنا)(جام جم آنلاین)

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:رنگ های سرب دار, استفاده نکنید,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:27 | نویسنده : عارف بساکی |

شیر دادن به نوزاد در روزهای اول

فقط چند ساعت از زایمانش گذشته است، اما همه از او انتظار دارند، وظایف مادری‌اش را بی‌وقفه آغاز کند و با جدیت ادامه دهد.

اولین وظیفه و مسئولیتش تغذیه نوزادی است که با گریه های بی امان از مادر طلب شیر می کند، ولی گویا شیر زیادی در کار نیست و مادر با مشاهده بی قراری ناشی از گرسنگی نوزاد، دچار تشویش و نگرانی بیشتر می شود.

به گفته دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، برای بسیاری از مادران جای نگرانی زیادی نسبت به کم بودن شیرشان در روزها و ماه نخست پس از زایمان وجود ندارد چراکه خستگی، اضطراب و کم خوابی مادر پس از زایمان از عواملی است که مانع جاری شدن شیر، به اندازه کافی برای نوزاد می شود و پس از رفع اضطراب اولیه، مادر با بهره گیری از تغذیه مناسب، خواب و استراحت کافی قادر به شیردهی به نوزاد خواهد بود.

ناکافی بودن شیر مادر، چرا؟

بررسی ها نشان می دهد، اکثر مادران، طی چند روز یا چند هفته پس از زایمان با تغذیه مناسب، خواب و استراحت کافی توان شیردهی به نوزادشان را به دست می آورند.

البته دکتر جعفریان در گفت و گو با جام جم تاکید می کند: فاکتورهای مختلفی در تولید شیر نقش دارد که مهم ترین آن ژنتیک است یعنی برخی مادران از قابلیت شیردهی بسیار خوبی به طور ژنتیک برخوردارند. البته سایز سینه در قابلیت شیردهی مادر تاثیر ندارد. عامل تاثیرگذار دیگر در شیردهی مادر، تغذیه خوب با برخورداری از مقادیر کافی انرژی، کربوهیدرات و مایعات از دوران بارداری و طی شیردهی است یعنی وضع تغذیه مادر پیش از بارداری و بویژه در حین بارداری، وزن و میزان توده عضلانی، ذخایر ویتامینی و املاح بدن در تولید شیر مادر تاثیر دارد. گرچه از تاثیر روانی و عاطفی در آغوش گرفتن نوزاد و تاثیرش بر ترشح بیشتر شیر از غدد پستانی نیز نباید غافل شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اظهار می کند: بسیاری از مادران نسبت به اثرات محیطی بر تولید شیر، بخصوص در روزهای پس از زایمان بی توجهند. خستگی و عوارض زایمان، بی خوابی مادر در هفته های نخستین پس از زایمان و اضطراب در مواجهه با شرایط جدید ـ که بویژه در زایمان های اول پیش می آید ـ مانع از جاری شدن کافی شیر از سینه مادر می شود. بی شک حمایت و مشارکت دیگر اعضای خانواده در رسیدگی به وضع نوزاد، فرصتی را برای استراحت، خوابیدن و به آرامش رسیدن مادر فراهم می کند.

شیر خوردن نوزاد، زمان نمی خواهد

متخصصان اطفال تاکید می کنند، مادر باید پس از زایمان، برای شیردهی نوزادش به آمادگی لازم دست پیدا کند تا هر زمانی که کودک خواست، به او شیر بدهد یعنی نباید در هفته های اول پس از زایمان، انتظار نظم پذیری در شیرخوردن را از نوزاد داشت، چراکه تخلیه مرتب سینه ها باعث تحریک بیشترغدد شیری می شود و در نتیجه شیر بیشتری ترشح خواهد شد، اما پس از یک تا دو هفته، ساعات شیر خوردن نوزاد، نظم خاصی خواهد یافت.

در صورت کافی نبودن شیر مادر تا چند روز یا چند هفته پس از زایمان می توان از شیر کمکی در کنار شیر مادر استفاده کرد، اما به منظور کمک به تحریک غدد شیری سینه ها، باید بتدریج از مقدار شیر کمکی کاست تا به این وسیله نوزاد، بیشتر سینه مادر را بمکد. البته نکته مهم آن است که مادر همراه با شیر خود، شیر کمکی بدهد و هرگز سعی نکند از وعده شیر دادن خود کم کند.

از غذای خود کم نکنید

بسیاری از مادران طی دوران شیردهی به علت افزایش وزنی که پس از زایمان پیدا کرده اند، درصدد هستند غذای خود، بخصوص منابع کربوهیدراتی مثل نان را در رژیم غذایی خود کاهش دهند در حالی که به گفته دکتر جعفریان، نان و غلات سبوس دار از مهم ترین مواد غذایی است که به افزایش شیر مادر کمک می کند.

همچنین دریافت انرژی روزانه از طریق مواد غذایی مادر نه تنها نباید با رژیم کاهش پیدا کند بلکه باید 500 کالری نیز بیش از دریافت کالری روزانه در شرایط معمول باشد.از سوی دیگر، مصرف مایعات یعنی شیر، آب میوه طبیعی و میوه و سبزیجات به افزایش شیر بسیار کمک می کند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که توصیه هایی که در طب سنتی برای افزایش شیر مادر می شود تا چه اندازه مبنای علمی و تائید شده دارد، می گوید: بسیاری از مواردی که در طب سنتی برای افزایش شیر مادر توصیه می شود، از آنجایی که باید با مایعات مصرف شود یا این که مواد غذایی آبدار محسوب می شود، در تولید شیر موثر است. نمونه آن مصرف شوید، اسفناج، حبوبات، گرمک، کاهو، ماءالشعیر و آب هویج است. البته از نظر علمی توصیه های طب سنتی ثابت نشده، ولی تجربه نشان می دهد که بسیاری از این توصیه ها در افزایش شیر مادر، موثر است.

یک واقعیت اثبات شده درباره افزایش شیر مادر وجود دارد و آن تأمین املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن و داشتن رژیم غذایی متعادل است که دربرگیرنده تمامی مواد مغذی اعم از هیدروکربن و چربی ها است؛ همچنین داشتن آرامش، خواب و استراحت کافی می تواند به عملکرد بهتر سلول های عصبی و تولید و ترشح شیر مادر کمک کند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:شیر دادن,نوزاد,روزهای اول,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:26 | نویسنده : عارف بساکی |

افزایش قد

عوامل موثر مربوط به قد شما و افزایش قد، ژنتیک و محیط می‌باشد. هرچند چندتا از عواملی که بر روی قد و افزایش آن تاثیر دارد، خارج از محدوده کنترل شماست، اما هنوزهم راه‌هایی بوده که با توسل به آنها ممکن است بتوانید، رشد قدتان را به بیشترین حد ممکن برای خود برسانید. زمانیکه رشد قد شما متوقف شود، امکان افزایش قد وجود ندارد، اما تا قبل از توقف رشد قد شما می‌توانید، از تکنیک‌ها و ورزش های زیر برای افزایش طبیعی قد خود کمک بگیرید.

قدم اول، متوجه باشیدکه موثرترین عامل بر قد شما، ژنتیک است

قد، صفتی پلی‌ژنیک بوده، یعنی اینکه چندین ژن مختلف برروی آن تاثیر می‌گزارد. اگر پدر و مادر شما قد کوتاه باشد، همیشه نتیجه آن کوتاه ماندن قد شما نیست، با اینحال اگر نتنها پدر و مادر بلکه بیشتر افراد در خانواده‌ و فامیل پدری و مادری قد کوتاه باشند، شانس کوتاهی قد شما بالا می‌باشد. البته نباید ناامید شوید چراکه تا زمانیکه شما به سن بیست سالگی نرسیده‌اید، امکان تخمین قطعی قد شما وجود ندارد. با راههای زیر شما می‌توانید، تا حدودی قد آینده خود را محاسبه نمایید:

  • قد پدر و مادر خود را محاسبه و با هم جمع کنید.
  • اگر شما پسرید 13 سانت به قد حاصل جمع، اضافه و اگر دخترید 13 سانت از جمع دو قد کم کنید.
  • عدد حاصل را تقسیم بر دو نمایید.
  • جواب حاص قد شما با دقت 10 سانت بیشتر یا کم تر است.(توجه کنید این عدد حتمی نبوده اما یکی از نزدیک ترین اعداد است)

قدم دوم، از عواملی که باعث توقف رشد قد می‌شود، اجتناب کنید

شاید شما نتوانید کار زیادی برای افزایش قدتان انجام دهید، اما راههایی وجود دارد، که قد شما تحت تاثیر عوامل محیطی کوتاه تر از آنچه پیش بینی شده، نشود. مصرف موادمخدر و الکل یکی از عوامل توقف رشد قد شماست، از دیگر عوامل می‌توان به سوءتغذیه و هورمون‌های استروئیدی اشاره نمود.

قدم سوم، خواب کافی

تحقیقات جدید توصیه می‌کنند که نوجوان می‌بایست، خواب کافی (بین 8.5 تا 11 ساعت خواب در شب) دریافت کنند. این توصیه برای این است که بدن در هنگام استراحت رشد می‌کند. مکان مناسبی برای خواب انتخاب نموده، مکانی مناسب انتخاب کرده و اگر در بخواب رفتن مشکل دارید، قبل از خواب دوش گرم آب گرفته و یا چای بابونه مصرف نمایید. معمولا هورمون رشد انسانی (HGH)، موقع خواب ترشح می‌شود.

قدم چهارم، خوردن غذاهای مناسب

جذب میزان کافی ویتامین و مواد معدنی به شما از اینکه قدتان به اندازه کافی و لازم رشد می‌کند، کمک می‌کند. صبح ها هنگام صرف صبحانه، از مکمل استفاده کنید و غذاهای مفقد از جمله مواردیکه در زیر بیان می‌کنیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این خوراکیها شامل:

  • کربوهیدرات و کالری کافی دریافت نمایید.
  • میزان کافی کلسیم دریافت نمایید. کلسیم رشد قد را افزایش می‌دهد و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌نماید.
  • دریافت 500 میلی گرم نیاسین در روز می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود. فقط نیاسین مصرفی را بایستی با معده خالی دریافت نمود.
  • میزان کافی ویتامین D دریافت نمایید. ویتامین D رشد استخوان و ماهیچه در کودکان را افزایش می‌دهد.
  • مصرف پروتئین را افزایش دهید. خوراکیهایی همچون گوشت، تخم مرغ و حبوبات منبعی غنی از پروتئین هستند. پروتئین نقش اساسی در رشد بدن ایفا می‌کند.
  • مصرف روی را افزایش دهید. شکلات، بادام زمینی، تخم مرغ، نخود فرنگی و مارچوبه از منابع غنی روی می‌باشند. کمبود رشد می‌تواند رشد بدن را متوقف نماید.
  • برنامه غذایی منظم داشته باشید. شما باید روزانه 3 وعده غذایی بهمراه دو میان وعده میل نمایید.

قدم پنجم، مراقبت از سلامتی

بعضی از بیماری‌های کودکی باعث توقف رشد بدن می‌شوند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، طیف وسیعی از خوراکیهای سالم مصرف کرده و میزان مناسبی ویتامین ث مصرف نمایید.

قدم ششم، ورزش کردن

اگر رشد شما متوقف شده باشد، ورزش بشما کمکی نمیکند، با اینحال قبل از توقف رشد بدنتان ترکیب ورزش، خواب کافی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند بشما کمک نماید. بیشتر ورزش‌هایی که ممکن است بتوانند برروی قد تاثیر داشته و یا با اصلاح فرم بدن شما، شمارا بلند قدتر نشان دهد، ورزش‌های کششی می‌باشد.

قدم هفتم، مراجعه به پزشک

درصورتیکه همه اعضای خانواده شما بجز شما قدبلند هستند و یا اینکه قد شما قبل و بعد از بلوغ تغییری نداشته، بهترین کار مراجعه به پزشک است. بعضی بیماری‌های نادر ممکن است باعث قد کوتاهی شما باشد. 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:افزایش قد,راه ها,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:23 | نویسنده : عارف بساکی |

راهها و روش هایی برای تقویت حافظه

آیا حافظه شما ضعیف است؟ آیا بدنبال تقویت حافظه تان هستید؟ آیا نگران از دست دادن حافظه هستید؟ نگران نباشید، راهها و روش های ساده از افزایش فعالیت بدنی گرفته تا افزایش فعالیت ذهنی، به شما در تقویت حافظه تان کمک می‌کند.

اگر نمی‌توانید کلیدهایتان را پیدا کرده، نام معلم تان را بیاد آورید، فراموش کرده‌اید چه چیزهایی قرار بود بخرید، بدانید که تنها نیستید. همه بعضی چیزها را ممکن است فراموش کنند. بااینحال از دست دادن حافظه چیزی نیست که ساده تصور شود. هرچند هیچ ضمانتی برای اثرگذاری راههای پیشگیری از، از دست دادن حافظه وجود ندارد، اما روش های و تکنیک های تقویت حافظه‌ای که بیان می‌کنیم معمولا موثر هستند. در این مقاله به بیان و بررسی این تکنیک ها می‌پردازیم.

روش اول تقویت حافظه – افزایش فعالیت ذهنی

همانطور که فعالیت جسمی بدن شما را متناسب و آماده نگه می‌دارد، فعالیت های تحریک کننده ذهنی، به شما در متناسب و آماده نگه داشت ذهنتان کمک می‌کنند. حل جدول، خواندن بخش هایی از روزنامه که تا الان به آنها توجه نمی‌کرده اید، انتخاب مسیرهای جدید برا بازگشت به خانه و یا شرکت در کلاس ها و یا جلسات آموزش زبان و راههای دیگری که باعث فعالیت مغز و ذهن شما می‌شوند، برای تقویت حافظه تان و جلوگیری از، از دست دادن حافظه می‌توانند، مفید باشند.

روش دوم تقویت حافظه – روابط اجتماعی

روابط اجتماعی به شما در دفاع از خود در برابر استرس و افسردگی که هردو می‌توانند باعث ازدست دادن حافظه شوند، کمک کند.دنبال فرصت هایی برای ارتباط با خانواده و عزیزان، دوستان و سایر افراد باشید. زمانیکه برای صرف غذا و یا شرکت در مراسمی دعوت می‌شوید، بروید!

روش سوم تقویت حافظه – مرتب کنید

احتمال اینکه شما چیزهایی را در خانه بهم ریخته و یا در نوشته های نامرتب فراموش کنید، بسیار است. کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، وظایفتان، قرارهایتان و … را در یک دفتر خاص، تقویم و یا موبایلتان ذخیره نمایید. حتی می‌توانید موقع نوشتن برنامه آن را بلند بخوانید تا در حافظه تا ذخیره شود. همچنین مکان خاصی را برای کلید ها، کیف پول و سایر موارد ضروریتان انتخاب نمایید.

روش چهارم تقویت حافظه – تمرکز

عواملی که حواس شما را پرت می‌کنند را محدود کرده و سعی نکنید چندین کار را باهم انجام دهید. اگر تمرکز شما بر اطلاعات خاصی باشد که می‌خواهید به یاد بیاورید، احتمال اینکه آن را بیاد بیاورید در آن لحظه و یا بعد از آن بیشتر است.

روش پنجم تقویت حافظه – رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم برای قلب همانقدر برای مغز شما مفید است که برای قلبتان مفید بوده است. تمرکزتان برخوردن میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل باشد. منابع پروتئینی تان را از بین منابع کم چربی همچون ماهی، گوشت کم چربی و مرغ و سایر ماکیان پوست کنده انتخاب نمایید. آنچه می‌نوشید هم مهم است، عدم نوشیدن آب کافی و یا نوشیدن الکل می‌تواند باعث گیجی و از دست دادن حافظه گردد.

روش ششم برای تقویت حافظه – اضافه کردن فعالیت ورزش و بدنی در برنامه روزانه

فعالیت بدنی باعث افزایش خونرسانی به همه بدن شما از جمله مغزتان می‌شود که این می‌تواند باعث تقویت حافظه شما شود. برای بزرگسالان سالم هفته ای 150 دقیقه فعالیت هوازی معمول (پیاده روی سریع) یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید (دویدن آهسته) که ترجیحا این مدت زمان در طول هفته تقسیم شود، پیشنهاد می‌شود. اگر شما وقت کافی برای انجام ورزش ندارید، می‌توانید با روزانه ده دقیقه پیاده روی به خود کمک نمایید.

روش هفتم تقویت حافظه – مدیریت بیماری های مزمن

برای مدیریت و کنترل هر نوع بیماری مزمن همچون فشار خون بالا، دیابت و افسردگی به پزشک مراجعه نمایید. هرچه بهتر شما مراقب خود باشید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند. همچنین در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشکتان مشورت نمایید، بعضی از داروها بر روی حافظه تاثیر می‌گذارند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:راهها,روش ها,تقویت حافظه,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:20 | نویسنده : عارف بساکی |

بیماری اوتیسم چیست؟ دلایل و علایم بیماری اوتیسم در کودکان

بیماری اوتیسم (درخودماندگی یا Autism) یکی از بیماری های جدی گروه بیماری های رشدی اختلالات طیف اوتیسم بوده که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از 3 سالگی) ظاهر می شود. هرچند علایم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع اوتیسم برتوانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می گذارد.

بنظر می رسد که تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم درحال رشد است. هرچند درمان و شفای کاملی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و بموقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به بیماری ایجاد می‌کند.

علایم ابتلا به اوتیسم

علایم و نشانه های اوتیسم بیشتر اوقات قبل از سن 3 سالگی شروع به ظهور می کنند. در اوایل والدین کودک مبتلا به اوتیسم متوجه می‌شوند که کودکشان شروع به بیماری اوتیسمصحبت کردن نکرده و مانند سایر کودکان هم سنش رفتار نمی کند. اما اینکه کودک مانند سایر کودکان و در سن آنها شروع به صحبت کرده و بعد مهارت های کلامی خود را از دست دهد، نیز ممکن می باشد. علایم اوتیسم شامل:

  • تاخیر در یاد گیری صحبت کردن و یا اصلا صحبت نکردن. 
  • کودک ممکن است ناشنوا بنظر برسد حتی اگر آزمایش شنوایی سنجی را طی کرده و نتایج آزمایش شان نرمال باشد.
  • انواع رفتارها، علایق و بازی های تکراری. برای مثال تاب خوردن مداوم، علاقه غیرطبیعی به بعضی از اشیاء و ناراحت شدن در صرت تغییر برنامه روتین زندگی.
  • ناتوانی در گفتن اسم، برقراری ارتباط چشمی، اجتناب از نوازش شدن و بقل شدن و یا کمک نخواستن.
  • ناتوانی از شروع مکالمه و صحبت با دیگران و یا عدم توانایی در حفظ مکالمات.
  • حساس بودن به نور، صدا و یا لمس شدن و در عین حال بی توجه به درد.
  • عادات غذایی عجیب، همچون خوردن تعداد کمی از انواع غذا و یا خوردن مواد غیرخوراکی همچون گچ یا خاک.
  • رفتار خودزنی مثلا کوبیدن سر به زمین یا دیوار و یا با دست ها.

کودکان مبتلا به اوتیسم در رفتار با دیگران مشکل داشته باشند. زمانیکه این کودکان بزرگتر می شوند بعضی از آنها ممکن است بیشتر علاقه ارتباط با دیگران داشته و کم تر دچار پریشانی شوند. بعضی دیگر تقریبا سبک زندگی نزدیک به سبک زندگی سالم و عادی دارند. با اینحال سایر این کودکان بازهم در مهارت های زبانی و اجتماعی دچار مشکل بوده و دوران نوجوانی و بلوغشان بیماری آنها را شدید تر کند.

اغلب کودکان مبتلا به اوتیسم در یادگیری علم و مهارت کند بوده و بعضی از آنها نشانه هایی از هوش پایین را نشان می دهند. سایر کودکان مبتلا به اوتیسم در یادگیری مشکلی نداشته اما در ارتباط اجتماعی، کلامی و زندگی طبیعی مشکل داشته باشند. تعدا کمی از کودکان مبتلا به اوتیسم بصورت بلقه توانایی های بالایی داشته و مهارت های مثال زدنی در بعضی از مهارت های خاص همچون هنر، موسیقی و یا ریاضی از خود نشان می دهند.

دلایل ابتلا به اوتیسم

بنظر می‌رسد که اوتیسم نوعی بیماری ژنتیکی و ارثی می‌باشد. دانشمندان در تلاش اند تا ژنی که باعث ابتلای افراد به این بیماری می‌شود را پیدا نمایند. همچنین محققان هم‌اکنون برروی عوامل محیطی همچون عفونت های ویروسی، عوارض و مشکلات حین بارداری و آلوده کننده گان هوا درحال تحقیق هستند، تا بدانند این مشکلات باعث ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم می‌شود یا نه.

تحقیقات زیادی برروی رابطه بین اوتیسم و واکسن ها بخصوص واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR) انجام شده ولی نتوانسته‌اند رابطه‌ای بین استفاده از این واکسن و ابتلا به اوتیسم پیدا نمایند. اجتناب از این واکسن ها کودک را در خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی همچون سیاه سرفه و یا سرخک و سخچه قرار می دهد.

عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند

همه کودکان از هر نژاد و یا ملیتی ممکن است دچار بیماری اوتیسم شوند، اما عواملی خاص که در ادامه می آیند می توانند خطر این بیماری را افزایش دهد، این عوامل شامل:

  • جنسیت کودک – پسرها چهار تا پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری اوتیسم هستند.
  • سابقه خانوادگی – در خانواده هایی که یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، خطر اینکه کودکی دیگر با این بیماری داشته باشند بیشتر است. همچنین خیلی غیرمعمول نیست که پدر و مادر و یا سایر اقوام نزدیک کودک مبتلا به اوتیسم، در ارتباط با دیگران و … مشکلاتی داشته باشند.
  • سایر اختلالات – کودکانی که بیماری خاصی دارند بیشتر از کودکان سالم در خطر ابتلا به بیماری اوتیسم هستند.
  • سن والدین – ممکن است بین سن والدین و ابتلای کودک به اوتیسم رابطه ای وجود داشته باشد. اعتقاد بر این است که فرزندان والدین بزرگسال بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این بیماری هستند. بااینحال تحقیقات بیشتری در این رابطه مورد نیاز است.

نحوه درمان اوتیسم

هرچند درمان کاملی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد، ترکیبی از درمان های خانگی و مدرسه‌ای می تواند به درمان این بیماری کمک نماید. هدف درمان افزایش عملکرد کودک با کاهش شدت بیماری می باشد. پزشک کودکتان بسته به مشکل و شدت آن یکی از درمان های زیر و یا ترکیبی از آنها را پیشنهاد می کند.

  • درمان های رفتاری و ارتباطی
  • درمان های آموزش
  • درمان های خانوادگی
  • درمان دارویی

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به بیماری های دیگر ناشی از اوتیسم همچون بیماری صرع، اختلالات خواب و مشکلات معده باشند و باید در کنار درمان اوتیسم به درمان این بیماری ها هم پرداخت.

پیشگیری از اوتیسم

هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلای کودک به اوتیسم یافت نشده است. با اینحال با درمان بموقع بیماری بهبود یافته و مهارت های اجتماعی و کلامی کودک ارتقا پیدا می کند. اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است با مراجعه به مشاوران و متخصصان برای آشنایی با راههای مختلف بهبود کودک، به کودکتان کمک نمایید. درمان بموقع برای کودک مفید بوده، زندگی را برای او آسان تر کرده و از افزایش شدت بیماری اوتیسم پیشگیری می نماید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:بیماری اوتیسم , دلایل,علایم,کودکان,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:18 | نویسنده : عارف بساکی |

بیرون زدگی ناف کودک

به گفته بقراط متورم شدن، بیرون آمدن و برآمدگی ناف از جمله بیماری هایی است که از هنگام تولد تا هنگام روییدن دندان های کودکان عارض می شود. ورم ناف باید اندکی پس از بریده شدنش بر کودک عارض شود، همچنان که در اندام های ديگر غیر از ناف هنگام ایجاد زخمی در آن ها عارض می شود.Happy-baby

وی می گوید: گاه ناف کودک نفخ مي کند و بيرون می آید. برای درمان آن باید مازو را گرفته و با آب بکوبند و روي پارچه اي پهن کنند و بر ناف ببندند. گاه ناف کودک به علت گريه شدید، ضربه، افتادن و يا عطسه کردن بیرون می آید، مي توان زنیان را بکوبند و با آب معجون سازند و بر ناف بمالند و روی آن را با پارچه کتان سوخته شده تمیز ببندند.

یکی ديگر از اطبای قديم به نام مسيح نيز معتقد است که گاه ناف کودکان برآمدگی پیدا می کند و علت آن کشیدگی بيش از حد و ضروری است که به دلیل گریه زیاد عارض مي شود و يا به علت افتادن و ضربه ديدن است که باعث فتق می شود.

در تعریف فتق آمده است که شکافته شدن صفاق و بيرون آمدن جسم محتبس در آن را گويند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب: ناف کودک,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:16 | نویسنده : عارف بساکی |

نحوه مراقبت از دندان شیری کودکانتان

نوشیدن آبمیوه‌های شیرین بخصوص در شیشه شیر باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود. دندان-شیری

یک سوم از کودکان از سن 3 سالگی از پوسیدگی دندان رنج می برند زیرا آب میوه را با شیشه شیر می خورند.

مقامات بهداشتی انگلستان هشدار دادند و گفتند والدین بدون اینکه متوجه باشند بسته های آب میوه دارای شکر هستند، شیشه شیر را پر از این آب میوه های شیرین کرده و به دست کودکان خود می دهند تا بنوشند و فکر می کنند این کار بی ضرر است.

این نوشیدنی های شیرین به طور مستقیم بر روی دندان ها اثر گذاشته و تولید اسید می کنند که باعث پوسیدگی زودرس دندان و از بین رفتن مینای دندان می شوند که خود موجب شکننده شدن دندان نیز می شود.

دندانپزشکان در انگلستان گفتند: والدین فکر می کنند دندان های شیری در حال افتادن هستند و به آنها اهمیت نمی دهند در صورتی که نگه داشتن این دندان ها بسیار پر اهمیت است و بهتر است به کودکان خود به جای آب میوه های شیرین 5 میوه و سبزیجات را مخلوط کنند و به شکل آب میوه هر روز به کودکان بدهند.

به گفته پزشکان این دستورالعمل به طور فزاینده ای مفید و بهتر از بسته های آب میوه های شیرین است که برای دندان مضر هستند؛ بدترین کار والدین این است که آب میوه را در شیشه ریخته و در حال چرت زدن کودک به وی می دهند؛ در طول دوره استراحت ترشح بزاق باعث از بین رفتن دندان می شود و این بدتر از زمانی است که کودک بیدار است.

مراقبت از دندان شیری:

  1. توقف نوشیدنی های شیرین و جایگزین کردن آب
  2. شروع مسواک از سن 2 سالگی حتی اگر شیری باشند (دوبار در روز و هر بار به مدت 2 دقیقه).
  3. در صورت مشاهده کردن دندان ها به رنگ قهوه ای تیره یا روشن به دندانپزشک مراجعه و مشورت شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:مراقبت,دندان شیری, کودکان,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:15 | نویسنده : عارف بساکی |

دلایل سرماخوردگی‌های مکرر در کودکان

یک متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه گوش‌‌درد از شایع‌ترین علائم ابتلا کودکان به سرماخوردگی است، گفت: کودکان زمان زیادی را با یکدیگر می‌گذرانند و در بسیاری از موارد در شستن دست‌های خود دقت نمی‌کنند، به همین علت سریع‌تر از دیگران به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

دکتر ابراهیم رزم‌پا با اشاره به اینکه احتمال ابتلا کودکان به سرماخوردگی در سنین پیش از مدرسه بیشتر است، گفت: این کودکان اغلب سالانه ۵ تا ۹ نوبت سرما می‌خورند. این مشکل در کودکانی که به مهد کودک می‌روند شایع‌تر است.کودک5

وی با تاکید به اینکه در صورت ابتلا افراد به تب شدید، تعریق، تب و سرفه احتمال ابتلا به ذات‌الریه نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: تهوع، درد شکم، خواب آلودگی غیر معمول، سر درد شدید، اشکال در تنفس، گریه مداوم و درد گوش که ناشی از نفوذ باکتری‌ها به فضای گوش میانی است، شایع ترین نشانه ابتلا به سرما خوردگی در کودکان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: کمتر بودن مقاومت کودکان نسبت به بزرگسالان موجب ابتلای بیشتر آن‌ها به سرماخوردگی می‌شود، اما دستگاه ایمنی نابالغ تنها علت این آسیب پذیری کودکان به سرماخوردگی نیست، بلکه کودکان زمان زیادی را با یکدیگر هستند و در بسیاری از موارد در شستن دست‌های خود دقت نمی‌کنند به همین علت سریع‌تر از دیگران به سرما خوردگی مبتلا می‌شوند.

رزم‌پا با تاکید به اینکه گوش درد از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری در کودکانی که در سن پایین قرار دارند است، اظهار کرد: این کودکان به علت اینکه نمی‌توانند حرف بزنند ناراحتی‌شان را با گریه کردن یا کشیدن گوش نشان می‌دهند و مراجعه زودهنگام آنها به پزشک الزامی است.

این فلوشیپ جراحی سر و گردن یادآور شد: افزایش سن منجر به تقویت سیستم ایمنی در بدن نسبت به بسیاری از ویروس‌های عامل سرماخوردگی می‌شود، بنابراین با افزایش سن احتمال ابتلا به سرماخوردگی نسبت به دوران کودکی کاهش می‌یابد.

وی درخصوص زمان مراجعه به پزشک هنگام ابتلا به سرماخوردگی تصریح کرد: سرماخوردگی به طور معمول کمتر از یک هفته بهبود می‌یابد، اما اگر فرد دچار تب ۳۹ درجه باشد و احساس کند که علائم بیماری در حال افزایش است باید به پزشک مراجعه کند.

این متخصص گوش، گلو و بینی در پایان تب بالا، درد و ضعف را از نشانه‌های بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا دانست و اظهار کرد: برای درمان آنفلوانزا از یک داروی ضد ویروسی استفاده می‌شود اما این دارو باید طی ۴۸ ساعت پس از شروع اولین علائم تجویز شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:دلایل سرماخوردگی‌,کودکان,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:13 | نویسنده : عارف بساکی |

افزایش هوش کودک با صحبت کردن

صدا و اصوات مختلف می‌تواند بشدت بر افزایش سطح هوش جنین موثر باشد و در سالهای آتی و بویژه هنگام تحصیل، سبب با هوش شدن او شود.

پژوهشگران با مطالعه درباره اندازه مغز نوزادان به دنیا آمده دریافته‌اند که صحبت کردن والدین و اطرافیان با جنین در دوران بارداری مادر می‌تواند باعث بزرگ شدن حجم مغز نوزاد و افزایش سطح هوش او در سالهای آتی پس از به دنیا آمدنش شود.

در این پژوهش مشخص شد نوزدانی که صدای ضبط شده مادران خود را در دوران جنینی شنیده بودند دارای مغزی بزرگ‌تر از نوزدانی بودند که تنها صدای پس زمینه را در حین جنینی شنیده بودند.

صحبت‌ با جنین همچنین می‌تواند باعث افزایش مهارت‌های گفتاری او در سالهای بعد شود، صدای مادر جزو یکی از اولین تجربیات حسی نوزاد در حین رشد است و او همینطور می‌تواند صدای ضربان قلب مادر خود را نیز بشنود.

کار‌شناسان دانشگاه‌ هاروارد که در این تحقیق حضور داشتند اعتقاد دارند صدای مادر و اطرافیان جنین باعث افزایش قدرت مرکز پردازش زبان در مغز کودک می‌شود و در آینده سبب زود به راه افتادن زبان کودک برای برقراری ارتباط با اطرافیان می‌شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:افزایش هوش, کودک,صحبت کردن,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 13:12 | نویسنده : عارف بساکی |

اگر کمردرد دارید به جای تشک از دو پتو برای زیرانداز استفاده کنید

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه تشک‌ پنبه‌ای کهنه و فشرده، بهترین گزینه و در مقابل تشک ابری بدترین نوع تشک هستند گفت: اگر کمردرد دارید به جای تشک از دو پتو برای زیرانداز استفاده کنید.

 

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: تشک مورد استفاده باید از نظر جنس و کیفیت طوری باشد که وقتی فرد روی آن قرار می‌گیرد فرورفتگی در سطح تشک ایجاد نشود.تشک

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: تشک باید انعطاف‌پذیری مختصری داشته باشد و این انعطاف‌پذیری بیش از یک سانتی‌متر نباشد یعنی وقتی کف دست را روی تشک قرار داده و به آن فشار وارد می‌کنیم نباید خاصیت ارتجاعی زیادی داشته باشد.

حافظی ادامه داد: تشک‌های پنبه‌ای که کهنه و فشرده هستند گزینه خوبی برای انتخاب هستند.

وی تشک ابری را به هیچ عنوان توصیه نکرد و افزود: تشک‌های صنعتی موجود در بازار هم اگر فنرهای ضعیف داشته باشند و با فشار کف دست فرو بروند گزینه مناسبی نیستند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به افرادی که دچار دردهای کمری هستند و دوره حاد بیماری را می گذرانند توصیه کرد: به جای استفاده از تشک از دو پتوی دولایه که جمعاً 4 لایه محسوب می‌شود به عنوان زیرانداز استفاده کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب: کمردرد, | 13:18 | نویسنده : عارف بساکی |

گیاهخواری عمر را زیاد می کند

محققان امریکایی می گویند افراد گیاهخوار بیشتر عمر می کنند.

 
دکتر «مایکل جی اورلیچ» از دانشگاه «لوما لیندا» کالیفرنیا و گروهی از همکارانش تحقیقات شش ساله ای را روی بیش از 70 هزار زن و مرد انجام دادند و با تقسیم رژیم غذایی آنان به پنج گروه اصلی به ارزیابی ارتباط رژیم غذایی و وضعیت سلامت آنها پرداختند.میوه و سبزیاین پژوهشگران در تحقیقات خود دریافتند افراد گیاهخوار طول عمر بیشتری دارند ، معمولا افراد تحصیل کرده تری هستند، وزن متناسب تری دارند و تمایل کمتری به نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات نشان می دهند و حتی بیشتر ورزش می کنند.

محققان می گویند گیاهخواری با کاهش مرگ و میر و افزایش طول عمر افراد مرتبط است اما هنوز هم تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.(واحدمرکزی خبر)(جام جم آنلاین)


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:گیاهخواری, عمر, | 12:54 | نویسنده : عارف بساکی |

فواید انگور برای قلب و فشارخون

تحقیقات نشان می دهند که انگور از پرفشاری خون پیشگیری نموده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

در این بررسی که در موسسه تحقیقاتی سلامت قلب در دانشگاه میشیگان انجام شد، انواع انگور سبز، قرمز و بنفش مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که این میوه در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری ایفا می کند.

برای انجام این تحقیق رژیم غذایی موش های آزمایشگاهی به مدت 18 هفته تحت کنترل قرار گرفت. نتایج نشان داد در موش هایی که روزانه انگور مصرف کرده بودند، فشارخون کاهش یافته و عملکرد سیستم قلبی- عروقی با بهبود قابل ملاحظه ای همراه بوده است.

این اثر به ترکیباتی موسوم به فلاونوئید که به وفور در انگور و سایر میوه ها و سبزیجات یافت می شود، نسبت داده شده است. علاوه بر میوه ها و سبزیجات، کاکائو، قهوه و چای سبز نیز حاوی فلاونوئیدها می باشند.

پرفشاری خون که یکی از بیماری های شایع و کشنده در عصر حاضر می باشد، به فشارخون بالاتر از 14 بر روی 9 اطلاق می شود.

اصلاح شیوه زندگی به معنی پیروی از الگوی تغذیه مناسب، پیشگیری از چاقی، ورزش و تحرک مداوم و منظم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و مدیریت استرس، مهم ترین گام در پیشگیری و کنترل بیماری پرفشاری خون به شمار می رود. 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:فواید انگور,قلب, فشارخون,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 12:46 | نویسنده : عارف بساکی |

فواید تخم شربتی برای لاغری

تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگهداشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار موثر است. از این داروی گیاهی که در طب سنتی استفاده می شد می توان برای لاغری استفاده کرد.

شیوا فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد خواص تخم شربتی به عنوان یک نوشیدنی سنتی و فواید نوشیدن آن در فصل گرما اظهار داشت: تخم شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به‌صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی خواص زیادی دارد و اینگونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.

استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است که این متخصص تغذیه به آن اشاره کرد و گفت: دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.

وی گفت: مشکل دیگری که دامنگیر دنیا از جمله کشور ما شده فشار خون است که معمولاً بعد از خوردن غذا به‌ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

این متخصص تغذیه به آنهایی که از ورم معده یا دیگر ناراحتی‌های گوارشی رنج می‌برند خوردن تخم شربتی را توصیه کرد و افزود: تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آنهایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:فواید تخم شربتی,لاغری, | 12:45 | نویسنده : عارف بساکی |

استفاده از طب سوزنی برای ترک اعتیاد

اعتیاد یك واژه عام است به معنی وابستگی. وابستگی به هر چیزی از جمله سیگار، الكل، مواد مخدر، دارو، اینترنت، چای و قهوه، اما آیا اعتیاد یك بیماری است؟ و آیا اعتیاد یك بیماری روحی است یا جسمی؟

فارغ از علت اعتیاد می توان گفت اعتیاد، روان و جسم فرد معتاد را مبتلا می كند و دارای عوارض مختلفی است. فرد معتاد با توجه به شناختی كه از عوارض و مشكلات پیش آمده برای خود دارد، همواره دنبال راهی برای درمان و از بین بردن این وابستگی است.

افراد معتاد راه های مختلفی را امتحان كرده و می كنند كه بعضی موارد موفقیت آمیز بوده و بعضی هم با شكست مواجه شده است، اما به طور حتم موفقیت هر روش نیازمند اراده قوی و خواست قلبی فرد است.

فارغ از این كه فرد معتاد چه روشی را برای ترك اعتیاد انتخاب می كند، به علت وابسته شدن گیرنده های عصبی و هورمونی فرد پس از ترك دچار عوارضی مانند سردرد، بی خوابی، اضطراب، بیقراری، بدن درد و نداشتن تمركز خواهد شد.

از جمله مشكلاتی كه كاربرد طب سوزنی در آن به اثبات رسیده كمك به انواع ترك اعتیاد از جمله سیگار،مواد مخدر و الكل و از بین بردن علائم وابستگی و نیز جلوگیری از وسوسه مجدد برای استفاده از این مواد است.

طب سوزنی از روش هایی است كه می تواند با ساز و كارهای مختلف سطح مورفین بدن و از این طریق وابستگی فرد به ماده مخدر را كاهش دهد و در درمان و از بین بردن علائم ترك از جمله موارد فوق به صورت كاملا بی عارضه موثر باشد. طب سوزنی یك روش درمانی تنظیم كننده است كه می تواند توازن نداشتن ارگان های بدن را تنظیم كند.

در طب چینی برای توزیع نیروها و توازن بدن از یین و یانگ نام برده می شود كه دو نیروی مخالف محسوب می شود و سلامت بدن زمانی حاصل می شود كه میان این دو نیرو تعادل برقرار باشد، هر گونه به هم ریختن تعادل میان این دو نیرو باعث اختلال در جریان انرژی حیاتی بدن می شود.

انرژی حیاتی بدن در مسیرهای خاصی جریان دارد و اساس طب سوزنی تحریك نقاط خاص در این مسیرهاست كه مریدیان نام دارد و برای كمك به تنظیم حركت انرژی حیاتی است.

با توجه به این كه اعتیاد باعث بر هم خوردن توازن و فعالیت طبیعی بدن می شود، طب سوزنی می تواند با بازگرداندن این تعادل، فرد را در ترك اعتیاد كمك كند. طب سوزنی می تواند در دوران سم زدایی ترك اعتیاد به عنوان یك درمان همراه در سم زدایی از مواد مخدر موثر باشد.

تحریك نقاط طب سوزنی می تواند باعث آزاد شدن واسطه های شیمیایی از پایانه های عصبی از جمله آندورفین شود.

آندورفین یك ماده طبیعی شبه مخدر در بدن است كه علاوه بر تاثیرات ضد درد و آرامبخش می تواند جایگزین ماده مخدر برای گیرنده های بدن شود و به این طریق به ترك اعتیاد كمك می كند.

طب سوزنی همچنین بر وضع عصبی و شیمیایی مغز هم تاثیر دارد و با سازوكار های مختلف می تواند در درمان مشكلات مختلف روانپزشكی موثر باشد.

در واقع اعتیاد را می توان از یك دیدگاه، یك بیماری روانپزشكی قلمداد كرد. طب سوزنی می تواند اضطراب، افسردگی، بیقراری، بی خوابی و سایر مشكلات ناشی از ترك را كاهش دهد و به عنوان یك آرامبخش طبیعی و بدون عارضه عمل كند. ضمن آن كه وسوسه مجدد استفاده از مواد مخدر یا سیگار را تقلیل دهد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:استفاده از طب سوزنی,ترک اعتیاد,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 12:43 | نویسنده : عارف بساکی |

درمان زانو درد با طب سنتی

زانو یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مفاصل بدن است و زانو درد از شایع‌ترین شکایات افرادی است که به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند. هر چند درد زانو در افراد مسن شایع‌تر است، اما بسیاری از جوانان نیز از زانو درد شاکی هستند.

زانو درد برحسب سن و شرایط فرد علل مختلف و متفاوتی دارد، از شایع ترین علل زانو درد می توان به این موارد اشاره کرد:زانو درد

سائیدگی زانو (آرتروز یا استئو آرتریت) که در آن غضروف مفصل ممکن است تخریب شده یا از بین رفته باشد، التهاب مفصل (آرتریت) که نوعی روماتیسم مفصل است و درد از علائم مشخصه آن است، نرمی غضروف کشکک، آسیب های تاندون یا رباط های اطراف زانو، آسیب یا پارگی مینیسک زانو، آسیب های ورزشی و ضربه.

اما فارغ از این که علت زانو درد کدام یک از علل مذکور باشد توصیه های زیر را می توان در کنار درمان تخصصی، برای رفع درد زانو به کار گرفت.

شاید اولین توصیه، کاهش وزن باشد که از فشار برای مفصل زانو کاسته، احتمال صدمات به غضروف و تاندون و رباط های زانو را کاهش می دهد.

شنا یا راه رفتن در آب از ورزش های مفید در کاهش درد زانوست و برعکس ورزش هایی مانند فوتبال، تنیس، بدمینتون و بسکتبال باعث تشدید مشکلات و بیشترشدن درد زانو می شود.

پرهیز از سرپا ایستادن، پرهیز از دوزانو و چهارزانو نشستن و استفاده از توالت فرنگی از دیگر توصیه های بسیار مفید و گاهی ضروری است. اگر مجبور هستید برای طولانی مدت سرپا بایستید، مثلا هنگام ظرف شستن، توصیه می شود زیرپایی به طول حدود 20 سانتی متر زیر یکی از پاهای خود قرار دهید.

پیاده روی با کفش مناسب روی سطح صاف به مدت نیم ساعت در روز توصیه می شود. مطمئنا کوهنوردی، بالارفتن یا پایین آمدن از پله ها و پیاده در سراشیبی یا سربالایی مضر است.

در این میان ورزش ها و نرمش های خاصی وجود دارد که می تواند تاثیرات بسیار مفیدی در کاهش درد زانو داشته باشد که می توانید با مراجعه به متخصص مربوط، آن را آموخته و هر روز تکرار کنید. یکی از این نرمش ها که باعث قوی شدن عضلات چهار سر ران و اطراف مفصل زانو می شود به این طریق است:

روی زمین یا صندلی بنشینید و زانوی خود را صاف کنید، سپس بدون آن که به روی مفصل زانوی خود فشار آورید پا را از ناحیه لگن خم و راست کنید و عضلات اطراف زانو را منقبض کنید. این حرکت را چندبار تکرار کنید، بعد از مدتی تاثیر شگرف آن در کاهش درد زانو را حس خواهید کرد.

مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین D نیز توصیه ای مهم، بویژه به خانم ها پس از سن یائسگی است. روزانه حداقل نیم ساعت آفتاب گرفته و این توصیه را در جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش درد جدی بگیرید.طب سوزنی نیز یکی از روش های بسیار مفید در کاهش درد و التهاب مفصل زانوست که در بسیاری از موارد، می تواند بدون ایجاد هیچ گونه عارضه جانبی جایگزین مسکن یا کورتون ها با عوارض جانبی فراوان شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:درمان زانو درد,طب سنتی,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 12:42 | نویسنده : عارف بساکی |

اختلال وسواس و درمان آن

اختلال وسواس فکری یا عملی نوعی اختلال اضطرابی است که با اشتغال ذهنی مفرط درباره نظم و ترتیب و امور جزئی همراه است به شکلی که فرد، رفتارهای تکراری و وسواس‌ گونه‌ای را که تا حدی نیز ارادی است، برای کاهش افکار وسواسی و اضطراب‌آور خود انجام می‌دهد. ریشه این بیماری اضطراب است و چنانچه بیمار در انجام عمل وسواسی مقاومت کند، اضطرابش بیشتر می‌شود.

وسواس به صورت های مختلف بروز می کند، ازجمله اجتناب، ترس، شک و تردید، تکرار، نظم و دقت افراطی، لجاجت، اجبار و الزام یا احساس بن بست. در برخی موارد نیز افکار وسواسی می تواند به بهانه گیری، بی اشتهایی، بی خوابی و بی قراری منجر شود.وسواس

غیر از درمان های دارویی برای اختلالات وسواس فکری ـ عملی روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد. روانکاوی و روان درمانی روش بسیار مفیدی است که با ریشه یابی این مشکل می تواند به حل این اختلال کمک کند.

از توصیه های واجب و بسیار مفید برای کمک به کاهش مشکلات وسواس می توان به این موارد اشاره کرد: ترغیب فرد برای شرکت در جلسات و محافل گروهی، پرهیز از تنهایی و گوشه گیری، ارتباط مناسب و دوستانه با اطرافیان، شرکت در ورزش ها یا بازی های دسته جمعی، اصلاح محیط زندگی، ایجاد امنیت فکری و شغلی برای فرد، ایجاد اشتغال، سرگرمی و تنوع در زندگی روزمره.

رفتار درمانی روش موثری برای کاهش این اختلال است.ازجمله تکنیک های رفتار درمانی تکنیک مواجه سازی است.مثلا به فرد بیمار بگوییم حوله ای که دیروز استفاده کرده بودی تمیز نبود، ولی دیدی که اتفاقی هم برای تو نیفتاد با وجود آن که از آن استفاده کردی.

گاهی می شود به بیمار توصیه کرد افکار خود را بنویسد یا ضبط کند و بعد دوباره آن را بخواند یا بشنود، این کار بی معنی بودن بسیاری از افکار یا رفتارهای وسواسی را برای وی دوباره سازی می کند. تای چی، یوگا و مدیتیشن نیز روش های کارآمدی در تقویت ذهن  و تمرکز و به دنبال آن کاهش اضطراب و افکار وسواسی است. هیپنوتیزم درمانی نیز از روش های موثر در درمان اختلالات وسواسی است.

طب سوزنی، روشی موثر در کاهش یا درمان اختلالات وسواسی اجباری است. این روش ضمن کاهش اضطراب در فرد بیمار، مکانیزم های مختلف افکار یا اعمال وسواسی را نیز کاهش می دهد. 

پرهیز از مواد غذایی محرک مانند فلفل یا سرخ کردنی ها، مصرف بیشتر مواد غذایی با طبیعت سرد مانند غذاهای دریایی یا میوه جات نیز از توصیه های غذایی مفید به این افراد است. دم کرده مخلوطی از بنفشه، گل ختمی، گل گاو زبان و دارچین نیز مفید است.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:اختلال وسواس,درمان,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 12:41 | نویسنده : عارف بساکی |

از فواید دارچین کنترل دیابت!

پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند که دارچین نه تنها یک ادویه خوش عطر و مطبوع برای انواع خوردنی‌ها است بلکه مصرف آن به بهبود سطح سلامت مبتلایان به دیابت نوع دوم نیز کمک می‌کند.

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌متخصصان علوم پزشکی دانشگاه علوم بهداشتی غربی در کالیفرنیا در این مطالعه دریافتند که میزان قندخون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم که از مکمل‌های گیاهی دارچین طبق راهنمایی پزشک متخصص استفاده می‌کنند نسبت به سایر بیماران دیابتی پایین‌تر است.دارچین

همچنین در این بررسی مشخص شد دارچین حاوی چندین فاکتور مهم برای سلامت قلب است که به کاهش کلسترول بد خون و چربی مضر تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب بدن کمک می‌کنند.

در بازبینی اطلاعات جمع‌آوری شده از 543 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم، پزشکان در یک بازه زمانی چهار تا 18 هفته‌ای به مقایسه بیمارانی که دارچین را به شکل قرص مصرف کردند با گروهی دیگری از بیماران که دارچین استفاده نکردند، پرداختند.

پزشکان در بررسی‌های پیشین خود در سال 2008 میلادی در مورد مکمل‌های دارچین اظهار داشتند که این ماده خوراکی هیچ تاثیری بر سطح کلسترول یا قندخون ندارد اما آنان در آخرین بررسی‌های خود اطلاعات جمع‌آوری شده از بیماران دیابتی را نیز مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، مطالعات اولیه حاکی از آن است که ترکیب «سینامال‌دهید» موجود در دارچین، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد.

اگرچه هنوز مشخص نیست سایر ترکیبات موجود در دارچین چگونه می‌توانند به بهبود فرآیند تنظیم قندخون کمک کنند اما پزشکان معتقدند که این ادویه ظاهرا می‌تواند موجب ترشح و اثرگذاری بهتر انسولین در بدن شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب: فواید دارچین ,کنترل دیابت,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 12:39 | نویسنده : عارف بساکی |

خواص گردو

گردو را که می‌شناسید؟ همانی که هر چه مغزش چاق و سفیدتر باشد، قیمتش نجومی‌تر می‌شود. همانی که گرمی آن نفسگیر، اما مقوی است و روغن آن از رفقای قدیمی قلب و کنترل‌کننده خوب کلسترول خون است. این مغز پرخاصیت از نظر طب سنتی گرم و خشک است.gerdoo

طبع گرم آن ترشح هورمون های تیروئیدی و طبع خشک آن ترشح هورمون انسولین را تغییر می دهد و به تنظیم قند خون کمک می کند.

در 100 گرم آن 625 کالری و در یک عـــدد آن 30 کالری انرژی نهفته است. فسفر آن با ماهی و تخم مرغ قابل قیاس است و ویتامین B آن موجب آرامش اعصاب و خوابی مطلوب می شود.

گردو وقتی با انجیر، مویز یا کشمش همراه شود برای تقویت مغز و حواس مفید است. مصرف روزانه سه عدد آن به همراه نان و پنیر، میان وعده خوبی برای مدرسه دانش آموز و مغز نافعی برای کنترل تری گلیسیرید و کلسترول بد خون است. البته فندق و بادام نیز تا حدودی این مزایا را دارد، ولی نه به اندازه گردو!

اگر گرم مزاجید بدانید

اگر پرانرژی و چالاک هستید، رنگ پوست تان سرخ و تیره و رگ هایتان نمایان است، اغلب اوقات عطش زیادی دارید و ضربان قلب تان قوی، اندام های پرخون، محرک و فعالی دارید بدانید که گرم مزاج هستید و نباید در مصرف گردو زیاده روی کنید.

چراکه مصرف بیش از حد آن موجب التهاب، یبوست، جوش، کهیر، تنگی نفس، بوی تند ادرار، پرفشاری خون، آشفتگی، بیقراری، سرگیجه، افزایش میل جنسی، سوزش لثه ها و دهان و تنبلی کبد می شود و بدانید همیشه پس از خوردن گردو دهان را با آب بشویید و ماست یا میوه جات ترش بخورید.

گردوی سیاه شده نخورید

گردوی خشک، ویتامین C و E کمتری دارد و طبع آن گرم تر است. به دلیل این که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است، در اثر خشک شدن در شرایط نامساعد خیلی زود طعم آن تند و تلخ و رنگش سیاه و دانه های سفید رنگی رویش ظاهر می شود و این نشان دهنده آن است که به توکسین آلوده و سمی و زیانبار شده است.

از دستفروش گردوی تازه نخرید

حتما بارها از سوی کارشناسان بهداشت شنیده اید که از دستفروش ها مواد غذایی نخرید. این موضوع درباره گردو هم صدق می کند.

بخصوص انواع تازه آن که در ظروف آب نمک یا در کیسه های نایلونی نگهداری و عرضه می شود و مشکل اصلی ، دست های آلوده دستفروشان دوره گردی است که این گردوها را آماده می کنند.

دست هایی که احتمال آلوده بودن آن به عفونت های باکتریایی بخصوص میکروب های مدفوعی زیاد است و براحتی می تواند به بافت محصول نفوذ کرده و بشدت گریبان مصرف کننده را بگیرد و در این میان کودکان، سالمندان و بیماران به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر آسیب پذیرتر بوده و مقاومتشان در برابر این قبیل عفونت ها خیلی کم است.

فاخره بهبهانی – جام جم انلاین

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:خواص گردو,سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه, | 12:38 | نویسنده : عارف بساکی |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 53 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سه صفر هشتاد