تنگی نفس

تنگی نفس چیست

 

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که بر روی افراد در سنین مختلف تاثیر می گذارد. در حال حاضر هیچگونه درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد، لیکن قابل مداوا و کنترل است.اغلب در دوران طفولیت رایج می باشد ولی بیشتر در افراد مسن تشخیص داده می شود.میزان تاثیر آن بر روی پسر بچه ها دو برابر تاثیر آن بر روی دختر بچه ها می باشد، دختران در سنین نوجوانی بیشتر به آسم مبتلا می گردند. شدت این بیماری در بزرگسالان برای افراد مونث و مذکر تقریبا یکسان است.این بیماری با درجات مختلف بر روی افراد تاثیر می گذارد، از حالت خفیف که به هنگام تمرینات ورزشی ایجاد می گردد، تا حالت افرادی که مبتلا به آسم شدید هستند.
در کانادا حدود سه میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند، و حدود 20 کودک و 500 بزرگسال، سالیانه به علت ابتلا به آسم جان خود را از دست می دهند و با درمان به موقع بیشتر مرگ و میرها قابل جلوگیری می باشد.
آسم چیست؟
بیماری آسم یک بیماری مزمن ریوی است که علامت مشخصه آن اشکال در تنفس است. افرادی که مبتلا به آسم هستند دارای مجرای تنفسی فوق العاده حساس می باشند.
مجرای تنفسی به هنگام تحریک مسدودتر و باریک تر می گردد. این باریک تر شدن می تواند یک یا مجموعه ای از این علائم را به همراه داشته باشد: خس و خس کردن، سرفه کردن، نفس های کوتاه، تنگی سینه باریک تر شدن مجرای تنفس در اثر عوامل زیر ایجاد می شود. التهاب مجرای تنفسی (مجرای تنفسی در ریه قرمز شده، متورم گردیده و باریک تر می شود.)
انقباض برونش (نایژه)، حالتی است که عضلات اطراف مجرای تنفسی سفت تر شده و یا دچار انقباض عضلانی می گردند.
التهاب مجرای تنفسی
التهاب مجرای تنفسی تحت تاثیر برخی از عوامل محرک (استشناق مواد آلرژی زا نظیر گرده گیاه) می باشد که مجرای تنفسی را بطور قابل توجهی تنگ تر می کند و بنابراین جریان یافتن هوا محدودتر می شود. هدف از درمان آسم کاهش این التهاب و جلوگیری از صدمات بیشتر به مجرای تنفسی است.
انسداد برنش (نایژه) تحت تاثیر برخی از محرک ها نظیر هوای سرد یا ورزش شدید صورت می گیرد. در این حالت بافت های عضله اطراف مجرای تنفسی انقباض پیدا کرده و لذا مجرای تنفسی بطور قابل توجهی تنگ تر می گردد. هدف از درمان کاهش انقباض و جلوگیری از آسیب به مجرای تنفسی است.

عوامل تحریک کننده آسم
عوامل تحریک کننده عادی و روزمره که باعث انقباض برنش می گردند نظیر:
• هوای سرد
• گرد و خاک
• دودهای غلیظ
• تمرین های ورزشی
• استنشاق عوامل تحریک کننده
• نگرانی های عاطفی (تهییج کننده)
• دود
دود یکی از تحریک کننده های قوی می باشد. دودهای غیر مستقیم عامل بروز علائم آسم، بالاخص در کودکان می باشند. آثار دود سیگار به مدت هفت روز در منزل باقی می ماند. بنابراین بهتر است محیط زندگی خود را عاری از دود سیگار نگهداریم. افراد مبتلا به آسم نباید در معرض محیط هایی که آلوده و کنترل نشده می باشند، قرار گیرند.
عوامل ایجادکننده آسم
در مقایسه با عوامل تحریک کننده عوامل ایجاد کننده التهاب و حساسیت زیاد در مجرای تنفسی به عنوان عوامل اصلی ایجاد کننده آسم شناخته شده اند. این عوامل باعث طولانی تر شدن علائم بیماری گردیده و بهبودی را در مقایسه با عوامل تحریک کننده به تاخیر می اندازد. رایج ترین این عوامل عبارتند از:
• آلرژن ها
• عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی
آلرژن ها
آلرژن های استنشاقی (تنفسی) رایج ترین عوامل ایجاد و تحریک و التهاب و حساسیت دستگاه تنفسی می باشند. رایج ترین آنها عبارتند از:
• گرده ها مانند: چمن، درختان، علف های هرز
• ترشحات حیوانی مانند: گربه و اسب از عوامل مهم ایجاد آلرژی می باشد
• خاک برگ
• ذرات گرد و خاک خانگی
قرار گرفتن در معرض یک آلرژی (نظیر ترشحات گربه) ممکن است باعث بروز سریع علائمی نظیر سرفه و خس و خس سینه گردد. این حالت به دلیل حساسیت زیاد مجرای تنفسی است که واکنش آن به صورت انقباض می باشد. این علائم را می توان به سادگی با استفاده از داروهای گشاد کننده نظیرVENTOLIN برطرف نمود. باید توجه داشت که در حدود 4 تا 7 الی 8 ساعت طول می کشد تا واکنش مربوطه که به دلیل التهاب است بروز نماید. این التهاب در اثر مرور زمان بیشتر می گردد. به دلیل وجود تاخیر در واکنش گاهی تشخیص عامل ایجاد کننده آلرژی برای پزشکان معالج مشکل تر می گردد.

عفونتهای ویروسی دستگاه تنفسی:
در برخی از بیماران آسمی عفونتهای ویروسی ممکن است باعث وخیم شدن بیماری آسم گردد. عفونت ویروسی دستگاه تنفسی یکی از رایج ترین عوامل ایجاد کننده آسم در کودکان می باشد. در برخی از موارد واکسن آنفولانزا تجویز می گردد که می تواند از بیماری سیستم تنفسی که در اثر آنفلونزا ایجاد می گردد جلوگیری کند. این واکسن به افرادی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند تجویز نمی گردد.

تشخیص آسم
تشخیص صحیح آسم بسیار اهمیت دارد، اگر آسم به خوبی تشخیص داده شود می تواند به نحو صحیح مورد درمان قرار گیرد.تشخیص آسم شامل کلیه موارد زیر است:
1 ـ تاریخچه مفصل بیمار که می تواند شامل: تاریخچه خانوادگی بیماری آسم، آلرژی، تب یونجه، اگزما (بالاخص در کودکان که آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماری فوق دارند)
2 ـ گوش دادن به صدای ریه توسط گوشی پزشکی، معاینه مجرای بینی و غیره
3 ـ عکسبرداری بوسیله اشعه X به منظور تشخیص مشکل تنفسی که ممکن است در اثر عامل دیگری غیر از آسم ایجاد شده باشد.
4 ـ آزمایش خون و اخلاط سینه.
5 ـ آزمایش حساسیت پوستی PRIK- SKIN- TEST که با تزریق پوستی آلرژی های تزریقی می بایستی ارتباط مستقیم با تاریخچه و نشانه های بیماری داشته باشد.
6 ـ آزمایش های اسپیرومتری(SPIROMETRY)
در این آزمایش حجم هوائی که می تواند وارد مجرای تنفسی گردد اندازه گیری می شود.
اگر مجرای تنفسی دچار التهاب گردیده باشد عبور هوا از مجرای تنفسی با اشکال مواجه خواهد بود، و این اشکال به دستگاه اسپیرومتر منعکس می گردد. این یک روش قابل اطمینان برای تشخیص بیماری است. هر گونه مشکل آسمی می بایستی به طور عینی به وسیله دستگاه اسپیرومتر تایید گردد.
7 ـ تست های ورزشی و تست استنشاق METHACHOLINE روش هایی است که به طور روزمره در آزمایشگاه ها برای سنجش واکنش های مجرای تنفسی انجام می شود.
8 ـ تشخیص افتراقی
در تشخیص صحیح بیماری آسم می بایستی سایر عوامل احتمالی که موجب نفس نفس زدن، خس و خس سینه، سرفه و تنگی سینه می گردند، نظیر بیماریهای قلبی و سایر شرایط ریه مورد بررسی قرار گیرند تا از علت بیماری کاملا اطمینان حاصل شود.
9 ـ مصرف دارو
اگر داروهای آسم با نظر پزشک مورد مصرف قرار گرفته، و بهبودی در علائم آسم مشاهده گردد، دلیل بر وجود آسم است.
به دلیل آن که علائم بیماری آسم متغیر و کم و زیاد می شود، اغلب تشخیص سریع بیماری عملی نمی باشد.




درمان
پزشکان متخصص آسم متفقا عقیده دارند که فرد مبتلا به آسم، خود به طور فعال، باید در درمان خود بکوشد.

هدف از درمان موارد زیر میباشد:
1 ـ عادی کردن زندگی روزمره بیمار به نحوی که بتواند به طور همه جانبه در فعالیت های مورد علاقه اش شرکت کند.
2 ـ رهایی از علائم آسم به هنگام شب و صبح زود. خواب این افراد نمی بایستی به وسیله علائم مختل گردد.
3 ـ بیمار در طول روز نیازی به مصرف داروهای گشاد کننده برنش نداشته باشد (به جز مواردی که ورزش سنگین انجام می دهد)
4 ـ عادی نمودن فعالیت ریه که بوسیله آزمایش مشخص می گردد.
درمان طولانی آسم شامل موارد زیر می باشد:
ـ آموزش
ـ کنترل محیطی
ـ درمان به وسیله دارو
آموزش بیمار
آموزش بیمار یکی از عوامل موثر در بهبودی بیماری است. بیماری آسم متداول و قابل کنترل است. آسم بیماری متغیری است، بدین معنی که در طول درمان ممکن است بدتر شود و یا بهبود یابد. به همین دلیل اغلب لازم است مروری بر نحوه درمان وجود داشته باشد و تغییراتی در درمان داده شود. بیمار می بایستی با موارد زیر کمک به پزشک معالج آشنایی داشته باشد.
• ویژگی بیماری، تشخیص عوامل تحریک کننده
• روش صحیح استفاده از وسائل
• آشنایی با نوع دارو و اثرات جنبی آنها
• اهداف درمان
• تشخیص به موقع و جلوگیری از وخامت بیماری
• داشتن برنامه عملی نوشته شده
بیماران با داشتن چنین اطلاعاتی می توانند با پزشک خود ارتباط بهتری برای درمان داشته باشند. اهداف درمان می بایستی متقابلا به وسیله بیمار و پزشک معالج مورد موافقت قرار گیرد.

کنترل محیطی
کنترل محیطی می بایستی همیشه توام با مصرف داروهای مناسب شروع شود. اگر از عوامل ایجاد کننده آسم دوری شود، داروی کمتری مورد نیاز خواهد بود همیشه نمی توان به راحتی عوامل تشدید کننده بیماری را تشخیص داد، لذا می بایستی با دقت تاریخچه علائم بیماری را مرور و ارزیابی نمود، و می بایستی عوامل داخل و خارج از محیط زیست را برای افرادی که آلرژی آنها مشخص گردیده کنترل نمود. موارد زیر را می توان مثال زد:

• ذرات گرد و خاک خانگی
ذرات گرد و خاک انگل های ریزی هستند که از پوست جدا می شوند، برای کاهش این ذرات می توان تشک تخت خواب را در داخل کیسه پلاستیک قرار داد و تمام ملافه های تخت را هفته ای یکبار با آب جوش شستشو داد.
• حیوانات
اگر نسبت به حیوانات دارای آلرژی هستید، نباید آنها را در خانه نگهداری کنید (نظیر سگ، گربه، و پرندگان). افرادی مشخصا نسبت به حیوانات آلرژی دارند نمی بایستی به حیوانات توجه داشته باشند.
• دود سیگار
از سیگار کشیدن در داخل منزل می بایستی اجتناب به عمل آورد
• کپک
هر گونه کپک را در هر کجا و هر زمان می بایستی با مواد پاک کننده از بین برد، و مرکز اصلی کپک را پیدا کرد.
• رطوبت زیاد
رطوبت زیاد می تواند باعث رشد کپک و ذرات غبار گردد.
• گرده های گیاهی
ممکن است لازم باشد از فعالیت های خارج از منزل به هنگامی که گرده های گیاهی فراوان هستند پرهیز نمود. گرده های گیاهی در هوای گرم و خشک توام با باد معمولا بین 4 تا 8 صبح بیشتر هستند.
درمان آسم
درمان آسم مستلزم مصرف داروست(داروهای ضد التهاب و گشاد کننده برنش) این داروها به وسیله دستگاه های استنشاق مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند.
اصول برنامه ریزی درمان موارد زیر را در بر می گیرد:
• تداوم پیگیری
• افزایش و یا کاهش دارو با توجه به تغییر علائم
فاکتورهایی که برای کنترل دارو در نظر گرفته می شوند عبارتند از:
نشانه های بیماری
سنجش های به عمل آمده
شدت علائم را می توان به وسیله دستگاه اسپیرومتر سنجید.
انواع دارو
1 ـ داروهای ضد التهاب(بازدارنده)
2 ـ داروهای گشاد کننده برنش (برای از بین بردن انقباض برنش به کار برده می شود)
موفقیت در درمان آسم، چه در بیمارستان، و چه در خارج از بیمارستان، بستگی به مصرف داروهای ضد التهاب و داروهای ضد انقباض که برای درمان سریع مقطعی تجویز می گردند، دارد.
گاهی مشاهده گردیده که مصرف متمادی و متناوب داروهای گشاد کننده برنش ممکن است، آسم را وخیم تر کند. در این حالت افزایش داروهای ضد التهاب(درحالتی که درمان به وسیله داروهای گشاد کننده برنش صورت میگیرد) برای کنترل علائم بیماری ضروری است.

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب: تنگی ,نفس,, | 11:3 | نویسنده : عارف بساکی |
حجم غذایی که فرد مبتلا به تنگی نفس استفاده می کند باید سبک و کم باشد و از غذاهای مقوی در حجم کم استفاده کند.

طب سنتی

غذاهای با طبع گرم برای آنهایی که برونشیت مزمن دارند

دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای درمان برونشیت و بیماری‌های مزمن تنفسی بهتر است غذاها و گیاهان دارویی با طبع گرم مانند نخود، عسل، گوشت گوسفند و گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل و ... مصرف ‌شود.

 

حسن اکبری، مدرس طب اسلامی ایرانی در تعریف برونشیت مزمن گفت: این بیماری شامل ترشح مزمن، مکرر و فراوان تنفسی است که با خلط فراوان همراه است.

 

وی ادامه داد: در آسیب شناسی سلولی، این بیماری با افزایش میزان غددی که ترشح می کنند همراه است و شدت و مدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. در علم پزشکی نوین دلیل اصلی بروز برونشیت مزمن نامشخص است اما در طب سنتی قابل تفسیر است. در طب سنتی چهار خلط مختلف در انسان تعریف شده که شامل صفرا، خون (دم)، بلغم (موکوس) و سودا است که هر یک خواص خود را دارد؛ به عنوان مثال خواص گرمی و خشکی برای صفرا، گرمی و تری برای خون، سردی و تری برای بلغم و سردی و خشکی برای سودا تعریف شده است. در همین زمینه برونشیت مزمن با افزایش بلغم در راه های تنفسی و با نشانه های تری و سردی در بیمار همراه است که برای درمان این بیماران لازم است از رژیم گرم و خشک استفاده کرد.

 

وی افزود: بنابراین بهتر است از مصرف موادغذایی و نوشیدنی‌های با طبع سرد خودداری کرد تا به تدریج مزاج بیمار از سردی و تری به سمت تعادل حرکت کند. البته رژیم غذایی برای درمان این بیماری به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن از گیاهان دارویی با طبع گرم استفاده کرد و ورزش کردن را در برنامه روزانه قرار داد.

 

اکبری ادامه داد: غذاهای با طبع گرم مانند گوشت گوسفند، گوشت شتر، نان، نخود، عسل، خرما و موز را می‌توان نام برد.

خشکباری چون، بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و همچنین ادویه جاتی نظیر، زیره، سیاه دانه، دارچین، زعفران و زنجبیل برای بیماران مبتلا به تنگی نفس مفید است

 

وی در مورد داروهای گیاهی با طبع گرم گفت: گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل، پونه، نعناع، آویشن و سیاه دانه برای درمان برونشیت توصیه می‌شود.

 

این دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین توصیه کرد این بیماران از مصرف غذاهای با طبع سرد مانند گوشت گوساله، سفیده تخم مرغ، ماست، شیر و میوه های ترش و داروهای گیاهی با طبع سرد مانند خاکشیر، زرشک، عناب، عرق کاسنی و عرق شاتره خودداری کنند.

بابونه

سبزی های معجزه گر در درمان آسم

محمدباقر مینائی، متخصص طب سنتی گفت: اکثر سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها این قابلیت را دارند که با تحریک مواد اکسیدان تاثیر منفی آن ها را خنثی کنند. یکی از بیماری‌هایی که در طب سنتی و با مصرف داروهای سنتی به خوبی قابل کنترل است، بیماری آسم یا تنگی نفس و در اصطلاح طب سنتی، بیماری ربو است. استفاده از گیاه بابونه به صورت دمنوش و استنشاق بخار دم کرده بابونه، بسیار در باز شدن مجاری تنفسی و کاهش علائم آسم موثر است.

 

مینائی افزود: نعناع و یا سوسن با هم خاصیت بازکنندگی مجاری تنفسی را دارد. استفاده از شربت نعناع و دمنوش نعناع می‌تواند مجاری تنفسی را باز کند، ضمن اینکه استنشاق بخار دم کرده نعناع هم موجب کاهش اثرات آسم و تنگی نفس می شود.

 

تنگی نفس دارید؟ این ها را بخورید

تنگی نفس حالتی است که تنفس فرد از حالت عادی خارج شده و تند و سریع می‌شود، مانند کسی که تازه از دویدن ایستاده باشد.

غلامرضا کرد افشاری متخصص طب سنتی گفت: بسیاری از بیماری های ریوی از جمله مشکلات انسدادی ریه و در راس آن ها، بیماری آسم، موجب نفس تنگی می شود. ذات الریه نیز از دیگر عارضه های ریوی است که تنگی نفس را به دنبال دارد. در درمان تنگی نفس، علاوه بر دارو درمانی، نکات دیگری از جمله انجام ورزش های سبک، زیر نظر پزشک متخصص، برای تقویت عضلات تنفسی باید رعایت شود. به علاوه حجم غذایی که فرد مبتلا به تنگی نفس استفاده می کند باید سبک و کم باشد و از غذاهای مقوی در حجم کم استفاده کند.

 

این متخصص طب سنتی گفت: انواع گوشت پرندگان و دل حیوانات حلال گوشت برای این بیماران بسیار مفید است. از سبزیجات مفید می توان به آویشن، نعناع، کرفس، شوید، چغندر، برگ ترب و کدو حلوایی اشاره کرد. به علاوه خشکباری چون، بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و همچنین ادویه جاتی نظیر، زیره، سیاه دانه، دارچین، زعفران و زنجبیل برای بیماران مبتلا به تنگی نفس مفید است.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:درمان‌, بیماری, تنفسی,طب, سنتی,, | 10:59 | نویسنده : عارف بساکی |



راههای افزایش قد, ورزش درمانی

قد نهايي شما به وراثت و محيط وابسته است، بنابراين تصور اين كه قد نهايي فقط به زمينه ارثي مربوط مي‌‌شود، غلط است. عوامل محيطي مانند ورزش، تغذيه، وضعيت خواب، بيماري و استرس بر رشد قد شما تاثير مي‌‌گذارند.

 

شما بر روي ژن‌هاي خود كنترلي نداريد، ولي كنترل عوامل محيطي در اختيار شماست. پس مي‌‌توانيد براي اصلاح قد خود راه‌هاي زير را امتحان كنيد.

 

راههای افزایش قد, ورزش درمانی

 

1ـ ورزش كنيد:
ورزش‌هاي كششي مثل يوگا، ژيمناستيك، شنا يا حتي تلاش براي صاف ايستادن به افزايش قد كمك مي‌‌كنند. مايع بين مفصلي يك مايع با قابليت ارتجاعي است كه با ورزش مناسب مي‌‌توانيد آنرا كش بياوريد. تمرين‌هاي ورزشي زير، نمونه‌اي از ورزش‌هاي مناسب براي كمك به رشد قد است ولي توجه داشته باشيد كه ورزش، حداقل 2 ساعت با خوردن غذا فاضله داشته باشد.

 

كشش پا:
به پشت بخوابيد و تصور كنيد كه يك جعبه را با كف پاي راست فشار مي‌‌دهيد. تا 5 بشماريد، همين كار را با پاي چپ انجام دهيد.
بر روي شكم بخوابيد و همين ورزش را تكرار كنيد.

 

كشش باسن:
به پشت بخوابيد و زانوهايتان را تا سينه بالا بياوريد. آنها را با دست گرفته، بكشيد.


در همان زمان از طريق دهان بازدهم كنيد و ماهيچه‌هاي شكم را به داخل بكشيد. در حالي كه پاها را صاف مي‌‌كنيد نفس بكشيد و هوا را از طريق بيني به داخل ريه وارد نماييد.

 

راههای افزایش قد, ورزش درمانی

 

2ـ تغذيه مناسب و كافي داشته باشيد:
مقدار و نوع غذاهايي كه مي‌‌خوريد بر روي قد، رشد و سلامت شما تاثير دارد. براي دريافت كافي پروتئين و ساير مواد مغذي مهم، روزانه بايد گروه‌هاي غذايي مختلف و منابع غذايي گوناگون در برنامه غذايي شما وجود داشته باشد.

 

ضمن اين كه از برنامه غذايي مناسب استفاده مي‌‌كنيد، به توصيه‌هاي زير براي افزايش قد توجه كنيد:
غذاهاي نشاسته‌اي مثل سيب زميين تنوري، نان و مربا، اسپاگتي يا غلات آماده مصرف انتخاب‌هاي مناسبي هستند ولي غذاهايي كه مقدار قند يا شكر زيادي دارند مناسب نيستند.

 

● سعي كنيد در هر وعده غذا، زياد نخوريد. پيشنهاد مي‌‌شود تعداد وعده‌هاي غذا را در روز به حدود 5 وعده برسانيد و حجم هر وعده را كم نمائيد.


پروتئين‌هاي زود جذب و با كيفيت بالا مثل شير، ماست، پنير و مرغ يا ماهي مصرف كنيد.

 

استخوان‌هاي شما براي رشد نياز به كلسيم، فسفر، منيزيم، يد، ويتامين A دارند. عضلات نيز براي رشد به پروتئين و كربوهيدارت نيازمندند. بنابراين براي بلند شدن قد و رشد استخوان‌ها و عضلات، رژيم معمول شما بايد غني از مواد زير باشد:

 

كلسيم در شير و لبنيات، بادام و قندق، كنجد، كلم، اسفناج و باميه وجود دارد.


فسفر در گوشت قرمز، مكيان، ماهي، زرده تخم مرغ، لوبياهاي خشك، آجيل، غلات، غلات كامل، نخود سبز، ذرت، شكلات و دانه‌ها فراوان است.


منيزيم در سبزي‌هاي با برگ سبز تيره مثل اسفناج همچنين مغزها، دانه‌ها و برخي غلات كامل ديده مي‌‌شود.


غذاهاي درياي تامين كننده خوب يد هستند و در كشور ما لازم است در مواردي كه نياز به مصرف نمك است، از نم يددار استفاده شود.


جگر به خصوص كبد ماهي، كره، هويج، سبزي‌هاي برگ سبز تيره و زرد رنگ مناب خوب ويتامين A هستند.


پروتئين‌ها در گروه گوشت و لبنيات فراوان‌تر هستند.


كربوهيدرات در غذاهاي نشاسته‌اي مثل برنج، نان، سيب‌زميني، ذرت و ساير غلات وحبوبات و نيز در برخي ميوه‌ها وجود دارد ولي براي اجتناب از دريافت زياد انرژي بايد از مصرف بيش از حد كربوهيدرات خودداري نمود.


توصيه مي‌‌شود شب‌ها بعد از غذا خوردن حداقل 2 ساعت استراحت كنيد، سپس براي خوابيدن آماده شويد.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:روشهایی, برای, بلند ,قد, شدن,, | 20:51 | نویسنده : عارف بساکی |



 درمان با ورزش, کار با کامپیوتر, ارگونومی بدن

عضلات دست پس از استفاده طولانی و بیش از حد از ماوس رایانه خسته می‌شوند. افرادی که با رایانه کار می‌کنند زمان زیادی را صرف تایپ کردن و استفاده از ماوس می‌کنند.

 

ماوس توسط عضلات فلکسور و اکستانسور ساعد اداره می‌شود. خستگی و درد معمولاً با استفاده بیش از حد از این عضلات ایجاد می شود اگرچه مقدار بسیار ناچیزی فشار روی ماوس وارد می‌شود ولی این عضلات برای انجام حرکات کوچک در طی یک دوره زمانی طولانی به استقامت نیاز دارند.

 

درمان خستگی ساعد
برای درمان درد عضلات دست، ماوس رایانه ای را انتخاب کنید که به راحتی در کف دست جا گیرد .ماوس بیش از حد بزرگ یا زیاد کوچک باعث خستگی سریع عضلات ساعد می‌شود.محل کار ایستگاه کاری است که باید از نظر ارگونومی بدن بطور صحیحی تنظیم شوند. نشستن در یک صندلی قابل تنظیم ارتفاع و قرار دادن ماوس در یک سطح ثابت بطوریکه آرنج را حدود 90درجه خم و مچ دست در یک موقعیت مستقیم قرار گیرد به لحاظ ارگونومی بدن مطلوب است.


بعد از استفاده از ماوس چند بار در روز عضلات ساعد را کشش دهید .کف دست راست را روبه پایین نگه دارید با دست چپ به آرامی مچ دست راست را خم کنید طوریکه انگشتان دست روبه کف اتاق باشند این کشش را به مدت 10ثانیه انجام دهید و سپس با دست چپ تکرار کنید.


بعد از هر یک ساعت در طول استفاده از رایانه پنج دقیقه استراحت کنید تا عضلات ساعد کمتر احساس خستگی کنند.

 

 درمان با ورزش, کار با کامپیوتر, ارگونومی بدن


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:ورزشی, برای, کاهش ,خستگی, کار ,با ,کامپیوتر,, | 20:45 | نویسنده : عارف بساکی |

 

یکی از مزایای عمده ی کشش این است که انعطاف پذیری شما را افزایش می دهد.تمرینات کششی میتوانند همراه با وزنه باشند و یا به صورت آزاد بدون وزنه انجام شود.
این نوع تمرینات میتواند کشش مطلوب و شیرینی در بدن شما فراهم آورد آسیب های احتمالی که در اثر دیگر تمرینات به بدن وارد می آید را به حداقل برساند.در میان این آسیبها کمر درد به دلیل اینکه خیلی از افراد را مبتلا کرده بسیار پر اهمیت تر به نظر میرسد.
کمردرد میتواند از یک ناراحتی مختصر در فعالیت های روزانه شروع  شده و تا جایی پیش برود که حتی نتوانید حرکت کنید.
هدف از انجام این حرکات جلوگیری از همین آسیبهای احتمالی است . در این بخش یاد میگیریم که چطور این حرکت را انجام دهیم:

مرحله 1: بر روی یک زیر انداز نرم بر روی شکم دراز کشیده و آرنج ها خود را همانطور که در عکس میبینید کنار بدنتان قرار دهید.

درد کمر, کمردرد, درمان کمردرد, ورزش درمانی

 

مرحله 2: با فشار تنه خود را تا آرنج بالا بیاورید اما از باسن به پائین خود را روی زمین نگه دارید .

درد کمر, کمردرد, درمان کمردرد, ورزش درمانی

مرحله 3: سعی کنید که به گردنتان فشار نیاورید و در همین حالت تا 15 ثانیه بمانید.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:تمرینی, برای ,پیشگیری ,از, کمردرد, | 20:37 | نویسنده : عارف بساکی |

برنامه کامل جام جهانی والیبال + نتایج و جدول

، سیزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال از 17 شهریورماه به مدت 16 روز در کشور ژاپن برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها تمامی تیم‌ها با هم به صورت دوره‌ای رقابت‌ می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،جام جهانی نخستین بار در سال 1965 پایه‌گذاری شد. این مسابقه‌ها هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود. شهرهای ورشو، برلین و توکیو میزبان نخستین دوره‌های جام جهانی بودند اما طبق سنت برگزاری مسابقه‌های جام جهانی بعد از سال 1991 برای همیشه در کشور ژاپن برگزار می‌شود و دو تیم اول این مسابقه‌ها سهمیه حضور در المپیک را کسب می‌کنند. پیش از این روسیه با 6 قهرمانی به همراه برزیل با دو مدال طلا پرافتخارترین تیم‌های جام جهانی والیبال بودند. همچنین تیم‌های کوبا، ایتالیا، آمریکا و آلمان نیز هر کدام یک قهرمانی در جام جهانی والیبال دارند.

 

گروه‌بندی جام جهانی 2015 والیبال

 

گروه A: استرالیا، آمریکا، ژاپن، مصر، کانادا، ایتالیا

 

گروه B: لهستان، تونس، روسیه، ونزوئلا، آرژانتین، ایران

 

 

ترتیب کشور تعداد بازی برد باخت امتیاز
1 آرژانتین 0      
2 استرالیا 0      
3 کانادا 0      
4 مصر 0      
5 ایران 0      
6 ایتالیا 0      
7 ژاپن 0      
8 لهستان 0      
9 روسیه 0      
10 آمریکا 0      
11 ونزوئلا 0      
12 تونس 0      

 

 

جدول مسابقه‌های جام جهانی:

 

 

تیم نتیجه نتیجه تیم ساعت تاریخ شهر
ایتالیا     کانادا 2:10 17 شهریور هیروشیما
ایران     آرژانتین 2:10 17 شهریور هاماماتسو
استرالیا     آمریکا 5:10 17 شهریور هیروشیما
ونزوئلا     روسیه 5:10 17 شهریور هاماماتسو
تونس     لهستان 8:40 17 شهریور هاماماتسو
مصر     ژاپن 9:20 17 شهریور هیروشیما
ایتالیا     استرالیا 2:10 18 شهریور هیروشیما
آرژانتین     ونزوئلا 2:10 18 شهریور هاماماتسو
کانادا     مصر 5:10 18 شهریور هیروشیما
ایران     تونس 5:10 18 شهریور هاماماتسو
روسیه     لهستان 8:40 18 شهریور هاماماتسو
ژاپن     آمریکا 9:20 18 شهریور هیروشیما
مصر     ایتالیا 2:10 19 شهریور هیروشیما
ونزوئلا     ایران 2:10 19 شهریور هاماماتسو
آمریکا     کانادا 5:10 19 شهریور هیروشیما
لهستان     آرژانتین 5:10 19 شهریور هاماماتسو
تونس     روسیه 8:40 19 شهریور هاماماتسو
استرالیا     ژاپن 9:20 19 شهریور هیروشیما
ایتالیا     آمریکا 2:10 21 شهریور هیروشیما
ایران     لهستان 2:10 21 شهریور هاماماتسو
مصر     استرالیا 5:10 21 شهریور هیروشیما
ونزوئلا     تونس 5:10 21 شهریور هاماماتسو

 

 

تیم نتیجه نتیجه تیم ساعت تاریخ شهر
آرژانتین     روسیه 8:40 21 شهریور هاماماتسو
کانادا     ژاپن 9:20 21 شهریور هیروشیما
آمریکا     مصر 2:10 22 شهریور هیروشیما
لهستان     ونزوئلا 2:10 22 شهریور هاماماتسو
استرالیا     کانادا 5:10 22 شهریور هیروشیما
تونس     آرژانتین 5:10 22 شهریور هاماماتسو
روسیه     ایران 8:40 22 شهریور هاماماتسو
ژاپن     ایتالیا 9:20 22 شهریور هیروشیما
ونزوئلا     آمریکا 2:10 25 شهریور اوزاکا
آرژانتین     مصر 2:10 25 شهریور تایاما
ایران     ایتالیا 5:10 25 شهریور اوزاکا
لهستان     کانادا 5:10 25 شهریور تویاما
روسیه     استرالیا 9:10 25 شهریور تویاما
تونس     ژاپن 9:20 25 شهریور اوزاکا
ایران     آمریکا 2:10 26 شهریور اوزاکا
لهستان     مصر 2:10 26 شهریور تویاما
تونس     ایتالیا 5:10 26 شهریور اوزاکا
روسیه     کانادا 5:10 26 شهریور تویاما
آرژانتین     استرالیا 9:10 26 شهریور تویاما
ونزوئلا     ژاپن 9:20 26 شهریور اوزاکا
تونس     آمریکا 2:10 27 شهریور اوزاکا
روسیه     مصر 2:10 27 شهریور تویاما

 

 

 

تیم نتیجه نتیجه تیم ساعت تاریخ شهر
ونزوئلا     ایتالیا 5:10 27 شهریور اوزاکا
آرژانتین     کانادا 5:10 27 شهریور تویاما
لهستان     استرالیا 9:10 27 شهریور تویاما
ایران     ژاپن 9:10 27 شهریور اوزاکا
روسیه     ایتالیا 00:30 30 شهریور توکیو
تونس     مصر 1:10 30 شهریور توکیو
ونزوئلا     کانادا 4:10 30 شهریور توکیو
آرژانتین     ژاپن 4:15 30 شهریور توکیو
لهستان     آمریکا 7:10 30 شهریور توکیو
ایران     استرالیا 7:10 30 شهریور توکیو
آرژانتین     ایتالیا 11:30 30 شهریور توکیو
ونزوئلا     مصر 00:10 31 شهریور توکیو
ایران     کانادا 3:10 31 شهریور توکیو
لهستان     ژاپن 3:15 31 شهریور توکیو
روسیه     آمریکا 6:10 31 شهریور توکیو
تونس     استرالیا 6:10 31 شهریور توکیو
لهستان     ایتالیا 11:30 31 شهریور توکیو
ایران     مصر 00:10 1 مهر توکیو
تونس     کانادا 3:10 1 مهر توکیو
روسیه     ژاپن 3:15 1 مهر توکیو
ونزوئلا     استرالیا 6:10 1 مهر توکیو
آرژانتین     آمریکا 7:40 1 مهر توکیو

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:برنامه,کامل,جام جهانی, والیبال,, | 14:10 | نویسنده : عارف بساکی |

طبق قرعه‌کشی جام حذفی تیم استقلال در ورزشگاه تختی و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف حریفان خود می‌روند.

مراسم قرعه‌کشی جام حذفی در مرحله یک شانزدهم امروز با حضور غلامرضا بهروان و سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ و مسئول مسابقات لیگ برتر و نمایندگان تیم‌ها در سازمان لیگ برگزار شد.

بر این اساس تیم ملوان میزبان تیم عقاب تهران شد و تیم استقلال اهواز هم میزبان تیم کاروی شیراز شد. 14 مسابقه دیگر در این مرحله برای تعیین میزبانی و میهمانی نیازی به قرعه کشی نداشتند و میزبان و میهمان‌های آنها مشخص بودند.

البته یک قرعه کشی جالب هم بین دو تیم استقلال و پرسپولیس برای تعیین ورزشگاه جام حذفی برگزار شد و براساس قرعه تیم استقلال در ورزشگاه تختی تهران میزبان تیم شهرداری سمنان است و تیم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم پیکان می‌رود.

برنامه مسابقات به زودی از سوی سازمان لیگ اعلام می‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:تختی ,به, استقلال ,رسید،, آزادی, به ,پرسپولیس, | 14:4 | نویسنده : عارف بساکی |

 

لوکا ماریچ مدافع میانی و اهل کرواسی پرسپولیس که با یک مصدومیت شدید، دست‌وپنجه نرم می‌کرد، بالاخره توانست از این مصدومیت عبور کرده و آماده تمرینات شود.

به گزارش افکارخبر، اين بازيكن كه با درخواست برانكو ايوانكوويچ به پرسپوليس پيوست و براي حضورش در اين تيم، برنامه‌هاي تاكتيكي كادرفني نوشته شد، از عصر ديروز به همراه تيم، تمريناتش را پيگيري كرد. لوكا در اين مورد گفت: «در آخرين دقايق ديدار با سپاهان بود كه مدافع اين تيم كه براي زدن ضربه سر روي يك ارسال بلند به سمت دروازه ما آمد. او به جاي توپ، با ضربه پا به پشت ران، من را زد. چند ثانيه بعد متوجه شدم كه حتي نمي‌توانم راه بروم.» ماريچ افزود: «بعد از بازي با درد شديدي به فرودگاه اصفهان رفتم و به تهران برگشتم. مشخص بود كه وضعيتم اصلاً جالب نيست. بازيكنان ديگر هم شاهد اين ماجرا بودند. كادر پزشكي پس از آزمايش روي پاي مصدومم اعلام كرد حداقل نياز به ۲۰ روز استراحت دارم و از اين رو دو بازي مهم مقابل ذوب‌آهن و فولاد را از دست دادم. البته از بازي بعدي قطعاً مي‌توانم براي پرسپوليس به ميدان بروم چون ديدار بعدي‌مان بعد از تعطيلات ۲۰ روزه ليگ برگزار خواهد شد و من اين فرصت را دارم تا بتوانم خود را آماده بازگشت كنم. به زودي برمي‌گردم، نگران نباشيد.»
اين بازيكن گفت: «به خاطر كسب پيروزي مقابل فولاد در اهواز كه شهر گرم و سوزاني بود، بايد به همه بازيكنان و مربيان تيم تبريك گفت. همه ما به اين خاطر خوشحاليم. اميدوارم در آينده نيز بتوانيم پيروزي‌هاي بيشتري كسب كنيم تا جايگاه بهتري براي خودمان بسازيم. همه مي‌دانيم كه باشگاه پرسپوليس، باشگاه بزرگ و نامداري است كه نبايد در انتهاي جدول حضور داشته باشد. ما مي‌توانيم با ادامه اين موفقيت‌ها، تيم بهتري در جدول باشيم.»


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 9 شهريور 1394برچسب:مدافع, پرسپولیس, برمیگردم, نگران, نباشید, | 12:18 | نویسنده : عارف بساکی |

 

نسخه دکتر

بیمار:آقای دکتر! انگشتم هنوز به شدت درد می کند!

دکتر: مگر نسخه دیروز را نپیچیدی؟

بیمار: چرا پیچیدم دور انگشتم ولی اثر نداشت؟

 

در کلاس زیست شناسی

معلم:سعید! دو تا حیوان دوزیست نام ببر.

سعید: قورباغه و برادرش.


انشاء

معلم از دانش آموزان خواست که انشاء درباره یک مسابقه فوتبال بنویسند. همه مشغول نوشتن شدند جز یک نفر، معلم از او پرسید: تو چرا نمی نویسی؟

دانش آموز جواب داد:نوشته ام!

معلم دفتر او را گرفت و نگاه کرد. نوشته بود: به علت بارندگی فوتبال برگزار نخواهد شد!

 

جمله سازی

معلم: با علی، محمد، حسین جمله بساز.

رضا: علی با حسین به پارک رفتند.

معلم: پس محمد کجاست؟

رضا: محمد خواب موند، نیومد!

 

مرد چهار شانه

مردی جلوی مردی دیگر می ایستد و می گوید: شما آقا حمید هستید؟

آن مرد می گوید: بله، چه طور مگه؟

می گوید: آخه من شنیدم که شما مردی چهار شانه هستید؛ ولی حالا که شما را دیدم دو شانه بیشتر ندارید!

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:لطیفه,جوک, | 14:31 | نویسنده : عارف بساکی |

شوی تلویزیونی به کارگردانی رامبد جوان است که از ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ در شبکه نسیم شروع به فعالیت کرده است. موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلیِ آن خنده است، و در اصل برنامه‌ای برای جا انداختنِ بیشترِ خنده در ایران است. این برنامه از هنرمندانِ محبوب و معروفِ دیگری نیز بی‌بهره نمانده است. و هفته‌ای چند شب یک استند آپ کمدین به برنامه می‌آید، همچنین میهمانان دیگری نیز دارند و این افراد، افراد موفقِ جامعهٔ ایرانی هستند. این برنامه به برترین لبخند تندیس به‌یادماندنی برنامه را تقدیم خواهد کرد، در این برنامه میهمانان باید پنج ثانیه به دوربین خیره بمانند و لبخند بزنند.

هر شب در برنامه آهنگ برنامه را همگی با صدای بلند می‌خوانند. خواننده و آهنگساز این آهنگ حبیب بدیری است. این برنامه یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های ماه رمضان ۱۳۹۳ معرفی شد.

سری اول این برنامه در ۳ آبان ۱۳۹۳ با نقش آفرینی رامبد جوان در نقش جد بزرگو حضور عوامل سریال خانه سبز پایان یافت و سری دوم آن از ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ با دکور جدید به روی آنتن رفت.

خندوانه هر شب ۱۰۰ تماشاچی از کسانی که با خندوانه تماس گرفته‌اند را به صورت رایگان در خود جای می‌دهد.

ایده اجرای برنامه خندوانه یک بار در سال ۸۳ توسط رامبد جوان به شبکه ۲ سیما داده شده بود ولی بخاطر تأمین نشدن بودجه و مسائل این چنینی ساخت آن به تعویق افتاد. از دو هزار مقاله‌ای که دربارهٔ خندیدن و خنده در جهان تألیف و نوشته شده بود تقریباً ۹۰۰ مورد استخراج و بن مایه علمی برنامه خندوانه شد و بارزترین بخش این مقالات توجه به اثرات حیرت انگیز خنده در انسانها بود.

این برنامه از تماشاگرانی تشکیل شده که با تست خنده و از میان صدها هزار متقاضی به برنامه وارد شدند و در طول برنامه لبخند به لب دارند و به آن‌ها هیئت داوران خندوانه گفته می‌شود. برنامه با مقدمهٔ رامبد جوان شروع می‌شود و پس از آن او و حضار تیتراژ شاد برنامه را می‌خوانند. بعد، مهمان برنامه را همراه با تشویق به داخل دعوت می‌کنند. ابتدا گفتگویی با دو نفر از دوستان و همکاران وی نشان داده می‌شود. گفتگو با مهمان شروع می‌شود که با شوخی و خنده همراه است. در پایان از مهمان برنامه خواسته می‌شود که پنج ثانیه به سمت دوربین لبخند بزند و هیئت داوران خندوانه در برنامهٔ پایانی هر هفته بهترین لبخند را گزینش می‌کنند. در طی برنامه نیما شعبان نژاد کارهای خنده‌دار انجام می‌دهد.

از بخش‌های دیگر برنامه می‌توان به استندآپ کمدی، مسابقه، میان برنامه (مصاحبه با مردم داخل تهران، استان‌های ایران، خارج از کشور، میان برنامه (انیمیشن) و ... نام برد.

 

Jenab.jpg

جناب خان

این برنامه از تماشاگرانی تشکیل شده که با تست خنده و از میان صدها هزار متقاضی به برنامه وارد شدند و در طول برنامه لبخند به لب دارند و به آن‌ها هیئت داوران خندوانه گفته می‌شود. برنامه با مقدمهٔ رامبد جوان شروع می‌شود و پس از آن او و حضار تیتراژ شاد برنامه را می‌خوانند. بعد، مهمان برنامه را همراه با تشویق به داخل دعوت می‌کنند. ابتدا گفتگویی با دو نفر از دوستان و همکاران وی نشان داده می‌شود. گفتگو با مهمان شروع می‌شود که با شوخی و خنده همراه است. در پایان از مهمان برنامه خواسته می‌شود که پنج ثانیه به سمت دوربین لبخند بزند و هیئت داوران خندوانه در برنامهٔ پایانی هر هفته بهترین لبخند را گزینش می‌کنند. در طی برنامه نیما شعبان نژاد کارهای خنده‌دار انجام می‌دهد.

از بخش‌های دیگر برنامه می‌توان به استندآپ کمدی، مسابقه، میان برنامه (مصاحبه با مردم داخل تهران، استان‌های ایران، خارج از کشور، میان برنامه (انیمیشن) و ... نام برد.

 

خندوانه هر شب ساعت ۲۲:۰۰ پخش می‌شد. اما با فرا رسیدن ماه رمضان ۱۳۹۴، زمان برنامه به ۲۴:۰۰ تغییر پیداکرد. اما پس از چند روز، پخش اصلی به ساعت ۱۹:۳۰ تغییر کرد. این در حالی بود که برنامه ماه عسل هر روز ساعت ۱۹:۰۰ پخش می‌شد.[۱۸] و این باعث رقابت بین این دو برنامه شد. پس از رمضان ۱۳۹۴ ساعت پخش برنامه به ۲۳:۰۰ تغییر کرد.

کمدین‌ها

  • جناب‌خان
  • امیر نوری
  • مهران غفوریان
  • سروش صحت
  • علی‌رضا خمسه
  • رضا شفیعی‌جم
  • امیرحسین رستمی
  • بیژن بنفشه‌خواه
  • علیرضا مسعودی
  • جواد رضویان
  • امیر کربلایی‌زاده
  • محمدرضا علیمردانی[۵۰]
  • شقایق دهقان[۵۱]
  • غلامرضا شیرالی[۵۲]
  • الیکا عبدالرزاقی[۵۳]
  • بهنوش بختیاری[۵۴]
  • محمد زیکساری[۵۵]
  • سپند امیرسلیمانی[۵۶]
  • نصرالله رادش[۵۷]
  • اکبر عبدی[۵۸]
  • فرهاد آئیش[۵۹]

لیست مهمان‌ها

  • غلامرضا شیرالی[۶۰]
  • عبدالحسین جلالوند[۶۱]
  • عباس میرزایی[۶۲]
  • علی کفاشیان[۶۳]
  • فرهاد آئیش[۶۴]
  • مهران دوستی[۶۵]
  • سعید امیرسلیمانی[۶۶]
  • سپند امیرسلیمانی[۶۷]
  • ناصر فیض[۶۸]
  • شبنم مقدمی[۶۹]
  • سعیده قدس[۷۰]
  • گیتی خامنه[۷۱]
  • دکتر گلزاری[۷۲]
  • عماد افروغ[۷۳]
  • نرگس خداخانی[۷۴]
  • رضا کیانیان[۷۵]
  • منوچهر والی‌زاده[۷۶]
  • سرلک روحانی[۷۷]
  • سروش صحت[۷۸]
  • ویشکا آسایش[۷۹]
  • علی‌رضا خمسه[۸۰][۸۱][۸۲]
  • سیامک انصاری[۸۳]
  • فاطمه گودرزی[۸۴]
  • مهدی مهدوی کیا[۸۵]
  • محمدعلی اینانلو[۸۶]
  • داریوش فرضیایی[۸۷]
  • محمدحسین لطیفی[۸۸]
  • امیر جعفری[۸۹]
  • فؤاد بابان[۹۰]
  • مهدیه الهی قمشه‌ای[۹۱]
  • داریوش اسدزاده[۸]
  • جمشید مشایخی[۹۲]
  • شهاب مرادی[۹۳]
  • مرضیه برومند[۹۴][۹۵][۹۶][۹۷]
  • علیرضا دبیر[۹۸]
  • نگار استخر[۹۹]
  • معصومه آباد[۱۰۰]
  • رضا رفیع (مجری)[۱۰۱][۱۰۲][۱۰۳]
  • افشین علا[۱۰۴]
  • معصومه ابتکار[۱۰۵]
  • محمد موسوی عراقی[۱۰۶]
  • علی‌رضا مرندی[۷۸][۱۰۶]
  • هنگامه قاضیانی[۱۰۷][۱۰۶]
  • هادی ساعی[۱۰۸]
  • فرهاد ظریف[۱۰۹]
  • آرش برهانی[۱۱۰]
  • حمیدرضا صدر[۱۱۱]
  • امین حیایی[۱۱۲][۱۱۳]
  • عبدالرضا عزیزی[۱۱۴]
  • احسان روزبهانی[۱۱۵]
  • خسرو معتضد[۱۱۶]
  • یونس شکرخواه[۱۱۷][۱۱۸]
  • بهداد سلیمی[۱۱۹]
  • حسن معجونی[۱۲۰]
  • مسعود فراستی[۱۲۱][۱۲۲][۱۲۳]
  • محمدرضا رودکی[۱۲۴]
  • اکبر عبدی[۱۲۵]
  • سید حسین هاشمی[۱۲۶]
  • ۲۱ عکاس خبری[۱۲۷]
  • صمد نیکخواه بهرامی[۱۲۸]
  • گوهر خیراندیش[۱۲۹]
  • فاطمه مقیمی[۱۳۰]
  • محمدرضا هدایتی[۱۳۱]
  • عمو فیتیله‌ای‌ها[۱۳۲]
  • حمید گودرزی[۱۳۳]
  • پوران درخشنده[۱۳۴]
  • سعید بیابانکی[۱۳۵]
  • حمید سوریان[۱۳۶]
  • محمد رویانیان[۱۳۷]
  • حمید فرخ‌نژاد[۱۳۸]
  • ریما رامین فر[۱۳۹]

مهدی پاکدل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:برنامه ,خندوانه, | 13:17 | نویسنده : عارف بساکی |
علی کریمی ، بیوگرافی علی کریمی

فعالیت مورد علاقه اش والیبال ساحلی است. “علی کریمی” متاهل و دارای دو فرزند پسر به نام های هاوش و هیرسا است.

نام: محمد علی

نام خانوادگی: کریمی پاشاکی

تاریخ تولد: 1357/08/17

محل تولد: کرج

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه فعلی: پرسپولیس تهران

--------------------------------------------------


خانواده او اهل روستای پاشاکی از توابع سیاهکل هستند.فعالیت مورد علاقه اش والیبال ساحلی است.متاهل و دارای دو فرزند پسر به نام های هاوش و هیرسا است.در کرج پیتزا فروشی دارد. بسیار انسان خونسردی است که به قول فردوسی پور بعضی اوقات این خونسردی هایش روی اعصاب آدم می رود.پس از شکست تلخ تیم پرسپولیس برابر سپاهان نتوانست جلوی گریه خود را بگیرد.

فوتبال باشگاهی:

علی کریمی سابقه بازی در  باشگاه های نفت تهران، فتح تهران، سایپا تهران، پرسپولیس، الاهلی امارات، القطر قطر، السیلیه قطر، بایرن مونیخ، استیل آذین و شالکه آلمان را در کارنامه فوتبال خود دارد.

او فوتبال خود را از نوجوانان نفت تهران شروع کرد، سپس به نوجوانان سایپا پیوست و بعد از آن به فتح تهران منتقل شد و از آن جا بود که به جمع سرخپوشان پایتخت اضافه شد.علی کریمی در سال ۱۳۷۷ به پرسپولیس پیوست و توانست دو سال پیاپی در سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ لیگ آزادگان را فتح کند. علی کریمی در سال ۲۰۰۱ به الاهلی امارات پیوست. این باشگاه اماراتی توانست در اولین فصل حضور کریمی اولین جام خودش را یعنی جام امیر را در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ فتح کند. کریمی در سال ۲۰۰۴ توانست ۱۴ گل برای تیمش به ثمر برساند.
علی کریمی روز ۳ مه سال ۲۰۰۵ بنا به گزارش وب گاه رسمی باشگاه بایرن مونیخ به این تیم آلمانی پیوست. او پس از علی دایی و وحید هاشمیان سومین بازیکن ایرانی بود که در این باشگاه مشهور به اف سی هالیوود بازی می کرد. در ابتدا بسیاری معتقد بودند که انتقال کریمی برای این باشگاه تنها جنبه اقتصادی دارد، اما بازی های خوب این بازیکن مانع این انتقادات شد. علی کریمی خیلی زود توانست در جمع نام داران این باشگاه نظیر میشاییل بالاک، سباستین دایسلر، مارتین دمیکلیس، مهمت شول و زی روبرتو برای خود جایگاهی ثابت دست و پا کند، به طوری که برخی از این بازیکنان نیمکت نشین شدند. طبق یکی از بندهای قرارداد کریمی و بایرن مونیخ، پس از ۱۲ بازی این قرارداد به طور خودکار تمدید می شد که در بازی با هامبورگ این اتفاق افتاد، اما در همین بازی وی متأسفانه مصدوم شد، به طوری که نتوانست در بازیهای جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در اندازه های واقعی خود ظاهر شود. کریمی همچنین از جمله بازیکنان ایرانی محسوب می شود که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است و در مقابل سالزبورگ یک گل به ثمر رساند.
علی کریمی بعد از عدم درخشش در بایرن مونیخ به قطر رفت و برای تیم القطر بازی کرد اما بازیهای او مورد توجه کسی قرار نگرفت و وقتی او را به تیم نه چندان قوی السیلیه فرستادند او خواستار جدایی از تیم شد و به پرسپولیس بازگشت.

او در اولین گلزنی خود توانست در شهرآورد تهران موفق به گلزنی شود و دو دقیقه بعد از ۱ بر صفر جلو افتادن استقلال بازی را به تساوی بکشاند.کریمی پنج روز بعد در بازی مقابل ابومسلم، هت تریک کرد ولی نتوانست جلوی شکست تیمش را بگیرد و بازی در پایان با شکست ۴-۳ پرسپولیس به پایان رسید. علی کریمی در سال ۱۳۸۸ به سبب عدم تمایل مدیران باشگاه پرسپولیس برای تمدید قرارداد با وی، این باشگاه را ترک کرد و به استیل آذین پیوست.در فصل ۸۷-۸۸ لیگ برتر علی کریمی ۱۴ گل به ثمر رساند و با دریافت ۹ کارت زرد و ۳ کارت قرمز خشن ترین بازیکن درلیگ برتر نهم شناخته شد.
علی کریمی با عقد قرارداد ۵ ماهه به شالکه۰۴ آلمان پیوست و با شماره ۱۰ وارد میدان مسابقه شد. او به خاطر نیمکت نشینی و دقایق کم حضور در زمین ناراضی بود. سپس طبق صحبتش مبنی سر رفتن حوصله اش در آلمان به تهران بازگشت.
او بالآخره در سال ۱۳۹۰ بعد از صحبت با حبیب کاشانی با عقد قرار دادی به پرسپولیس بازگشت و به دوران حضورش در آلمان پایان داد. علی کریمی در 14 تیر 1391 و یک روز پس از انتخاب مانوئل خوزه به عنوان سرمربی پرسپولیس,قرارداد خود را در هیئت فوتبال استان تهران با سرخ پوشان تمدید کرد.
 

فوتبال ملی:
کریمی از سال ۱۳۷۷ سابقهٔ بازی در تیم ملی ایران را دارد و با ۱۲۴ بازی ملی و ۳۸ گل ملی،دومین بازیکن ایرانی از نظر تعداد بازی ملی و سومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ایران به حساب می آید.کریمی در واقع کاپیتان اصلی تیم ملی فوتبال ایران می باشد ولی جواد نکونام بازوبند کاپیتانی را بر دست می بندد. او اولین بازی ملی خود را در سال ۱۳۷۷ برابر تیم ملی کویت انجام داد. و در همان سال قهرمانی بازی های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را به همراه تیم ملی جشن گرفت و یکی از ۲ گل ایران در بازی فینال را مقابل کویت به ثمر رساند.
او در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ نیز از بازیکنان تیم ملی ایران بود و توانست در بازی مقابل گوآم پنج گل به ثمر برساند. همچنین وی اولین بازیش را در پست هافبک تهاجمی را مقابل ایرلند را در مرحله پلی-آف جام جهانی در شهر دوبلین انجام داد.
علی کریمی در جام ملت های آسیا ۲۰۰۴ با زدن ۵ گل آقای گل مشترک مسابقات شد. ایران در این مسابقات پس از ژاپن و چین سوم شد و هت تریک علی کریمی در بازی با کره جنوبی در یک چهارم نهایی نقش مهمی در این موفقیت ایران داشت. او در همان سال بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا شناخته شد و قهرمانی بازی های غرب آسیا را نیز به همراه تیم ملی کسب کرد.
کریمی در جام جهانی ۲۰۰۶ نمایش ضعیفی داشت که به مصدومیت طولانی مدت او مربوط می شد.در اکتبر ۲۰۰۸ در حالی که علی دایی او را به تیم ملی دعوت کرده بود، کناره گیری خود را از فوتبال ملی اعلام کرد. علی دایی اعلام کرد که کریمی دیگر به تیم ملی دعوت نخواهد کرد و اینچنین هم شد. کریمی با برکناری دایی مجدداً برای حضور در تیم ملی افشین قطبی اعلام آمادگی کرد و به تیم دعوت شد. او تک گل ایران در مقابل امارات در بازی برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ را به ثمر رساند و امیدهای ایران را برای صعود زنده نگاه داشت.
او پس از مدتی دوری از تیم ملی دوباره توسط کارلوس کی روش، سرمربی تیم، به تیم ملی ایران دعوت شد.

 

افتخارات باشگاهی علی کریمی:
پرسپولیس تهران
    قهرمانی جام آزادگان ۷۸-۱۳۷۷
    قهرمانی جام آزادگان ۷۹-۱۳۷۸
    قهرمانی جام حذفی ۷۹-۱۳۷۸
    نایب قهرمانی جام آزادگان ۸۰-۱۳۷۹

بایرن مونیخ
    قهرمانی جام حذفی آلمان ۰۶-۲۰۰۵
    قهرمانی بوندسلیگا ۰۶-۲۰۰۵

الاهلی
    قهرمانی جام حذفی امارات ۰۲-۲۰۰۱
    قهرمانی جام حذفی امارات ۰۴-۲۰۰۳
    نایب قهرمانی لیگ امارات ۰۴-۲۰۰۳

نفت تهران
    نایب قهرمانی نوجوانان تهران
    قهرمانی امیدهای تهران با امیدهای فتح

افتخارات  ملی:
    ۱۹۹۸ - قهرمانی بازی های آسیایی
    ۲۰۰۴ - مقام سوم جام ملت های آسیا
    ۲۰۰۷ - یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا
    ۲۰۰۶ - راهیابی و بازی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان
    ۲۰۰۴ - قهرمانی فوتبال غرب آسیا
    ۲۰۰۳ - قهرمانی جام بین قاره ای آسیا – اقیانوسیه با تیم ملی ایران

افتخارات فردی:
    بهترین بازیکن سال ۲۰۰۴ آسیا
    آقای گل مشترک جام ملت های آسیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:زندگینامه ,علی کریمی, | 13:28 | نویسنده : عارف بساکی |

نام : اکبر 
نام خانوادگی : عبدی آقاباقر
تاریخ تولد :1339/6/4
محل تولد : تهران
محل زندگی : تهران
تحصیلات : دیپلم
تاهل : متاهل

فرزندان: المیرا عبدی

اکبر عبدی 4 شهریور سال 1339 از پدر و مادری اردبیلی در تهران محله نازی آباد به دنیا آمد.

کودکی اکبر عبدی  ، بیوگرافی اکبر عبدی ، زندگینامه اکبر عبدی

او یک دختر به نام المیرا دارد.

اکبر عبدی و دخترش ، زندگینامه اکبر عبدی ، فیلم های اکبر عبدی

المیرا عبدی در ادامه مسیر پدر وارد دنیای بازیگری شده و در اولین تجربه سینمایی حرفه ای خود در فیلم یکی برای همه در نقش فرزند دختر پدرش اکبر عبدی ظاهر شد. 


اکبر عبدی پس از دریافت مدرک دیپلم از سال 1358 با نمایش های آماتوری فعالیت هنری اش را آغاز کرد و سپس در سال 1362 به تلویزیون رفت و در مجموعه محله بروبیا (داریوش مؤدبیان، 1363) و بازم مدرسه ام دیر شد (1365) خود را به عنوان بازیگری مستعد خلاق شناساند.

اکبر عبدی ، فیلم های اکبر عبدی ، عکس های اکبر عبدی

 

 

 

عبدی با جنجال بزرگ خود را به عنوان بازیگر نقش های کمیک شناساند. جنجال بزرگ 6 سال پس از تولید به نمایش عمومی درآمد و عبدی در آن فاصله در فیلم های مردی که موش شد، اجاره نشین ها، گراند سینما و ای ایران بازی کرد، که نقش او در همه این فیلم ها کمدی بود.

 

او بیشتر در نقش های کمدی بازی می کند و فیزیک بدنی خاص و صورت وی امکان گریم و ساختن چهره های گوناگون مانند نوجوانان و زنان را به وی می دهد.

اکبر عبدی و محمدرضا شریفی نیا ، المیرا عبدی ، بازیگران و فرزندانشان

عبدی در اجاره نشین ها، ای ایران، مادر و دلشدگان (علی حاتمی) و هنرپیشه قابلیت های خود را در ایفای نقش های متنوع کمدی اثبات کرد. همین قابلیت موجب شد که عبدی در سفر جادویی هم نقش کودکی خود را ایفا کند و هم نقش میانسالی اش را، همینطور در آدم برفی در دو نقش مردانه و زنانه توانایی هایش را نشان داد.

اکبر عبدی  ، بازیگران و فرزندانشان ، بیوگرافی بازیگران ایرانی

اکبر عبدی در سال 1368 برای بازی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از هجدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

اکبر عبدی و محمدعلی کشاورز ، بیوگرافی بازیگران ایرانی ، بیوگرافی هنرمندان

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:زندگینامه, اکبر,عبدی, | 14:6 | نویسنده : عارف بساکی |

  مگس اومده تو خونه، رفتم حشره کش آوردم، مامانم می گه می خوای بکشیش؟ پـَـــ نــه پـَـــ می خوام بزنم زیر بغلش بوی عرق نده!

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    رفتم گل فروشی، می گم ببخشید، کاکتوس هم دارید؟ می گه واسه دکور می خواین؟ پـَـــ نــه پـَـــ تو خونمون شتر پرورش می دیم، می خوام یه وقت احساس غربت نکنن، حس کنن خونه خودشونه!

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    از حموم اومدم بیرون، حوله تنم کردم مادرم می گه حموم بودی؟ پـَـــ نــه پـَـــ تجویز دکتره روزی دو بار قبل از غذا حوله بپوشم!

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    سر جلسه امتحان به جلوییم میگم سوال ۳ رو بلدی؟! میگه آره می خوای!؟ پـَـــ نــه پـَـــ نگرانت بودم میخواستم اگه ننوشتی بت بگم!!!

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    اومدم در یخچالو باز میکنم دنبال غذا مامانم میگه گشنته؟ پـَـــ نــه پـَـــ اومدم ببینم کی هی چراغ این تو رو خاموش روشن می کنه!

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    تو حموم به مامانم می گم یه صابون بده میگه: مگه صابون نیست؟ پـَـــ نــه پـَـــ تعدادمون زیاده میترسم یه وقت کم بیاد!!!!

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    رفتم باغ وحش از نگهبانه میپرسم ببخشید آقا قفس شیرا کجاست ؟ میگه بازدید کننده ای پـَـــ نــه پـَـــ نه از اقوامشون هستم اینورا کاری داشتم گفتم سری بهشون بزنم

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    یارو کارتن خواب رو دیده میپرسه گداست؟ پـَـــ نــه پـَـــ کارمند بانکه! محل زندگیشون اینجا تو کارتنه !

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    پارتی بودیم … ملت اون وسط داشتن دستارو تکون میدادن و میرقصیدن … رفیقم میگه دارن میرقصن!؟ پـَـــ نــه پـَـــ اینجا گیر افتادن! دارن برای هلیکوپتر امداد دست تکون میدن تا نجاتشون بده

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    از سایت ۴SHARED میخواستم یه فایل دانلود کنم ….. ۵۶۰ ثانیه صبر کردم بعد پیغام میده : میخوای این فایل رو دانلود کنی ؟ میگم پـَـــ نــه پـَـــ خیلی حال داد یکبار دیگه بشمر من بازم برم قایم شم ….. نیایا

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    رفتم دادگستری یارو میپرسه شکایت داشتید؟ گفتم پـَـــ نــه پـَـــ یه خورده برنج آوردم با ترازوی عدالت وزن کنم !

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    رفتم تی وی پرشیا واسه تست رقص ممد خردادیان گفت : اومدی برقصی ؟ !!! پـَـــ نــه پـَـــ اومدم تاتیانا برقصه من شاباشش کنم !!!!!!
    از اون ور رفتم Next Persian Star مهرداد گفت اومدی بخونی ؟؟؟؟ پـَـــ نــه پـَـــ اومدم ببینم رنگ موهای وارطان طبیعیه یا مصنوعی !!!

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    تو خونه جلو کامپیوترم نشستم داداشم از بیرون اومده میگه خونه ای؟؟؟ پـَـــ نــه پـَـــ تو جاده تهران – قمم…میگه پای سیستمی؟؟؟ پـَـــ نــه پـَـــ پشت فرمونم دارم تو اتوبان رانندگی می کنم

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

    تو خیابون دست دوست دخترمو گرفتم دارم رد میشم دختر خالم دیدتم میگه اااا دوست دخترته؟؟؟گفتم پـَـــ نــه پـَـــ کوره دارم از خیابون ردش میکنم ثواب داره

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

مرغ و از فریزر در آوردم میگه می خوای غذا درست کنی ؟! پـَـــ نــه پـَـــ خانوادش اومدن از سردخونه میخوان ببرن خاکش کنن….

*************

پشه نشسته رو پام داره خونمو می خوره , دستم رو بردم بالا بزنمش یهو داداشم میگه اااا می خوای بکشیش؟! پَـــ نَ پـَـَـ خونش رو خورده می خوام بزنم پشتش آروغ بزنه ببرم بخوابونمش !!

*************

اسپری سوسک کش زدم به سوسکه، سوسکه افتاده به پشت دست و پا میزنه...هم خونه ایم اومده میگه داره جون میده..؟ پـَـَـ نَ پـَـَــــ قیافه تورو دیده از خنده ریسه رفته

*************

دیشب با دوستم داشتیم حکم بازی میکردیم ... بی بی انداختم ... میگه بی بی بازی کردی؟
پَـــ نَ پَـــ انداختم وسط یه شوهر خوب واسش گیر بیاریم

*****************

- کارگر هستین؟؟؟
- پَـــ نَ پَـــ...گـاویم...لباس کارگر پوشیدیم میخوایم از بیمه بیکاری استفاده کنیم

******************

(منو داداشم دو قلوییم)در حال قدم زدن بودیم داداشم چند متر جلوتر از من راه میرفت یارو اول داداشمو دید اومد جلوتر منو دید, رنگش پرید برگشت گفت دو قلویید
گفتم:پـَـــ نَ پـَـــ اجسام از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک تر است

******************

رفتم پمپ بنزین به یارو میگم ۴۰ تا بزن
میگه ۴۰ لیتر؟
پَـــ نَ پَــــ ۴۰ تا قاشق چای خوری

************

به دوستم میگم فهمیدی مریم جدا شد؟؟؟ میگه از شوهرش؟؟؟؟؟
پَـــ نَ پَــــ چسبیده بود کف ماهیتابه کفگیر زدم جدا شد

*************

از دل درد دارم میمیرمو جلوی دستشویی دارم پیچ و تاب میخورم . بعد 2 ساعت یارو اومده بیرون میگه دستشویی داری ؟؟
میگم پَـــ نَ پَـــ دیدم فضای مناسب و دلبازیه اومدم موج مکزیکی تمرین میکنم.

*************

به دوستم گفتم برو بالا نردبون چراغ و ببند گفت بچرخونمش؟
پـَـَـ نَ پـَـَــــ تو نگهشدار من نردبون و میچرخونم!

*************

دوستم در یخچالو باز کرده,دیده هیچی توش نیس,میپرسه:واقعا خالیه!؟
میگم پَــ نَ پَـــ هیدنشون کردیم که غریبه ها نبیننشون !!

************

میگن کریستف کلمب وقتی رسید به امریکا سرش رو از پنجره کشتی کرد بیرون از یه سرخ پوست پرسید داداش اینجا آمریکاست؟
سرخ پوسته گفت پَـــ نَ پَـــ ژاپونه ما هم چون شلوار پامون نیست از خجالت قرمز شدیم!

************

دارم رو تردمیل عینه خر میدووم یارو مبگه اینجوری میدویی لاغر کنی؟؟
میگم پـَــ نَ پـَـــ دارم واسه نقش آفرینی تو سری جدید میگ میگ آماده میشم...!!

**************

پایان نامم تموم شده زنگ زدم به استاد میگه میخوای دفاع کنی؟پـَـَـ نَ پـَـَــــ میخوام حمله کنم

***********

پریشب تو خیابون میرفتم داشتم با فندکم بازی میکردم،
پلیس رد شده میگه اون چیه؟ فندکه؟میگم پـَـَـ نَ پـَـَــــ مشعل المپیکه دارم میبرم لندن!!

************

رسیدیم پشت در خونه ، کلید نداشتم به داداشم میگم کلیدتو بده،
میگه میخوای درو باز کنی؟ میگم پَـــ نَ پـَــــ میخوام بدمش به حسین تهی از معطلی درش بیارم….

************

۲ ساعته از بیرون صدای قار قار میاد…داداشم میگه صدای کلاغه ؟
میگم پــَ نَ پـــَ قناریه متال میخونه!!!!

*************


رفتم درمونگاه , منشیه میگه : مریض شمایید؟
گفتم پَــــ نَ پَــــ من میکروبم , اومدم خودمو معرفی کن!

************

با دوستم رفتیم باغ وحش،جلوی قفسِ شیر وایسادیم.
دوستم میگه:شیرِ؟ میگم:پَــــ نَ پَــــ… گربه اس باباش مرده ریش گذاشته!!!!

************

دوستم تو خونه خوابیده بود داداشم از راه اومده میگه خوابه؟
میگم پَـــ نَ پَـــ رفته رو اسکرین سیور لگد بزنی روشن میشه!!!!

***********

داشتم میرفتم باشگاه وسط راه یادم اومد یه چیزی رو یادم رفته، برگشتم خونه.در زدم داداشم در رو باز کرده با تعجب میپرسه حامد تویی؟!!!نرفتی باشگاه؟
میگم:پَــــ نَ پَــــ حامد رسید من دیلیوریشم…

***********

به دوستم میگم فهمیدی مریم جدا شد؟؟؟
میگه از شوهرش؟؟؟؟؟ پـَــ نَ پـَـــ چسبیده بود کف ماهیتابه کفگیر زدم جدا شد…

************

واسه استخدام رفتم یه شرکتی خانومه میگه :شما برای آگهی استخدام اومدین؟
گفتم پـَـَـ نَ پـَـَــــ اومدم بگم اصلا رو من حساب نکنین!!!!!

************

رفتم دادگستری یارو میپرسه شکایت داشتید؟
گفتم پـَـَـ نَ پـَـَــــ یه خورده برنج آوردم با ترازوی عدالت وزن کنم !

************

رفتم خونه دوستم کامپیوترش خرابه… میگم پاورت
سوخته کامل! میگه یعنی یکی دیگه بگیرم ؟ میگم پَـــ نَ پَــــ سوختگیش جدی نیست پماد سوختگی بزنی خوب میشه

************

. میگم دیشب یه پشه اومده بود تو اتاقم میگه کشتیش؟
پَــــ نَ پَـــــ اومدم بِزنم، نتونستم ، خونِ من تو رگهاش جریان داشت! ،یهو گفت بابا …!! بعدشم نشَستیم دوتایی تا صبح گریه کردیم ، گوشه اتاق

**************

رفتم جلسه ثبت نام ۱ساعت وایسادم.یارو اومده میگه میخوای
ثبت نام کنی؟ پـَـــ نَ پـَـــ اومدم حالتو احوالتو سفید رویتو سیه مویتو ببینم بروم..

*************

هفته پیش مریض شدم، رفتم آمپول بزنم …
آمپولارو دادم به پرستاره …میگه آمپول بزنم؟
پَ نه پَ توش آب پر کن تفنگ بازی کنیم!

************

عکس نیمه ی راست صورتم رو گذاشتم فیس بوک
اومده میگه : عکس نصفه گذاشتی رو پروفایلت ؟
میگم : پـَ نه پـَ توی حراج بودم ۵۰ در ۱۰۰ تخفیف بهم خورده این شکلی شدم

*************

رفتم دم مغازه به یارو میگم قرص پشه داری؟ میگه واسه کشتنش میخوای؟
میگم پـَـَـ نــه پـَـَــــ برا سردردش میخوام!!!

*************

رفتم تو آپارتمان دارم گوشت قربونی بین همسایه ها پخش میکنم، یارو میپرسه نذریه؟
میگم پـَـَـ نــه پـَـَــــ با خود گوسفنده مشکل داشتیم کشتیمش!!!

*************

کمرم درد می کنه یه پارچه بستم بهش. داداشم میگه کمرت درد می کنه؟
گفتم پـَـَـ نــه پـَـَــــ می خوام ادای داداش کایکو رو در بیارم.

*************

داریم 10 نفری بازی شبکه ای میکنیم. اومده میگه جدی حال میده؟
گفتم پـَـَـ نــه پـَـَــــ اسکولیم! عذاب داره اما میخوایم تهذیب نفس کنیم.

**************

تو صف پمپ گاز منتظرم تا نوبتم بشه، یارو زده به شیشه میگه آقا شما هم می‌خوای گاز بزنی‌؟
پـَـَـ نــه پـَـَــــ من می‌خوام لیس بزنم !

*************

رفتم بانک پول بگیرم. کارمنده میگه پول رو میبرین؟
گفتم پـَـَـ نــه پـَـَــــ میخوام وایسم اینجا هر کس رقصید بریزم رو سرش شاباش بدم

***********

دارم به خواهر زاده ام دیکته می گم... رسیده آخر خط، می گه برم سر خط؟
پـَـ نه پَــ، بقیشو رو فرش بنویس!

*************

داشتیم تو خیابون قدم می زدیم كه یهو صداى ترمز شدیدى اومد و دو تا پا كه یكى عمودى یكى افقى رو هوا بود... خلاصه ملت جمع شدن بالای سر طرف، كه در این هنگام راننده پیاده شد و در كمال خونسردى گفت: آقا چیزیتون شد؟ یارو هم با همون وضع و صورت خونى مالى در حالی كه به سختى نفس می كشید گفت: پـَـ نه پَــ، خودمو انداختم زمین از داور پنالتى بگیرم!

راننده گفت: نمكدون! منظورم اینه كه می خواى زنگ بزنم اورژانس؟
یارو گفت: پـَـ نه پَــ، زنگ بزن برنامه نود، عادل اینا كارشناسى كنن صحنه پنالتى بود یا نه!

*************

تو آشپزخونه استکان و قندون از دستم افتاد شکست با صدای خفن. مامان اومده می گه چیزی شکوندی؟
پـَـ نه پَــ، شیشه نازک تنهایی دلم بود منتها صداش رو گذاشتم رو اکو حال کنین!

************

کله صبحی رفیقم می‌خواست بیاد درس بخونیم، بهش زنگ زدم گفتم دوتا نون هم بگیر بیار.
گفت واسه صبحونه؟
پـَـ نه پَــ، واسه ذخیره سازی تو روزای سخت زمستون!

**************

خواهرم از بیرون میاد خونه... می‌بینه پشت سیستمم... می گه کامپیوتر روشن کردی؟ پـَـ نه پَــ، دکتر گفته بشین جلوی مانیتور خاموش زل بزن بهش واسه چشات خوبه!

**************

تو هواپیما نشستم دارم دعا می‌خونم بغل دستیم می‌گه دعا می‌کنی سالم برسی؟
پـَـ نه پَــ، دوست دارم صحنه سقوط هواپیما رو از نزدیک ببینم دعا می‌کنم سقوط کنیم!

**************

زنه شکمش اومده جلو، رفیق ما می پرسه این خانم حامله است؟
پـَـ نه پَــ، این زن آقا گرگه ‌است، شنگول رو خودش خورده، منگول رو داده به شوهرش!

************

کامپیوترم یه ویروس گرفته بود رفتم کلی پول آنتی ویروس اورجینال دادم بعد سه ساعت اسکن ویروسه رو پیدا کرده پیغام داده:
آیا مطمئن هستید که می خواهید این ویروس را حذف کنید؟
پـَـ نه پَــ، می خوام ازش نگهداری کنم بزرگ بشه، بشه عصای دستم نور چشام!

************

دم دستشویی عمومی ایستاده ام تا نفر قبلی بیاد بیرون، اومده بیرون، می بینه دارم پیچ و تاب می خورم می گه دستشویی داری؟
پـَـ نه پَــ، دارم با صدای موزیکی که نواختی تمرین رقص عربی می کنم!

************

شمع های ماشینم سوخته، رفتم تعمیرگاه...
می پرسه عوضشون کنم؟ پـَـ نه پَــ، فوتشون کن تا صد سال زنده باشی!

************

زنگ زدیم 110 می گم آقا این جا دزد اومده، ما گرفتیمش لطفاً کسی رو بفرستید. می پرسه می خواهید ازش شکایت کنید؟
پـَـ نه پَــ، زنگ زدیم بگیم وسیله همراش نیست شما تا یه جایی برسونیدش، تو خیابون نمونه این موقع شب!

************

بسته سیگارمو گرفته که از توش سیگار برداره... می گه اِ اِ اِ همین یه نخه؟
پـَـ نه پَــ، این یه دونه چشم گذاشته، بقیه رفتن قایم شدن!

************

به مامانم می گم: فکر کنم دیگه وقتشه از تنهایی در بیام، هر چی باشه بیست و شش سالمه مامان... می گه: یعنی زن می خوای پدرسوخته؟
می گم پـَـ نه پَــ، یه داداش توپول موپول می خواستم روم نمی شه به بابا بگم.

*************

رفتم آسایشگاه برای دیدن سالمندان. مسئول اونجا می گه: اومدی عیادت؟
پـَـ نه پَــ، اومدم 2 تا از این پیرمردها رو ببرم بزرگ کنم!

************

به داداشم می گم برو عصای آقاجون رو بیار؛ می گه مگه آقاجون می خواد بره؟
پـَـ نه پَــ، می خواد به اذن پروردگار عصا رو تبدیل به اژدها کنه!

************

نفس نفس زنون خودم رو رسوندم به اتوبوس. راننده می گه: می خوای سوار شی؟
میگم پـَـ نه پَــ، اومدم سفر خوشی رو براتون آرزو کنم!

************

 به همسایه مون می گم تخم مرغ داری؟ می گه می خوای غذا درست کنی؟
پـَـ نه پَــ، می خوام بخوابم روشون تا جوجه بشن بفهمم مادر بودن چه حسی داره!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

 

زنگ زدم اورژانس، می گم تصادف شده… آقاهه می پرسه کسی هم صدمه دیده؟
میگم پـَـَـ نــه پـَـَــــ فقط زنگ زدم بگم همه سالمن، از نگرانی درتون بیارم!!!!

 

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

گوشی موبایلم تو دستم بود .
دوستم میگه :این گوشیته؟
میگم:پــ نــ پــ کنترل تلوزیونمونه گرفتم تو دسم گم نشه
یکی داشته ماهی میگرفته دوسش میگه داری ماهی میگری میگه:پــ نــ پــ دارم پشتک میزنم

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

یکی رو دماغش چسب زده بود .
دوسش بهش میکه دماغتو عمل کردی میگه :پــ نــ پــ زنبور نیش زده قایمش کردم

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

جملات pa na pa  jadid  2012

رفتم دکتر (90 سالشه) به من میگه: مریضی؟ میگم: پـَـــ نــه پـَــ اومدم خاطرات جنگ جهانی رو با هم مرور کنیم.

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

داشتم یه گربه رو تو سبد می بردم صدای میو میوش کل خیابون رو برداشته بود …
دختره میگه گربس؟! پـَـــ نــه پـَـــ نهنگه اختلال ژنیتیکی پیدا کرده !!!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

با دوستم تو صف عابر بانک وایستادیم یارو با موتور اومده بقلمون میگه عابر بانک سالمه؟ گفتم: پـَـ نـَـ پـَـ خرابه ما اینجا وایستادیم نوبتمون بشه با دکمه هاش اتل متل توتوله بازی کنیم

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

یه کف گرگی زدم تو صورتش
میگه: خواستی عصبانیتتو روم خالی کنی؟
گفتم : پـَـ نـَـ پـَـ خواستم بگم آی لاو یو

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

تو اتاق عمل نوزاد تازه به دنیا اومده به دستیار میگم چاقو رو بده
میگه میخوای بند نافو ببری؟
پـَـَـ نَ پـَـَــــ میخوام رقص چاقو کنم از مامان بچه شاباش بگیرم!!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

رفتم ساعت سازی به یارو می گم ساعتم کار نمی کنه، میپرسه یعنی درستش کنم؟
پـــ نه پـــ باهاش صحبت کن سر عقل بیاد بره سر کار!!!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

دارم چایی می خورم داغ بود سوختم داداشم می پرسه سوختی؟
می گم پـــ نه پـــ رفتم مرحله بعد!!!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

با کامیونم زیر پل گیر کردم. پشت سرم هم چند کیلومتر ترافیک راه افتاده…
افسر رسیده بعد از اینکه بیسیم زده میپرسه، گیر کردی؟
: پـ نـ پـ جون جناب این پل رو بار زده بودم ببرم برسونم وسط راه گازوئیل تموم کردم.

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

پ ن پ جدید سال 1391

رفتیم رستوران گارسون اومده میگه:منو بیارم خدمتتون؟؟؟
پ نه پ…
علم غیب دارم خودم حدس میزنم و سفارش میدم…

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

– آخه تو آدمی؟؟؟؟؟
– پَ نه پَ؛ تو آدمی!
بخشهایی از مکالمه آدم و حوا !

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

گاو اولی : ماااااااااااااااا
گاو دومی : مااااااااااااا؟؟؟؟؟
گاو اولی : پَ نــه پَ اونا !

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

سر کلاس دستمو بلند کردم استاد میگه سوال داری ؟
پَــ نَ پَـــ ” های هیتلر”

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

حواسم نبود با صورت رفتم تو در، میگه ندیدیش؟
میگم پـــ نه پــــــ من دارکوبم مى خوام با منقار یه سوراخ برا خودم باز کنم برم تو

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

به یارو راننده میگم: آقا اگه میشه یکم سریعتر ، الان هواپیما میپره…
میگه: بسلامتى مسافرین؟
پــ نه پـــ فندک هواپیما دیشب دستم جامونده، میرم بدم به رانندش!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

رفتم کتاب فروشی میگم بوف کور دارین؟ میگه
کتابشو؟
گفتم : پ ن پ خودشو ، یه فرد خیر پیدا شده که حاضر تمامِ هزینه های درمانشو متقبل شه…..!

 

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

رفتیم کبابی، گربه زل زده تو چشمام! دوستم میگه آخی گشنشه گوشت میخواد؟! په نه په گارسونه اومده ببینه کمی کسری چیزی نداشته باشیم!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

نفس نفس زنون خودم رو رسوندم به اتوبوس
راننده میگه می خوای سوارشی؟
پَ نه پَ اومدم سفر خوشی رو براتون آرزو کنم

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

به مامانم میگم یه چیز بنداز رو بابا خوابه …
میگه پتو خوبه؟
پ نه پ میز ، میز خوبه

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

تو فرودگاه دارم با رفیقم حرف میزنم یارو داره رد میشه میپرسه: شما ایرانی هستین؟
میگم: پـَـــ نــه پـَـَــــ ما چینی هستیم فقط روی ما فارسی ساز نصب کردن

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

بابام از اداره زنگ زده خونه بعداز کلی احوال پرسی میگه دخترم خودتی؟ میگم: پـَــــــــ نَ پَـــــــــ به سیستم تلفنباک بانک تجارت خوش آمدید برای پرداخت قبوض شماره ?،برای اطلاع از موجودی حساب شماره ??
گفت زهر مار و قطع کرد .دیدم ظهر عصبانی اومد توی اتاق.گفت اگه یه بار دیگه بگی پَــــ نَ پَـــــ دیگه تو این خونه نمیخوابی….گفتم یعنی بیرونم میکنی بابا؟گفت پَـــ نَ پَــــ خونه رو عوض میکنم

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

کامپیوترم یه ویروس گرفته بود رفتم کلی پول آنتی ویروس اورجینال دادم بعد سه ساعت اسکن ویروسه رو پیدا کرده پیغام داده: آیا مطمئن هستید که می خواهید این ویروس را حذف کنید؟
پـَـَـ نــه پـَـَــــ می خوام ازش نگهداری کنم بزرگ بشه، بشه عصای دستم نور چشام…

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

با دوستم رفتیم تو یه مغازه ی شلوغ که عسل طبیعی میفروشه؛ نوبت ما که میشه طرف میگه:شمام عسل میخواین!؟ ، پـَـَـــ نــه پـَـَـــ دوتا زنبوریم اومدیم استخدام شیم

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

ساعت 3 نصف شب زنگ زدم به یه نفر! فوت میکنم تو گوشی. میگه مزاحمی ؟
میگم پ نه پ انجلینا جولی هستم خواستم بهت بگم دوستت دارم خیلی زیاد الهی که خوشت بیاد.

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

میگن کریستف کلمب وقتی رسید به آمریکا سرش رو از پنجره کشتی کرد بیرون از یک سرخ پوست پرسید داداش اینجا آمریکاست؟ سرخ پوسته گفت: پ ن پ ژاپونه، ما هم چون شلوار پامون نیست از خجالت قرمز شدیم!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

دوستم در یخچال رو باز کرده، دیده هیچ توش نیست. میپرسه: واقعا خالیه!؟ پ ن پ هیدنشون کردیم که غریبه ها نبیننشون!

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

*از دل درد دارم می میرم. جلوی دستشویی دارم پیچ و تاب می خورم. بعد از ? ساعت طرف اومده بیرون میگه دستشویی داری؟ میگم پ ن پ دیدم فضای مناسب و دلبازیه اومدم موج مکزیکی تمرین کنم.

http://img.doostiha.ir/uploads/2012/06/jok-sms-panapa.gif

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:طنز های ,په نه په, | 13:53 | نویسنده : عارف بساکی |

 

پانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران از روز پنج شنبه هشتم مرداد ماه 1393 و با شرکت 16 تیم آغاز شد.

لیگ برتر فوتبال ایران ، جدول نتایج لیگ برتر ، لیگ برتر فوتبال

نتایج کامل رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور از هفته اول تا اکنون را به همراه برنامه مسابقات هفته آتی را در ادامه مشاهده می فرمائید.

هفته پنجم

سه شنبه, 03 شهریور 1394
ملوان 1-0 گسترش فولاد 18:15
فولاد 2-0 پرسپولیس 19:05
سایپا 2-0 سپاهان 19:10
چهارشنبه, 04 شهریور 1394
سیاه جامگان - راه آهن 17:30
تراکتورسازی - استقلال خوزستان 18:15
ذوب آهن - استقلال اهواز 19:10
صبای قم - پدیده 19:10
پنجشنبه, 05 شهریور 1394
استقلال - نفت تهران 18:45

هفته چهارم

چهارشنبه, 28 مرداد 1394
نفت تهران 3-3 ملوان 19:15
پنجشنبه, 29 مرداد 1394
گسترش فولاد 0-1 سیاه جامگان 18:30
سپاهان 1-1 فولاد 19:15
استقلال خوزستان 0-1 سایپا 19:15
پرسپولیس 2-1 ذوب آهن 19:15
جمعه, 30 مرداد 1394
پدیده 0-1 تراکتورسازی 17:30
راه آهن 1-2 صبای قم 18:15
استقلال اهواز 2-1 استقلال 19:15

هفته سوم

پنجشنبه, 22 مرداد 1394
سیاه جامگان 0-1 نفت تهران 17:45
ملوان 0-2 استقلال اهواز 18:30
صبای قم 1-1 گسترش فولاد 19:25
سپاهان 2-4 پرسپولیس 19:25
جمعه, 23 مرداد 1394
تراکتورسازی 1-1 راه آهن 18:30
فولاد 2-0 استقلال خوزستان 19:20
استقلال 2-0 ذوب آهن 19:20
سایپا 1-2 پدیده 19:25

هفته دوم

پنجشنبه, 15 مرداد 1394
پدیده 1-1 فولاد 18:00
نفت تهران 1-1 صبای قم 19:30
استقلال خوزستان 1-2 پرسپولیس 19:30
راه آهن 2-0 سایپا 19:30
جمعه, 16 مرداد 1394
گسترش فولاد 3-1 تراکتورسازی 18:30
ذوب آهن 1-0 سپاهان 19:30
استقلال اهواز 0-1 سیاه جامگان 19:30
استقلال 0-2 ملوان 19:30

 

هفته اول

پنجشنبه, 08 مرداد 1394
سیاه جامگان 2-1 استقلال 18:00
سپاهان 0-1 استقلال خوزستان 19:35
صبای قم 0-0 استقلال اهواز 19:35
سایپا 0-0 گسترش فولاد 19:35
جمعه, 09 مرداد 1394
تراکتورسازی 0-0 نفت تهران 18:00
ملوان 0-1 ذوب آهن 18:50
فولاد 2-2 راه آهن 19:35
پرسپولیس 2-2 پدیده 19:35

برنامه بازیهای آینده لیگ برتر فوتبال

 

لازم به ذکر است به دلیل حضور تیم نفت تهران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دیدار این تیم با استقلال تهران معوقه و در تاریخ 20 شهریور 94 برگزار می شود.

 

هفته ششم

دوشنبه 23 شهریور 94

پرسپولیس – سایپا – ورزشگاه آزادی

پدیده خراسان – سیاه جامگان – ورزشگاه ثامن

استقلال خوزستان – صبای قم – ورزشگاه غدیر

سه شنبه 24 شهریور 94

فولاد مبارکه سپاهان - تراکتورسازی تبریز- ورزشگاه فولاد شهر

گسترش فولاد تبریز – استقلال تهران – ورزشگاه اختصاصی گسترش

فولاد خوزستان – ذوب آهن – ورزشگاه غدیر

راه آهن - ملوان بندر انزلی –ورزشگاه شهدای شهر قدس

دوشنبه 30 شهریور 94

نفت تهران – استقلال اهواز- ورزشگاه تختی

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:نتایج ,لیگ برتر ,فوتبال,ایران, جام, خلیج فارس, 94-95 , | 13:0 | نویسنده : عارف بساکی |

 یکی از شرکت های مخابراتی عربستان سعودی با تجلیل از کریستیانو رونالدو مهاجم پرتغالی رئال مادرید، یک جلد قرآن مجید به این بازیکن اهدا کرد.

رونالدو برای شرکت در برنامه تبلیغاتی یک شرکت مخابراتی، در عربستان به سر می برد. رونالدو پس از پایان برنامه تبلیغاتی خود در یک مراسم ویژه شرکت کرد که مسئولان این شرکت مخابراتی عربستانی یک بسته هدیه از جمله یک جلد قرآن مجید به این بازیکن اهدا کرد.


پیش از این نیز مسوت اوزیل هافبک مسلمان رئال مادرید از علاقه رونالدو به گوش دادن به قرآن در رختکن رئال مادرید خبر داده بود و اعلام کرده بود رونالدو به سوره "الفاتحه" علاقه خاصی دارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:هدیه ,جالب ,شرکت عرب ,به ,رونالدو, | 20:36 | نویسنده : عارف بساکی |

توانایی بالای پسر 18 ماهه ای به نام بائر در گل زنی باعث شد که «ولنو» در بستن قرارداد با او تلاش فراوانی به خرج داده و خیلی زود او را به عضویت باشگاهش در آورد


این کودک در جلسه تمرینی سه بار توپ را وارد دروازه کرد.
باشگاه هلندی ولنو که در مکان هفدهم جدول لیگ دسته اول این کشور جای دارد، در پایگاه اینترتی خود نوشت: ولنو تاریخ را رقم می زند. ولنوی قعرنشین و در خطر سقوط با این کار توانست توجه همگان را از آن خود کند، آن هم در سطح جهان. امضای قرارداد یکساله نمادین با کودکی 18 ماهه اقدامی بی سابقه به شمار می آید. قراردادی که تا 10 سال می تواند تمدید شود.


پدر و مادر بائر کوچک از او فیلمی گرفته اند که او با پای راست خود 3 توپ را وارد دروازه ای کوچک می کند. این کلیپ 20 ثانیه ای خیلی زود در اینترنت فراگیر شد تا جایی که CNN هم این ویدیو را پخش کرد.
این بازیکن خردسال در جلسه ای تمرینی که حتی شگفتی کن لمانس هافبک ولنو را نیز در پی داشت، سران باشگاه را به خوبی قانع کرد به گونه ای که گفته شد، او از تکنیک شوت زنی خوبی برخوردار بوده و ژن فوتبال پدر بزرگ فوتبالیست خود را دارد، کسی که روزگاری را با نوه اش به بازی می پرداخت.
اکنون این کودک خردسال بازیکنی حرفه ای شده اگرچه باشگاهش اعلام کرده است، هنوز نمی داند پست مورد علاقه بازیکن جدیدش کجاست؟


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:, | 20:23 | نویسنده : عارف بساکی |

زندگینامه لیونل مسی جادوگر فوتبال+ تصاویر

نام کامل: لیونل آندرس مسی کوچیتینی
زادگاه: روساریو، آرژانتین
قد:  ۱٫۶۹ سانتی متر
پست: مهاجم
شمارهٔ پیراهن : ۱۰
وضعیت تاهل: متاهل
فرزندان: یک پسر با نام تیاگو

 

 

لیونل آندره مسی ۲۴ ژوئن سال ۱۹۸۷ در شهر روساریو آرژانتین دیده به جهان گشود.لیونل دو برادر بزرگتر به نام‌های رودریگو و ماتیاس و یک خواهر به نام ماریا سل دارد. لیونل مسی عضو تیم ملی بزرگسالان آرژانتین و تیم بارسلونا اسپانیا است. بسیاری از مطبوعات به وی لقب مارادونای جدید داده اند. لقب وی که توسط خودش انتخاب شده "جانشین" است. لیونل در سن ۵سالگی بازی را در تیم گراندولی آغاز کرد. تیمی که پدرش به عنوان مربی در آن جا مشغول به کار بود. در سال ۱۹۹۵ مسی به تیم نیوولز اولدبویز آرژانتین پیوست.

لیونل مسی,زندگینامه لیونل مسی,بیوگرافی لیونل مسی

 

وی ۱۱ سال داشت که پزشکان تشخیص دادند دچار کمبود هورمون رشد است. باشگاه ریور پلاته علاقه خود را برای به خدمت گرفتن مسی نشان داد اما آنها پول کافی برای خرج معالجه وی نداشتند. کارلوس ریساچ مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا اسپانیا، از استعداد بی ظیر مسی آگاه شد. ریساچ پس از تماشای بازی وی به نمایندگی از باشگاه بارسلونا با مسی قراردادی امضا کرد. آنها پیشنهاد کردند تمام مخارج پزشکی لیونل را قبول می کنند به شرطی که وی برای شروع زندگی جدید به اسپانیا نقل مکان کند. خانواده مسی نیز به همراه این بازیکن جوان به اروپا منتقل شدند و لیونل کارش را در تیم جوانان بارسلونا آغاز کرد.

 

جانشین به زودی توانست در ترکیب تیم دوم بارسلونا جایگاه ثابتی به دست آورد. در آن فصل وی رکورد جالبی برجای گذاشت. میانگین بیش از یک گل در هر بازی. مسی در آن فصل توانست در ۳۰ بازی ۳۷ گل به ثمر برساند. لیونل مسی در اکتبر ۲۰۰۴ توانست اولین بازی رسمی اش را برای بارسلونا برابر اسپانیول انجام دهد. با این بازی وی عنوان سومین بازیکن جوان تاریخ باشگاه بارسلونا را به خود اختصاص داد.

 لیونل مسی,زندگینامه لیونل مسی,بیوگرافی لیونل مسی

  لیونل مسی و پسرش تیاگو

 

زمانی که در تاریخ ۱ می ۲۰۰۵ مسی توانست اولین گل رسمی اش را برای بارسا در مقابل تیم الباسته بالومپایه به ثمر برساند تنها ۱۷ سال و ۱۰ ماه و ۷ روز سن داشت. وی با این گل توانست خود را به عنوان جوان ترین گلزن بارسلونا در لا لیگا مطرح کند. به مسی این شانس را دادند تا بتواند به عضویت تیم ملی اسپانیا دربیاید اما وی این پیشنهاد را رد کرد. در ژوئن سال ۲۰۰۴ مسی در بازی دوستانه بین دو تیم فوتبال زیر ۲۰ ساله هایآرژانتین و پاراگوئه به میدان رفت.

 

در ژوئن ۲۰۰۵ توانست همراه با تیم زیر ۲۰ ساله های آرژانتین به مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی جوانان دست یابد. لیونل با زدن ۶ گل کفش طلایی مسابقات و توپ طلایی بهترین بازیکن تورنمنت را نیز تصاحب کرد. با وجود این که لیونل بسیار جوان بود همیشه وی را با دیگو مارادونا مقایسه می کردند.

 

لیونل مسی,زندگینامه لیونل مسی,بیوگرافی لیونل مسی

 

در تاریخ ۲۷ ژوئن باشگاه بارسلونا قرارداد جدیدی با مسی تا سال ۲۰۱۰ منعقد کرد. در این قرارداد یک ماده وجود دارد که در آن آمده است هر تیمی می تواند با پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو، مسی را به خدمت بگیرد. این مبلغ ۳۰ میلیون یورو بیشتر از مبلغ فروش رونالدینیو است. در سال ۲۰۰۵ خوزه پکرمن، لیونل مسی را به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت کرد. وی اولین بازی اش را برابر مجارستان انجام داد. مسی در دقیقه ۶۳ وارد میدان شد اما به فاصله ۴۰ ثانیه از زمین مسابقه اخراج شد. پس از این مسابقه، مسی اولین بازی واقعی خود را برای تیم ملی آرژانتین برابر پاراگوئه انجام داد.

 

وی اولین بازی خود را در جام باشگاه های اروپا در تاریخ ۲۷ سپتامبر و در برابر اودینسه انجام دهد. در دسامبر همان سال روزنامه ایتالیایی توتو اسپورت جایزه پسر طلایی ۲۰۰۵ را که به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال اروپا داده می شود، به لیونل مسی داد. جانشین توانست بالاتر از وین رونی، لوکاس پودولسکی و کریستیانو رونالدو قرار بگیرد.

 

لیونل مسی,زندگینامه لیونل مسی,بیوگرافی لیونل مسی

مصدومیت شدید باعث شد مسی به مدت دو ماه از کلیه فعالیت های ورزشی دور بماند. به خاطر این مصدومیت حضور وی در جام جهانی ۲۰۰۶ در هاله ای از ابهام فرو رفت. با این وجود نام لیونل مسی را به عنوان بازیکن تیم ملی آرژانتین برای حضور در جام جهانی تحویل مقامات برگزاری مسابقات دادند. مسی پس از روماریو (فصل ۹۳-۹۴) اولین بازیکن بارسلونا بود که توانست در معروف ترین دربی اسپانیا هت تریک کند.

 

در این فصل مسی گلی به ثمر رساند که همگان دوباره وی را با مارادونا مقایسه کردند. جانشین همانند مارادونا در بازی با انگلستان توپ را دریافت کرد، ۶۲ متر با توپ حرکت کرده ۶ نفر از بازیکنان حــریــف را پـشــت ســر گــذاشــت و دروازه خـتــافـــــــــه را گـشــــــــــود. تمام کارشناسان ورزشی جهان این گل را مشابه گل قرن مارادونا دانسته و پس از این گل، مطبوعات اسپانیا به وی لقب "مسیدونا" دادند. لیونل مسی در فصل ۲۰۰۷ -۲۰۰۸ توانست در یک هفته ۵ گل به ثمر برساند تا تیم بارسا به صدر جدول رده بندی صعود کرده و خودش نیز یک شروع رویایی را تجربه کند. فرانتس بکن بائر و یوهان کرایف ستارگان سابق جهان فوتبال، از لئو به عنوان بهترین بازیکن جهان نام برده اند.

 

لیونل مسی,زندگینامه لیونل مسی,بیوگرافی لیونل مسی

 

جوایز و افتخارات لیونل مسی
افتخارات فردی لیونل مسی
-بهترین بازیکن جوان جهان (۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸)
-بهترین گلزن جام جهانی زیر بیست سال (۲۰۰۵)
-بهترین بازیکن جام جهانی زیر بیست سال (۲۰۰۵)
-بهترین بازیکن لالیگا (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ ،۲۰۱۲)
-بهترین گلزن لالیگا (۲۰۱۰ و ۲۰۱۲)
-کفش طلای اروپا (۲۰۱۰ و۲۰۱۲ و۲۰۱۳)
-بازیکن سال فوتبال جهان (۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲)
-بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۹ ،۲۰۱۰، ۲۰۱۱)
-بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا
-زدن بیشترین گل در یک سال با ۹۱ گل
 -جایزه آلفردو دی استفانو: (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱)
-بهترین بازیکن جام جهانی(۲۰۱۴)


افتخارات تیمی لیونل مسی
- قهرمانی در رقابت‌های فوتبال زیر بیست سال جهان (۲۰۰۵)
-قهرمانی در سوپرجام اروپا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰)
-قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا (۰۶-۲۰۰۵ ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰)
-قهرمانی در لالیگای اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ٬۲۰۱۰-۲۰۰۹، ۱۱-۲۰۱۰، ۲۰۱۲-۲۰۱۳)
-قهرمانی در سوپر جام اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰)
- قهرمانی در کوپا دل ری (۰۹-۲۰۰۸، ۱۲-۲۰۱۱)
-قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان (۲۰۰۹ و ۲۰۱۱)


مسی در سال ۲۰۱۴ با کسب چهار عنوانِ بهترین بازیکن زمین در چهار بازیِ متوالی آرژانتین را به فینال جام جهانی رساند. وی همچنین جایزۀ توپ طلایی را ،به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت ازآن خود کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:زندگینامه ,لیونل مسی, | 20:11 | نویسنده : عارف بساکی |

کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو در ۵ فوریه ۱۹۸۵ در منطقه مادیرا، پرتغال بدنیا آمد. کریس کوچک‌ترین فرزند خوزه دینیس آویرو و ماریا دولورس دوس سانتوس آویرو است. او برادری به‌نام هوگو و دوخواهر به‌نام‌های الما و لیلیانا کاتیا دارد. پدرش نام رونالدو را از روی نام رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در آن زمان، رونالد ریگان برگرفته‌است؛ زیرا او بازیگر موردعلاقهٔ پدرش بوده‌است. او هنگامی که ۲۵ سال داشت، حضانت یک پسر آمریکایی را که نام مادرش ذکر نشده‌است، برعهده‌گرفت.

رونالدو برای نخستین‌بار در هشت‌سالگی برای باشگاه فوتبال آندورینها توپ‌زد؛ باشگاهی که پدرش مدیر تدارکات آن بوده‌است. در سال ۱۹۹۵، در ده‌سالگی به باشگاه ناسیونال مادیرا پیوست و موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ جوانان شد. پس از آن با اسپورتینگ لیسبون قرارداد امضاکرد. هیچ اطلاعات دقیقی از مبلغ قرارداد او با اسپورتینگ در دست رهبران باشگاه و عموم مردم نیست.

 

اسپورتینگ لیسبون

او در آکادمی اسپورتینگ لیسبون پیوست، در مجموعه ورزشی آلکوچته آموزش‌دید. او تنها فوتبالیست پرتغالی است که در رده‌های سنی نوجوانان، زیر ۱۶ سال، زیر ۱۷ سال و زیر ۱۸ سال بازی‌کرده و در نخستین حضور خود در «تیم ب» بازی داده‌شد.او در نخستین بازی لیگ خود در ردهٔ زیر ۱۶ سال، دوگل به باشگاه فوتبال موریرنز زد. او در تیم ملی زیر ۱۷ سال نیز به‌خوبی ایفای نقش کرده‌است.

او در ۱۵ سالگی گرفتار بیماری قلبی شد و به‌نظر می‌رسید که باید فوتبال را کنار می‌گذاشت. باشگاه از او و خانواده‌اش پشتیبانی‌کردند و رونالدو زیر یک عمل جراحی با لیزری حساس قرار گرفت و مشکلش حل‌شد و دوباره به فوتبال بازگشت.

او در سال ۲۰۰۳ قصد ورود به باشگاه فوتبال لیورپول را داشت. اما سرانجام به منچستر یونایتد پیوست و الکس فرگوسن او را به یک اسطورهٔ فوتبالیست تبدیل‌ کرد.

 

رونالدو در سال 2003 به باشگاه منچستر پیوست

منچستر یونایتد

رونالدو در فصل ۰۴–۲۰۰۳ با مبلغ ۱۲ میلیون پوند به باشگاه فوتبال منچستر یونایتد پیوست. او نخستین فوتبالیست پرتغالی این باشگاه بود. او قصد داشت در منچستر پیراهن شمارهٔ ۲۸ را بپوشد، اما الکس فرگوسن درخواست او را نپذیرفت و گفت:«تو باید پیراهن شمارهٔ ۷ را بپوشی که پیش از این، بازیکنان افسانه‌ای باشگاه از جمله جورج بست، برایان رابسون، اریک کانتونا و دیوید بکهام آن را می‌پوشیدند و این برای تو یک افتخار است. »

او در نخستین مسابقهٔ خود در منچستر، ۶۰ دقیقه مقابل بولتون واندررز بازی‌کرد. وی نخستین گل خود در این باشگاه در ماه نوامبر، در یک ضربهٔ آزاد مقابل پورتسموث به‌ثمر رساند. پس از ماه نوامبر، رونالدو هزارمین گل تاریخ باشگاه مقابل میدلزبورو به‌ثمر رساند؛ اگرچه منچستر در این بازی به‌شدت شکست‌خورد.

در نوامبر و دسامبر ۲۰۰۶، رونالدو به‌عنوان بازیکن برتر ماه لیگ انگلستان برگزیده‌شد. او پس از دنیس برکمپ و رابی فاولر سومین بازیکن تاریخ لیگ انگلستان است که دوماه متوالی به‌عنوان بازیکن برتر برگزیده شده‌است.

در فصل بهار سال ۲۰۰۷، خبر ورود رونالدو به رئال مادرید منتشر گردید. رئال آماده بود تا ۸۰ میلیون یورو برای خرید او پرداخت‌کند. با این حال، او پیشنهاد رئال را نپذیرفت و قراردادی معادل ۱۲۰ هزار یورو به‌شکل هفتگی با منچستر تمدید کرد. او گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه منچستر یونایتد بوده‌است.

در این فصل، جوایزی از جمله بازیکن جوان سال به او اهدا گردید. طرفداران منچستر، او را بهترین در جهان فوتبال می‌دانستند.
 

فصل ۲۰۰۸–۲۰۰۷

در فصل ۰۸–۲۰۰۷، رونالدو با خطایی که بر روی ریچارد هیوز انجام‌داد، کارت قرمز گرفت و از سه‌بازی بعدی منچستر محروم‌شد. در بازی منچستر و اسپورتینگ لیسبون در لیگ قهرمانان اروپا ۰۸–۲۰۰۷، هردوگل منچستر را رونالدو به‌باشگاه پیشین خود زد.

در ماه دسامبر همین سال، توپ طلای فوتبال به ریکاردو کاکا داده‌شد و رونالدو بر جایگاه دوم ایستاد؛ اما لیونل مسی را پشت سر گذاشت و او سوم شد.

در ۱۲ ژانویه، باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد با نتیجه ۰–۶ از منچستر یونایتد شکست‌خورد که گل نخست را رونالدو به‌ثمر رساند. او در این فصل در لیگ قهرمانان اروپا، در ۱۱ بازی، ۸ گل به‌ثمر رساند. در مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی این جام میان منچستر و المپیک لیون، شخصی ناشناس از هواداران لیون مداوم بر روی صورت رونالدو و وین رونی لیزر سبز می‌انداخت و یوفا پرونده‌ای علیه لیون درست‌کرد. در نتیجه، لیون را ۵۰۰۰ فرانک سوئیس مجازات‌کرد.
در ۱۹ مارس، رونالدو نخستین‌بار در بازی با بولتون واندررز، بازوبند کاپیتانی منچستر را بر بازو بست. این بازی با پیروزی ۰–۲ منچستر خاتمه‌ یافت که هر دو گل را رونالدو به‌ثمر رساند. او با به‌ثمر رساندن ۳۳ گل در این فصل، رکورد جورج بست با ۳۲ گل را شکست.

در پایان فصل، او کفش طلای اروپا را به‌دست آورد و با هشت امتیاز بیشتر نسبت بهدنیل گویزا، بر جایگاه نخست ایستاد.

منچستر در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا ۰۸–۲۰۰۷ با باشگاه فوتبال چلسی بازی‌کرد. منچستر در آغاز، بازی را به‌دست گرفت و گل نخست را به‌ثمر رساند؛ چلسی گل تساوی را زد و نود دقیقه با تساوی ۱–۱ دو تیم خاتمه‌یافت. سی دقیقهٔ وقت‌های اضافه نیز بدون گل سپری‌شد و بازی به ضربات پنالتی کشیده‌شد. رونالدو نخستین کسی بود که پنالتی را وارد دروازه‌نکرد؛ جان تری و نیکولا آنلکا پنالتی‌هایشان را گل‌نکردند و در پایان، منچستر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. در پایان فصل، با حساب همهٔ مسابقات، او ۴۲ گل به‌ثمر رسانده‌است که هنوز هم در زندگی حرفه‌ای او یک رکورد محسوب می‌شود. رکورد بهترین گلزن منچستر در یک فصل، دست دنیس لا است که رونالدو موفق‌نشد این رکورد را بشکند.

 

فصل ۲۰۰۹–۲۰۰۸

اسکای اسپورت در ۵ ژوئن گزارش‌دادند:«رئال مادرید با قیمت سال گذشته باری دیگر به رونالدو پیشنهاد پیوستن به کهکشانی‌های مادریدی را داد. » بنابراین، منچستر یونایتد این درخواست غیرقانونی رئال را به فیفا گزارش‌داد. حدس‌ها و گمانه‌زنی‌ها در ۶ اوت به پایان‌رسید؛ هنگامی که رونالدو اعلام‌کرد که تنها یک سال دیگر در منچستر خواهد ماند.

در اوایل سال، او به‌دلیل مصدومیت مچ پا سفر به آمستردام را از دست‌داد. در ۱۷ سپتامبر، مصدومیت او رفع‌شد و در بازی با ویارئال در لیگ قهرمانان اروپا، جایگزین پارک جی سونگ شد. در روز ۲۴ سپتامبر، نخستین گل خود در لیگ را مقابل میدلزبورو به‌ثمر رساند.

در ۱۵ نوامبر، او ۱۰۰مین و ۱۰۱مین گل خود در منچستر را مقابل استوک سیتی به‌ثمر رساند و در پیروزی ۰–۵ منچستر سهیم‌بود و این روز را جشن‌گرفت. او با سه‌رقمی‌شدن تعداد گل‌های خود در این باشگاه، در فهرست ماندگارترین بازیکنان منچستر قرار گرفت. در ۲ دسامبر، توپ طلای اروپا به او تعلق‌ گرفت و با کسب ۴۴۶ امتیاز در مجموع و ۱۶۵ امتیاز بالاتر از لیونل مسی، بر جایگاه نخست ایستاد. پیش از او، واپسین کسی که توپ طلای اروپا را به‌دست آورده‌بود، جورج بست بود که این موفقیت را در سال ۱۹۶۸ به‌دست آورده‌بود.

او در روز ۸ ژانویه، با خودروی فراری خود تصادفی جدی داشت و جلوی خودرو به‌کلی از بین رفت؛ اما آسیبی به وی نرسید. چهار روز بعد، او به‌عنوان بازیکن سال فوتبال جهان برگزیده‌شد؛ افتخاری که پیش از او واپسین‌بار برای پرتغال، لوئیس فیگو در سال ۲۰۰۱ کسب کرده‌بود.

او نخستین گل خود در این فصل لیگ قهرمانان اروپا را مقابلاینترمیلان در مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی به‌ثمر رساند. در مرحلهٔ بعد، از فاصلهٔ ۴۰ متری به پورتو پرتغال گل‌زد و به یکی از بهترین گل‌هایش در زندگی حرفه‌ای تبدیل‌شد و هم‌چنین، جایزه پوشکاش فیفا را دریافت‌کرد. منچستر دوباره به مرحلهٔ پایانی رسید؛ اما ۰–۲ از بارسلونا شکست‌خورد و نایب‌قهرمان شد.


در ۱۱ ژوئن، منچستر یونایتد پیشنهاد بی قید و شرط ۸۰ میلیون پوندی رئال مادرید را پذیرفت و رونالدو به کهکشانی‌های مادریدی پیوست. رونالدو پس از رفتن به رئال مادرید دربارهٔ الکس فرگوسن گفت: «الکس فرگوسن، پدر من در ورزش بوده‌است، یکی از مهم ترین عوامل موثر در زندگی من است. »

 

رئال مادرید

فصل ۲۰۱۰–۲۰۰۹

در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹، باشگاه فوتبال رئال مادرید تأیید کرد که رونالدو در ۱ ژوئیه به این باشگاه خواهد پیوست. رونالدو شش سال با این باشگاه قرارداد امضا کرده‌است. این باشگاه هر فصل ۱۳ میلیون یورو و در مجموع شش سال، ۹۴ میلیون یورو به او پرداخت خواهدکرد و قیمت خروج او از رئال ۱ میلیارد یورو تعیین‌شده که یک رکورد است. طی مراسم استقبال از او در ۶ ژوئیه، ۸۰ هزار نفر به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو آمدند که این تعداد استقبال‌کننده نیز یک رکورد به‌شمار می‌رود. این تعداد استقبال‌کننده، رکورد ورود دیگو آرماندو مارادونا به باشگاه فوتبال ناپولی را شکست. پیش از این، رکورد استقبال‌کنندگان مادریدی دست خاویر ساویولا بوده‌است.

برای آماده‌سازی رونالدو در رئال، یک بازی میان رئال و شامروک روورز انجام‌گرفت. این بازی با گل دقایق پایانی کریم بنزما پایان‌یافت. رونالدو نخستین گلش در باشگاه جدید خود را مقابل باشگاه فوتبال ال‌دی‌یو کیتو در اکوادور به‌ثمر رساند. نخستین گل او در لا لیگا، مقابل باشگاه فوتبال دپورتیوو لاکرونیا بود و گل دوم باشگاهش را به‌ثمر رساند. او فصل خوبی را با رئال در لیگ قهرمانان اروپا ۱۰–۲۰۰۹ تجربه‌کرد و در مرحلهٔ گروهی، دوبار در ضربهٔ آزاد به باشگاه زوریخ گل‌زد و در پایان، رئال بازی را ۲–۵ برد. این دوگل، نخستین گل‌های او در رئال در لیگ قهرمانان اروپا بوده‌است. سپس با به‌ثمر رساندن دوگل مقابل ویارئال، رکورد تعداد گل‌های باشگاه را شکست. در بازی بعدی لیگ قهرمانان اروپا، دوگل را مقابل باشگاه فوتبال المپیک مارسی به‌ثمر رساند. سپس دچار آسیب‌ دیدگی مچ پا شد و به‌ سختی مقابل باشگاه سویا بازی‌ کرد.

در ماه اکتبر، در بازی با تیم ملی فوتبال مجارستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی، دوباره مچ پای او آسیب‌ دید و نتوانست تا ماه نوامبر فوتبال بازی‌کند. او هم‌چنین در بازی ال کلاسیکو که رئال بازی را ۰–۱ به بارسلونا واگذار کرد، از مصدومیت مچ پا رنج می‌برد. رئال در این فصل در لا لیگا به مقام دوم رسید و در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از المپیک لیون شکست‌خورد و نتوانست به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی راه پیداکند.

 

فصل ۲۰۱۱–۲۰۱۰

با خروج رائول گونزالس از رئال، پیراهن شمارهٔ ۷ این باشگاه به رونالدو واگذار شد. در ۲۳ اکتبر، او رکورد فردی خود را در بازی مقابل ریسینگ سانتاندر افزایش‌داد و چهار بار گلزنی‌کرد. رکورد تعداد گل‌های او در یک ماه، ۱۱ است که سه‌گل را نیز در لیگ قهرمانان اروپا به‌ثمر رسانده‌است. پیش از شکست سنگین ۰–۵ رئال در ال کلاسیکو، او برای دومین بار اتلتیک بیلبائو را هت‌تریک کرد. رئال هم‌چنین در مسابقات کوپا دل ری ۱۱–۲۰۱۰، باشگاه لوانته را ۰–۸ شکست‌داد.

رئال در این فصل، آغاز موفقی‌داشت و چندین رکورد باشگاه را شکست. رئال فصل جدید لا لیگا را با پیروزی مقابل ختافه و ویارئال آغاز نمود. رونالدو در بازی مقابل ویارئال، روی پاس ریکاردو کاکا، رئال را به‌گل رساند. بعدها، آمار گلزنی او بارها افزایش و کاهش‌یافت. در ۳ مارس، او باشگاه مالاگا را هت‌تریک کرد و طی یک جراحی جزئی، مجبور شد دو هفته فوتبال بازی‌نکند. در ماه آوریل، او باری دیگر به فوتبال بازگشت و در پایان ماه، چهلمین گل فصل خود را به‌ثمر رساند. سپس در مسابقهٔ پایانی جام حذفی اسپانیا، رئال با تک گل رونالدو بارسلونا را شکست‌داد و قهرمان جام حذفی شد. در هر دو وب‌گاه اینترنتی مارکا و رئال مادرید، رأی‌دهندگان او را به‌عنوان برترین گلزن سال برگزیدند. رونالدو با به‌ثمر رساندن چهل گل در لا لیگا، رکوردهای تلمو زارا و هوگو سانچز با ۳۸ گل را شکست. در طول این فصل، رونالدو ۵۳ گل در مجموع مسابقات به‌ثمر رساند و رکورد تاریخ باشگاه با ۴۹ گل توسط فرانس پوشکاش را شکست.

 

فصل ۲۰۱۲–۲۰۱۱

رئال مادرید در سال‌های گذشته برای آماده‌سازی خود با باشگاه‌های ایالات متحده آمریکا بازی می‌کرده‌است. رونالدو در هر دو بازی با لس‌آنجلس گلکسی و گوادالاخارا گلزنی‌کرد؛ به‌ویژه این که سه‌بار به گوادالاخارا گل‌زد و هت‌تریک کرد. او در ۲۳ و ۲۹ اوت در سوپرجام فوتبال اسپانیا، دوگل مقابل باشگاه فوتبال بارسلونا به‌ثمر رساند. سرانجام لا لیگا در ۲۸ اوت با بازی رئال مادرید و رئال ساراگوسا آغاز گردید.

در ۲۴ سپتامبر، او نهمین هت‌تریک خود در رئال را مقابل رایو والکانو به‌عمل آورد. در ۲۲ اکتبر، باری دیگر مقابل مالاگا هت‌تریک کرد. با پیروزی ۱–۷ رئال مقابل اوساسونا در ۶ نوامبر، ثابت‌شد که گارد سلطنتی نیمه‌راه قهرمانی را رفته‌است. در ۲۶ نوامبر، رونالدو دوبار در دربی مادرید مقابل اتلتیکو مادرید گلزنی‌کرد. او یکی از سه‌نامزد پایانی کسب توپ طلای فوتبال بود، اما در پایان لیونل مسی این توپ را به‌دست آورد. نامزد دیگر این توپ، ژاوی هرناندز بود. رونالدو یک‌صدمین گل رسمی خود در رئال را مقابل لیون به‌ثمر رساند.

رونالدو هم‌اکنون از بهترین و سریع‌ترین فوتبالیست‌های جهان است و قهرمانی در لا لیگا ۱۲–۲۰۱۱ را با رئال مادرید تجربه‌کرد. رونالدو در پایان کار خود در رئال مادرید گفته‌است:«من دوست دارم تا آخر عمرم در رئال مادرید بمانم و ۱۰ سال دیگر با رئال مادرید قرار داد امضا کنم. »

 

فصل ۲۰۱۳–۲۰۱۲

در ۲۳ اوت ۲۰۱۲، رونالدو نخستین گل در فصل را مقابل بارسلونا در ورزشگاه نیوکمپ طی یکی دیگر از بازی‌های ال کلاسیکو به‌ثمر رساند. در بازی برگشت که در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو انجام می‌گرفت، رئال با گل رونالدو بازی را ۱–۲ برد و قهرمان سوپرکوپا د اسپانیا شد. رکورد رونالدو آن‌زمان درمورد گلزنی در پنج بازی متوالی ال کلاسیکو با رکورد ایوان زامورانو برابری می‌کند. او جهت کسب جایزه بهترین بازیکن سال اروپا در فصل ۱۲–۲۰۱۱، رقابت تنگاتنگی با لیونل مسی داشت؛ در حالی که آندرس اینیستا این جایزه را به‌دست آورد.

کریستیانو رونالدو فصل 2012-2013

در ۲ سپتامبر ۲۰۱۲، رونالدو گلی که مقابل گرانادا به‌ثمر رساند، ۲۰۰مین گل او در لیگ‌های برتر انگلستان، لا لیگا و لیگ برتر پرتغال محسوب می‌شود. وی افزود:«من طی ۱۴۹ بازی که در رئال انجام داده‌ام، ۱۵۰ گل به‌ثمر رسانده‌ام. » او یکی از بهترین گلزنان تاریخ باشگاه فوتبال رئال مادرید در همهٔ مسابقات به‌شمار می‌رود. او در یکی از بازی‌هایش در این فصل، با برخورد به هم‌باشگاهی خود، گونسالو هیگواین، گرفتار مصدومیت جزئی ران شد.

پس از بازی، رونالدو ادعا کرد که از موضوع حرفه‌ای‌بودن خود ناخشنود است و به‌دلیل ۱۴۹مین و ۱۵۰مین گل خود در این باشگاه، جشن‌گرفت. چند تن از هم‌باشگاهی‌های او ادعا می‌کنند که رونالدو به‌شدت از باشگاه و اعضای آن پشتیبانی می‌کند. نمایندهٔ او، خورخه مندس، اصرار دارد که رونالدو بازی در رئال مادرید را ناخشنود می‌داند. رونالدو این موضوع را رد کرد و ادعا کرد که میل به یک قرارداد جدید با این باشگاه دارد. رئیس باشگاه رئال مادرید، فلورنتینو پرز، ادعا کرده‌است که رونالدو قصد ترک باشگاه را ندارد و به دلایلی دیگر ناخشنود است. رئیس پیشین بارسلونا، خوآن لاپورتا، اظهار داشت که رونالدو تحت فشار است و پس از انجام بازی‌های ملی، بیشتر بر روی موفقیت‌های خود در باشگاه متمرکز شده‌است. سرمربی رئال مادرید، ژوزه مورینیو می‌گوید:«اگرچه رونالدو پر از غم و اندوه‌است، اما نقش خود را برای من به‌عنوان یک بازیکن به‌طور کامل بازی می‌کند و برگزیدن آندرس اینیستا به‌عنوان بازیکن سال اروپا، یکی از دلایل ناخشنودی او است. »

در ۱۵ سپتامبر، رونالدو فرصت مهمی را در بازی مقابل سویا از دست داد و رئال بازی را ۰–۱ به سویا واگذار کرد. در ۱۸ سپتامبر، او نخستین گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را مقابل منچستر سیتی به‌ثمر رساند و رئال بازی را ۲–۳ از منچستر سیتی برد. در ۳۰ سپتامبر، رونالدو باری دیگر در لا لیگا، این بار مقابل دپورتیوو لاکرونیا هت‌تریک کرد و بازی با پیروزی ۱–۵ رئال به‌پایان رسید. در روز ۴ اکتبر، رونالدو باری دیگر در لیگ قهرمانان اروپا مقابل آژاکس آمستردام هت‌تریک کرد و رئال بازی را ۱–۴ برد. در هفتهٔ بعد، رونالدو دوگل در ورزشگاه نیوکمپ به بارسلونا زد و بازی با نتیجهٔ ۲–۲ به‌پایان رسید. دوگل بارسلونا را نیزلیونل مسی به‌ثمر رساند. رونالدو هم‌اکنون تنها بازیکنی است که توانسته‌است در ۶ بازی متوالی ال کلاسیکو، گل بزند. در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۲، او پنجمین گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را مقابل بروسیا دورتموند به‌ثمر رساند. این بازی با شکست ۱–۲ رئال مقابل دورتموند به‌پایان رسید. در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۲، او در پیروزی ۰–۵ رئال مادرید مقابلرئال مایورکا نیز گل دوم و چهارم رئال را به‌ثمر رساند.

 

فصل ۲۰۱۴–۲۰۱۳

کریستیانو رونالدو در فصل 2013/14 لالیگا اسپانیا توانست با به ثمر رساندن 31 گل عنوان آقای گلی این رقابت ها را بدست آورد. همچنین با به ثمر رساندن 17 گل در لیگ قهرمانان اروپا توانست همین عنوان را کسب کند و به رکورد رائول گونزالس که در یک فصل 16 گل به ثمر رسانده بود را بشکند.

رونالدو در این فصل نتوانست به همراه رئال قهرمان لالیگا شود اما در جام حذفی اسپانیا (کوپا دل ری) و لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسید و به ویترین افتخارات خود افزود.

رونالدو در اواخر این فصل دچار مصدومیت هایی زیادی شد و همین موضوع نگرانی هایی برای حضور وی در فینال لیگ قهرمانان اروپا از سوی هواداران و مربیان رئال به همراه داشت، اما با تلاش کادر پزشکی، این بازیکن برای دیدار مقابل اتلتیکو مادرید به میدان رفت. وی در طول نود دقیقه کم فروغ ظاهر شد اما بازی که باید در وقت های اضافه دنبال می شد توانست کمی برای پیروزی به تیمش کمک کند و موفق شد در دقیقه 120 با گرفت یک ضربه پنالتی و تبدیل کردن آن به گل ضمن به ثمر رساندن گل چهارم رئال، موفق شد به رکورد 17 گل در یک فصل لیگ قهرمانان اروپا دست پیدا کند. رئال در این دیدار با نتیجه 4 بر یک اتلتیکو مادرید را شکست داد به به دهمین قهرمانی خود دست پیدا کرد.

سایت ورزش 11 - کریستیانو رونالدو

 

تیم ملی پرتغال

رونالدو در نخستین بازی ملی خود در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۰۳ در برابر تیم ملی فوتبال قزاقستان بازی‌کرد. او در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ پرتغال، دوگل برای تیم ملی خود به‌ ثمر رساند: نخستین گل او در بازی‌های گروهی مقابل یونان و گل دوم او مقابل هلند در مرحلهٔ نیمه‌نهایی بود. با گل او به هلند، پرتغال به مرحلهٔ پایانی راه‌یافت؛ اما در نهایت از یونان شکست‌خورد و نایب‌قهرمان شد. در همان سال، با تیم ملی خود در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ شرکت‌کرد.

 

جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴

رونالدو در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴، نخستین گل ملی خود را در مرحلهٔ گروهی مقابل یونان به‌ثمر رساند و پرتغال بازی را ۱–۲ از یونان برد. او دومین گل ملی خود را نیز در نیمه‌نهایی این مسابقات مقابل هلند به‌ثمر رساند و پرتغال بازی را ۱–۲ از هلند برد. او در ستارگان تیم‌های فینالیست جام ملت‌های اروپا، با به‌ثمر رساندن دوگل از نامزدهای برجسته به‌شمار می‌رفت. او هم‌چنین نمایندهٔ پرتغال در المپیک تابستانی ۲۰۰۴ بود.

 

جام جهانی ۲۰۰۶

رونالدو در مقدماتی جام جهانی فوتبال، دومین گلزن برتر اروپا با به‌ثمر رساندن هفت‌گل بوده‌است. او نخستین گل خود در جام جهانی فوتبال را در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان مقابل تیم ملی فوتبال ایران در یک ضربهٔ پنالتی به‌ثمر رساند.

در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۰۶، رونالدو مقابل تیم ملی فوتبال انگلستان و هم‌باشگاهی خود در منچستر یونایتد، وین رونی بازی‌کرد. رونی بر روی مدافع پرتغال، ریکاردو کاروالیو خطاکرد؛ با رونالدو درگیر شد و توسط داور اخراج‌شد. رسانه‌های انگلیسی بر این باورند که رونالدو پس از کارت قرمز گرفتن رونی، به‌داور بازی، هوراسیو الیزوندو اعتراض کرده‌است؛ اما پس از اخراج رونی به نیمکت پرتغال چشمک زده‌است و این مسئله کمی مشکوک به‌نظر می‌رسد. پس از مسابقه، رونالدو اصرار داشت که رونی دوست او بوده‌است. در ۴ ژوئیه، الیزوندو اعلام کرد که اخراج رونی به علت درگیری او با رونالدو نبوده‌است.

واکنش‌های رسانه‌های انگلیسی سبب شد رونالدو، منچستر را ترک‌کند. او در مصاحبه با یک روزنامهٔ ورزشی اسپانیایی به‌نام مارکا گفته‌است که قصد دارد به رئال مادرید بپیوندد. فرگوسن دستیار پرتغالی خود، کارلوس کیروش را پیش رونالدو فرستاد تا ذهنیت او را عوض‌کند. سرانجام، رونالدو در آوریل ۲۰۰۷ قراردادی پنج‌ساله با منچستر امضاکرد.

پرتغال در نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۰۶، از تیم ملی فوتبال فرانسه شکست‌خورد و در مرحلهٔ رده‌بندی نیز از میزبان بازی‌ها، آلمان شکست‌خورد و به‌مقام چهارم نائل‌آمد. رونالدو شانس کسب جایزهٔ بهترین بازیکن جوان سال را با رایانامههای مبارزاتی انگلیسی‌ها از دست داد. رأی‌گیری آنلاین فقط تحت تأثیر تعداد آرا انجام نمی‌گیرد؛ بلکه، گروه مطالعات فیفا به مطالعات فنی می‌پردازند و آن زمان، لوکاس پودولسکی از تیم ملی فوتبال آلمان را لایق کسب این جایزه دانستند.

رونالدو یک روز پس از تولد ۲۲ سالگی خود، در یک بازی دوستانه میان پرتغال و برزیل، برای نخستین‌بار در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۰۷، بازوبند کاپیتانی تیم ملی خود را بر بازو بست. این کاپیتانی به‌شکل مستقیم توسط رئیس کنفدراسیون فوتبال پرتغال، کارلوس سیلوا دو روز پیش از مرگ خود صادر گردیده‌بود. لوئیس فیلیپه اسکولاری می‌گوید:«آقای سیلوا از من خواست تا [رونالدو] را به‌عنوان کاپیتان پرتغال برگزینم... [او] بیش از حد جوان بود، اما آقای سیلوا از من درخواست‌داشت و هم‌اکنون دیگر پیش ما نیست. »

 

جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸

رونالدو هشت گل برای پرتغال در مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ به‌ثمر رساند و در پشت فوتبالیست لهستانی، اوزیبیوس اسمولارک جای‌گرفت؛ اما در مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸، فقط ۱ گل مقابل تیم ملی فوتبال آلمان در یک‌چهارم نهایی به‌ثمر رساند. هنگامی که کارلوس کیروش به‌عنوان سرمربی جدید پرتغال در ژوئیه ۲۰۰۸ برگزیده‌شد، رونالدو را به‌عنوان کاپیتان تیم ملی پرتغال منصوب‌کرد.

رونالدو هم‌چنین به‌عنوان مرد بازی پرتغال و جمهوری چک در گروه A جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ برگزیده‌شد.

 

جام جهانی ۲۰۱۰

در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۰، پرتغال در افتتاحیهٔ جام جهانی، مقابل ساحل عاج بازی‌کرد و با انجام یک خطا بر روی گای دمل، از داور کارت زرد گرفت. روز بعد، پرتغال با فیفا تماس‌گرفت و درخواست‌کرد که کارت زرد رونالدو را ببخشد؛ اما درخواست پرتغال توسط فیفا ردشد.


رونالدو در هرسه بازی پرتغال در گروه G جام جهانی، به‌عنوان بهترین بازیکن میدان برگزیده‌شد. او در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰، فقط یک گل مقابل کره شمالی در ۲۱ ژوئن به‌ثمر رساند. این بازی را پرتغال ۰–۷ از کرهٔ شمالی برد. این گل، نخستین گل ملی او پس از ۱۶ ماه بوده‌است. سرانجام، پرتغال توسط اسپانیا در مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی حذف‌شد.

سایت ورزش 11 - کریستیانو رونالدو

 

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲

رونالدو هفت گل برای پرتغال در مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ به‌ثمر رساند؛ از جمله، دو گل مقابل بوسنی و هرزگوین در مرحلهٔ پلی‌آف به‌ثمر رساند. در قرعه‌کشی جام ملت‌های اروپا، پرتغال به‌همراه هلند، دانمارک و آلمان در گروه B موصوف به گروه مرگ قرارگرفت. در مصاحبه با مجلهٔ ورزشی کیکر، رونالدو اظهار داشت:«من با این زندگی حرفه‌ای سراسر فوتبالی که دارم، برای پرتغال یک غنیمت محسوب می‌شود. »

پس از شکست مجدد پرتغال مقابل آلمان، رونالدو مورد انتقاد قرارگرفت و بر اثر ناامیدی و اشتباهات خود در بازی و پیاده‌روی در زمین، پس از پایان مسابقه، بدون تشکر از هم‌تیمی‌های خود به اتاق‌های پرتغال رفت. هم‌تیمی او، نانی بیان‌کرده‌است:«او خشمگین زمین را ترک‌کرد و نیاز به درمان دارد. او به‌خوبی کار تیمی را انجام‌داد و به‌شدت تحت فشار بوده‌است و به‌زودی منتقدان خود را ساکت خواهدکرد. » لوئیس فیگو باتوجه به انتقاد از رونالدو و رفتار او، بیان‌کرد:«او باید همیشه کاپیتان موفقی برای تیم ملی خود باشد؛ اگرچه این نتیجه حاصل شده‌است. »

در واپسین مسابقهٔ گروهی میان، رونالدو دو گل مقابل هلند به‌ثمر رساند و صعود پرتغال به مرحلهٔ بعدی را تضمین‌کرد. این بازی با پیروزی ۱–۲ پرتغال مقابل هلند به‌پایان رسید. او هم‌چنین دوبار در مسابقات گروهی، به‌عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته‌شد.

رونالدو برای عملکرد خود مقابل جمهوری چک در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی، مورد تقدیر قرارگرفت. روی ارسال توپ ژوآئو موتینیو و ضربهٔ سر رونالدو، پرتغال بازی را ۰–۱ مقابل جمهوری چک برد و به نیمه‌نهایی راه‌یافت. او پس از به‌ثمر رساندن گل، جلوی دوربین دوید و ریش‌خندان شعار مسی را داد.

او شانس‌های متعددی را برای پرتغال مقابل اسپانیا در نیمه‌نهایی ازدست‌داد؛ اما، سه‌بار شوت او به تیر دروازه برخورد کرد و بهترین شانس خود را در دقیقهٔ ۹۰ ازدست‌داد. این بازی با ضربات پنالتی به‌سود اسپانیا خاتمه‌یافت. رونالدو نامزد شده‌بود تا پنجمین ضربهٔ پنالتی پرتغال را بزند و پرتغال با شوت او به مسابقهٔ پایانی برسد؛ اما، نوبت به او نرسید و پرتغال در ضربات پنالتی از اسپانیا شکست‌خورد. سرمربی پرتغال، پائولو بنتو گفت:«این طرح من بوده‌است که رونالدو پنجمین ضربه را بزند و پرتغال با ضربهٔ او، به مسابقهٔ پایانی برسد. »
رونالدو پیش از مسابقات و در طول آن، بارها و بارها به‌خصوص توسط دیه‌گو آرماندو مارادونا مورد ستایش قرارگرفت. مارادونا گفته‌است:«رونالدو بهترین بازیکن بر روی این سیاره‌است و هم‌میهنان او، باید برای او یک بنای تاریخی در لیسبون بسازند. » رونالدو به‌همراه پنج بازیکن دیگر، جزء بهترین گلزنان مشترک این جام با سه گل قرارگرفت؛ اگرچه فرناندو تورس، کفش طلای اروپا را به‌دست آورد.

 توپ طلا 2013 جهان

توپ طلای کریستیانو رونالدو

در مراسم توپ طلای فوتبال جهان کریستیانو رونالدو برای دومین بار توپ طلای فوتبال جهان را بدست آورد.

رونالدو در شرایطی به این عنوان رسید که از سوی کارشناسان در حدود 27.99 درصد رای آورد و این درحالی بود که اختلافش با نامزدهای دوم و سوم بسیار اندک بود.

رونالدو بعد از شنیدن نام خود به عنوان مرد سال جهان بغضش ترکید و در هنگام سخنرانی اشکهای او اجازه صحبت کردن نداد.

توپ طلا 2014 جهان

توپ طلای کریستیانو رونالدو

مراسم انتخاب بهترین های جهان در سال 2014 12 ژانویه 2015 برابر با 22 دی ماه 1393 از ساعت در شهر زوریخ سوئیس مقر فدراسیون جهانی فوتبال فیفا برگزار شد و برترین بازیکنان، مربیان و تیم های جهان در رشته فوتبال در بخش بانوان و مردان انتخاب شدند که مهمترین و قسمت پایانی این مراسم اهدای توپ طلا 2014 فوتبال جهان بود که به کریستیانو رونالدو رسید.

از میان سه بازیکن برتر جهان کریستیانو رونالدو در رقابت با لیونل مسی و مانوئل نویر توانست با 37.66 درصد آرا به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شود و برای سومین بار توپ طلا فوتبال جهان را به خود اختصاص دهد.

رونالدو پس از آنکه تیری آنری بازیکن اسبق تیم ملی فرانسه اسم وی را از پاکت بیرون آورد و نامش را اعلام کرد اینبار بر احساسات خود غلبه کرد و در سخنانی از خانواده و کارلو آنجلوتی سرمربی و مسئولان تیم رئال مادرید و هم تیمی هایش تشکر کرد.

وی همچنین از لیونل مسی نیز تشکر کرد که زمینه رقابتی فشرده و انگیزه ای بالا را برایش فراهم کرده است.

بدین ترتیب کریستیانو رونالدو با 37.66 اول و لیونل مسی با 15.76 و مانوئل نویر با 15.72 دوم و سوم بهترین های جهان شدند.

 

زندگی شخصی رونالدو

هنگامی که رونالدو ۲۰ سال داشت، پدر الکلی او در ۵۲ سالگی درگذشت؛ اما رونالدو نمی‌نوشد و سیگار نمی‌کشد. در ماه مارس سال ۲۰۰۹، او صد هزار پوند به بیمارستانی اهدا کرد که سرطان مادرش را درمان کرده بود.

در سال ۲۰۰۷، زندگی‌نامهٔ او در کتابی به‌نام لحظات منتشر شد. یک فروشگاه پوشاک با نام CR7 (مخفف Cristiano Ronaldo و شمارهٔ پیراهن ۷) افتتاح‌شد. شعبهٔ دوم این فروشگاه نیز افتتاح‌شده و هم‌اکنون دو شعبه در لیسبون و مادیرا وجود دارد. او برای قربانیان زمین‌لرزه‌ای که در مادیرا رخ‌داد، در تیم منتخب مادیرا مقابل ماریتمو، پورتو و ناسیونال مادیرا بازی‌کرد.

 

جدایی از ایرینا شایک و آغاز رابطه ای جدید

کریستیانو رونالدو در ماه ژانویه سال 2015 از نامزد غیر رسمی خود یعنی ایرینا شایک که اهل روسیه است جدا شد. این خبری است که پس از مراسم توپ طلای 2014 دهان به دهان چرخید. رونالدو سال گذشته به همراه ایرینا در مراسم توپ طلا شرکت کرد اما غیبت سوال برانگیز شایک 28 ساله در مراسم امسال این شائبه ها را به وجود آورد که این دو به رابطه چهار ساله خود پایان داده اند. در حالی خبر جدایی رونالدو از شایک به گوش می رسد که در ابتدای سال 2015 میلادی حتی خبر ازدواج آنها دهان به دهان می چرخید و حتی سه هفته پیش این دو تعطیلات خود را در دبی با یکدیگر سپری کرده بودند.

احتمال می رفت که شایک به دلیل مشغله های فراوانش در دنیای مد نتوانسته در مراسم توپ طلای امسال شرکت کند اما زمانی که شایک در هیچکدام از شبکه های اجتماعی این اتفاق را به رونالدو تبریک نگفت و حتی اظهار نظری در اینباره نشد، کم کم مشخص شد که خبر جدایی این زوج سرشناس از یکدیگر صحت دارد.

ایرینا چهارمین زن زندگی کریستیانو رونالدوی 30 ساله محسوب می شد. گفتنی است رونالدو از ازدواج قبلی اش که هیچ گاه هویت آن زن مشخص نشد یک پسر پنج ساله به نام جونیور دارد.

کریستیانو رونالدو و نامزردش

 

کریستیانو رونالدو    افتخارات باشگاهی کریستیانو رونالدو
2 عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا 3 عنوان قهرمانی در لیگ برتر انگلیس
رئال مادرید 13/14 منچستریونایتد 08/09
منچستریونایتد 07/08 منچستریونایتد 07/08
- - - منچستریونایتد 06/07
2 عنوان قهرمانی در جام باشگاه های جهان 2 عنوان قهرمانی در جام خیریه انگلستان
رئال مادرید 2015 منچستریونایتد 2008
منچستریونایتد 2009 منچستریونایتد 2007
- - - - - -
2 عنوان قهرمانی در جام اتحادیه انگلیس 2 عنوان قهرمانی در جام حذفی اسپانیا
منچستریونایتد 2009 رئال مادرید 13/14
منچستریونایتد 2006 رئال مادرید 10/11
      - - -
1 عنوان قهرمانی در جام حذفی انگلیس 1 عنوان قهرمانی در سوپر جام اسپانیا
منچستریونایتد 03/04 رئال مادرید 12/13
- - - - - -
      - - -
1 عنوان قهرمانی در لالیگا اسپانیا 1 عنوان قهرمانی در سوپر جام اروپا
رئال مادرید 11/12 رئال مادرید 2014
- - - - - -
      - - -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:زندگینامه ,کریس رونالدو, | 19:41 | نویسنده : عارف بساکی |

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان می‌باشد. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است.[۲] محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

غار علیصدر ۲۳اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

زمین شناسان قدمت سنگهای این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند.

 
چهره حکاکی شده ۴ تن که توسط شرکت سیاحتی علیصدر بعنوان کاشفان غار علیصدر معرفی شده‌اند که به هیچ وجه با شواهد منطبق نیست کما اینکه بازدید مهرماه ۱۳۴۲ تیم ۱۴ نفره هیات کوهنوردی استان همدان در روزنامه ندای میهن همدان در ۱۰ مهر ۱۳۴۲ به چاپ رسیده است اما جالب است که سنگ نوشته حکایت از «کشف» غار در سال ۱۳۴۶ دارد! و در واقع به تمامی تلاشهای هیات کوهنوردی همدان و رییس وقت آن عبدالله حاجیلو که با تلاشهای مداوم و جلب کمکهای مردمی موفق به افتتاح غار و معرفی ملی آن شد، بی توجهی کاملی شده است!

مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم‌الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند. علاوه بر این، در صد سال گذشته، اهالی ده با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌برده‌اند و همین موضوع باعث شده بود تا سطح آب در قسمت شرقی غار تا ارتفاع ۲٫۲۰ متر یعنی تا نزدیکی دهانه ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سالها غیر ممکن کند؛ تا اینکه با وقوع زلزله مخرب فارسینج در ۲۲ آذرماه ۱۳۳۶، و ایجاد شکاف در کف غار سراب، آب نهر سراب به یکباره قطع شد و طی ۶ سال یعنی حدود سال ۱۳۴۲ سطح آب غار علیصدر به ارتفاع طبیعی خود رسید و ورود به غار میسر گشت و به تدریج پای کوهنوردان به درون غار باز شد.[۳]

اولین کاوش حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی توسط گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند با کسب اطلاعات قبلی و همراه بردن تجهیزات لازم برای حرکت روی آب، با عبور از دریاچه، از شعبات و تالارهای مختلف آن بازدید کنند و زیبایی و عظمت داخل آنرا ببینند و اولین اطلاعات را از وسعت و ژرفای دریاچه و طول و عرض و عمق وارتفاع غار بدست آورند.[۴]

علی رغم انتشار خبر این بازدید و بازدیدهای متعاقب، تا سال ۱۳۵۲ دهانه غار تنگ و در حدود ۵۰ سانتیمتر بود و دسترسی به داخل غار تنها توسط کوهنوردان حرفه‌ای ممکن بود؛ تا اینکه عبدالله حاجیلو که از سال ۱۳۴۱ ریاست هیئت کوهنوردی همدان را بر عهده داشت و از جلب توجه مقامات برای توسعه غار مأیوس شده بود، شخصاً دست به کار شد و با مقبولیتی که در شهر و استان داشت با کمک مردم محلی و استفاده از بازوی هیئت کوهنوردی و انجمن شهرستان و استان، سرانجام دهانه غار در اردیبهشت ماه ۱۳۵۳ به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز شد. در سال بعد، با بتون ریزی قسمتی از کف غار، مسیر خشکی نیز برای راهپیمایی در غار ایجاد شد و سپس با تجهیز غار به چند قایق و نیز تأمین روشنایی داخل آن، در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۵۵، غار علیصدر به بهره‌برداری رسید و بلیطهای چاپ شده برای بازدید گردشگران تحویل اداره تربیت بدنی همدان گردید.

موفقیت عبدالله حاجیلو در توسعه و معرفی غار تا بحدی بود که شاه را نیز برای بازدید از غار در ۵ مهرماه ۱۳۵۵ ترغیب کرد که طی آن مقرر شد علاوه بر ارتباط برق سراسری به علیصدر و روستاهای اطراف و آسفالت راههای دسترسی به غار، نسبت به ایجاد مهمانسرای جهانگردی در ده علیصدر اقدام شود.[۵]آنچه غار علی‌صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به‌راحتی می‌توان در آن طی مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت. براساس همین گزارش شکستهای زیادی در رشته علی صدر وجود دارد. بین ۳-۲ شکست در هر متر. به‌علاوه تعدادی سوراخ قیفی شکل در فواصل ۲-۱ متری مشاهده می‌شود که هر دو مشخصه، نفوذ سریع آبهای سطحی را تسهیل می‌کند. علاوه بر اینها ارتفاع آب در غار علیصدر در عمیق ترین نقطه به 14متر می رسد.

موقعیت جغرافیایی

دهانهٔ اصلی غار علی‌صدر در روستای علی‌صدر که مربوط به شهرستان کبودرآهنگ است، قرار دارد. همچنین این غار در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان در کوههای زاگرس مطابق طول جغرافیایی ۱۵٫۳ درجه و ۳۵٫۱۸ درجه و عرض جغراقیایی ۱۸٫۸ درجه و ۴۸ درجه و ارتفاع ۱۹۸۰ متر از سطح دریا واقع شده‌است. این منطقه دارای آب و هوای نیمه خشک است و میزان متوسط بارش سالانه ۳۰۰ میلی‌لیتر است. رشته علی‌صدر قسمتی از واحدهای شکل گرفته درغرب ایران موسوم به تشکیلات متعلق به دوران ژوراسیک است و با رشته‌های متناوب از شیستها و سنگهای شنی در لا به لای پایه آن و یک رشته از ترکیبات آهکی که مثل خاک رس خاکستری تیره بوده و به صورت لایه‌های نازک روی شیستها قرار گرفته و یک لایه سبکتر از کریستالهای آهکی در بالا قرار گرفته‌است که محصول تغییراتی است که ناشی از حرارت و فشار بالا مربوط به فعالیتهای آتشفشانی در غرب رشته کوه علیصدر است. رشته علیصدر به خودی خود چینه‌ای (قسمتی که از روی زمین بالا آمده باشد) از یک طاقدیس بزرگ است که محور اصلی اش درجهت شمال به جنوب است. زاویه قرارگیری لایه‌ها در غار علی‌صدر و نواحی مجاور آن در حدود ۴۰ الی ۴۵ درجه‌است. طول رشته علی‌صدر حدود دو کیلومتر است. بیشترین ارتفاع رشته ۲۱۸۰ متر است و ارتفاع در محل دهنه ورودی که در شمال رشته علیصدر قرار گرفته ۱۹۸۰ متر است.

در طرف جنوب، برآمدگی آهکی به مسافت حدود سی کیلومتر ادامه می‌یابد و به رشته کوههای چاله کن و سارقیه متصل می‌شود. محور طاقدیس دراین قسمت جنوبی درجهت N115E قرار می‌گیرد؛ بنابراین رشته علیصدر حد فاصل بین کوههای علیصدر و کوه چاله کن از رشته اصلی جدا شده و در قسمت جنوبی ۲۵ درجه در مسیر خلاف گردش ساعت چرخیده‌استهمانگونه که گفته شد، اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و «سد» استفاده می‌کرده‌اند. از طرف دیگر، در بنچاقها و اسناد روستا، نام ده «علی سد»، ولی در شناسنامه‌های اهالی، «علی سرد» ذکر شده. در زمان احداث جاده برای روستا در سال ۱۳۵۰، پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را «علیصدر» نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای روستا و غار مصطلح شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:غار ,علی صدر, | 13:33 | نویسنده : عارف بساکی |

این بنا در سیر ارایه نمونه معماری اسلامی و ایرانی بی نظیر و بی مانند است و از نمونه های منحصر به فرد معماری ایران زمین میباشدکه در شهر زیبای همدان قرار گرفته و میراث دار پیشینه اعتقادی مردمان همین دیار است که مورد توجه محققان بوده است و مسلما در جای جای باور های مردم همدان جایگاه بس رفیع و بی مانند دارد چنانکه اشعاری به صورت عامیانه در مورد این بنا ذکر می شود که از این اشعار می توان به شعر: ((دلا دوشم دلا دوشم دلا دوش به حق گنبد سبز سیه پوش)) اشاره کرد.

Image result for ‫گنبد علویان‬‎

بنای گنبد علویان که تا چندی پیش در محدوده دبستانی کوچک در بافت قدیمی شهر مجالی برای شناساندن معماری منحصر به فرد خود نداشت اکنون پس از آزاد کردن بافت پیرامون و تجهیز محدوده آن در وضعیت مناسب تری قرار گرفته و به دلیل معماری ویژه و تزیینات بسیار پیچیده گچی آن در خور معرفی است.گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد.این گنبد از سمت شمال در خیابانی که میدان عین القضات را به میدان امامزاد عبدالله ختم می کندقرار گرفته است و ازسمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق با خیابان اکباتان محصور شده است.

بر اساس شناسنامه فنی بنا، گنبد علویان یکی از یادمان های متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است، که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شد و سپس در دوره های بعد با ایجاد سردابی در زیر زمین، به مقبره آن خاندان تبدیل شده است.

علت نامگذاری این بنا به گنبد علویان این بوده است که در گذشته های دور دارای گنبد بوده، گر چه در اثر گذشت زمان، گنبد آن فرو ریخته است. از سوی دیگر، علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران علی (ع) و مدفون بودن دو تن از خاندان علویان در این بنا، از دلایل دیگر آن بوده است.

گنبد علویان به اعتبار تحقیقات باستان شناسان بنایی مغولی یا به عبارتی سلجوقی تکامل یافته است.این گنبد به دلایلی چند واز جمله ویژگی های منحصر به فرد کالبدی وظرافت تزیینات استثنایی آن همواره مورد توجه ویژه محققان قرار داشته .پورفسور آرتور اپهام پوپ به خصوص به این بنا عنایتی خاص نشان داده و در هنگام قیاس با معماری دوره های پیشین چنین گفته است:معماری مغول ایلخانی با پیشینیانش نزدیکی دارد و در واقع رشد همشکل سبک ها و شیوه های قبلی سلجوقی است ارتباط میان این دو سبک چنان نزدیک است که در برخی موارد مانند گنبد علویان همدان عقاید در مورد سلجوقی یا مغولی بودن بنا متفاوت است ولی به طور کلی معماری مغولی دارای یک خصلت ویژه خود بود و در بسیاری جنبه ها با کارهای سلجوقی تفاوت داشت.گر چه در بنای مغولی یک مقیاس عظیم به کار رفت اما آنها در عین حال خیلی سبک ترند ....به طور کلی در این معماری سختی و خشنی کاهش یافته فضاهای خالی بیشتر شده و روشنایی افزون تر و بهتر طراحی شده است.

نقشه بنای چهار ضلعی و گوشه های آن دارای لبه های ستاره ای شکل است . دیوار های این مقبره مکعب شکل بوده ، تا خط آغاز گنبد باقی مانده ولی خود گنبد فرو ریخته و از بین رفته است . اداره کل باستان شناسی در سال 1317 شمسی به نحوی اساسی نسبت به تعمیر آن ـ تا حدی که بااصول تعمیر آثار قدیم متناسب بود ـ اقدام کرد و بر روی آن پوششی از چوب و شیروانی ترتیب داد که اکنون بر قرار و مورد پسند خاطر علاقه مندان آثار تاریخی است. این مقبره باآجر ساخته شده است و از کف زمین بلند تر است و مانند دیگر مقبره های چهار ضلعی بر روی سکوی قرار گرفته که داخل سکو را طبقه زیرین مقبره شامل می شود در محوطه جلو خان مقبره پله های سنگی که تعداد انها به نه عدد می رسد به چشم می خورد.

امروزه به دوراین بنای تاریخی حصارکشی انجام شده است وازطرف سازمان میراث فرهنگی حفظ و نگه داری می شود و در طی سال های گذشته مرمتهای چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بر روی این بنای تاریخی انجام شده است.

این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ بری بعد از اسلام در همدان است، و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گنبد علویان از لحاظ هنر گچبری و آجرکاری از آثار ارزشمند و کم نظیر سده های میانی دوره اسلامی (سده های 6و 7هجری) است.شکل ظاهری آن شبیه گنبد سرخ مراغه است که در سال 542 هجری قمری ساخته شده و ابعاد داخلی آن (8متر در 8متر ) و تزیینات غنی و متراکم و در عین حال راز آمیز و چشم نواز درون بنا تا حدودی مشابه بنای گنبد حیدریه قزوین است که از بنا های اوایل قرن 6 هجری قمری است .بنابراین گنبد علویان همدان را هم باید از آثار معماری آرامگاهی این دوران به شمار آورد.

بنا به صورت مکعبی 4ضلعی در ابعاد 8/12 در 5/12 متر و ارتفاع 5/11 متر ساخته شده و 4 جرز ستون مانند به ارتفاع 5/9 متر با قطری قریب به 2 متر و شبیه برجهایی در 4 گوشه آن را در میان گرفته اند .هر یک از برجها دارای 5 طاق نمای فرو رفته مثلثی به ارتفاع8 متر و عرض 1 متر و عمق 5/. متر است که از حیث مقطع جرزها را به صورت نیمی از یک ستاره هشت پر در آورده است.

در جبهه شمالی بنا طاق نمایی جناغی از نوع 5و 7 و به ارتفاع 10 متر و عرض حدود 5/5 متر دیده می شود .درون آن قابی مستطیل شکل به ارتفاع 60/5 و عرض 90/3 به صورت بر جسته قرار دارد.ورودی رفیع بنا در هیبت طاقی جناغی به عرض 6/1 و ارتفاع 40/3 متر جلوه ای ویژه به آن می بخشد.

بر فراز ورودی و درون کادر مستطیل شکل گچبری های بر جسته لانه زنبوری شامل گل و بوته های در هم پیچیده به شکل زیبایی خود نمایی می کند. بر حاشیه خارجی کادر نیز کتیبه ای گچبری شده مشتمل بر آیاتی از قرآن مجید به خط کوفی مشاهده می شود. پیشانی طاق نما را نیز گچبری مثلثی و ستاره ای شکلی به صورتی بدیع تزیین کرده است.

Image result for ‫گنبد علویان‬‎

 

حد فاصل طاق نما و برجهای پیرامونی را دو سطح مستطیل شکل هم ارتفاع با کل بنا و به عرض 80 سانتی متر پوشیده از تزیینات گچبری و نیز دو سطح نیم دایره که با آجرهای راسته و خفته تزیین شده اند زینت می بخشند.اضلاع غربی و شرقی ساختمان هر کدام دارای دو طاق نما به ارتفاع 5/8 و عرض 4متر است که درون آنها با برجسته کاریهای آجری مشتمل بر طرحهای تو در تو لوزی شکل تزیین شده است.

بر فراز طاق نما ها و قسمتهای انتهایی برجها بقایایی از کتیبه ای آجری و بر جسته به خط کوفی مشتمل بر آیات نخستین سوره (دهر) مشاهده می شود .

سطح شبستان ورودی بنا در مقایسه با زمینهای اطراف و دیوارهای خارجی آن در ارتفاعی معادل 2/1 متر واقع شده و در حال حاضر 7 پله ارتباط بیرون و داخل بنا را میسر می کند.

در هر کنج بنا دو طاقچه رفیع و نیز دو طاق نما در اضلاع غربی −شرقی پوشیده از طرحهای انبوه و بسیار زیبای گچبری دیده می شود .محراب گنبد نیز که در ضلع جنوبی واقع شده با تزیینات بدیع گچبری بر غنای این اثر افزوده است . معدود نورگیرهای مرتفع و مجاور سقف روشنایی مناسبی به محوطه داخل بنا می دهند.

راه پله های کم عرض از درون برج شمالی شرقی دسترسی به سقف و نیز راه پله ای که به صورت غیر متعارف درون محراب ایجاد شده راه یابی به سرداب اشکوب زیرین را میسر می کند . سرداب کوچک مدفن دو تن از بزرگان خاندان علویان است.فضای داخلی آن از 6 حجره با طاق نمای جناغی تشکیل شده و قبر ها به شکل حجمهای مکعب مستطیل شکل پوشیده از آجرهای لعابدار فیروزه ای در مرکز آن قرار گرفته اند.

به دلیل تخریب گنبد اصلی بنا در گذشته ای نا معلوم به نظر می رسد هنوز مرمتهای انجام شده در 68 سال قبل (سال 1317) و پوششی که با سقف شیروانی برای جلو گیری از انهدام بنا بر فراز آن تعبیه شده همچنان باید باقی بماند چون تا کنون مدرک مستند و نقشه ای که گویای چگونگی وضعیت گنبد فوقانی این آرامگاه باشد به دست نیامده است. از همین رو مستند سازی و شکل دهی مجدد پوشش این بنا هنوز میسر نشده است .

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:گنبد, علویان, | 12:13 | نویسنده : عارف بساکی |

 

بر فراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان واقع شده است . بنای این آرامگاه از شاهکار های ممتاز و بدیع معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری های قرن هفتم و هشتم هجری و عصرحاضر می باشد .

آرامگاه باباطاهر درشهر همدان در مرکز میدانی مستطیل شکل ، زیبا ، سرسبز ، با گنبدی فیروزه ای منشوری شکل ، بر قاعده ای هشت ضلعی بر بالای تپه ای کم ارتفاع قرار گرفته است . سقف آرامگاه کاشی کاری معرق می باشد .

برج آرامگاه بر قاعده ای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ‪ ۲۰/۳۵‬ متر و از کف خیابان ‪ ۲۵/۳۰‬ متر می باشد .

ستون های هشت گانه برج ، قطعه سنگ مزار ، کف و پله های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است و بنای اصلی نیز به ابعاد10 × 10 متر با مجموعه ای از منشورها پوشیده شده و دارای مدخل های ورودی و منفذهای نور است.
نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد .

در محوطه داخلی آرامگاه ‪ ۲۴‬دو بیتی از سروده های باباطاهر بر روی ‪ ۲۴‬ قطعه سنگ مرمرین نوشته و نصب شده است . دو لوحه برنجی نیز در محوطه داخلی نصب شده است که یکی از آنها اسامی هیات موسس انجمن آثار ملی به هنگام ساختمان آرامگاه و دیگری نام برخی از شخصیت هایی است که در کنار بابا طاهر دفن شده اند. مساحت کل زیر بنای آرامگاه و باغ آن حدود 8965 متر مربع برآورد شده است. ترانه های شور انگیز بابا طاهر با لهجه دل پذیر لری سروده شده و ترجمان روح و قلب حساس و پر سوز این عارف گرانمایه است و اهل ذوق و حال را با جذبه خاصی تحت تاثیر و سحر خود قرار می دهد.

تاریخچه

آرامگاه بابا طاهر بر فراز تپه ای در شمال باختری همدان قرار دارد. این بنا در طول قرون مختلف شاهد تخریب و بازسازی های متعدد بوده است. در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر روی قبر بابا طاهر ساخته شد که بعدها بر اثر مرور زمان ویران شد. در زمان پهلوی اول از طرف شهرداری همدان بنای جدیدی به جای بنای قدیمی ساخته شد که مصالح آن بیشتر آجر بود.در جریان همین باز سازی، لوح کاشی مربوط به قرن هفتم هجری، که هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود، به دست آمد. بر روی این کاشی فیروزه ای رنگ، آیات قرآن مجید به خط کوفی برجسته نوشته شده است. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده است. این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده است. در اطراف بنای جدید فضای سبز وسیعی احداث شده است.

آرامگاه جدید، شاهکاری ممتاز و بدیع از معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری قرن های هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر است.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:آرامگاه, بابا طاهر, | 11:53 | نویسنده : عارف بساکی |

آرامگاه شیخ الرییس بوعلی سینا یا آرامگاه بوعلی سینا در میانه میدانی به همین نام در شهر همدان واقع است. میدانی بیضوی، با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون، بنای زیبا و تندیسی که معرف این میدان است، تفرجگاه زیبایی را بوجود آورده است، که چون نگینی در قلب این شهر کهن می درخشد. شهرهای مهم جهان، معمولا هر یک به قامت بنای یادبوی مشهورند. همدان نیز، حدود 50 سال است که به برج آرامگاه بوعلی، مزین و معروف است.

بنای ابتدایی آرامگاه بوعلی در زمان قاجاریه ساخته شد. در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت. طرح ونقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه ها متاثر از باغهای ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه های سنتی و نمایی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.


کار ساخت بنای جدید آرامگاه در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی به پایان رسید. محل فعلی آرامگاه بوعلی منزل مسکونی ابو سعید دخوک، دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون می باشد. درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیا کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود. در غرفه آثار بوعلی عکسی از جمجه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده که گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است. مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده است.

آرامگاه بوعلی سینا به نام های آرامگاه شیخ الرییس بوعلی سینا، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه بوعلی، نیز شناخته می شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب: آرامگاه ,بوعلی سینا , | 11:40 | نویسنده : عارف بساکی |

تَمبر یا تمبر پستی مدرکی چاپی است که نشان‌دهندهٔ پیش‌پرداخت مبلغی برای خدمات پستی است. تمبر معمولاً به‌صورت کاغذی کوچک و چهارگوش تهیه می‌شود که در چهار سوی آن، کاغذ حالت دندانه‌دار دارد و در پشت آن چسبی خاص مالیده شده که با برخورد آب، خاصیت چسبندگی پیدا می‌کند.

چسباندن تمبر به یک نامه یا بستهٔ پستی نشان‌دهندهٔ این است که فرستنده، مبلغ لازم برای ارسال محموله را به‌طور کامل، یا بخشی از آن را، پرداخته‌است. درصورتی‌که ارزش تمبر الصاقی کمتر از بهای خدمات پستیِ مربوطه باشد، گفته می‌شود که محموله «کسرِ تمبر» دارد.

تمبرها را از روی افراد مهم مانند ملکه شاه دانشمند و از روی اتفاقات مهم و تاریخی یا مکان‌ها چاپ می‌کنند. افرادی که تمبر جمع آوری می‌کنند تمبرها را به ترتیب سال چاپ و ارزش در آلبوم‌ نگهداری میکنند.

واژهٔ «تمبر» برای پست در فارسی از زبان فرانسوی (timbre postal) وام گرفته شده‌است. در پارسی سره از واژهٔ «پـِیکه» بدین‌منظور استفاده می‌شود.[۱]

قدیمی‌ترین تمبر رسمیِ ایران معروف به تمبر باقری در روزگار پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، در سال ۱۲۹۲ ه‍. ق برابر با ۱۸۶۸ م منتشر شده‌است. نقش این تمبر، نشان رسمی دولت وقت ایران، شیر و خورشید، است که درون دایره‌ای قرار گرفته و در چهارگوشهٔ آن بهای هر تمبر به فارسی درج شده‌است.

محمد مهروان و ناصر گرجی از طراحان تمبر در ایران هستند.در سال ۱۶۳۵ م، یکی از کارمندان پُست فرانسه به نام مسیو ولایه پاکتی با علامت ویژه ابداع کرد و به‌جریان انداخت. پس از وی یک نفر سوئیسی به نام جیمس چالمره تمبرهایی در چاپخانهٔ خود چاپ کرد و آنها را در سال ۱۸۳۴ به دولت بریتانیا عرضه نمود. در سال ۱۸۷۳ م، رونالد هیل، کارمند ارشد ادارهٔ پست بریتانیا اهمیت کار را در مجلس عوام به تأیید رساند.دولت بریتانیا در ماه مهٔ سال ۱۸۴۰ نخستین تمبر دنیا را به ارزش یک و نیم پنی، با تصویر ملکهٔ انگلیس (معروف به پنی سیاه) چاپ و منتشر کرد. به‌این‌ترتیب رونالد هیل پدر و ابداع‌کنندهٔ تمبر پستی در جهان است.اولین تمبر ایران در طبرستان رونمایی شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:تمبر ,چیست, | 20:3 | نویسنده : عارف بساکی |

تپه نوشیجان از جمله آثار خشتی منحصر به فرد بر جا مانده از تمدن های پیش از هخامنشی در ایران است. بقایایی که به دوره ی عصر آهن 3 و سپس تمدن مادها برمی گردد. بنابراین تپه نوشیجان حدود 2800 سال قدمت دارد. نوشیجان در لغت احتمالاً به معنی جایگاه نوش یا جایگاه انوش بوده است و نوش یا انوش ظاهراً نام خانمی است که بر این منطقه حکمرانی می کرده است.
تپه ی نوشیجان در سال 1343 خورشیدی مورد شناسایی قرار گرفت. در سال های 1346 تا 1356 طی 6 فصل باستان شناسی توسط موسسه ی ایران شناسی بریتانیا به سرپرستی دیوید استروناخ عملیات کاووش و مرمت در تپه انجام پذیرفت.
دستاورد فعالیت های این هیئت، شناسایی سه دوره ی معماری باستانی متعلق به دوران مادها، هخامنشیان و اشکانیان است که مهمترین و باستانی ترین لایه مربوط به سکونت اقوام ماد در این تپه از نیمه ی دوم قرن هشتم قبل از میلاد مسیح تا نیمه ی اول قرن ششم قبل از میلاد است. آثار دو دوره ی دیگر در لایه های سطحی تر قرار داشته که پس از انجام مطالعات علمی برداشته شده است.
مجموعه ی نوشیجان 80 متر طول، 30 متر عرض و مرتفع ترین بخش آن 37 متر ارتفاع دارد. آثار مکشوفه ی معماری مربوط به دوره ی ماد در تپه ی نوشیجان بر اساس مستندات دیوید استروناخ عبارتند از:

1- بنای قدیمی جبهه ی غربی موسوم به اولین آتشکده
2- تالار ستون دار موسوم به آپادانا
3- معبد مرکزی یا دومین آتشگاه
4- اتاق ها و انبارها
5- تونل
6-حصار و دژ

استروناخ معتقد است که دژ نوشیجان یکی از قلعه های تدافعی حکومت مرکزی ماد بوده است که جهت دفاع از مرزهای غربی در مقابل هجوم اقوام قدرتمند بین النهرین از جمله حکومت آشور ساخته شده است. وجود دو آتشکده در این مکان مؤید این مطلب است که علاوه بر اهداف نظامی، اعمال مذهبی و نیایش نیز در این مکان صورت می گرفته است.
مطالعه ی ویژگی های معماری خاص این مجموعه که در نوع خود معرف نخستین نمونه های الگوهای معماری کشور در فلات ایران می باشد، از جمله کاربرد طاق های هلالی، پوشش سقف به صورت گهواره ای، کاربرد مقرنس در تزیین بنا ( طاقچه های کاذب آتشکده ی دوم )، وجود یکی از نمونه های نخستین تالارهای ستون دار در تاریخ معماری ایران، استفاده از فرم و شکل چلیپا در ساختار و تزیینات ( قبل از شکل گیری صلیب در اروپا )، مطالعه ی اشیاء مکشوفه در این اثر مشتمل بر انواع ظروف سفالی، مجموعه ی اشیاء نقره ای اعم از حلقه ها و زیورآلات و قطعات متفاوت نقره ای که به ظن محققین می تواند اشکال اولیه از سکه باشد، همه و همه راه گشای اندیشمندان در شناخت بیشتر فرهنگ معماری و هنر دوران تاریخی هزاره ی اول قبل میلاد خاورمیانه است.
تپه ی نوشیجان در کنار آثار مکشوفه از باباخان نورآباد لرستان، تپه ی حسنلوی نقده، تپه سیلک کاشان،هفت تپه ی شوش، گودین تپه کنگاور، تپه ی زیویه ی سقز و … به عنوان پیش درآمد و مرجع مطالعات تمدن کهن ایرانی مطرح می باشد.

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان

تپه نوشیجان


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:تپه ,نوشیجان, | 19:4 | نویسنده : عارف بساکی |

کتیبه‌‌های گنج‌نامه در فاصله 5 کیلومتری غرب شهر همدان در انتهای دره سرسبز عباس‌آباد قرار دارند. این اثر تاریخی بی‌نظیر در ابتدای مسیر جاده‌ای که همدان را به تویسرکان و غرب کشور مرتبط می‌سازد، واقع شده است و از آنجا که این مسیر در زمان هخامنشیان یکی از شعبات اصلی راه باستانی شاهی بوده که از دامنه الوند، هگمتانه (پایتخت تابستانی هخامنشیان) را به بابِل در مرکز بین‌النهرین مرتبط می‌ساخت، از راه‌های پر رفت و آمد و امن دوران باستان به شمار می‌رفت. به علاوه این راه به جهت این که به بابِل ختم می‌شد، راه مقدسی محسوب می‌گشت به همین دلیل مکان مناسبی بود تا شاهان هخامنشی، با ایجاد سنگ نوشته، باورها و اندیشه‌های پاکشان و همچنین بزرگی و عظمت نیاکان خود را به رهگذران گوشزد نمایند.

گنج‌نامه در واقع عبارت از دو لوح سنگی بزرگ به خط میخی می‌باشد که بر سینه وسیع صخره‌ای عظیم در دامنه کوه الوند حک شده‌اند. کتیبه سمت چپ توسط داریوش بزرگ نوشته شده که طول آن 290 و ارتفاعش 190 سانتی‌متر می‌باشد. کتیبه سمت راست که پایین‌تر از دیگری قرار دارد، متعلق به خشایارشا (پسر داریوش) می‌باشد و کاملاً مشخص است که کتیبه دوم به تقلید از کتیبه نخست نوشته شده زیرا نوشته‌ها و معنی هر دو کتیبه کاملاً یکسان می‌باشد فقط در کتیبه دوم به جای اسم «داریوش»، نام «خشایارشا» و به جای نام پدر داریوش (ویشتاسب)، نام پدر خشایارشا (داریوش) نوشته شده است. طول کتیبه سمت راست 270 و ارتفاعش 190 سانتی‌متر است.

کتیبه‌های گنج‌نامه هر کدام به سه زبان پارسی قدیم، بابلی و عیلامی و مشتمل بر 20 سطر به خط میخی از چپ به راست نوشته شده‌اند و متن پارسی آن‌ها در سمت چپ هر یک از الواح مزبور نوشته شده است. مضمون و ترجمه لوح سمت راست (متعلق به خشایارشا) به شرح زیر می‌باشد:

«خدای بزرگ اهورامزدا (است) که بزرگ‌ترین خدایان (است) که این زمین را آفرید، که آسمان را آفرید که مردم را آفرید، که به مردم شادی داد، که خشایارشاه را پادشاه نمود. یگانه شاه از میان شاهان بسیار و یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بسیار.

من خشایارشاه بزرگ شاه شاهان، شاه کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی»

این کتیبه‌ها از دیرباز نام‌های گوناگونی داشته‌اند از جمله سنگ نبشته، نبشت خدایان، دادمهان یا دادبهان، تنبابر، کتیبه‌های الوند، جنگ‌نامه و گنج‌نامه (دو نام جنگ‌نامه و گنج‌نامه در سده‌های اخیر بیشتر مصطلح بوده‌اند).

کتیبه‌های گنج‌نامه همدان در سال‌های 1840 و 1841 میلادی توسط اوژن فلاندن؛ نگارگر و باستان‌شناس فرانسوی و همراه او پاسکال کسب، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. پس از آن هنری راولینسن؛ کاشف بریتانیایی توانست با استفاده از این کتیبه‌ها موفقیت شایانی در گشودن رمز خط میخی پارسی باستان کسب نماید. در واقع سنگ نوشته‌های گنج‌نامه همدان کلیدی را به دست وی داد تا به وسیله آن بتواند سنگ نوشته داریوش بزرگ در بیستون را بخواند.

در اطراف این دو لوح سوراخ‌های منظمی بر سنگ کوه دیده می‌شود که معلوم می‌دارد در زمان‌های قدیم روی این دو لوح تاریخی پوشش یا دری با قابلیت باز و بسته شدن و پوشش فلزی محکمی قرار داشته تا الواح را از گزند و صدمه عوامل طبیعی همچون باد و باران و طوفان و یخبندان به ‌ویژه در این نقطه مرتفع کوهستانی محفوظ دارد.

کتیبه‌های گنج‌نامه

کتیبه‌های گنج‌نامه

کتیبه‌های گنج‌نامه

 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:مکان های ,دیدنی ,همدان, کتیبه‌های, گنج‌نامه, | 18:54 | نویسنده : عارف بساکی |

تپه هگمتانه که شهری زیرزمینی را در خود جای داده است، در قسمت شمالی و در بافت قدیمی شهر همدان در انتهای خیابان اکباتان قرار دارد. این تپه باستانی 3 هزار سال قدمت دارد و با مساحت حدود 30 هکتار، وسیع‌ترین تپه باستانی ایران است (با در نظر گرفتن بخش‌هایی که جزو محدوده تپه باستانی بوده اما اکنون ساختمان‌های مسکونی بر روی آن ساخته شده، مساحت آن به بیش از 40 هکتار نیز می‌رسد). این محوطه باستانی با توجه به اشاره‌های تاریخی و برداشت‌های اولیه باستان‌شناسان و پژوهشگران، دربرگیرنده آثاری از دوره‌های تاریخی مختلف به ویژه ماد، هخامنشی و اشکانی می‌باشد.

این تپه در طول یک صد سال اخیر بارها مورد حفاری باستان‌شناسان داخلی و خارجی قرار گرفته است. پیشینه حفاری‌های علمی این تپه به سال 1913 میلادی برمی‌گردد که هیئتی فرانسوی از طرف موزه لوور پاریس به سرپرستی شارل فوسی، کاوش‌هایی در تپه هگمتانه انجام داد اما نتایج این کاوش‌ها هیچ‌گاه منتشر نشد. در طی 10 فصل حفاری انجام شده از سال 1362 تا 1378 خورشیدی که حدود 14 هزار مترمربع از این تپه مورد کاوش قرار گرفت، یکی از کهن‌ترین دوره‌های تمدن بشری نمایان شده است. همچنین یک حصار طولانی به ارتفاع 9 متر و دو برج عظیم و کم‌نظیر در درون آن کشف شده است. در کاوش‌های علمی که در طول این سال‌ها به سرپرستی آقای دکتر محمدرحیم صراف به انجام رسید، یک شهر بزرگ از نوع شهرهای شطرنجی در داخل تپه هگمتانه شناسایی شد. ساخت و سازهای این شهر باستانی عبارت است از معابری به فاصله‌های مساوی و موازی یکدیگر که در حدّفاصل آن‌ها، واحدهای ساختمانی کاملاً مشابه و قرینه یکدیگر احداث شده است. این مجموعه کم‌نظیر علاوه بر تأسیسات آبرسانی، دارای حصاری خشتی به قطر حدود 10 متر است که در فواصل معین دارای برج‌هایی عظیم است. سازه اصلی شهر باستانی از خشت خام و در بخش‌هایی، از آجر تشکیل یافته است.

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

در طول حفاری‌های انجام شده، آثار ارزشمند و بی‌نظیری کشف شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آن‌هاست که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

* لوح زرین به نام آریارامنه: این لوح قدیمی‌ترین اثر تاریخی است که تاکنون کشف و شناخته شده است و اکنون در موزه برلین در آلمان نگهداری می‌شود. ابعاد آن 12×8 سانتی‌متر، مشتمل بر 10 سطر با متن پارسی باستانی و به خط میخی است. این لوح متعلق به آریارامنه (=آریارمن) پسر کوچک چیش‌پیش و نواده هخامنش (مؤسس سلسله هخامنشی) می‌باشد که قسمتی از آن از بین رفته و ترجمه آن چنین است:

«آریامنه شاه بزرگ، شاه شاهان شاه پارس پسر چئیش پیش شاه نوه هخامنش. آریامنه شاه می‌گوید: این کشور پارس که من دارم و دارای اسب‌های خوب و مردان نیک است، اهورامزدا آن را به من عطا فرموده است. از مرحمت اهورامزدا من شاه این کشورم. آریامنه می‌گوید: اهورامزدا مرا یاری کرد».

* لوح زرین به نام آرشام: لوحی زرین به ابعاد 8×13 سانتی‌متر به خط میخی و زبان پارسی باستان که ترجمه آن چنین می‌باشد:

«آرشام‌شاه، شاه شاهان پارس، پسر اریارامنه، شاه هخامنشی. ارشام می‌گوید: اهورامزدا خدای بزرگ که بزرگ‌ترین خدایان است مرا شاه کرد او به من سرزمین پارس را عطا فرمود که مردم نیکو و اسبان خوب دارد از مرحمت اهورامزدا این سرزمین را دارا هستم. اهورامزدا مرا و خانه مرا حفظ کند و این سرزمین را که دارا هستم نگاهدارد.»

این لوح در اختیار مجموعه شخصی مارسل ویدال آمریکایی است.

* الواح زرین و سیمین داریوش: در سال 1307 خورشیدی ضمن پِی کنی دیوار خانه‌ای در محله قدیمی «سرقلعه» (یکی از نقاط مربوط به تپه هگمتانه)، لوحی زرین و لوحی سیمین پیدا شد. این دو لوحِ تقریباً مستطیل شکل به ابعاد 18/8×19 سانتی‌متر به خط میخی و به سه زبان پارسی باستانی، بابلی و عیلامی نوشته شده است. محتوای هر دو لوح یکی است و ترجمه آن‌ها چنین است:

«داریوش شاه بزرگ. شاه شاهان، شاه کشورها پسر ویشتاسب هخامنشی، داریوش می‌گوید: این است کشوری که من دارم از سکستان آن سوی سغد تا کوشا (حبشه) از هند تا سارد (آسیای صغیر) که آن را اهورامزدا بزرگ‌ترین خدایان به من داده است. اهورامزدا مرا و خاندانم را پاس دارد.»

کشف این الواح معلوم می‌دارد که داریوش کبیر (512-484 قبل از میلاد) همچنان که در تخت جمشید و شوش کاخ‌های بزرگی بنا کرده بود، در هگمتانه نیز کاخی به همان عظمت بنیاد نهاده بود. لوح نقره‌ای در موزه کاخ مرمر و دیگری در موزه ایران باستان در تهران نگهداری می‌شوند.

* لوح زرین به نام داریوش دوم: این لوح زرین به ابعاد 20/5×18/5 سانتی‌متر، در 23 سطر و به خط میخی نوشته شده است. این لوح در گذشته خارج از کشور نگهداری می‌شد که توسط موزه ایران باستان خریداری گردید و اکنون جزو گنجینه‌های موزه ایران باستان است. لوح دیگری به ابعاد 16/2×13 سانتی‌متر یافت شده که دارای 29 سطر به خط میخی می‌باشد و در سال 1331 خورشیدی خریداری شد و در حال حاضر در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

* لوح زرین به نام اردشیر دوم: این لوح به نام اردشیر دوم پسر داریوش دوم هخامنشی به ابعاد 13×13 سانتی‌متر است. این لوح دارای 20 سطر و به خط میخی است که بر روی زر ناب حک گردیده است.

* کوزه نقره‌ای به نام خشایارشا (پسر داریوش اول): این کوزه از نقره است که قطر دهانه‌ آن 7/5 سانتی‌متر و ارتفاع بلندترین قسمت آن 12 سانتی‌متر است. این کوزه که در گذشته در خارج از کشور نگهداری می‌شد اکنون در موزه ایران باستان قرار دارد. در قسمت سالم مانده از بدنه آن این جمله ناقص به خط میخی خوانده می‌شود: «… شاه که برای سرای شاهی درست نمود».

* بشقاب نقره نقش برجسته متعلق به اردشیر اول: این بشقاب که طول دهانه آن 20 سانتی‌متر است، توسط موزه ایران باستان خریداری و به کشور بازگردانده شد.

* بشقاب یا جام نقره به نام اردشیر اول: این جام که قطر دهانه آن 26/7 سانتی‌متر است، دارای کتیبه‌ای به خط میخی و به زبان پارسی باستان، به نام اردشیر اول می‌باشد که ترجمه آن چنین است:

«اردشیر شاه بزرگ، شاه شاهان شاه کشورها پسر خشایارشاه، شاه خشایارشاه پسر داریوش هخامنشی که این جام سیمین را برای کاخ پادشاهی خود درست کرد.»

این بشقاب در اختیار موزه متروپولیتن نیویورک است.

* لوح زرین به نام داریوش دوم: لوح کاملی از طلا به طول 20/5 و عرض 18/5 سانتی‌متر که مشتمل بر 23 سطر به خط میخی و به زبان پارسی باستان می‌باشد. ترجمه این لوح که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود، چنین است:

«خدای بزرگی است اهورامزدا که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید که مردم را خلق فرمود که به مردم شادی داد. که داریوش را شاه نمود. یگانه شاه از میان شاهان بسیار و یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بسیار من. داریوش شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورهایی که ملت‌های بسیار دارد. شاه این سرزمین بزرگ دوردست پهناور پسر اردشیر شاه. اردشیر پسر خشایارشاه خشایارشاه پسر داریوش شاه همامنشی. داریوش شاه گوید اهورامزدا این کشور را به من عطا فرمود. از مرحمت اهورامزدا من شاه این سرزمین هستم- اهورامزدا مرا و خانه مرا و سلطنتی را که به من عطا فرموده حفظ کند.»

* لوح زرین به نام داریوش دوم: این لوح دارای ابعاد 3×13 سانتی‌متر است و ترجمه آن چنین می‌باشد:

«خدای بزرگی است اهورامزدا که بزرگ‌ترین خدایانست که این سرزمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را خلق فرمود که برای مردم شادی آفرید که اردشیر را شاه کرد یک شاه از میان شاهان بسیار و یک فرمانروا از میان فرمانروایان بسیار.

اردشیر شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورها، شاه این سرزمین می‌گوید من پسر داریوش داریوش پسر اردشیر شاه، اردشیر پسر خشایارشاه

اردشیر گوید به لطف اهورامزدا من شهریار این سرزمین دور و وسیع هستم اهورامزدا مرا و سلطنتی را که به من عطا فرموده و خانه مرا حفظ فرماید».

* ستونی سنگی مربوط به اردشیر دوم: علاوه بر لوح‌های زرین، قطعه ته ستونی از سنگ دارای نوشته‌ای به نام اردشیر دوم در همدان کشف گردید که اکنون در انگلستان نگهداری می‌شود و ترجمه آن چنین است:

«می‌گوید اردشیر شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورها شاه این سرزمین پسر داریوش شاه. داریوش پسر اردشیر شاه. اردشیر پسر خشایارشاه و خشایارشاه پسر داریوش شاه، داریوش پسر ویشتاسب هخامنشی این کاخ را به لطف اورمزدا و ناهید و مهر من ساختم اورمزدا و ناهید و مهر را از همه بدی‌ها حفظ فرمایند. و آنچه من ساخته‌ام از گزند و آسیب محفوظ دارند».

و بسیاری اثر ارزشمند دیگر …
تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

نا به نظر تاریخ‌نویسان و محققین تپه هگمتانه از مهم‌ترین آثار تاریخی همدان و تاریخ ایران محسوب می‌شود. مسافرینی که از جاده قزوین- تهران به همدان می‌رسند، قبل از ورود به شهر پس از مشاهده شکوه و هیبت توأم با زیبایی نمونه و بی‌نظیر الوند کوه از دور، اولین منظره‌ای که توجه آنان را جلب می‌کند، تپه هگمتانه و خانه‌های ساخته شده بر فراز و اطراف آن است.

هگمتانه به معنی محل تجمع می‌باشد و در منابع باستانی به صورت «هگمتانه»، «اکباتان»، «امدانه» و «همدان» ثبت شده است.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:مکان های ,دیدنی ,همدان ,تپه, هگمتانه, | 18:43 | نویسنده : عارف بساکی |

لیقوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. جمعیت این روستا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۵٬۳۵۰ نفر برآورد شده‌است. پنیر و سفال‌گری این روستا معروف است. این روستا پیشتر لیوان و لوان هم نامیده می‌شد. مردم این روستا تا حدود ۱۰۰ سال پیش به زبان آذری کهن سخن می‌گفتند از دروازه تهران ـ تبریز خارج شوید و چیزی بیش از 30 کیلومتر از سمت جنوب تبریز مسافت طی کنید. ر این مسیر شما از دو روستای بسیار زیبا و با طراوت «هروی» و «بیروق»، عبور می‌کنید که هر کدام از دور دست نمای یک تابلوی خوش آب و رنگ نقاشی را دارد که در قاب چشمانتان جای می‌گیرد. باور کنید هر کدام از این روستاها خود وسوسه‌ای هستند برای ماندن و دیدن، اما قرار و میعادگاه ما لیقوان است پس با خیالی شاعرانه پیش می‌رویم. لیقوان تنها نام یک روستا یا برند یک کالا نیست؛ لیقوان بخشی از فرهنگ و تمدن ایران است که تاریخی تابناک پشت سر خود نهان دارد. چنان که گفته و نوشته‌اند این روستا یکی از کهن‌ترین آبادی‌های آذربایجان شرقی است که قدمت آثار مکشوفه آن به دوران پس از میلاد و اوایل اسلام بازمی‌گردد. لهجه آنها نیز جای پژوهش‌های زبان شناختی بسیار دارد البته این را هم اضافه کنم که نام لیقوان چند بار تغییر یافته است. لیقوان تنها نام یک روستا یا برند یک کالا نیست؛ لیقوان بخشی از فرهنگ و تمدن ایران است که تاریخی تابناک پشت سر خود نهان دارد. چنان که گفته و نوشته‌اند این روستا یکی از کهن‌ترین آبادی‌های آذربایجان شرقی است که قدمت آثار مکشوفه آن به دوران پس از میلاد و اوایل اسلام بازمی‌گردد. • لهجه آنها نیز جای پژوهش‌های زبان شناختی بسیار دارد البته این را هم اضافه کنم که نام لیقوان چند بار تغییر یافته است. تاریخ : دره لیقوان به روایت تصویر لیقوان با تمام کوچکی اش، نام بزرگی است. روستایی که اگرچه همیشه با پنیرهای قالبی ایرانی تداعی می شود، اما اگر به عنوان یک گردشگر وارد آن شوید جاذبه های بیشتری را می بینید که تمام ذهنیت تان را از این روستا، تغییر می دهد! طبیعت زیبای لیقوان آنقدر غافلگیر کننده است که ممکن است مجبور شوید هر چند دقیقه یک بار به خودتان یادآوری کنید که خواب نمی بینید و اینجا گوشه ای از خاک سرزمین خودتان است! برای دیدن لیقوان باید به آذربایجان شرقی سفر کنید و در 36 کیلومتری جنوب تبریز این روستا را ببینید که در کنار رودخانه مهران رود و کوه های سر به فلک کشیده سهند جا خوش کرده است. جاده ارتباطی لیقوان- تبریز از مسیر «دروازه تهران» شهر تبریز شروع می شود و بعد از گذر از شهر باسمنج و روستاه های هروی (هربی) بیروق (بره) به روستای لیقوان می رسد. یادتان باشد که دره لیقوان بین تمام دره های استان آذربایجان شرقی تنها جایی است كه امكان ارائه خدمات و پذیرایی از مسافران را دارد لیقوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. جمعیت این روستا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۵٬۳۵۰ نفر برآورد شده‌است. پنیر و سفال‌گری این روستا معروف است. این روستا پیشتر لیوان و لوان هم نامیده می‌شد. مردم این روستا تا حدود ۱۰۰ سال پیش به زبان آذری کهن سخن می‌گفتند

روستای لیقوان

روستای لیقوان


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:روستای ,لیقوان, | 18:35 | نویسنده : عارف بساکی |

خواص انبه

انبه درختی است زیبا که ارتفاع آن تا 10 متر می رسد . منشا انبه هند و مالزی و برمه می باشد ولی هم اکنون در تمام مناق استوایی و حاره کشت می شود . انبه از 4000 سال پیش وجود داشته است .

 برگهای این درخت نیزه ای شکل ، گلهای آن زرد یا قرمز رنگ و بصورت خوشه ای وجود دارد . میوه آن که انبه یا منگو نامیده می شود بیضوی شکل و دارای طعمی مطبوع وشیرین بوده و دارای هسته ای نسبتا بزرگ است . انبه در اوائل ماه می می رسد و تا اوائل سپتامبر موجود است .

 انبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است . انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد .

 

 

1)انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .

 2)انبه تقویت کننده قوای جنسی است .

 3)رنگ صورت را درخشان می کند .

 4)دهان را خوشبو می کند .

 5)ادرار آور است .

 6)یبوست را برطرف می کند .

 7)انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .

 8)انبه تمیز کننده خون می باشد .

 9)خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .

 10)انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .

 11)برای رفع اسهال مفید است .

 12)خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .

 13)برای درمان بواسیر مفید است .

 14)عطش را برطرف می کند.

 15)انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .

 

کاهنده فشار خون

این میوه از منابع بسیار خوب پتاسیم به حساب می آید، طوری که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود.

این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد، یعنی وقتی مصرف شود، قند خون به یکباره افزایش پیدا می کند و موجب ترشح هورمون انسولین می شود. با ترشح این هورمون، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پیدا می کند. به همین دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می کند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می شود.

افراد دیابتی این میوه را باید با احتیاط مصرف کنند، زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می کند.

 

خواص مغز هسته انبه

خواص انبه

 

 

 

خواص مغز هسته انبه

 

 

 

انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

 مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .

 1-خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .

 2-برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .

 3-سرفه های سخت را درمان می کند .

 4-درمان کننده بواسیر خونی است .

 5-خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .

 6-مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .

 7-برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .

 8-ضد استفراغ است .

 

 

خواص درخت انبه

خواص انبه

 

 

 

دیگر خواص درخت انبه

 1.گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .

 2.اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود 3 گرم آنرا با 10 گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .

 3.صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .

 4.برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .

 5.برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .

 

 

میوه ای برای کم خون ها

مشکل کم خونی در افرادی که از گوشت قرمز استفاده نمی کنند، بیشتر دیده می شود. به این افراد توصیه می شود تا از منابع گیاهی آهن بیشتر استفاده کنند. به علاوه در کنار مواد غذایی آهن دار گیاهی بهتر است از غذاهایی استفاده شود که جذب این آهن گیاهی را بالا می برند.

در این میان، انبه جزو میوه هایی است که می توان آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مورد استفاده قرار داد.

در هر 100 گرم از این میوه، 37 میلی گرم ویتامین C و 2000 میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد که مطالعات نشان داده اند دریافت هم زمان این مواد مغذی با آهن، جذب روده ای این ماده معدنی را افزایش می دهد.

بتاکاروتن در روده با آهن یکی شده و از پیوند آن با ترکیباتی مثل فیتات ها که مانع جذب آهن می شوند، جلوگیری کرده و به این ترتیب برای کم خونی مفید است.

انبه علیه سرطان

مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیش گیری می کند، زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و بتاکاروتن، یک سیستم ایمنی بسیار قوی ایجاد می کند. به همین دلیل مصرف مرتب انبه در برنامه غذایی از بروز عفونت های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می کند.

دریافت مقادیر بالای بتاکاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول های سیستم ایمنی می شود. به این دلیل متخصصان تغذیه، مصرف انبه را به گروه های سنی با سیستم ایمنی ضعیف تر مانند سالمندان، بچه ها و زنان باردار توصیه می کنند.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:خواص , انبه, | 18:22 | نویسنده : عارف بساکی |

[categoriy],خواص انجیر ,خواص دارویی انجیر ,فواید انجیر

انجیر در طب سنتی

*انجیر از نظر طب قدیم ایران، گرم و تر است.

* تعرق بدن و ادرار را زیاد می‌کند.

* حرارت بدن را کاهش می‌دهد و میوه‌ای چاق‌کننده است.

* جوشاندهانجیر خشک درمان‌کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات‌الریه، سرخک، مخملک و آبله می‌باشد.

* جوشانده غلیظانجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف می‌کند.

*انجیر برای درمان سوءهاضمه مفید است.

* یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز وانجیر سیاه می‌باشد. این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد.

*انجیر برای آن‌هایی که قند خون شان پایین می‌آید و یک دفعه احساس ضعف می‌کنند مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می‌شود.

* اگر در اثر کهولت سن با کاهش تمایلات جنسی مواجه شده باشید خوردنانجیر در این مورد هم به کمک شما می‌آید.

*انجیر برای بهبود مشکلاتی نظیر تب، گوش درد و ورم چرکی کاربرد دارد و برای کمک به کبد هم عالی است.

*انجیر موجب از بین رفتن بوی بد دهان‌ نیز می‌شود.

* مخلوطانجیر با عسل در تسکین زخم معده بسیار مفید است.
 

انجیر، ضد سرطان است

انجیر تازه خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - غنی بتاکاروتن و ویتامین ث است. این دو آنتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.انجیر همچنین حاوی طیف گسترده‌ای از دیگر ویتامین‌ها نیز است.
 
کم‌خون‌هاانجیر بخورند

انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است؛ مخلوطی از این دو ماده‌ی مغذی، آن را به یک میوه‌ی فوق‌العاده برای کم‌خون‌ها مخصوصا افراد مبتلا به کم‌خونی فقرآهن تبدیل کرده است.

از طرفیانجیر به خاطر داشتن قند فراوان باعث فعالیت سلول‌ها و تولید انرژی زیاد در بدن نیز می‌شود، همان چیزی که معمولا کم‌خون‌ها از آن شکایت دارند.

کاهش فشار، چربی و اوره‌ی خون

انجیر خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - خوبی از پتاسیم است و پتاسیم نیز عنصری است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند. کمبود پتاسیم به خصوص زمانی که با افزایش مصرف سدیم همراه باشد، می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.

انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیایی بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.

راهی شیرین برای کاهش وزن

انجیر خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - بسیار خوبی از فیبر غذایی است. شاید بدانید که مواد غذایی حاوی فیبر نقش موثر و مفیدی در مدیریت و کنترل وزن ایفا می‌کنند. فیبر، گرسنگی را به تأخیر می‌اندازد و از این‌ رو در رژیم‌های کاهش وزن جایگاه ویژه‌ای دارد. البته به آن شرط که در خوردن آن و سایر مواد غذایی نیز از حد تعادل خارج نشویم.

افزایش تراکم استخوان

انجیر هم خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - خوبی از کلسیم و هم خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - خوبی از پتاسیم است. کلسیم موجب افزایش تراکم استخوان و پتاسیم، دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش می‌دهد؛ از این روانجیر یکی از بهترین میوه‌ها برای افزایش تراکم استخوان است و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

درمان یبوست

پزشکان در گذشته یبوست را ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها نامیده‌اند. پس اهمیت پیشگیری و درمان آن مشخص است. بهترین داروی آزمایش شده و خوش طعم در این زمینهانجیر است.

فیبر موجود درانجیر به عملکرد سالم روده کمک می‌کند؛ این عمل مانع بروز یبوست می‌شود.

برای رفع یبوست 10 عددانجیر خشک را به خوبی شسته و در ظرف آبی بخیسانید و صبح ناشتا میل کنید.

انجیر برای کودکان ضعیف

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه می‌گوید:انجیر میوه‌ای مقوی و شیرین است که خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های A، B و C است.انجیر سرشار از پتاسیم و تأمین‌کننده سلامت کودکان ضعیف است و برای بی‌اشتهایی مفید است.

کالری شناسی انجیر

40 گرمانجیر تازه یا یک چهارم لیوانانجیر معادل یک واحد میوه است و 1.5 عددانجیر خشک معادل یک واحد میوه یا 15 گرم کربوهیدرات است.

انجیر، فیبر غذایی بالایی دارد که هر واحد آن 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می‌کند.انجیر بیش از سایر میوه‌ها املاح دارد.

در هر 40 گرمانجیر تازه 244 میلی‌گرم پتاسیم (7 درصد نیاز روزانه)، 53 میلی‌گرم کلسیم و 1.2 میلی‌گرم آهن (6 درصد نیاز روزانه) وجود دارد.

هر 224 گرم انجیر، 79‌میلی‌گرم کلسیم دارد. تحقیقات نشان داده است که کلسیم درانجیر به همان اندازه‌ی کلسیم موجود در شیر است.

انجیر برای سلامت موها

وجود گوگرد درانجیر باعث ازدیاد مو شده و از ریزش آن جلوگیری کرده و شوره سر را درمان می‌کند.

انجیر برای تقویت حافظه

خوردنانجیر خشک همراه پسته، بادام و گردو موجب تقویت حافظه و قدرت تعقل و تفکر شده و گنجاندن آن در برنامه غذایی زنان باردار باعث تقویت حافظه جنین می‌شود.

انجیر و سلامت دهان و دندان

انجیر باعث سفید شدن دندان‌ها و جرم‌گیری آن‌ها می‌شود و در ورم لثه موجب تسکین درد و رفع التهاب می‌گردد.

انجیر و سلامت ریه‌ها

این میوه التهابات تنفسی مانند ذات‌الریه، آسم و تنگی نفس را بهبود می‌بخشد. از جوشاندنانجیر در شیر، شربتی به دست می‌آید که نرم‌کننده سینه و معده بوده و غرغره آن، گلو را نرم می‌کند.

شربتانجیر مسکن گلو و سرفه بوده و ملین سبکی به شمار می‌رود، لذا برای تهیه آن 5 تا 10 عددانجیر خشک را در مقداری آب بجوشانید تا آن که به حالت شربت درآید.

برای درمان ناراحتی‌های سینه حدود 20 گرم از خرما، عناب وانجیر خشک را با هم مخلوط کرده و آسیاب کرده، سپس این پودر را با یک لیتر آب جوشانده تا حجم آن به نصف برسد. از این جوشانده می‌توان به مقدار 3 فنجان در روز مصرف کرد.

برای برطرف کردن سیاه سرفه، برونشیت و ذات‌الریه از قهوهانجیر استفاده کنید و برای درست کردن این قهوهانجیر را ابتدا بو داده و سپس آن را آسیاب کنید تا به صورت پودر درآید.

اثرات موضعی انجیر

شیره انجیر، میخچه، زگیل و آثار جلدی را از بین می‌برد.

همچنین اگر یکانجیر خشک را پخته و سپس به دو نیم تقسیم کنید و روی کورک یا دمل قرار دهید، بزودی آن را رسانده و رفع التهاب می‌کند.

انجیر و شیردهی

سوپانجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است. برای تهیه سوپ،انجیر نارس را با گوشت بپزید. جوشاندهانجیر خشک در شیر برای درمان آنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است.

انجیر مانع رشد میکرب‌های مضر در مواد غذایی می‌شود

مطالعات جدید نشان می‌دهد کهانجیر و عصاره‌ی آن ممکن است اثر بازدارنده بر رشد و بقای میکرب‌های مضر مواد غذایی داشته باشد. اخیراً گروهی از محققان در کارولینای شمالی، اثر ضد میکربی عصارهانجیر را در کاهش بار میکربی انواع میکرب‌های آلوده کننده مواد غذایی اشریشیاکلی و سالمونلا مورد بررسی قرار داده‌اند. این یافته می‌تواند در صنعت مواد غذایی مورد توجه قرار گیرد.

شرایط انتخاب و نگهداری

پوستانجیر تازه بسیار نرم است و از این‌ رو یکی از میوه‌هایی است که به راحتی و در حمل و نقل و هنگام نگهداری خراب می‌شود، پس مهم است دقت کنیم که خیلی هم زودتر از مصرف این میوه را خریداری نکنیم، حداکثر یک یا 2 روز زودتر. همچنین برای بهره بردن از فواید آن سعی کنید انجیرهای تازه و رسیده را انتخاب کنید.

بویانجیر نیز راه خوبی برای درک تازگی آن خواهد بود.انجیر نباید بوی ترشیدگی بدهد.
 
زیاده‌روی ممنوع

انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضر است.

زیاده‌روی در خوردن انجیر، برای معده و چشم، زیان‌آور است و خنثی کننده زیان آن، کرفس است.

انجیر به علت دارا بودن دانه‌های ریز، باعث تقویت معده و روده می‌شود، ولی برای کبد های ضعیف زیان‌آور است.

زیاده‌روی در مصرف آن موجب چاقی می‌شود.

در ضمن مصرف بیش از حدانجیر ممکن است موجب بروز اسهال شود که باید دقت نمود. همچنینانجیر خشک حاوی مقدار زیادی قند است که می‌تواند برای دندان‌ها مشکلاتی را ایجاد کند. پس تعادل در مصرف نیز نباید فراموش شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:خواص ,انجیر, | 18:8 | نویسنده : عارف بساکی |

اس ام اس های ولادت امام رضا - ع



 

اس ام اس های ولادت امام رضا - ع

 

بر روی رضـا شمـس امامت صلـوات

بر شافع ما روز قیامـت صـلوات

در شـام ولادتـش که شادنـد همـه

بفرست بر این روح کرامت صلوات صلوات

 


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

گفتی که بلا بلا بلا ، گفتم چشم ،


از روز الست با رضا گفتم چشم


من آمده ام تا به ولایت برسم،


گفتی انا من شروطها گفتم چشم

 


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

بلیط ماندن است مانده روی دستهای من


در این همه مسافر حرم نبود جای من؟


رفیق عازم سفر، فقط «سلام» را ببر


سفارش مریض حضرت امام را ببر

 


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

زآستان رضا سرخط امان دارم

رخ نیاز بر این پاک آستان دارم

اگر چه کم زغبارم، به شوق نکهت گل

همیشه جای، در این طرفه بوستان دارم

ز تیر حادثه مرغی شکسته بال و پرم

درین چمن به صد امید آشیان دارم

 


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

کاش من یک بچه آهو می شدم

می دویدم روز و شب در دشتها

توی کوه و دشت و صحرا روز و شب

می دویدم تا که می دیدم تو را

...

بهترین شادباش ها تقدیم به شما،

بمناسبت میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع)

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


نقاره ها ز اوج مناره وزیده اند

مردم صدای آمدنت را شنیده اند

زیباتر از همیشه شده آستان تو

آقا! چقدر ریسه برایت کشیده اند

...

ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


امام رضا-ع:

خداوند، پر حرفی و تلف کردن ثروت و اظهار نیاز کردن

زیاد از همنوعان را دشمن می دارد.

...

میلاد شمس الشموس، خسرو اقلیم طوس، شاه انیس النفوس،

برشما و خانواده ی گرامیتان، تبریک و تهنیت.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


السلام ای حضرت سلطان عشق

یا علی موسی الرضا ای جان عشق

السلام ای بهر عاشق سرنوشت

السلام ای تربتت باغ بهشت

---

ولادت باسعادت سلطان، امیر و ولی نعمت تمام ایرانیان، حضرت رضا-ع مبارک.

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * ** * * *

 

میلاد عالم آل محمد، هشتمین حجت سرمد،نگین درخشان وطن، السلطان ابا الحسن، حضرت رضا(ع)مبارک باد

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

ای پسر فاطمه، نور هدی

سبزترین باغ بهار خدا

با تو دل از غصه رها می شود

پاکتر از آینه ها می شود

ای گل گلزار خدا، یا رضا

آینه ی قبله نما یا رضا

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

حریمت قبله ی جانم/ بود حب تو ایمانم

تو را هر لحظه می خوانم/ رضا جانم، رضا جانم

منم مست ولای تو/ گدایم من گدای تو

نهادم سر به پای تو/ رضا جانم، رضا جانم


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

تا به مشهـد پای کوبـان می رویـم

در حرم با چشم گریـان می رویـم
میلاد نور مبارك

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

به گوش دل ندا آمد، که یار دلربا آمد .... به درد ما دوا آمد، رضا آمد، رضا(ع) آمد

خدا داد آنچه را وعده،‌ بشد در ماه ذیقعده ... که آمد بهترین بنده، رضا آمد ، رضا آمد

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

چشمه‌های خروشان تو را می‌شناسند

موج‌های پریشان تو را می‌شناسند


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

پرسش تشنگی را تو آبی، جوابی

ریگ‌های بیابان تو را می‌شناسند


نام تو رخصت رویش است و طراوت

زین سبب برگ و باران تو را می‌شناسند


از نشابور بر موجی از «لا» گذشتی

ای كه امواج طوفان تو را می‌شناسند


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

اینك ای خوب، فصل غریبی سر آمد

چون تمام غریبان تو را می‌شناسند


كاش من هم عبور تو را دیده بودم

كوچه‌های خراسان، تو را می‌شناسند

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت ثامن الحجج علی بن

موسی الرضا را بر عموم مسلمین گرامی تبریک عرض میکنم . . .

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

زائری بارانی ام آقا بدادم میرسی؟

بی پناهم، خسته ام،تنهابدادم میرسی ؟

گر چه آهونیستم اماپراز دلتنگی ام

ضامن چشمان آهوهابه دادم میرسی ؟

ازکبوترهاکه میپرسم نشانم میدهند

گنبدو گلدسته هایت رابه دادم میرسی ؟

من دخیل التماس رابه چشمت بسته ام

هشتمین دردانه زهرابه دادم میرسی ؟

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

زآستان رضا سرخط امان دارم ٬ رخ نیاز بر این پاک آستان دارم

اگر چه کم زغبارم، به شوق نکهت گل همیشه جای، در این طرفه بوستان دارم

ز تیر حادثه مرغی شکسته بال و پرم ٬ درین چمن به صد امید آشیان دارم

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

با نام رضا به سینه ها گل بزنید ، با اشک به بارگاه او پل بزنید،
فرمود که هر زمان گرفتار شدید، بردامن ما دست توسل بزنید

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


بارگاهی که به شهر قم بپاست هم برای من مدینه هم کربلاست

خاک پاکش را غرق بوسه می کنم چون که جای پای اربابم رضاست . . .

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

آقا گداتو پس نزن اونکه فقط می خواد یه چیز/ عمری کبوترت شدم یه بار برام گندم بریز

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

با نام رضا به ســـینه ها گل بزنید ، با اشک به بارگاه او پل بزنید،

فرمود که هر زمان گرفتار شدید، بردامن ما دست توسل بزنید . . .


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت ثامن الحجج علی بن

موسی الرضا را بر عموم مسلمین گرامی تبریک عرض میکنم . . .

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

زآستان رضا سرخط امان دارم ٬ رخ نیاز بر این پاک آستان دارم

اگر چه کم زغبارم، به شوق نکهت گل همیشه جای، در این طرفه بوستان دارم

ز تیر حادثه مرغی شکسته بال و پرم ٬ درین چمن به صد امید آشیان دارم

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب: اس ام اس, ولادت, امام رضا , | 18:1 | نویسنده : عارف بساکی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سه صفر هشتاد