شهرستان:شبستر

بخش:مرکزی

جمعیت: ۱۳٬۸۵۷ نفر

زبان‌ گفتاری:ترکی آذربایجانی

مذهب:شیعه

اطلاعات شهری

ره‌آورد:بادام، زردآلو، گردو،گیلاس و هلو

پیش‌شماره تلفنی:۰۴۷۱

شبستر یکی از شهرهای غربی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان شبستر است. این شهر در ۳۰ کیلومتری صوفیان و ۶۰ کیلومتری تبریز واقع شده‌است. شیخ محمود شبستری صاحب مثنوی گلشن راز زادهٔ شبستر است.

پیشینه

برپایهٔ اسناد و آثار تاریخی همچون تپهٔ حسنلو در روستای دیزج‌خلیل و کول‌تپه در قره‌تپه ثابت شده که منطقهٔ شبستر پیش از ورود آریایی‌ها به فلات ایران مسکونی بوده و حکومت‌های محلی اورارتو و ماننا بر این منطقه تسلط داشته‌اند. همچنین آرامگاه شیخ محمود شبستری درگذشتهٔ سال ۷۲۰ هجری در شبستر قرار دارد و نیز تیمور لنگ پس از فتح تبریز در سال ۷۷۸ هجری وارد شبستر شده و در این باره می‌نویسد:

در روزهای آخر جنگ تبریز، شیخ مسعود نوهٔ شیخ محمود شبستری از شبستر نزد من آمد و مثل دیگران شفاعت سکنهٔ تبریز را کرد و از من خواهش نمود که بعد از غلبه بر تبریز، شهر را مورد قتل‌عام و تاراج قرار ندهم و چون قسمتی از سکنهٔ شهر یعنی اهالی محلهٔ شام بر سلطان احمد شوریدند، دورهٔ جنگ کوتاه شد. من از این‌که تبریز را گشودم و از قتل‌عام و تاراج صرف‌نظر نمودم، قبل از این‌که وارد آذربایجان شوم، میل داشتم که اگر روزی قدم به آن کشور گشودم، به شبستر بروم و بر سر مزار شیخ محمود شبستری فاتحه بخوانم و برای وی طلب آمرزش کنم؛ چون آن مرد نیکوکار بر گردن من حق داشت؛ زیرا من از خواندن کتاب او به‌نام گلشن راز خیلی چیزها آموختم و شیخ محمود شبستری در آن کتاب مرا با اسرار ازلی و ابدی آشنا کرد. کتاب او با این‌که کوچک است، اما چون گوهر می‌باشد و با وجود کوچکی قیمت بسیار دارد

فرهنگ

شبستر زادگاه شاعران و عارفان بسیاری نظیر شیخ محمد خیابانی و میرزا علی معجز شبستری است. شیخ محمود شبستری صاحب آثاری همچون حق‌الیقین، سعادت‌نامه و مثنوی گلشن راز از مهم‌ترین مشاهیر این شهر محسوب می‌گردد؛ به گونه‌ای که مرتضی مطهری در کتاب اسلام‌شناسی راجع به وی می‌نویسد:

شیخ محمود شبستری آفرینندهٔ منظومهٔ عرفانی بسیار عالی موسوم به گلشن راز بوده که این اثر یکی از کتب بسیار عالی به‌شمار می‌آید و نام سرایندهٔ خویش را جاوید ساخته‌است.

جمعیت

جمعیت شبستر برپایهٔ آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۳٬۸۵۷ نفر بوده که از این تعداد، ۷٬۰۸۰ نفر مرد و ۶٬۷۷۷ نفر زن بوده‌اند. همچنین ۱۱٬۶۴۱ نفر از ساکنان شهر باسواد و ۱٬۰۵۱ نفر بی‌سواد بوده‌اند. برهمین اساس، شمار خانوارهای شبستر ۳٬۹۸۹ خانوار بوده و به‌عنوان هفدهمین شهر استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود.

آرامگاه شیخ محمود شبستری

آرامگاه سعدالدین محمود بن عبدالکریم بن یحیی موسوم به شیخ محمود شبستری به همراه مزار استاد او بهاءالدین یعقوب تبریزی در باغ گلشن راز شبستر قرار گرفته‌است. بنای این آرامگاه به سال‌های پایانی سدهٔ هفتم هجری می‌رسد؛ البته بعدها در دوران سلطنت محمد شاه قاجار توسط وزیر وی حاجی میرزا آغاسی تخریب و از نو ساخته شد. سنگ‌نبشه‌های مرمرین نقش‌برجسته نیز در سال ۱۲۶۷ هجری برروی مزار شیخ محمود و بهاءالدین گذاشته شد. میرزا حسن‌خان سپهسالار در سال ۱۲۹۷ هجری این بنا را مرمت نمود.

شبستر

شبستر

شبستر

شبستر

شبستر


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:شهر,شهر شبستر,استان آذربایجان شرقی, | 11:18 | نویسنده : عارف بساکی |

غار یاغی لوکا در شمال غربی رامسر در استان مازندران واقع است. روی این کوه چاهی است که دیواره داخل آن را سنگ چیده اند. دهانه این چاه که در محل به ” یاغی لوکا” ( سوراخ راهزنان) معروف است حدود سه متر می باشد. بر اساس باورهای محلی این چاه و راه فرار و گریز اهالی دژ ایلمیلی تا ساحل دریا که آن زمان چسبیده به دیوار کوه بوده است ادامه داشته است. در زمانی این کوه پناهگاه راهزنان و دزدان شد. کاربرد واژه دژ و دز در زبان گیلکی نشان می دهد که دژها و قلعه های زمانی که از سوی امیران محلی به حال خود وانهاده می شد به پناهگاهی برای دزدان تبدیل می شده است. از این روست که میان آن دو پیوند خورده است.

در داستان های بومی همین مکان که زمانی دژ بوده است به پناهگاه دزدان و یاغیان و سرکشان ضد دولت ها و امیران محلی تبدیل می شود. یاغی لوکا به معنای سوراخ و پناهگاه متمردان و طغیانگران ضد امیران و حاکمان است. با توجه به افسانه های بومی و بارگاه آقاجان گل باید بپذیریم که ایلمیلی و غار آن روزگاری دژی محکم و استوار بوده است و چنان که داستان ها و افسانه های دیگر از جنگ هفت ساله آن حکایت می کند می بایست بپذیریم که این دژ مکانی برای کسانی بود که با در اختیار گرفتن آن بر ضد دولت ها و حکومت های وقت قیام کرده و از سوی آنان به عنوان یاغی تلقی شده و جنگ های بسیاری برای تصاحب آن صورت گرفته است.

این غار می تواند راه گریزی از دژ برای کسانی بوده باشد که می خواستند به طریقی آب و نانی فراهم آورند و یا هنگام فروپاشی و تسخیر قلعه از آن بگریزند. بنابراین می بایست پایان آن را در نزدیک های دامنه و به سوی دشت جست وجو کرد که به علل مختلف روی آن را پوشانده اند. رای ایلمیلی و دژ و نیز غار یاغی لوکا اشعار و چکامه های چندی سروده اند که معروف ترین آن چکامه شادروان مهندس سید مرتضی روحانی از وابستگان و خویشان مرحوم فلسفی است.

غار یاغی لوکا


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:غار, یاغی لوکا, استان مازندران, | 11:38 | نویسنده : عارف بساکی |

آبشار سه کیله در استان مازندران واقع است. این آبشار در 3 کیلومتری شرق روستای سه کیله روستای سـه کیله در منطقـه پی رجه و در فاصله 18 کیلومتری شهرستان نکاء قرار دارد. ارتفاع آبشار در حدود 30 متر و از بالای صخره بیرون زده ای آب را به صورت قطرات ریز آب به پایین میریزد.از روستاهای اطراف می توان به درویشان ، کُرداب و اُکِرکا اشاره کرد .اطراف روستای سه کیله پوشیده از درختان جنگلی می باشد. در میان این جنگلها و در قسمت شمالی روستا رودخانه مهربان رود قرار دارد که در فصل تابستان پذیرای مسافران زیادی است.

همچنین آب معدنی قُرمَرَض در مسیر روستای سه کیله قرار دارد. این چشمه زلال که امروزه از آن به عنوان تفریحگاه هم استفاده می شود برای برخی امراض کلیوی مفید است و در طول سال مسافران و گردشگران زیادی از شهرها و استانهای اطراف از این منطقه جنگلی دیدن می کنند .

در دل این جنگلهای سرسبز چشمه های زیادی از جمله : چشمه 10 متری ، 4 متری و سَیِدمیولی وجود دارد که منطقه 4 متری و سَیِدمیولی بعلت قرارگرفتن در کنار جاده اصلی به عنوان تفریحگاه هم مورد استفاده قرار می گیرد. چشمه های دیگری هم در داخل روستا وجود دارد.از میان آنها می توان به سیما چشمه ، هَلی چشمه ، کَندِل چشمه ، فتحعلی چشمه و اِفرا بِن چشمه نام برد که آب آشامیدنی روستا از همین چشمه ها تأمین می گردد. از آبشارهای نزدیک به این منطقه میتوان به آبشار روستای درویشان واقع در شرق این منطقه اشاره کرد.

آبشار سه کیله

آبشار سه کیله

آبشار سه کیله


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:آبشار, سه کیله ,استان مازندران , | 11:34 | نویسنده : عارف بساکی |

توسكا چشمه كه در منطقه بالادست شهرستان گلوگاه قرار دارد با داشتن آب زلال و گوار و وجود درختان زيباي توسكا كه وجه تسمه نام گرفتن اين منطقه است در طول ايام بهار و تابستان ماهانه پذيراي 15 هزار مسافر از داخل و خارج استان است. اين منطقه ديدني كه به دليل قدمت چشمه ، وجود يخچال‌هاي طبيعي و خنك بودن منطقه و داشتن دماي صفر درجه سانتيگراد در ماه‌هاي گرم سال توجه گردشگران زيادي را از استان‌هاي گلستان و خراسان‌هاي شمالي، رضوي و جنوبي به خود جلب كرده است. چشمه اوان، چشم‌انداز ديدني روستاي نيالا، باريكلا، چشمه محمد بهي و آبخوره به عنوان ديگر نقاط ديدني و كوهستاني شهرستان گلوگاه است. در پايين دست گلوگاه نيز درياي آرام گلوگاه و منطقه جركلباد با پيشينه هزار سال از نقاطي است كه گردشگران به اين شهرستان از آن ديدن مي‌كنند.

توسکا چشمه گلوگاه

توسکا چشمه گلوگاه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:توسكا چشمه, گلوگاه,استان مازندران, | 11:29 | نویسنده : عارف بساکی |

منطقه شکار ممنوع چهل پا در  استان خوزستان واقع است. اين منطقه در 15 كيلومتري شمال شهرهاي انديمشك و دزفول واقع گرديد است و از ديرباز يكي از زيستگاهها كل وبز در منطقه بوده و هم اكنون نيز آثاري از راههاي ايجاد شده در دل ديوارهاي صخره اي كه با استفاده از سيم هاي كابلي ضخيم جهت دسترسي به منطقه ايجاد شده قابل مشاهده است.
منطقه مذكور از ارتفاعات كوهستاني و پيش كوههاي زاگرس تشكيل شده كه رودخانه پرآب دز از ميان دره اي بسيار عظيم با شيارهاي صخره اي عبور كرده و سد بسيار عظيم دز در بين آن قرار دارد.

این منطقه با وسعت ۱۷۰۴۵ هکتار واقع در شمال و شمال شرق شهرستان اندیمشک و به فاصله ۱۵ کیلومتر از شهر اندیمشک قرار گرفته که به کوه تنگوان معروف است. این منطقه در حدود ۵۰ کیلومتری شمال منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش دز قرار دارد.منطقه حفاظت شده چهل پا یکی از زیستگاههای مهم بز کوهی در استان خوزستان به شمار می آید. که بدلیل صعب العبور بودن و عدم دسترسی شکارچیان، این گونه توانسته نسل خود را در این منطقه حفظ کنند و با جمعیت مناسب به راحتی در منطقه مشاهده می شوند. هم اکنون نیز آثاری از راههای ایجاد شده در دل دیوارهای صخره ای که با استفاده از سیم های کابلی ضخیم جهت دسترسی به منطقه ایجاد شده قابل مشاهده است.منطقه چهل پا به طور کلی کوهستانی با دیواره های صخره ای بسیار بلند و دره های صخره ای و صعب العبور بسیار عمیق و گاها غیر قابل دسترسی است که در دامنه های جنوبی به تپه ماهورهای کم ارتفاع منتهی میگردد.
منطقه حفاظت شده چهل پا دارای آب و هوای گرم و خشک است که زمستان های نسبتا معتدلی دارد.منابع آبی این منطقه حفاظت شده چهل پا عمدتا دریاچه سد دز، در ضلع شمالی، رودخانه دز در ضلغ شرقی و تعدادی چشمه از جمله چشمه سلام و خردم در ارتفاعات میباشد. عمده محل تمرکز حیات وحش (کل و بزها) در دامنه های صخره ای و غیر قابل دسترسی مشرف به دریاچه سد و رودخانه دز و دره های بسیار عمیق ضلع شرقی و شمالی منطقه می باشد.

جاذبه های گردشگری: این منطقه علاوه بر چشم اندازهای زیبای خود که حاصل وجود دره های ژرف، ارتفاعات بلند، چشم اندازهای زیبای سد و دریاچه سد دز و پوشش گیاهی خوب منطقه است، در بخش شمالی امکانات مناسبی جهت حضور افراد در محیط بوده که بنام پلاژ نامیده می شود. در این منطقه دریاچه ای عمیق وجود دارد که امکان شنا، اسکی روی آب را محیا ساخته است. مضاف بر آن ارتفاعات مشرف به دریاچه امکان کایت سواری و صخره نوردی را فراهم نموده است.
وضعیت اجتماعی منطقه: روستای داخل منطقه شامل روستای پاپی کم و روستاهای حاشیه و مؤثر بر منطقه شامل قلعه قاسم، گل محک، سرپله، گرکرمعلی و قلعه مختار می باشند. بیشتر مردم منطقه از علاقه مندان به حیات وحش و طبیعت آن محل می باشند. همچنین گروهی از شکارچیان شهرستان نیز علاقمند به حفظ نسل وحوش بخصوص کل و بز در منطقه هستند. این افراد از اقشار مختلف از جمله فرهنگیان هستند که هم اکنون به عنوان همیار با اداره محیط زیست همکاری می نمایند. مسئولین محلی از جمله مسئولین سد و نیروگاه دز با ممنوعیت شکار و صید بسیار موافق و یکی از اهداف مشترک آنان با اداره محیط زیست محسوب می گردد، چرا که کنترل و محدودیت ورود افراد مسلح در حفاظت فیزیکی از تأسیسات و ابنیه سد و نیروگاه بسیار مؤثر است.

راههاي دسترسي به منطقه
راه آسفالته سد دز و راه شني حسينيه به پلاژ سد دز در سمت غرب منطقه
راه آسفالـــته دزفــــول به پامــنار واقــع در ضــــلع شــــرقي منطقــه
وجود راه آهن سراسري خوزستان به تهران در جوار منطقه و ايستگاه گل محك نيز از ديگر راههاي دسترسي به منطقه مي باشد.

جاذبه هاي گياهي
بيشتر پوشش منطقه مرتعي است ولي گونه هاي درختي ودرختچه اي نيز بصورت پراكنده در منطقه يافت
مي شوند. علاوه بر آن قسمتي از دره هاي عميق منطقه نيز داراي درختان نخل مي باشد.

جاذبه هاي جانوري
پستانداران :
مهمترين آن كل وبز با نام علمي و پلنگ مي باشد. علاوه بر آن مي توان به جانوراني از جمله گرگ، كفتار، روباه وشغال نيز در منطقه اشاره كرد. قسمتي از منطقه كه در حريم درياچه و تاسيسات سد دز قرار دارد مورد حفاظت قرار گرفته و وجود پوشش گياهي و مرتعي نسبتاً خوب در نزديكي سد و امنيت ايجاد شده موجب گرديده وحوش منطقه بيشترين تجمع را در محل ياد شده داشته باشند ودر حوالي سد به راحتي قابل مشاهده باشند.
پرندگان :
از گونه هاي شاخص منطقه مي توان به پرندگان نظير كبك وتيهو اشاره كرد كه بيشترين جمعيت پرندگان را در منطقه دارا مي باشند.

منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چهل پا

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:منطقه, شکار, ممنوع ,چهل پا , استان خوزستان, | 11:25 | نویسنده : عارف بساکی |

نام انگلیسی : Sho & Lndar hunting prohibited area/ نام فارسی : منطقه شكار ممنوع شو و لندر/ منطقه شكار ممنوع شو و لندر در مسجدسلیمان كه در زاگرس جنوبی واقع گردیده، كه تنوع گیاهی و جانوری و شرایط اكولوژیكی این منطقه آن را به یكی از مناطق ارزشمند استان و كشور از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت های بالای زیستگاهی تبدیل نموده است. این منطقه یکی از مناطق زیستگاه سمندر امپراتور از گونه های زیبا و حائز اهمیت جهانی است. سمندر لرستانی یا سمندر امپراتور با نام علمی Neurergus Kaiseri یکی از هفت گونه سمندر شناخته شده در ایران است. این جانور با نام*های سمندر نارنجی، قیصری، امپراتور و سمندر کوهستانی لرستان شناخته می*شود، نام*های محلی آن حاجی باریک آب، مارمولک رنگی و وفقی است، این سمندر دارای سری کوچک، چشمانی سیاه و برآمده در روی سر است، سطح زیرین بدن به رنگ نارنجی متمایل به قرمز و سطح پشتی دارای زمینه سیاه براق و لکه*های نارنجی همراه با خال*های سفید و لکه*های سیاه و سفید خال مانند بر روی دم و پا*ها مخلوط با رنگ نارنجی است. این گونه از نظر پراکنش جهانی بومی ایران است و در جنوب لرستان و بخش*هایی از شمال خوزستان پراکنش دارد اما زیستگاه*های باقیمانده این سمندر محدود هستند. سمندر امپراتور در فهرست قرمز IUCN قرار دارد (در آستانه انقراض CR) و در آینده نزدیک با این روند کاهش جمعیت در طبیعت منقرض خواهد شد. کنوانسیون منع تجارت گونه*های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض خرید و فروش این گونه را در ایران و سایر کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ ممنوع اعلام کرده است.منطقه شكار ممنوع شو و لندر» در مسجدسلیمان كه در زاگرس جنوبی قرار دارد، به دلیل تنوع گیاهی، جانوری و شرایط اكولوژیكی، این منطقه را به یكی از مناطق ارزشمند استان و كشور از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت های بالای زیستگاهی تبدیل کرده است. این سه منطقه از مناطقی هستند كه بر اساس مصوبه های شماره 334 و 346 كمیسیون امور زیربنائی دولت مستند بر بند (و)ماده 6 قانونی حفاظت و بهسازی محیط زیست به عنوان مناطق حفاظت شده «چهل پا» و «میشداغ» و «منطقه شكار ممنوع شو و لندر» شناخته می شوند.با افزایش این مناطق سطح مناطق حفاظت شده استان كه در سال 1383 ، 6.8 درصد بود به 10.8 درصد رسید که این آمار فراتر از استانداردهای جهانی است .

منطقه شکارممنوع شو ولندر

منطقه شکارممنوع شو ولندر

منطقه شکارممنوع شو ولندر

منطقه شکارممنوع شو ولندر

منطقه شکارممنوع شو ولندر

منطقه شکارممنوع شو ولندر

منطقه شکارممنوع شو ولندر


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:منطقه, شكار, ممنوع ,شو, لندر,استان خوزستان, | 11:23 | نویسنده : عارف بساکی |

آبشار شورباریک در استان خوزستان واقع است. بومیان منطقه این آبشار را به ملار آهنی می شناسند. این آبشار همیشه جاری است و تابع فصل خاصی نیست. این آبشار در 1 کیلومتری غرب روستایی به همین نام واقع شده است. شورباریک نام روستایی در ۵ کیلومتری شهرستان هفتکل در استان خوزستان است. آبشار این روستا با آبی شور، در کنار چشمه های آب شیرین قرار گرفته است. ملارانی ( ملار آهنی ) مهمترین جاذبه ی گردشگری روستای شورباریک است که میتوان گفتدر منطقه ی مکوند نشین مسیر بین هفتکل و مسجد سلیمان بی نظیر است . اهالی روستای شورباریک در طول سال به کرات از این محل برای آب تنی و شنا استفاده می کنند. آبشار حوضچه نسبتا بزرگی ایجاد کرده و از ارتفاع 4 متری به پایین میریزد. ارتفاع آبشار از سطح دریا 381 متر است. ارتفاعات این منطقه غنی از گچ و آهک است و جدای از نفتخیز بودن ، از این حیث در سطح استان معروف است. وجود پوشش گیاهی از جنس درختان نخل و نی به همراه آبگیری زیبا در کنار آبشار مناظر زیبایی ایجاد کرده است. دسترسی به این آبشار از طریق جاده هفتکل به باغ ملک، جاده مسجد سلیمان، پس از امامزاده شهسوار، روستای سورباریک امکانپذیر است.

آبشار شورباریک

آبشار شورباریک

آبشار شورباریک


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:آبشار, شورباریک,ملار آهنی, استان خوزستان, | 11:18 | نویسنده : عارف بساکی |

صالح شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان گتوند در۲۷کیلومتری شمال شرق شهرستانهای شوشتر،۲۳ کیلومتری غرب شهرستان گتوند درکنارجاده منتهی به شهرستانهای دزفول – شوشتر قرار دارد.

دردهه پنجاه توسعه کشاورزی استان خوزستان وایجاد طرح‌های صنعتی وکشاورزی زمین‌های واقع درمنطقه‌ای بنام دیمچه جهت کشت نیشکر درنظر گرفته شد. که این امر ازطریق ایجاد کشت وصنعت کارون مدنظر قرار گرفت. و اراضی زراعی بافت مسکونی تعداد زیادی از روستاها ی منطقه را دربر گرفت واراضی آنها به تملک شرکت درآمد . اراضی دیمچه شامل ۹ روستا به زیر کشت نیشکر رفته ومردم ساکن در این روستا می‌بایست درجایی دیگر اسکان داده می‌شد که احداث شهرکهای مسکونی برای اسکان ساکنین روستاهای مشمول طرح وکارگران شاغل دردستور کار قرار گرفت. عملیات اجرایی کشت وصنعت واحداث شهرکها پس از یک وقفه کوتاه درانقلاب وسالهای اول جنگ تحمیلی که منطقه مورد مطالعه را نیز دربر می‌گرفت ازاوایل دهه ۶۰ازسر گرفته شد. احداث شهرک شهید چمران نیز دراین فرایند برای اسکان جمعیت روستاههای:گمار بلواسیان- گمار کوچک – گمار بزرگ-قبرشیخین –پهونده علیا– پهونده سفلی –سمندی –بنه برجعلی وبا نقشه شطرنجی ازپیش طراحی شده با همکاری بخشداری وجهاد سازندگی وبنیاد مسکن آغاز گردید. وبا همیاری اهالی روستاها طی یک دهه تکمیل گردید. اسم شهرک با توجه به تعدد روستاهای تجمیع شده وعدم امکان انتخاب اسم یکی از آنها از یک طرف ورشادتهای بی نظیر شهید چمران درجبهه‌های جنگ تحمیلی به یاد ایشان نام گرفت.

ازسال ۱۳۸۱با تاسیس دفترعمران شهری واز سال ۱۳۸۳ با افتتاح دهیاری شهرک شهید چمران وتلاش شورای اسلامی شهرک ودهیاری برای رونق وگسترش کالبدی وتبدیل سریع به شهر ازطریق تفکیک وواگذاری اراضی مسکونی درحاشیه را می توان ار دلایل رشد بالا عنوان کرد ودرنهایت شهرداری صالح شهر فعالیت خود را رسماً” از ۱۱/۴/۱۳۸۷ جهت خدمت رسانی مطلوب به همشهریان محترم آغاز نمود وتوانست با همت وتلاش شورای محترم اسلامی و پرسنل زحمتکش شهرداری وهمکاری وهمیاری شهروندان محترم فعالیت‌های چشمگیر وقابل توجه‌ای در زمینه‌های عمرانی وخدمات شهری داشته باشد.

صالح شهر


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:صالح شهر,گتوند,استان خوزستان, | 11:9 | نویسنده : عارف بساکی |

شعله نوروزانی غذای محلی استان خوزستان و شهر آبادان است.

مواد لازم:

ماهی صبور: ۲ عدد
سبزی پلویی: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
سیر: ۱ حبه
آب تمر هندی: نصف لیوان
نمک و فلفل: به میزان کافی
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه: ابتدا داخل شکم ماهی را تمیز کرده و آن رامی‌جوشانیم. توجه داشته باشید که فلس ماهی رابرای این نوع غذا تمیز نمی‌کنیم. در ادامه‌مقداری آب تمر هندی داخل شکم ماهی‌می‌ریزیم تا جذب ماهی شود. سپس سبزی‌ها راشسته و به همراه. آنگاه پیازها خرد می‌کنیم. سیررا پاک و رنده کرده و این مواد را به سبزی اضافه‌می‌کنیم. در مرحله بعد فلفل و نمک و بقیه آب‌تمرهندی را به همراه رب‌گوجه فرنگی به مواداضافه کرده و هم می‌زنیم و در داخل شکم ماهی‌می‌گذاریم. سپس ماهی‌ها را داخل توری ماهی‌قرار داده و آن را کباب می‌کنیم و یا می‌توانیم آنهارا دورن فر گذاشته و سپس نوش جان کنید.

شعله نوروزانی


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:شعله نوروزانی,غذای محلی, استان خوزستان , | 11:5 | نویسنده : عارف بساکی |

شهر امام یا دزآب شهری است از شهرهای شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان. این شهر در بخش مرکزی شهرستان دزفول قرار گرفته است. دزآب در سال ۱۳۸۵، تعداد ۱۰٫۱۷۱ نفر جمعیت داشته است . با به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب وزرای عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی این شهر به شهر امام تغییر نام داد.

شهر دزآب ( شهر امام )


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:شهر,شهر دزآب, شهر امام,استان خوزستان, | 11:2 | نویسنده : عارف بساکی |

اگر برای گردش و تفریح استان مازندران را انتخاب کرده اید این سفر را به طرف شرق استان مازندران ادامه دهید به شهرستان بهشهر می رسید که روستای زیبای پاسند و منطقه زیبای پاسند رز درست سه کیلومتر در شرق در سمت راست اتوبان در جوار رودخانه پاسند با تابلوی بزرگ خود نمایی می کند .
جنگل بكر و دست نخورده كه سالانه گروه هاي زيادي از جنگل انبوه آن ديدن ميكنند .

جنگل مه آلود پاسند

جنگل مه آلود پاسند

جنگل مه آلود پاسند

جنگل مه آلود پاسند

جنگل مه آلود پاسند

جنگل مه آلود پاسند


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:جنگل, مه آلود, پاسند,استان مازندران, | 20:56 | نویسنده : عارف بساکی |

این دریاچه که به تالاب ارواح نیز شهرت دارد در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. دریاچه در میان جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است. در درون دریاچه درختان خشک شده ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کرده اند.برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر ۱۲ مسیر نور به نوشهر پس از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شد و بعد از عبور از روستا به محیط بانی خواهید رسید. بعد از انجام اقدامات اداری لازم در محیط بانی جاده شمالی را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دهید. پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید. این جاده فرعی شما را به دریاچه بند ممرز ( تالاب ارواح ) خواهد رساند. توجه داشته باشید عبور از جاده فرعی نیاز به خودروهای کمک دار دارد و به دلیل بکر بودن منطقه امکان مواجهه با حیات وحش بسیار زیاد است.

تالاب ارواح

تالاب ارواح

تالاب ارواح

تالاب ارواح


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:تالاب, ارواح,استان مازندران, | 20:54 | نویسنده : عارف بساکی |

در سال ۱۳۳۳ حدود ۷ هکتار از زمین‌های ایستگاه کشاورزی نوشهر جهت کاشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای در نظر گرفته شد و تعدادی گونه ا ز خارج و داخل کشور جمع آوری و در ۷۳ قطعه مختلف کاشته شد. بدین وسیله آربراتوم (مجموعه درخت و درختچه) بنا گذاشته شد. هدف از احداث این باغ انجام مطالعات اکولوژی از جمله بررسی روند سازگاری گونه کاشته شده بود. ا ین باغ مجموعه‌های ساده و زیبایی از جمله آلاچیق و آبنما را که نمایی از باغ های ایرانی است، در خود جای داده است. باغ گیاه‌شناسی نوشهر از نظر وسعت و قدمت دومین باغ گیاه‌شناسی کشور است. وجود مجموعه‌ای از گونه‌های منحصر به فرد در آربراتوم باعث شهرت جهانی آن شده و هر ساله مورد بازدید بسیاری از محققین و دانشجویان رشته‌های مرتبط قرار می‌گیرد. این گنجینه با ارزش از نظر حضور و تنوع گونه‌های گیاهی شایان توجه است. اهداف اولیه احداث این مجموعه همانند اهداف سایر باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا، در واقع آموزش و تحقیقات بنیادی در رابطه با علوم زیستی و گیاهی است. انتقال گونه‌های جنگلی بومی و وارد کردن گونه‌های غیر بومی، ایجاد کلکسیون‌های مختلف و پوپل مان‌های آزمایشی از گونه‌های مختلف با فرم‌های زینتی متنوع از اهداف در دست اجرا در این با غ می‌باشد. برای این باغ همانند سایر باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا در کنار آربراتوم، بخش‌های مختفی از جمله قطعات درختچه‌های زینتی، گیاهان معطر و پرچین‌سازی، سوزنی برگان، گیاهان پیازی، گیاهان گرمسیری، گیاهان دارویی، توندرا، باغ سیستماتیک، گلخانه گیاهان گرمسیری، و مجموعه گیاهان خشک یا هرباریوم در نظر گرفته شد.
باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر

باغ گیاه شناسی نو شهر


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:باغ, گیاه شناسی ,نو شهر,استان مازندران, | 20:52 | نویسنده : عارف بساکی |

غار گرگر لوکا در شمال شهرستان رامسر در استان مازندران قرار دارد. این غار دارای شیبی تند بوده و در منطقه صعب العبور از ارتفاعات کوه ایلمیلی با دیواره های صخره ای قرار دارد . لوکا به زبان محلی به سوراخ و شیار گفته می شود . این غار عجیب بسیار زیبا و دیدنی است .

غارگرگر لوکا

غارگرگر لوکا


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:غار,گرگر لوکا,رامسر,استان مازندران, | 20:49 | نویسنده : عارف بساکی |

اين غار در 10 کیلومتری جنوب شهر پل سفید و روبروی پادگان ارتش قرار دارد. اين غار زيبا در داخل ارتفاعات جنگلي مشرف به روستاي پيت سرا در دوآب سوادكوه قرار دارد . محل اصلي غار در بدنه يك ديوار60 متري از جنس آهك واقع شده كه ارتفاع آن از سطح زمين به23 متر بالغ مي گردد سقف گنبدي آن با كف غار نيز7 متر فاصله دارد.
ديواره 60 متري بشكل يك كلاهك مي باشد بصورتي كه دهانه غار در زير يك نقاب به طول چهارونيم متر قرار گرفته است محوطه زير دهانه غار نيز بشكل يك كلاهك مي باشد.
اين غار يك شاهكار ويك اعجاز طبيعي است وضعيت آن نيز شرايطي را پديد آورده كه دسترسي به غار را غير ممكن ساخته وتنها باتجهيزات كامل مي توان به داخل آن راه پيدا كرد . چشم انداز طبيعي مقابل آن نيز بسيار بديع و چشمگير است عمق غار كيجا كچال زياد نيست ولي با وجود كوچك بودن و سادگي شكل و نمايي دلپسند دارد تمام مساحت داخل آن شامل يك تالار ساده بيضي شكل با طول 12 متر و عرض 10 متر و دو اتاق بزرگ كنار هم با اندازه هاي متفاوت مي باشند. اتاق بزرگتر در جانب شمال غار با شش متر طول و 75/4 متر عرض در جهت شمالي جنوبي و اتاقي كوچكتر با 5/5 متر طول و 10/4 متر عرض در جانب جنوب فضاي داخلي ساخته شده اند. اين دو اتاق با يك ديوار از هم جدا شده و مدخل هر اتاق در ايوان جلو دهانه غار قرار دارد.
ديوارها 65 سانتي متر قطر دارند كه بيشتر قسمتهاي آن از بين رفته است. مصالح ابنيه داخلي سنگ و يك نوع گل بسيار سخت و محكم از جنس خاك رسي است كه در پاي ارتفاعات به وفور يافت مي شود. سقف ابنيه داخل غار نيز با تنه درختان جنگلي منطقه تير كشي شده بود.
غار كيجا كچال از هر جهت شبيه غار اسپهبد خورشيد مي باشد و مانند آن احتمالاً مربوط به اواخر دوره ساساني و از دژهاي دفاعي اسپهبدان طبرستان در برابر حمله اعراب به منطقه و پناهگاه سلاطين و حكمرانان وقت بود.

نقل است در روزگاران‌ گذشته، دختری از نژاد پریان که از آدمیان می‌ترسید در این غارزندگی می کرد سرگرمی‌اش بافندگی بود (هنوز چوب‌های دستگاه بافندگی او در جلوی غار نمایان است) شب‌ها روز شد و روزها شب تا روزی چوپانی همراه گوسفندان خود به این غار نزدیک شد شکل و شمایل دختر را در دهانه غار دید و در دل عاشق او شد. چوپان روزها به پای غار می‌آمد و به نی‌زدن می‌پرداخت تا اینکه پس از مدتی ترس این دختر از آدمیان‌ ریخت وکم‌کم به پسرک چوپان نزدیک شد و سر بر شانه‌ی او نهاد . چوپان‌که دلبر را در اختیار خود دید کام دل از او بگرفت. دختر پری‌زاد که از شور و هیجان عشق به خود آمد، دید کار از کارگذشته است و از هوش برفت. چوپان جوان دختر را که دامنش آلوده به خون بود بر دوش‌گرفت تا به آبی برساند و شستشو کند. چند قطره از خون او بر خاک دامنه‌ی غار ، نزدیک رودخانه ریخت (خاک سرخی که اکنون در دامنه غار دیده می شود) سرانجام چوپان، دختر را به چشمه‌ای رساند و او را نظافت و طهارت‌ کرد. این چشمه امروز به «پری چشمه یا پرو چشمه » مشهور است دختر پس از به هوش آمدن رضایت داد که با پسر چوپان به خانه‌ی او برود. پسر چوپان که اهل شهمیرزاد بود از دل و جان راضی شد و آن دو قدم در راه نهادند و سالیان سال در کنار هم زندگی کردند در شهمیرزاد تا امروز تیره‌ای بنام اپری Aporyزندگی می کنند که بازماندگان نسل این دو هستند. دختران این طایفه از زیبایی بسیار برخوردار هستند به طوری که زبانزد خاص و عامند .این افسانه در طی سالها سینه به سینه نقل شده است.

غار کيجاک چال


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:غار, کيجاک چال,استان مازندران, | 20:48 | نویسنده : عارف بساکی |

آبشار سنگ درکا، آمل در استان مازندران واقع است. سنگ درکا آبادی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران که در دهستان بالا خیابان لیتکوه قرار دارد. اين آبشار زيبا در نزديکي روستاي سنگ درکا، در 25 کيلومتري جنوب غرب آمل و در دامنه کوه وردوي واقع است. اين روستا در کنار جاده گاز و در ميان جنگل هاي متراکم البرز شمالي، جلوه اي خاص از جنگل و کوه مرتع دارد. کوه وردوي سرچشمه رودهاي گزناسرا، انگتارود و آلش رود است. شهرستان آمل در مرکز استان و در جلگه ساحلي درياي خزر واقع شده است. آب و هواي اين شهرستان در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ملايم است. البته با توجه به تاثيرات اقليمي در ارتفاعات جنوبي اين شهرستان، اختلاف دما و رطوبت در فواصل کوتاه به شدت زياد است و باعث به وجود آمدن طبيعتي متنوع در اين شهرستان شده است.

آبشار سنگ درکا

آبشار سنگ درکا

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:آبشار, سنگ درکا,آمل,استان مازندران, | 20:43 | نویسنده : عارف بساکی |

اين آبشار که نزديک به 100 متر ارتفاع دارد،در بالادست ناحيه اي از توابع بلده قرار گرفته و داراي آب فراوان و پخشابي ويژه است. فضاي آن کوهستاني – بيشه اي است و چشم اندازهاي بکر و شگفت دارد. سواسره منطقه ای بسیار خوش آب و هوا و دارای چشم اندازهای فوق العاده ای است. واژه سواسره به معنای نسیم صبحگاهی است.
منطقه بلده به واسطه داشتن رودخانه های زیبا و خروشان مملو از آبشارهای کوچک و بزرگ است که بسیاری از آنان هنوز شناسایی نشده اند. از آبشارهای گزارش شده از منطقه بلده می توان به آبشار بطاهر کلا، آبشار یالرود، آبشار وسمیط، آبشار میناک و آبشار سواسره اشاره کرد که دارای فضایی کوهستانی و بیشه ای بوده و چشم اندازهایی بکر و شگفت دارند. تکمیل اطلاعات در مورد آبشارهای این مناطق احتیاج به تحقیق بیشتری دارد. رودخانه بطاهرکلا با جلوه های طبیعی زیبا، بطول تقریبی بیست کیلومتر از دامنه های شرقی کوه رستم چال در ۶۴ کیلومتری جنوب غربی نور سرچشمه گرفته و پس از عبور از روستاهای کلاچای، بردون و کمر با رودخانه لور مخلوط شده و به خوش رود تغییر نام می یابد. این رودخانه در مسیر خود از چشمه های بسیاری آبگیری کرده و آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی را باعث می شود. همچنین در نزدیکی روستای یالرود، در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب بلده و در دامنه کوه خرچر می توان آبشارهای زیبایی را درون تنگه های باریک و صعب العبور یافت که همچنان دست نخورده باقی مانده اند، مسیر یالرود آنقدر زیبا و بکر است که طی آن، اصلا احساس خستگی نخواهید کرد. طبیعت این منطقه روح هر انسانی را نوازش می کند.

آبشار سواسره

آبشار سواسره

آبشار سواسره

آبشار سواسره

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:آبشار, سواسره,استان مازندران, | 20:41 | نویسنده : عارف بساکی |

آبشار شورآب پل سفيد در استان مازندران واقع است. اين آبشار زيبا درست در كنار جاده ي فيروزكوه به قايمشهر قرار دارد. وقتي از فيروزكوه به سوي قايمشهر پيش مي رويد درست قبل از گدوك مي توانيد آن را ببينيد.اين ابشار در آنسوي دره و پايين دست روستاي شورآب و درست در كنار ريل راه آهن قرار گرفته است. روستا و دریاچه شور مست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه و در شهر پل سفید قرار دارد. آب این چشمه و آبشار بخاطر گذر از لایه های گوگردی زیر زمین قابل استفاده نبوده و بهمین دلیل شوراب نام دارد. بدین وجود املاح فراوان مجرا و محل ریزش این آبشار بشكل بسیار زیبائی به رنگ قرمز در آمده است. بنابر گفته سالخوردان در زمان جنگ جهانی دوم، روس ها از این آب و گل ولای آن برای مصارف پزشكی بهره برداری می كردند.
ارتفاعات گدوک در جاده فیروزکوه که بر سر راه خط آهن شمال (قسمت شمال البرز) واقع شده و بیشتر زیباییهای این خط آهن در این ناحیه واقع شده از جمله بزرگترین تونل معروف به تونل گدوک به طول 2887 متر – خط معروف سه خط طلا – بیشترین ارتفاع این خط آهن از سطح دریا در این منطقه به ارتفاع 2109 متر و همچنین پل معروف ورسک که نزدیک این منطقه است.

آبشار شورآب

آبشار شورآب

آبشار شورآب

آبشار شورآب

آبشار شورآب


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:آبشار, شورآب,پل سفيد,استان مازندران, | 20:40 | نویسنده : عارف بساکی |

آبشار شی الیم در استان مازندران واقع است. این آبشار در 2 کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله در میان دره ای انبوه از درختان جنگلی واقع شده است. گاوزن محله، روستایی از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل است. روستای گاوزن محله در قسمت غرب رودخانه ی سجاد رود(سجرو)قرار گرفته وبا روستاهای فیروزجاه ثابت،لمسوکلا،سرجیکلاو سماکوش محله همسایه است. این طایفه همچون دیگر طوایف بندپی درفصل تابستان به منطقه ی ییلاقی سفر می کنند و از آب وهوای مناسب ودلپذیرآن بهرهمند می شوند «تررجه یا تحریجه» از روستاهای ییلاقی است که با چشم انداز طبیعی ،مسکن طائفه گاوزن می باشد. دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان بابل به گلوگاه، جاده سیر باغ و سپس گاوزن محله امکانپذیر است. دره آبشار درست در سمت شرق روستا واقع شده است.

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:آبشار, شی الیم, استان مازندران, | 20:34 | نویسنده : عارف بساکی |

زیرآب یکی از چهار شهر شهرستان سواد کوه در استان مازندران ایران است. شهر زیرآب از جنوب به شهر پل سفید و از شمال به شهر شیرگاه راه دارد. جادهٔ ارتباطی تهران-شمال از میان این شهر زیبا می‌گذرد. همچنین راه‌آهن تهران – شمال از این شهر می‌گذرد. شغل بیشتر مردم این شهر کشاورزی و دامداری و کار در معادن زغال‌سنگ است.

قدیمی ترین اسمی که از زیراب بجا مانده زو و دشت یا زیور و دشت است که زو یا زیو به معنی روشن یا آب روشن می باشد و عده ای معتقدند نام اولیه زیراب امارت سر بوده سپس به رباط سر تغییر یافته و بعداز آن به عبدالحق معروف شده و پس از احداث ایستگاه راه آهن در این شهر به زیراب تغییر یافته است. زیراب می تواند به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور مطرح باشد زیرا نخستین نگاه از بیرون منطقه را منطقه ای کوهستانی و سرسبز و پر طراوت می نمایاند.منطقه ای بکر و دست نخورده که در بدو امر بیننده را مدهوش و سرگشته از دیدار تابلویی زیبا می نماید که دست طبیعت بر پهنه کوهستانی اش ترسیم نموده است. این شهر سرشار از منابع زیرزمینی و سطحی مانند زغال سنگ ،سیلیس، فلورین، کوارتز ، و نظایر آن می باشد.

مهم ترین مشکل مردم و جوانان این شهر، تعطیلی شرکت زغال سنگ البرز مرکزی است که موجب بیکاری و مهاجرت بسیاری از جوانان این شهر به شهرهای بزرگتر شده است. شهر زیراب علی رغم بهره مندی از مواهب خدادادی و طبیعت بسیار ناب و زیبا، به علت کم توجهی ، محرومیت هایش را در پشت رخ سبز گونه اش پنهان نموده است.شهر زیرآب به علت پتانسیل بسیار قوی که در زمینهٔ گردشگری دارد می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل شود. این شهر یکی از مناطق محروم استان مازندران به شمار می‌آید.

عوامل بوجود آمدن شهر زیراب را می توان به دو پدیده نسبت داد: 1- وجود بقعه مبارکه امامزاده عبدالحق که به عنوان یکی از اماکن متبرکه استان بشمار می رود و عامل جذب و توجه مردم به این منطقه گردید. 2- وجود رودخانه تالار که بعنوان یک پدیده طبیعی عامل ثبات جمیعت و نیز تامین معشیت مردم بر پایه کشاورزی و دامداری بوده که پس از جذب و سکونت مردم در اطراف امامزاده عبدالحق و دیگر مناطق بر اساس تقسیمات کشوری در سال 1335 با تشکیل شهرداری در زیراب به عنوان یک شهر قلمداد گردید. زیراب از نظر آب و هوا دارای شرایط بسیار عالی می باشد که دور تا دور آن محصور گردیده از جنگلهای سرسبز خدادادی و نیز عبور رودخانه تالار از وسط شهر و تقسیم آن به دو قسمت جنوبی و شمالی و عبور جاده ترانزیتی تهران- شمال از وسط شهر نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

پارک علمي – تحقيقاتي دانشگاه شهيد بهشتي (پرديس زیراب )، در شهر زيراب در فاصله 180 کيلومتري شمال شرقي تهران و 70 کيلومتري درياي مازندران قرار دارد. بستر پارک در حاشيه جنوبي شهر زيراب قرار دارد. وسعت این بستر به حدود 100 هکتار مي­رسد و عرصه جنگلي کوهپايه­اي حد فاصل شهر زيراب و جنگلهاي صنعتي مساحتی برابر 1700 هکتار دارد. به علاوه، اراضي ديگري در فاصله 10 کيلومتري شمال شهر زيراب در اختيار پارک قرار گرفته است که قابل توسعه است. تأسيسات و امکانات قابل بهره برداري پارک، پس از مرمت و بازسازي شامل ساختمان­هايي با زير بناي بالغ بر 9000 متر مربع می­باشد که مشتمل بر ساختمان­هاي آموزشي، خوابگاه­های پژوهشگران و اساتيد، کارگاه فني، آزمایشگاه­های شيمی چوب و خمير و کاغذ، کتابخانه، آشپزخانه و غذاخوری، تالار اجتماعات، سايت کامپيوتر و … است. در حال حاضر این امکانات در حال بهره برداري جهت انجام فعاليت­هاي پژوهشي و آموزشي مي باشد. از جمله فعاليت­های علمی پارک علمی – تحقيقاتی ( پرديس زيراب ) انجام طرح­ها و برگزاری کارگاه­ها و ايجاد دو رشته کارشناسی آبادانی روستاها و کارشناسی ارشد صنايع خمير و کاغذ و برگزاری اردوهای فرهنگی و علمی در اين مکان است. رشته آبادانی روستاها یک رشته آموزشی دانشگاهی میان رشته­ای جدید است که در دانشکده معماری و شهرسازی زیر نظر آقای دکتر اکبر زرگر در پارک علمی مستقر گردید. آقای دکتر سعید میرریاحی زمانی امور آموزشی این گروه را برعهده داشت. بعد از ایشان آقای دکتر اسماعیل شهبازی مدیر گروه این رشته را عهده­دار شدند. در سالهاي85 ،82،83،84 از طريق آزمون سراسري در اين رشته حدود 87 تا 90 دانشجو پذيرفته شده و فارغ التحصیل شده­اند و از سال 1385 بنا به دلایلی دیگر پذیرش دانشجو در این رشته انجام نشد. مطالعه اوليه جهت احداث پارک علمي تحقيقاتي (پرديس زیراب ) دانشگاه شهيد بهشتي از سال 1379 آغاز و در سال 1381 بستر پارک علمي – تحقيقاتي دانشگاه شهيد بهشتي در اراضي جنگلی شهر زيراب سوادکوه شناسايي و به تملک دانشگاه شهيد بهشتي در آمد. پارک علمي تحقيقاتي (پرديس زیراب ) در بهار سال 1381 توسط وزير علوم وقت، جناب آقاي دکتر معين افتتاح و در همين سال نيز اساسنامه آن به تصويب هيأت امناء دانشگاه شهيد بهشتي رسيد. به علاوه این پارک علمي – تحقيقاتي در سال 1381 به عضويت انجمن پارک­هاي علمي – تحقيقاتي ( IASP ) در آمد.

شهر زیرآب


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:شهر,زیرآب,سواد کوه,استان مازندران, | 20:32 | نویسنده : عارف بساکی |

شهرستان نور در گذشته با نام سالده یکی از شهرک‌های شهرستان تاریخی آمل بوده‌است. در جدیدترین کشفیات باستان شناسی در این شهر آثاری از دورهٔ اشکانیان پیدا شده‌است. این شهرستان در غرب استان واقع شده‌است و مرکز آن شهر نور است. نور یکی از قدیمی‌ترین نواحی شهرنشین طبرستان (مازندران کنونی) بوده که به گواهی تاریخ، رستمدار نام داشته‌است. تمیشه نام پایتخت بخش ساحلی حکومت رویان بوده که بنای کنونی شهر نور بر آن قرار دارد. نام دیگر قدیمی آن که حتی ساکنان کنونی آن نیز گهگاه به جای نور به کار می‌برند، سولده است. نام کنونی نور از رودخانه نور گرفته شده که از کوههای البرز سرچشمه می‌گیرد.

شهرستان نور به عنوان پایتخت ساحلی ایران نام‌گذاری شده‌است.


تقسیمات کشوری
شهر نور در سالهای نه چندان دور با نام سالده بخشی از شهرستان آمل بوده‌است. که این شهرستان پس از جدا شدن از آمل دارای سه بخش مرکزی، بلده و چمستان می‌باشد. بخش مرکزی شامل شهرهای نور (مرکز شهرستان)، رویان (علمده) و ایزدشهر می‌باشد و از روستاهای مهم آن رستم رود، تاشکوه علیا و سفلی است. بخش چمستان به مرکزیت شهری به همین نام که در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی نور، در مجاورت شهرستان آمل قرار دارد. بخش بلده نیز به مرکزیت شهری قدیمی به همین نام در ۸۵ کیلومتری جنوب شهر نور قرار دارد و پل ارتباطی میان دو جاده مهم هراز و چالوس است.

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور

شهر نور


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:شهر, نور,سالده,دورهٔ اشکانیان,استان مازندران , | 20:29 | نویسنده : عارف بساکی |

رویان نام قدیمی علمده یکی از شهرهای استان مازندران ایران است و در غرب این استان و در کنارهٔ دریای خزر واقع شده است و بین شهرهای نور و نوشهر قرار دارد. شهر رویان از سمت شرق به شهرستان نور و از غرب به شهرستان نوشهر، از شمال در مجاورت دریای خزر از جنوب به کوههای البرز منتهی می‌گردد. فاصله با مرکز استان مازندران با شهر ساری حدوداً ۱۱۸ کیلومتر است. رویان که از نظر موقعیت ریاضی در ۳۶ درجه و ۳۴ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۵۷ دقیقه طول شرقی واقع شده است ودر سال ۱۳۹۰ دارای جمعیت ۷۲۰۰نفر جمعیت بوده است. رویان نام منطقه وسیعی از مرکز مازندران بوده که در سال‌های اخیر پس از تصویب تبدیل روستای علمده از توابع بخش مرکزی شهرستان نور به شهر و نسبت تاریخی و تنگاتنگ روستای مذکور با منطقه رویان، شهر مذکور به شهر رویان تغییر نام یافت. ضمناً در سال ۱۳۳۳ دارای شهرداری شد.

شهر رویان


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:شهر,رویان,استان مازندران, | 20:27 | نویسنده : عارف بساکی |

بهنمیر یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر در شهرستان بابلسر واقع شده‌است. در گذشته نام این منطقه بندامیرپازواری و بعدها بهمن میر بوده است که به مرور زمان بر اثر تلفظات مختلف به بهنمیر تغییر نام پیدا کرد. این منطقه در تقسیم بندی های زمان اصلاح ارضی به زیر مجموعه بخش بانصر از توابع شهر بارفروش تبدیل گردید قدمت تاریخی ثبت شده بهنمیر به حدود ۶۱۵ هجری قمری بازمیگردد که برخی از مورخین آبادانی و سکنی تاریخ دار را به ۴ برادر عرب که فرار کرده و پناهنده لاریجان بودند پس از لو رفتن مکانشان در لاریجان به این منطقه پناهنده شدند که از آنها با نامهای آل معطیا آل نبیا آل شریفا و … ذکر شده است که در تاریخ پیران با نامهای مشابه‌ای نیز وارد گردیده است در کتابی از سفرنامه های یک انگلیسی در حدود ۱۲۸۰ه-ق به منطقه بارفروش از حاجیکلاواغوزبن بهنمیر نام برده که آنرا از توابع بیشه سر میدانسته و در کتاب سفرنامه ناصرالدین شاه در عبور از این منطقه از بهمن میر وکالی (کاله) نام برده است انچه بیشتر در نظر میگنجد از نام گذاری دو محل بنام آغوزبن است که برخلاف تصور اهالی منطقه به وجه تسمیه این لغت به گردو این کلمه وجه تسمیه قوم آغوز از طوایف ترک میباشد که به احتمال خیلی زیاد در زمان فرمانداری آقا محمد حسن خان قاجار در استراباد به مرکزیت بارفروش اقوام نادری وقاجار که هر دو از طوایف آغوز بر شمرده میشوند این منطقه را آباد کرده اندوصنایع متعددی را به این منطقه آورده اند

بهنمیر یکی از شهرهایی است که از طریق محله میرود به دریا متصل است و منظره جنگل و دریا در کنار هم هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. بهنمیر در چهار راهی قرار دارد که از یک سو به بابلسر، از سویی به بابل، از سویی به کیاکلا و قائمشهر و از سوی دیگر به جویبار و ساری مرتبط می‌شود. سجاد محله، آغوزبن، حاجیکلا، هزارچل، بازارسر، همت آباد، حمام سر، بالامحله، دارابدین بهنمیر جزء حوزه شهری و دارابدین روشن، کریم کلاً، روشندان، میرود، کاله، عربخیل، گالشکلا، سرخدشت، میرودسرو …جزء بخش می باشند. محصول عمده این شهر توت فرنگی بوده و باغات کیوی و نیشکر(محصولات مشتق از ان)نیز بسیار معروفند. گذر اتوبان ۸ بانده ساحلی از این شهر بر رونق و آبادانی آن در سالهای اخیر افزوده است.

شهر بهنمیر

شهر بهنمیر


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:شهر,بهنمیر,بابلسر,استان مازندران , | 20:24 | نویسنده : عارف بساکی |

کَهَک يکي از شهرهاي استان قم در ايران است. اين شهر در بخش کهک از توابع شهرستان قم قرار دارد. جمعيت اين شهر بر اساس سرشماري سال 1385، برابر با 9,590 نفر بوده است.اين شهر، اقامت‌گاه ملاصدراي شيرازي فيلسوف و حکيم بزرگ اسلامي بوده است و وي به دليل آزار متعصبان درس خود در شيراز را رها کرد و 15 سال در کهک به گوشه‌نشيني، عبادت، و تفکر پرداخت.

از جمله روستاهاي پيرامون آن فردو، وشنوه، دستگرد، تيره، ميم، شاه اسماعيل، بيدهند، ورجان، خورآباد، قبادبزن، خاوه، صرم و … هستند.

کهک


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:کهک, | 18:59 | نویسنده : عارف بساکی |

راه های کهنی که در پیرامون منطقه میبد وجود دارد از عوامل حیاتی پیدایش ، تکوین و توسعه این شهر بوده اند . میبد بر سر چند شاهراه سرزمینی قرار داشت ، نخست شاهراهی که از جنوب غربی میبد می گذشت و از دوران کهن ، ری را به کرمان متصل می کرد . در مسیر غربی که به راه کربلا مشهور بود ، راهی کنارگذر به نام اربون قرار داشت ، که احتمالا از آن برای ترابری کاروان ها استفاده می شد . راهی دیگر از جنوب میبد ، پس از گذشتن از ندوشن و ابرقو به اصطخر در فارس می پیوست . میبد از راه اردکان به طبس در خراسان و از آن به شمال و شمال شرقی یعنی شهرهای سمنان ، دامغان ، شاهرود و سرزمین مازندران متصل می شده است . راه مستقلی نیز از میبد به اصفهان می رفت که قسمتی از آن در فاصله میبد تا عقدا منطبق با شاهراه ری – کرمان بود و سپس از آن جدا می شد . شبکه ای که از آمیزش یا ارتباط با این راه ها در اطراف میبد ایجاد شده بود ، این شهر را به کانون مهمی در نظام بازرگانی سرزمین یزد بدل کرده بود و از همین رو تاسیسات خدماتی فراوانی برای کاروان ها و ابنیه خیریه و عام المنفعه نیز برای اسکان و تغذیه مسافران در شهر به چشم می خورد . در میبد دو مجموعه کاروانی وجود دارد. مجموعه نخست (( کچلک )) است که در مدخل غربی شهر و به فاصله حدود ۳ کیلومتری شارستان در کنار شاهراه ری به کرمان واقع شده و امروزه به حالت متروکه و نیمه ویرانه در آمده است . این مجموعه از یک جوی آب ، آسیاب ، رباط ، آب انبار ، اصطبل روباز و برخی مانده های ساختمانی مبهم تشکیل شده است . به نظر می رسد که این مجموعه کاروانی در گذشته های دور دارای اهمیت فراوان بوده است . اظهار نظر دقیق درباره پیشینه تاریخی و سیر تکوین و توسعه آن مستلزم کاوش ها و بررسی های معماری است ولی از روی ویژگی های معماری ، کالبد ، شیوه و فنون ساخت آن می توان چنین استنباط کرد که در دوران آل مظفر رونق داشته است.

کاروانسرای کچلگ

کاروانسرای کچلگ

کاروانسرای کچلگ

کاروانسرای کچلگ


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:کاروانسرای ,کچلگ, | 19:57 | نویسنده : عارف بساکی |

محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ ( ۱۲۰۲-۱۲۱۳ ق ) که سر سلسله خانهای یزد در زمان زندیه بود ابتدا قناتی با نام دولت آباد به وجود آورد و پس از آن عمارت باغ دولت آباد را در امتداد آن احداث کرد . این ساختمان محل اقامت این حاکم مقتدر نیز بود . این بنا مجموعه ای از چندین عمارت شامل : هشتی و بادگیر – بهشت آیین – تالار آیینه – سر در اصلی و سر در جنوبی است . فضای سبز این باغ شامل : درختان کاج – سرو – گل سرخ محمدی – درختان میوه به خصوص انگور و انار است . چشم گیرترین ویژگی این بنا بادگیر ۸/۳۳ متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود .
باغ دولت آباد

باغ دولت آباد


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:باغ, دولت آباد, | 19:56 | نویسنده : عارف بساکی |

خِضرآباد شهری است در بخش خضرآباد استان یزد ایران .این شهر دارای 2000 نفر جمعیت است که در 50 روستا ساکن هستند یکی از این روستاها روستای بوز می‌باشد که در شکاف دو کوه بسیار بلند قرار گرفته یکی از این کوهها کوه مسجد نام دارد که 3500 متر ارتفاع دارد روستای بوز روستایی ییلاقی است که دارای باغهای مشجر بوده واهالی استان یزد در ان باغها ویلا هایی ساخته اند وتابستانها به انجا می ایند در زمستانها بعلت سرما وبارش برف همه از انجا می‌روند بجز یک خانواده . درختان گردو بادام زردالو سیب توت وشاه توت و…از میوه‌های ان است.
خضر آباد

خضر آباد

خضر آباد

خضر آباد


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:خضر آباد, | 19:55 | نویسنده : عارف بساکی |

وین مارک رونی (به انگلیسی: Wayne Mark Rooney) (زاده ۲۴ اکتبر ۱۹۸۵) بازیکن فوتبال اهل انگلستان است که برای تیم فوتبال منچستر یونایتد و تیم ملی انگلستان در پست مهاجم بازی می‌کند.

وی در ۹ سالگی به باشگاه اورتون پیوست و در سال ۲۰۰۲ نخستین بازی حرفه‌ای خود را برای این تیم انجام داد. او دو فصل را در اورتون سپری کرد تا این که در سال ۲۰۰۴ با مبلغ ۲۵٫۶ میلیون پوند به باشگاه منچستر یونایتد پیوست. در همان سال، لقب «وازا» را به او دادند.[۴] از آن زمان تاکنون رونی به همراه یونایتد، ۵ بار در لیگ برتر، ۱ بار در لیگ قهرمانان اروپا، ۱ بار در جام باشگاه‌های جهان و ۲ بار در جام اتحادیه انگلیس جام را بالای سر برده‌است. او همچنین با یونایتد دو بار در لیگ برتر و دوبار در لیگ قهرمانان اروپا به مقام نایب قهرمانی رسیده‌است. در سپتامبر ۲۰۱۲، رونی دویستمین گل خودش را برای یونایتد زد و تبدیل به چهارمین گلزن برتر تاریخ این باشگاه شد.[۵]

رونی در سال ۲۰۰۳ نخستین بازی ملی‌اش را برای انگلستان انجام داد و جوان‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی انگلستان شد (این رکورد بعداً توسط تئو والکات شکسته شد). او جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلستان نیز هست.[۶] او در مسابقات یورو ۲۰۰۴ چهار گل به ثمر رساند و به جوان‌ترین گلزن جام ملت‌های اروپا تبدیل شد. رونی در جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ هم برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و به طور گسترده‌ای از او، به عنوان بهترین بازیکن تیم ملی انگلستان یاد می‌شود.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱] او دوبار در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به عنوان بهترین فوتبالیست سال انگلستان انتخاب شد. با دو کارت قرمز، او در کنار دیوید بکهام بیشترین اخراج را در تیم ملی انگلستان داشته‌است.[۱۲]

در فصل ۱۰–۲۰۰۹ او به عنوان بازیکن سال پی‌اف‌ای و بازیکن سال اف‌دبلیوای دست یافت. او تاکنون پنج بار بهترین بازیکن ماه لیگ برتر شده، رکوردی که تنها استیون جرارد به آن دست یافته‌است. او در رأی‌گیری نهایی توپ طلای سال ۲۰۱۱، پنجم شد اما در تیم منتخب ۱۱ نفره سال قرار نگرفت. گل قیچی‌برگردان او به منچستر سیتی در سال ۲۰۱۱، به عنوان بهترین گل فصل و بهترین گل ۲۰ فصل اخیر لیگ برتر انگلستان انتخاب شد.[۱۳] بنا بر گزارش‌ها، تا مارس ۲۰۱۱، وین رونی با درآمد سالیانهٔ ۲۰٫۷ میلیون یورویی (۱۸ میلیون پوند) پنجمین فوتبالیست پردرآمد دنیا بعد از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو و نیمار و گرت بیل می‌باشد.[۱۴]

تولد و نوجوانی

وین مارک رونی، فرزند توماس وین رونی و جنت ماری رونی، در کراستت، لیورپول به دنیا آمد.[۱۵] او ایرلندی‌تبار است[۱۶][۱۷] و دو برادر کوچکتر دارد.[۱۸][۱۹] در کودکی طرفدار تیم اورتون بود و قهرمان دوران کودکی‌اش دانکن فرگوسن بود.[۲۰]

دوران باشگاهی

اورتون

تیم‌های پایه

رونی فوتبالش را در مدرسه فوتبال لیورپول آغاز کرد که در آنجا موفق شد در یک فصل ۷۲ گل بزند. رکوردی که تا مهٔ ۲۰۱۰ پابرجا بود.[۲۱] در ۹ سالگی رونی برای باشگاه Copplehouse boys بازی می‌کرد و در آخرین فصل حضورش در آن تیم، ۹۹ گل زد. بعد از آن او توسط باب پندلتون مربی تیم اورتون کشف شد.[۲۲] رونی در ۹ سالگی به اورتون پیوست.[۲۳] در فصل ۹۶–۱۹۹۵، او در ۲۹ بازی ۱۱۴ گل برای تیم زیر ۱۰ و ۱۱ ساله‌های اورتون زد.[۲۴] و در ۱۵ سالگی برای تیم زیر ۱۹ ساله‌های باشگاه بازی می‌کرد.[۲۵] در راه رسیدن تیم اورتون به فینال جام حذفی جوانان انگلستان، وی در ۸ بازی ۸ گل به ثمر رساند.[۲۶] در سال ۲۰۰۲ رونی در اردوی آماده‌سازی تیم بزرگسالان شرکت کرد و در یک بازی دوستانه موفق شد نخستین گلش را بزند.[۲۵]

راهیابی به تیم اول

«از زمانی که من به انگلستان آمده‌ام، رونی بزرگترین استعدادی بوده که من دیده‌ام. قطعاً از زمانی که اینجا مربی شده‌ام، بازیکن زیر ۲۰ ساله‌ای به این خوبی وجود نداشته.»

– صحبت‌های آرسن ونگر در مورد رونی بعد از گل دقایق پایانی‌اش مقابل آرسنال در اکتبر ۲۰۰۲.[۲۷]

رونی در آوریل ۲۰۰۲، در بازی مقابل ساوتهمپتون روی نیمکت نشست، اما بازی نکرد.[۲۸] در ۱۷ اوت ۲۰۰۲، او برای اولین بار برای تیم اصلی اورتون به میدان رفت و به دومین بازیکن جوان تاریخ اورتون تبدیل شد.[۲۹] او نخستین گلش را برای اورتون در بازی جام اتجادیه مقابل رکسهام زد.[۳۰] او با زدن دو گل در آن بازی، تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم اورتون نیز گشت.[۳۱] در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۲، درست پنج روز قبل از تولد ۱۷ سالگی‌اش، رونی در دقایق تلف‌شده بازی، دروازه آرسنال را گشود و ضمن خاتمه دادن به رکورد ۳۰ بازی بدون شکست این تیم، به جوان‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر نیز مبدل گشت،[۳۲][۳۳] که این رکورد بعدها توسط بازیکنان دیگر شکسته شد.[۳۴] او پانزده روز بعد، دوباره مقابل لیدز یونایتد موفق به گلزنی شد.[۳۵]

در دسامبر ۲۰۰۲، رونی به عنوان شخصیت جوان ورزشی سال بی‌بی‌سی انتخاب شد.[۳۶]

منچستر یونایتد

بازیکن سابق اورتون رؤیای پیوستن به الدترافورد را زمانی پایان داد که فقط ساعتی به پایان زمان نقل و انتقالات در روز سه شنبه ۳۱ اوت ۲۰۰۴ فرصت باقی بود.

اولین بازی وین در اولین بازی فصل ۲۰۰۳–۲۰۰۲ مقابل تاتنهام در گودیسون پارک بود. او نه بازی بعد اولین گل خود را در لیگ برتر به ثمر رساند – گل فوق العادهٔ دقیقه آخر که پیروزی دراماتیک ۲–۱ برابر آرسنال را سبب شد.

به زودی استعداد وین رونی در سطح بین‌المللی آشکار شد و او در فوریه ۲۰۰۳ جوان‌ترین بازیکن تیم ملی فوتبال انگلستان شد، زمانیکه به عنوان بازیکن ذخیره در بازی مقابل استرالیا در آپتون پارک به میدان آمد. او همچنین جوان‌ترین بازیکنی شد که برای کشورش در بازی با مقدونیه در ۱۷ سالگی و در سپتامبر ۲۰۰۳ گل زد.

شهرت او وقتی به عنوان یک بازیکن جوان در جهان بیشتر شد که آن بازیهای خیره کننده را برای انگلستان در جام ملتهای اروپا ۲۰۰۴ در پرتغال به نمایش گذاشت.

او در چهار مسابقه مقابل سوییس و کرواسی ۴ گل به ثمر رساند، از جمله گل زیبایی از فاصله ۲۵ یاردی (۲۲ و نیم متری) در دروازه کرواسی؛ همین کافی بود تا سر الکس فرگوسن را برای امضای قرارداد با این گلزن فوق‌العاده متقاعد کند.

به دنبال این قرار داد نقل و انتقال با اورتون، یونایتدی‌ها بالاخره بازیکنی را بدست آوردند که رئیس قرمزهای منچستر از وجود او احساس خوشحالی کند. سر الکس فرگوسن بعد از به خدمت گرفتن رونی گفت:من خیلی خوشحالم. من فکر می‌کنم که ما بهترین بازیکن جوان این کشور در ۳۰ سال گذشته را در اختیار داریم. همه از این قرارداد احساس خوشحالی می‌کنند

از خود وین رونی در سایت اینترنتی منچستر یونایتد نقل شده که: «من از اینکه اینجا هستم خیلی خوشحالم. به عنوان کسی که به یونایتد علاقه داشته، اینجا تنها جاییست که من خواهم رفت».

آمار

باشگاهی

آخرین به‌روزرسانی: ۲ فوریه ۲۰۱۳

باشگاهفصللیگجاملیگ کاپقاره‌ایغیرهجمع
بازیگلبازیگلبازیگلبازیگلبازیگلبازیگل
اورتون ۰۳–۲۰۰۲ ۳۳ ۶ ۱ ۰ ۳ ۲ ۳۷ ۸
۰۴–۲۰۰۳ ۳۴ ۹ ۳ ۰ ۳ ۰ ۴۰ ۹
مجموع۶۷۱۵۴۰۶۲۷۷۱۷
منچستر یونایتد ۰۵–۲۰۰۴ ۲۹ ۱۱ ۶ ۳ ۲ ۰ ۶ ۳ ۰ ۰ ۴۳ ۱۷
۰۶–۲۰۰۵ ۳۶ ۱۶ ۳ ۰ ۴ ۲ ۵ ۱ ۴۸ ۱۹
۰۷–۲۰۰۶ ۳۵ ۱۴ ۷ ۵ ۱ ۰ ۱۲ ۴ ۵۵ ۲۳
۰۸–۲۰۰۷ ۲۷ ۱۲ ۴ ۲ ۰ ۰ ۱۱ ۴ ۱ ۰ ۴۳ ۱۸
۰۹–۲۰۰۸ ۳۰ ۱۲ ۲ ۱ ۱ ۰ ۱۳ ۴ ۲ ۳ ۴۸ ۲۰
۱۰–۲۰۰۹ ۳۲ ۲۶ ۱ ۰ ۳ ۲ ۷ ۵ ۱ ۱ ۴۴ ۳۴
۱۱–۲۰۱۰ ۲۸ ۱۱ ۲ ۱ ۰ ۰ ۹ ۴ ۱ ۰ ۴۰ ۱۶
۱۲–۲۰۱۱ ۳۴ ۲۷ ۱ ۲ ۰ ۰ ۷ ۵ ۱ ۰ ۴۴ ۳۴
۱۳–۲۰۱۲ ۱۷ ۱۰ ۲ ۲ ۱ ۰ ۴ ۱ ۲۳ ۱۳
مجموع۲۶۸۱۳۹۲۸۱۶۱۲۴۷۴۳۱۶۴۳۸۸۱۹۴
کل۳۳۵۱۵۴۳۲۱۶۱۸۶۷۴۳۱۶۴۴۶۵ 

برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, | 19:47 | نویسنده : عارف بساکی |

شهرستان اردکان یکی از شهرستانهای استان یزد در مرکز ایران است. شهر اردکان مرکز این شهرستان است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۷۳٫۲۹۲ نفر بوده است. شهرستان اردکان 32% پهنه استان یزد (بیش از 24 هزار کیلومتر مربع) را در خود جای داده و وسیعترین شهرستان در استان یزد است. این شهر در روزگارآبادانی آن در محلی به نام زردک قرار داشته و دیوارهای تاریخی آن هنوز پا برجا ست. این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، بخش خرانق و بخش عقدا می باشد.معمار گفتگوی تمدنها آقای خاتمی متولد این شهرستان می باشد.

جغرافیا و اقلیم:
شهر اردکان در طول جغرافیایی 53 درجه و 48 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 20 دقیقه شمالی واقع شده است. اردکان بر سر راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده که این راه از مرکز شهر (جاده سنتو یا دکتربهشتی) می گذرد و در قلب کویر مرکزی ایران جای دارد. موقعیت قرارگیری شهر در دشت یزد- اردکان می باشد. در قسمت غربی شهر آبادی های دهستان عقدا، در قسمت جنوبی دهستان بفروئیه میبد ، درقسمت شرقی دهستان زرین قراردارند.
از نظر توپوگرافی، بخش عمده شهرستان با خط تراز تقریبی 1500 متر محدود می شود. تنها حدود 5% مساحت شهرستان کوهستانی بوده و ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دریا 1234 متر است. در محدوده شهرستان بلندترین نقطه ارتفاعی مربوط به کوه خوانزا با ارتفاع 3158 متر است. بلندی شهر اردکان از سطح دریا 1035 متر است.
ارتفاعات موجود در شهرستان اردکان به شرح زیر است:
کوه چک چک (ارتفاع 2745): 38 کیلومتری شرقی اردکان(در دامنه غربی آن محل زیارتگاه زرتشتیان، پیرسبز چک چکو )

وضعیت اجتماعی:
در سال 1375 در شهرستان اردکان نسبت شهرنشینی 79% بوده که به دو شهر اردکان و شهر تازه تأسیس احمدآباد اختصاص یافته است (شهر احمدآباد در حدود 4500 نفر جمعیت دارد). شهر اردکان در سال 75 دارای 9472 خانوار معمولی ساکن با 43708 نفر جمعیت بوده و نسبت جنسی شهر معادل 107 مرد در مقابل هر 100 زن بوده است. این میانگین در سطح کشور 4/104 است. شهر اردکان از نظر جمعیت و وسعت پس از مرکز استان (شهر یزد) اولین شهر استان است. جمعیت بافت قدیمی شهر اردکان حدود 8/1 جمعیت کل شهر است.

ویژگی های فرهنگی مردم اردکان:
مردم شهر اردکان سخت کوش، با ایمان، بردبار و پاک اندیش، ساده و بی پیرایه، متعصب در امور دینی و مقید به برپایی عزاداری در چند ماه از سال هستند. تعصب و وابستگی خاص به مذهب، پشتکار و سختکوشی، مهمانوازی، صرفه جویی، سوداگری، همکاری و تعاون، روحیه کار، روحیه قناعت پیشگی و اقتصادی بودن، اهل ریسک نبودن و بی اعتمادی به اقلیم و شرایط آب و هوایی و… ویژگیهایی هستند که تا حدودی متأثر از شرایط اقلیمی خاص منطقه (اقلیم کویری و گرم و خشک) هستند.
مردم اردکان آریایی نژاد و ایرانی الاصل هستند و به زبان فارسی و لهجه شیرین یزدی سخن می گویند. بیشتر مردم شهر مسلمان و شیعه جعفری هستند و شماری زرتشتی نیز در ناحیه زندگی می کنند. از جمعیت شهر اردکان 6/99% مسلمان و 4/0% زرتشتی، مسیحی و… هستند.

سوابق و پیشینه تاریخی:
آنطور که از منابع و مآخذ بر می‌آید، اردکان در گذشته محلی در 10 کیلومتری شمال اردکان واقع شده و اکنون زردک Zardok نامیده می‌شود و به رغم گذشت زمان می‌توان خرابه‌های خانه‌های مسکونی، مسجد و بازار و قلعه و حسینیه قدیمی اردکان را در آن مشاهده کرد. علت تغییر محل شهر را بعضی جاری شدن آب شیرین در محل فعلی اردکان ذکر کرده‌اند. از متون تاریخی قدیم چنین مستفاد می‌شود که رودخانه بزرگی از زابلستان تا کرمان و یزد و نزدیکی نائین ادامه داشته است و همچنین دهها رودخانه فصلی و آبهای سطحی از جنوب به شمال در جریان بوده که اینها همه می تواند منشاء تجمع مردم در این منطقه باشد. از طرفی دیگر شیب ملایم زمین از جنوب به شمال موقعیت را برای احداث قنات مناسب می‌نموده به همین جهت عامل اقتصادی یا آب و زمین مناسب برای کشاورزی باعث بوجود آمدن این شهر کویری گردیده است. اولین هسته شهر فعلی اردکان از قرن هشتم هجری پایه گذاری شده، بطوریکه محلات اطراف میدان قلعه و محله چرخاب از محلات قدیمی و نسبتاً سالم این شهر محسوب می شوند. از شواهد بر می‌آید که پس از تعیین محل جدید شهر اردکان، اولین بنا در محل میدان قلعه فعلی بنا شده است. پس از گذشت مدتی بر اثر ازدیاد جمعیت میدان بالاده را در جنوب و مسجد زیرده از این میدان است. سپس در کنار مسجد جامع، بازار بزرگ و چهار سوق و حمام بازار را بنا کردند.

نخستین باری، که در تاریخ از این شهر یاد شده، سده 7 هـ. ق است که نامی از اردکان و خانقاه ساختن شیخ تقی الدین دادا محمد از بزرگان و سالکان راه دین به میان آمده است. پس از شیخ محمد و پسرانش، اردکان به گونه علم، حکمت و ادب درآمد و از آن پس، درستی واژه «یونان کوچک» به اردکان تحقق یافت و نام اردکان را بیش از پیش روشنایی بخشید. در دوران افشاریه (1163 هـ. ق) علی قلی خان، برادرزاده نادرشاه، علیه شاهرخ شاه افشار شورش کرد و عازم خراسان شد. پس از پیمودن مسیر تا نزدیکی اردکان، از سوی سپاهیان شاهرخ شاه سرکوب و دستگیر و به مشهد فرستاده و در آن جا کشته شد. درسال 1207 هـ. ق لطفعلی خان زند، در جریان جنگ های خود با آقا محمد خان طبسی، سپاه کوچکی تدارک دید و به سوی شیراز رهسپار شد. درنزدیکی یزد، محمد تقی خان یزدی، راه را بر لطفعلی خان بست. لطفعلی خان با دلاوران زند و سپاهیان طبسی، در ناحیه اردکان، برخان یزدی تاخت و آنان را شکست داده و رهسپار ابرکوه شد. در تمامی دوران قاجار، شهر اردکان و پیرامون آن، جزو حکومت یزد محسوب می شد. در سال 1236 هـ. ق شاهزاده محمد ولی میرزا، حکمران یزد شد و حاجی میرزا محمد خان قزوینی را به حکومت اردکان و میبد فرستاد. پس از قزوینی، ‌میرزا مهدی قلی وزیر و پس از او محمد کریم خان، حاکم اردکان شدند.

وجه تسمیه:
اردکان از دو کلمه «ارد» و«کان» تشکیل شده که «ارد» به معنی مقدس و «کان» یعنی معدن می‌باشد و با این ترکیب واژه اردکان به معنای سرزمین مقدس می‌شود، اما در جامع مفیدی «ارد» را به کسر الف به معنی دور معنی کرده و نوشته است چون اطراف اردکان معادن زیاد وجود دارد، در نزد مردم این منطقه به اردکان معروف گشته است.
مقارن با حمله مسلمانان به ایران و فرار ایرانیان از شهرهای بزرگ خراسان به طرف مرکز ایران، آنها در میبد، یزد و سایر مناطق مرکزی ایران ساکن شده‌اند. مردم نواحی اردکان چون این خطه را برای کشاورزی مساعد دیدند به احداث قنوات و بنادر این شهر (اردکان) اقدام نمودند. بنابراین ممکن است بانیان اردکان زرتشتیان بوده باشند. در این صورت ممکن است نام اردکان از کلمه ( ارتاکان) به معنی راستی و درستی آمده باشد که در آیین زرتشتی یکی از ایزدان است.

در کتب:
در کتاب یزد نامه به اردکان اشاره شده و از آن به محل توطن علما و حکما در قدیم الایام (حدود قرن هفتم هـ.ق) یاد شده که به یونان کوچک اشتهار داشته و دارای مساجد، خوانق، عمارات، باغات، بیوتات بوده و محل زندگی علما و فضلا بوده که هر یک منازل دلگشا و بساتین روح افزا در آن ساخته اند. در گذشته دور نیمه شمالی یزد محل دریاچه ای بزرگ بوده که از منطقه حوض سلطان در جنوب ری تا شمال دشت یزد ادامه داشته (دریاچه ساوه) که امروزه اثری از آن باقی نمانده است. خشکیدن این دریاچه را از وقایع هنگام میلاد پیامبر اسلام می دانند و سه دیه ی بیده، عقدا و میبد در کنار این دریا بودند و محل کنونی شهر اردکان زیرآبهای دریای ساوه قرار داشته است.

معادن:

از کارگاه های صنعتی اردکان می توان موزاییک سازی، آجر پزی، سنگ‌بری و برخی صنایع کوچک را نام برد. مهم ترین معادن اردکان و پیرامون آن اورانیوم، ‌باریم، آهن، سرب، روی، گچ و نمک هستند.فرآورده اردکان ارده و حلوا ارده است که در عصاری ها و کارگاه های حلوا ارده سازی، از روغن کنجد تولید و صادر می شوند.در اردكان كارخانه هاي گندله سازي ، فولاد ارفع ،فولاد غدير ،فولاد چادرملو ، معدن چادر ملو ،كارخانجات كاشي و كارخانه عظيم شيشه اردكان و كارخانه كيك زرد انرژي اتمي ساخته شده و نيروگاه 800 مگاواتي سيكل تركيبي در استانه راه اندازي مي باشد . ضمناً هتل باغسراي شهرداري 4 ستاره ، مهمانسراي جهانگردي و هتل كاريز اردكان نيز از مراكز خدماتي مي باشد آماده ارائه اطلاعات و همكاري مي باشم.

کشاورزی:

کشاورزی در اردکان به دلیل‌ نداشتن آب کافی رونق چندانی ندارد.از فرآورده مهم این شهرستان می توان انار، روناس، گندم، میوه، یونجه، پنبه و پسته را نام برد. پسته اردکان از گونه پسته مرغوب ایران به حساب می آید. با توجه به آب و هوای اردکان دام‌داری به گونه پراکنده انجام می شود و دام اصلی آن بز است. با این حال گوسفند، گاو، شتر نیز نگه‌داری می کنند و مرغ‌داری نیز در این منطقه رایج است.

آثار تاریخی:

منطقه زردک : که شامل آثاری از بناهای مربوط به قرن پنجم و ششم می باشد.

مسجد زیرده و جامع : از بناهای مربوط به قرن دهم هجری می باشد.

مسجد حاج محمد حسین : مربوط به دوره قاجاریه می باشد.

مسجد جامع عقدا : که مربوط به قرن ششم هجری می باشد.

موزه مردم شناسی اردکان : دارای بخشهای مختلف مردم شناسی، اشیاء عتیقه، گیاه شناسی، جانورشناسی و فرهنگی می باشد.

رباط خرگوشی : از بناهای دوره شاه عباس صفوی می باشد.

رباط شاه زاده و منار جنبان خرانق : دارای جاذبه توریستی می باشند.

پیر سبز چک چک : زیارتگاه زرتشتیان می باشد و همه ساله پذیرای جمع کثیری از زرتشتیان داخل و خارج از کشور می باشد.

پرستشگاه هریشت : از زیارتگاههای زرتشتیان می باشد.

غار شگفت یزدان : در 50 کیلومتری عقدا واقع و دارای ستونهای زیبای استلاگمیت و استلاگتیت می باشد. طول این غار 15 کیلومتر است.

از دیگر اثار تاریخی اردکان را میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
آب انبار دوراه، آب انبار قلعه، آتشکده شریف آباد، آتشکده احمد آباد، ، پیرسوز، چهارسوق، ، حسینیه بازار نو، خانقاه اردکان، دخمه ترک آباد، دخمه شریف آباد، زیارتگاه پارس بانو، زیارتگاه زرتشتیان شریف آباد، مدرسه علمیه ، مسجد کچیب، و میل ترک آباد .

ویژگیهای بافت تاریخی اردکان:

بافت تاریخی اردکان یکی از سالمترین بافتهای قدیمی ایران می‌باشد و به علت قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی تا حد زیادی از حوادث روزگار مصون مانده است. این بافت از ویژگیهای کامل شهرهای کویری برخوردار ودر از بعضی خصوصیات منحصر به فرد می‌باشد. باروی زیبا ، دروازه‌های متناسب ، ساختمانهای موزون ، آب انبارهای متعدد ، کوچه‌های تنگ و باریک ، محلات منسجم ، در بندهای انحصاری و مساجد بزرگ و جالب از ویژگی‌های این بافت تاریخی محسوب می‌گردد.
بافت تاریخی اردکان به علت قرار گرفتن در منطقه کویری دارای ساختمانهای خشتی و گلی خاص مناطق کویری می‌باشد.کمی نزولات آسمانی ، عدم رخداد طبیعی خاص ، دور بودن از مرزهای جغرافیایی کشور و قرار نگرفتن در معرض هجوم بیگانگان باعث گردیده علی رغم گذشت زمان ، بافت تاریخی اردکان تا این اواخر سالم و دست نخورده باقی بماند. با روی کار آمدن رضاخان همراه سیاست به اصطلاح امنیت ملی وی تخریب بافت آغاز گردید و تا امروز نیز ادامه دارد؛ ولی هنوز بخش باقی مانده آن که زیباترین قسمت بافت محسوب می‌گردد دست نخورده و سالم می‌باشد. خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه چند سال اخیر موثر واقع شده و در بعضی موارد نه تنها از تخریب بافت جلوگیری کرده بلکه بازسازی و مرمت موجبات احیا و رونق دوباره آن را فراهم آورده است.

نحوه و شکل گیری بافت قدیم:

از آثار موجود چنان بر می‌آید که احداث بافت قدیم اردکان حداقل در سه مرحله انجام شده و قسمت اصلی آن که همان مرکزیت و بخش اولیه بافت می‌باشد در محلی که امروز به میدان قلعه مشهور است بنا گردیده در حقیقت قلعه اصلی یا اولین بنا در اردکان در این منطقه بوده و تاریخ دقیق بنای آن مشخص نیست اما آثار موجود نشان می‌دهد که این قلعه حداقل در قرن ششم هجری قمری موجود بوده است. سپس محلات بالا ده و زیرده به آن اضافه شده است و محدوده اولیه اردکان عبارت بوده از محله زیرده در شمال ، میدان بالاده در جنوب ، رباط و آب انبار رباط در شرق، ولی غرب آن درست مشخص نیست ، طول محدوده تقریباً 450 متر و عرض آن در حدود 250 متر بوده است.
این محدوده کوچک دارای دو مسجد جالب و بزرگ و زیبا می‌باشد. مسجد جامع در جنوب و مسجد زیر ده در شمال و فاصله میدان قلعه تا مسجد جامع درست برابر است با فاصله مسجد زیر ده تا میدان قلعه ، در این بخش کوچک مدرسه علمیه با وسعت بسیار زیاد و حمام زنانه و مردانه ، بازار ، آب انبار و رباط نیز وجود داشته است.

حصار اول
حصار و خندق اولیه بطور کلی از بین رفته و تا اوائل قرن اخیر بخش کوچکی از خندق در ضلع جنوب شرقی در نزدیکی میدان بالا ده هنوز باقی بود که متاسفانه به مغازه تبدیل گردید.

حصار دوم
توسعه بافت قدیم در سالهای بعد بیشتر مربوط به شرق بوده است و خانه‌های دوره ایلخانی در شرق اردکان نشانگر این واقعیت است که در قرن هفتم این منطقه جزئی از بافت بوده است و حدود آن در شمال تا نزدیکی حسینیه کوشکنو و در جنوب تا نزدیکی حسینیه بازار نو امتداد داشته و طول و عرض آن درست مشخص نیست.

حصار سوم
حصار سوم که در واقع آخرین حصار و باروی بافت قدیم اردکان می‌باشدنشانگر توسعه از چهار طرف است: زیرا در شمال و جنوب محلات کوشکنو و بازار نو به بافت افزوده گردیده و در شرق محلات زین الدین و تیران و غرب محلات چرخاب و امیری به بافت اضافه گردیده است. توضیح اینکه قلعه سیف و دروازه سیف نیز در این توسعه در ضلع جنوب و جنوب غربی احداث شده است. در این توسعه طول بافت به 850 متر و عرض آن به 6500 متر رسیده است تاریخ دقیق این توسعه مشخص نیست ولی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که در قرن دهم این توسعه صورت گرفته بوده است.

بارو
یکی از ویژگیهای بافت قدیم اردکان وجود باروی بلند و زیبای آن می باشد.این بارو که به طول بیش از سه هزارمتراست، تمام اماکن داخل بافت رادربرمی گرفته است.ارتفاع دیوار7 الی 8 متروضخامت آن در قسمت پایین 5/1 و در بالاترین نقطه 20الی30 سانتیمتربوده است، دورتا دوراین بارو بیش از 50 برج تعبیه شده بوده که از آنها برای حفاظت و نگهبانی استفاده می کرده اند.
مصالح به کار رفته دربارو کلا ازخشت و گل بوده وفقط دربعضی موارد درپای برجها ازچند ردیف آجراستفاده شده است.در قسمت فوقانی باروکنگره هایی ازخشت و گل ساخته شده که به آن زیبایی خاصی می داده ودرپای کنگره ها تیرکش هایی برای تیراندازی و منفذهای متعددی برای ریختن سرب مذاب و غیره تعبیه شده بوده ;برای حفاظت ازاین بارو در قسمت جنوب حصار کوتاه تری به فاصله دومتری بنا گردیده بوده ودربعضی از قسمتها برجهای منفردی که به وسیله یک پل چوبی به بارو متصل می شده وجود داشته که از آن برای دیده بانی استفاده می شده است.

خندق
دور تا دور بارو خندقی به عرض 7 الی 10 متر و عمق 2 الی 3 متر حفر گردیده بوده که در مواقع خطر با آب قنوات آن را پر می کرده اند.تخریب این بارو از اوائل قرن اخیر آغاز شده و در حال حاضر فقط قسمت کمی از آن باروی بزرگ باقیمانده که در سالهای اخیر تعدادی از برجهای آن مرمت و بازسازی گردیده است.

دروازه
برای ورود به شهریا درحقیقت عبورازباروهشت دروازه دراطراف آن تعبیه شده بوده که دارای امکانات حفاظتی مناسب بوده است.
هردروازه دارای دو برج بزرگ در دو طرف بوده که از بناهای اطراف بارو بلندتر بوده است.این دو برج به وسیله سردر دروازه به همدیگر متصل می شده اند و در بالای برجها اطاقی بوده که تیراندازان و نگهبانان دروازه های شهرازآن استفاده می کرده اند.
هردروازه دارای دولنگه دربزرگ چوبی بوده که به وسیله نگهبانان که به دروازبان مشهوربوده اند بازوبسته می شده است.
دروازه بانها معمولا‍ در یک اتاق کوچکی که درکناردروازه قرارداشته اتراق می کردند و طبق معمول صبح زود در بزرگ دروازه بازمی کردند وپس از غروب آفتاب آن را می بستند و اگرکسی در ساعت غیرمقرر به دروازه می رسید حق ورود یا خروج از دروازه را نداشت.
درکنارهردروازه یک آب انبارویک باب مسجدکوچک قرارداشته که هنگام خروج و ورود به دروازه می توانستند ازآن استفاده نمایند.
درزمان هایی که شهرموردحمله قرارمی گرفته درهای دروازه های شهر را می بسته اند و برای اینکه دشمن نتواند آنها را باز کند درپشت درها تپه هایی از خاک می انباشتند و یک یا دو دررا برای ورود وخروج در نظرمی گرفتند و تنها دروازه میرصالح دارای یک درو یک برج بوده که دروازه در وسط برج تعبیه شده بوده است.
دروازه های اصلی اردکان عبارت است از:دروازه کوشکنو، دروازه علی بیک و دروازه امیری در شمال ، دروازه بازار نو و دروازه میرصالح در جنوب ، و دروازه های آخوند و خالو زمان در شرق و دروازه سیف درغرب و درسمت جنوب شرقی نیز در زمانهایی که خطری شهر را تهدید نمی کرد ، دروازه کوچکی تعبیه می کردند که به دروازه سوراخک مشهور بوده است.

منابع تامین آب
آب آشامیدنی داخل حصار بست از طریق آب انبار تامین می شده است.آب غیر شرب نیز توسط چهار رشته قنات که از جنوب وارد بافت می شده و پس از عبور از طول 850 متری بافت از شمال خارج می گردیده تامین می شده است.
این رشد قناتهااز منازل و اماکن عمومی شهر عبور می کرده و مردم با حفر پاکنه که در اصطلاح محلی به آن جوی (جوخ) گفته می شود به آن دسترسی پیدا می کرده اند.
مسیر قناتها تا حدی مستقیم بوده است.خانه ها و اماکن اطراف قناتها نیز با حفر کانالهای انحرافی بخشی از آب را به طرف خانه های خودشان منحرف می نموده اند و که در اصطلاح محلی به مسیر مستقیم قنات راسته و مسیر انحرافی آن کجه و مسیر انحراف دیگر جدا شده باشد کجه بر کجه می نامیده اند.از چهار رشته قنات که از داخل بافت عبور می کرده قناتهای شورآبه ، مورتین و بهاءالدین آباد در زیرزمین قرار داشته ولی قنات نیلی در سطح زمین جریان داشته از دروازه بازارنو وارد بافت شده و پس از عبور از طول بازار از دروازه کوشکنو خارج می شده و به علت عبور این قنات از کنار بازار و سایر اماکن عمومی، ماده تاریخ (آبرو یافت اردکان زین آب) برای آن در نظر گرفته شده است که بر اساس حروف ابجد سال 1040 قمری به دست می آید که سال احداث قنات علی آباد نیلی می باشد.

مراکز اقتصادی
بزرگترین مرکز اقتصادی شهر بازار بزرگ و چهار سوق زیبا و معروف آن بوده که از جنوب به شمال امتداد داشته و طول آن به 750 متر می رسیده است. تاریخ بنای این بازار مشخص نیست ولی صاحب جامع مفیدی (ج 3،ص726) که در سال 1085 کتابش را تدوین نموده از این بازار و چهار سوق و قنات نیلی نام برده است.
در محل چهار سوق دو بازارچه کوچک یکی در غرب و دیگری در شرق قرار داشته که یکی به دروازه آخوند و دیگری به دروازه سیف منتهی می شده است. در داخل بازار علاوه بر مغازه های مختلف چند تیمچه یا تجارتخانه نیز قرار داشته است همچنین در هر محله ای بازارچه کوچکی وجود داشته تامین کننده مایحتاج اهالی محله بوده است.

حسینیه یا میدان

در هر مرحله حسینیه های کوچک یا بزرگی قرار داشته که در اصطلاح محلی به آنها میدان میگفته اند،اگر چه در ماه محرم از این حسینیه ها برای عزاداری استفاده می شده ولی در طول سال اغلب آنها به صورت مراکز تجاری در می آمدن است، زیرا این میدانها در نزدیکی دروازه های ورودی شهر قرار داشته و هیزم و زغال و سایر اقلامی که در داخل مغازه نمی توانستند بفروش برسانند در این میدانها خرید و فروش می گردیده است.عمده ترین میدانهای اردکان عبارت بوده است از: حسینه(میدان) بازلرنو در نزدیکی دروازه بازار نو، میدان کوشکنو در نزدیکی دروازه کوشکنو ، میدان علی در نزدیکی دروازه سیف ، میدان بالاده در نزدیکی دروازه میرصالح ، میدان زین الدین در نزدیکی دروازه آخوند ، میدان علی بیک در نزدیکی دروازه علی بیک. دور تا دور اغلب میدانها نیز مغازه های وجود داشته که از آنها به عنوان کارگاههای زیلوبافی ، لبافی و حلاجی و… استفاده می شده است.

کاروانسرا
کاروانسراها نیز به عنوان مراکز تجارت و اسکان کاروانها محسوب می‌شده‌اند و اغلب آنها در نزدیکی مراکز تجاری بنا شده بودند چنانچه کاروانسراهای حضرتی، گودالگ و کوشکنو در مسیر بازار شمال به جنوب قرار داشته‌ و کاروانسرای میدان علی در مسیر بازار شرق به غرب و کاروانسرای علی بیک در نزدیکی میدان و بازارچه محلی علی بیک قرار داشته است.
در دوره قاجار کاروانسرای سلطان در کنار دروازه سیف و کاروانسرای دیگری در کنار دروازه بازارنو و کاروانسرای علی بیک در بیرون دروازه علی بیک بنا گردیده که این سه کاروانسرا چسبیده به حصار شهر بوده‌اند امّا راه ورودی آنها بیرون از دروازه بوده است.
رباط شاه عباسی هم که در مسیر راه یزد به اصفهان ساخته شده بوده حدود دویست متر تا دروازه بازارنو فاصله داشته است.

اماکن رفاهی
حمام به عنوان عمده‌ترین اماکن عمومی رفاهی در قدیم محسوب می‌گردیده و تمام حمامهای داخل بافت وقفی می‌باشد اغلب آنها برای تعمیر و بعضی از مصارف دیگر آن نیز دارای موقوفات می‌باشند. حمامهای داخل بافت نسبتاً‌ بزرگ و قسمت‌های زنانه و مردانه آن بصورت مجزا و نزدیک به هم بنا شده‌اند. قدیمیترین حمام داخل بافت، حمام بازار است که خوشبختانه تاکنون نیز سالم و مورد استفاده می‌باشد.
دیگر حمامهای داخل بافت عبارت است از: حمام حاج ملاحسن و حمام چرخاب در محله چرخاب، حمام کوشکنو در محله کوشکنو، حمام طالب در محله زین‌الدین و حمام بازار در کنار مسجد جامع و مسیر بازار شرق به غرب بوده است. جالب اینکه تمامی آنها تقریباً در ضلع غربی بافت قدیم قرار داشته‌اند.

آب انبار
آب انبارها به عنوان تأمین کننده آب آشامیدنی داخل و خارج از بافت قدیم بوده‌اند و اغلب آنها توسط افراد خیّر بنا شده بوده و دارای موقوفاتی جهت آبگیری و تعمیرات می‌باشند. این آب انبارها علاوه بر تأمین آب شرب مصرفی مردم، اغلب دارای پاکنه آب قنات بوده که از آنها برای شستشو و تجدید وضو استفاده می‌کرده‌اند و در بالای سردر آنها نیز مسجدهای کوچکی برای برگزاری نماز یا محلی برای استراحت تعبیه شده بوده است. استفاده از آب انبار بطور کلی رایگان می‌بوده و تمام آب انبارها دارای مسیرهایی بوده‌اند که در فصل زمستان از آب قنات صدرآباد و باغستان آبگیری می‌شده‌اند.
آب انبارهای اردکان اغلب دارای سه بادگیر یک طرفه می‌باشند که از این نظر در نوع خود حالت منحصر به فردی دارند که هیچ کجای ایران نظیر آنها دیده نمی‌شود. همچنین سقفهای خشتی و گنبدی شکل خزینه‌های آب انبارها و راه‌پله‌های آجری زیبای آنها نماد معماری اردکان محسوب می‌گردند.
اکثر آب انبارهای داخل بافت قدیم هنوز سالم و قابل بهره‌برداری می‌باشند و در مواقع قطع آب از آنها استفاده می‌گردد.

مسجد
از نکات بسیار جالبی که در بافت قدیم اردکان دیده می‌شود وجود مساجد متعدد و بسیار بزرگ است که علی‌رغم توسعه اردکان در چند سال اخیر هنوز مسجد جامع داخل بافت بزرگترین مسجد اردکان محسوب می‌گردد و این نشانگر وسعت نظر سازندگان آن می‌باشد.
مساجد بزرگ داخل بافت دارای دو قسمت به اصطلاح تابستانی و زمستانی «شبستان و گنبد خانه» می‌باشند و به جز مسجد حاج محمدحسین اکثر آنها از خشت و گل ساخته شده‌اند تاریخ بنای قدیمیترین آنها مشخص نیست، ولی آثار موجود در مسجد زیرده و جامع مربوط به اواخر قرن دهم هجری قمری می‌باشد. دیگر مساجد داخل بافت عبارت است از مسجد حاج سعیدا و مسجد حاجی رجبعلی در محله چرخاب، مسجد زین الدین واقع در محله زین الدین، مسجد حاج محمد حسین واقع در کنار بازار بزرگ شهر، مسجد کوشکنو در محله کوشکنو.
علاوه بر مساجد بزرگ تعداد زیادی مسجد کوچک نیز در محلات مختلف وجود دارد که نام بعضی از آنها چنین است: مسجد آرد خرما، مسجد میدان سنگ، مسجد قرائت خانه، مسجد کوچه‌ خاتمی، مسجد حاج محمدرضا، مسجد محله تیران، مسجد سرپل، مسجد حسینیه بازار نو و …

آسیاب

بطور کلی آسیابهای بزرگ در منطقه اردکان بوسیله آب قنات به چرخش درمی‌آمده و به همین دلیل اغلب آنها در خارج از بافت قرار داشته است. تنها یک آسیاب آبی که بوسیله آب قنات مورتین کار می‌کرده، به نام آسیاب «دزدگ» در داخل بافت قرار داشته است و همچنین تعدادی دستاس یا آسیاب دستی در خانه‌های مردم وجود داشته که برای بلغور کردن گندم و جو، از آنها استفاده می‌شده است.

دربند
یکی دیگر از ویژگیهای بافت قدیم اردکان دربندهای متعدد بوده است. هر دربند متعلق به افراد خاصی بوده که به علت قدرت مالی و نفوذ سیاسی دارای چندین خانه بوده‌اند که درِ ورودی این خانه‌ها در داخل دربند باز می‌شده است. در ابتدای دربند دری نسبتاً‌ بزرگ قرار داشته که شبها می‌بسته‌اند و خانه‌های داخل دربند از امنیت بیشتری برخوردار بوده‌اند، ‌اغلب دربندهای موجود در اردکان متعلق به اوائل دوره قاجار می‌باشد و در محله چرخاب قرار دارد. مشهورترین آنها عبارت است از: دربند صدرالفضلا، دربند مجد العلما، دربند حاج ملا تقی، دربند سلطان،‌ دربند سنائی و…

بادگیر
بادگیر به عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین هوای خنک در بافت قدیم محسوب می‌گردیده است لذا بطور قطع می‌توان گفت که تمام خانه‌ها دارای یک یا چند بادگیر بوده است، ‌تعداد چشمه‌های بادگیر بستگی به وسعت اتاق یا صفه‌ای داشته که بادگیر به آن منتهی می‌شده است. بادگیرهای اردکان یک طرفه و دهانه آنها به طرف شمال می‌باشد و بادی هم که از آن طرف می‌وزد به شَمال مشهور است. بادگیرها اکثر از خشت و گل می‌باشد و در قسمت بالای آن چشمه‌های تعبیه شده و سقف چشمه‌ها اغلب بصورت شیب‌دار در نظر گرفته می‌شده تا باد بهتر به داخل بادگیر هدایت گردد.
اتاق بادگیر یا صفه اگر چه بیشتر در قسمت جنوب خانه قرار داشته امّا در بعضی از خانه‌ها اتاق‌هایی در شمال خانه وجود داشته که دارای بادگیر بوده است.
تعداد چشمه‌های بادگیر اگر چه طبق یک سنت محلی فرد است امّا در بادگیرهای بزرگ بیشتر نشانگر عرض اطاق یا صفه می‌باشد. ارتفاع بادگیر نیز نسبت به ساختمانهای اطراف بسیار موزون و هماهنگ است چنانکه در خط آسمانه بافت قدیم اردکان یک ساختمان ناموزون و نامتناسب وجود نداشته است، ولی در سالهای اخیر ساخت و سازهای داخل بافت این توازن را به هم زده و هر بیننده یا یک نگاه می‌تواند این ناهماهنگی را مشاهده نماید.

ویژگیهای ساخت و ساز
ساخت و ساز در بافت قدیم با خشت و گل صورت می‌گرفته و این کار علاوه بر اینکه نیاز به حمل و نقل مصالح را کم می‌کرده، محاسن عمده دیگری نیز داشته که مهمترین آنها جلوگیری از نفوذ سرما و گرما به داخل ساختمان بوده است، همچنین برای تهیه خشت از گِلِ کفِ حیاط استفاده می‌کرده‌اند، در نتیجه حیاط خانه از سایر قسمتها گودتر می‌شده و این امر سبب می‌گردیده تا رطوبتِ داخل اتاقها و صفه‌های اطراف حیاط از طریق دیوارهای آجری به داخل حیات منتقل گردد و بالظبع دیوارها و کف اطاق‌ها خالی از رطوبت می‌شده است.

اردکان

اردکان


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:اردکان, | 19:46 | نویسنده : عارف بساکی |

شهر طَبَس، مرکز شهرستان طبس، شهری کویری است در شمال شرقی استان یزد ایران. این شهر پیشتر جزئی از استان خراسان بود.
این شهر در مدار ۳۳ درجه و ۳۵ دقیقه شمالی و نصف‌النهار ۵۶ درجه و ۵۵ دقیقه شرقی، در منطقه‌ای با آب و هوای بیابانی واقع شده‌است. ارتفاع شهر طبس از سطح دریا حدود ۶۹۰ متر است. در شرق شهر طبس رشته‌کوه بلندی به نام رشته کوه شتری قرار گرفته که ضلع شرقی چاله بزرگ طبس را تشکیل می‌دهد. معادن غنی ذغال سنگ این شهرستان حاکی از وجود جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های بزرگ در گذشته‌های دور در این منطقه می‌باشد. این معادن، طبس را در ردیف یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به لحاظ ثروت ملی قرار داده‌است.

اماکن دیدنی
باغ گلشن
ارگ
امام زاده حسین بن موسی الکاظم
روستای ییلاقی خرو
آب گرم مرتضی علی
طاق شاه عباس
سد کریت (قدیمی ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان)
روستای اصفهک
روستای ازمیغان(شالی کاری و نخیلات)
قلعه و مزار روستای پیرحاجات (قرن ۴ هجری)
کرانه‌های زیبای کویر
روستای دیدنی و تاریخی نای‌بند
روستای جوخواه و کاروانسراهای شاه عباسی متعلق به دوره صفویه در ۱۸کیلومتری طبس.
کال جنی و خانهٔ شریف گرگی در شمال جاده طوفان

طبس

طبس


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:طبس, | 19:45 | نویسنده : عارف بساکی |

آرین روبن در تاریخ 23 ژانویه 1984 در شهر بدوم، هلند بدنیا آمد . روبن فوتبال خود را از سنین کودکی آعاز کرد و توانایی های وی در کنترل توپ و تکنیک بالا، او را به یک بازیکن ارزشمند تبدیل کرد، و همین زمینه ای بود تا روبن مورد توجه بسیاری از تیم های باشگاهی قرار بگیرد و در سال 1989 به باشگاه فوتبال شهر خود ، بدوم پیوست و بعد از گذشت 7 سال در سال 1996 به باشگاه گرونینگن که در شمالی شرقی هلند قرار داشت پیوست و توانایی خود را با پای چپ در سمت راست زمین نشان داد.

- باشگاه گرونینگن 1996-2002

آرین روبن با به ثمر رساندن 3 گل در فصل 1999-2000 در باشگاه گرونینگن و بازی های چشمگیر توانست به تیم اول این باشگاه راه پیدا کند، و در فصل 2000-2001 به عنوان بازیکن سال لیگ هلند را بدست آورد.

آرین روبن در 50 بازی 8 گل برای باشگاه گرونینگن هلند به ثمر رساند و با تبدیل شدن به یک ستاره در این باشگاه برای فصل 2002-2003 با قراردادی به ارزش 3.9 میلیون یورو راهی باشگاه فوتبال پی اس وی آیندهوون شد.

- باشگاه پی اس وی آیندهوون 2002-2004

آرین روبن در فصل 2002-2003 در 33 بازی 12 گل به ثمر رساند و به همراه هم تیمی خود، ماتیا کژمان به عنوان بازیکن سال لیگ هلند انتخاب شد. این انتخاب باعث شد تا هواداران آیندهوون به این دو بازیکن لقب بتمن و رابین راه بدهند. (لقب کژمان بتمن بوده و تلفظ روبن هم مانند رابين مي باشد). همچنین روبن در این فصل هفدمین جایزه بازیکن با استعداد هلند را بدست آورد.

آرین روبن

با شروع خوب آرین روبن در باشگاه آیندهوون، توجه سران بسیاری از باشگاه های بزرگ اروپایی را به خود جلب کرد ، اولین باشگاهی که به وی پیشنهاد داد باشگاه فوتبال منچستر یونایند انگلیس بود. سرالکس فرگوسن این بازیکن را به انگلیس برد تا با ارائه پیشنهادی به مبلغ 7 میلیون یورو این بازیکن ریز نقش را به خدمات بگیرد، ولی رئیس باشگاه آیندهوون این مبلغ را بسیار پایین دانست و این پیشنهاد را رد کرد و همین امر باعث شد تا رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی با ارائه پیشنهاد مبلغ 18 میلیون یورو ( 12 میلیون پوند ) به باشگاه پی اس وی آیندهوون این بازیکن را در سال 2004 به لندن بیاورد. روبن که چند ماهی از قرار داد خود در آیندهوون باقی مانده بود در لیگ هلند بسیار ناامید کننده ظاهر شد و از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شد و ادامه مسابقات را از دست داد. روبن در باشگاه فوتبال آیندهوون بعد از گذشت 2 سال در 56 بازی 17 گل به ثمر رساند.

روبن در آیندهوون درگيری هايی هم داشت . او پس از ابتلا به سرطان و پشت سر گذاشتن آن با موفقيت ، درگيری های شديدی با گاس هيدينک داشت. هيدينک که رفتار های بچه گانه ی او در هنگام بازی ، تمارض ها و درخواست هايش از داور به ستوه آمده بود، اين موضوع را با مديران باشگاه در ميان گذاشت.

- باشگاه چلسی 2004-2007

آرین روبن با پیوستن به باشگاه چلسی در نوامبر 2004 در یک بازی دوستانه پیش فصل مقابل آ اس رم ایتالیا مصدوم شد و هفته های ابتدایی لیگ برتر انگلیس را از دست داد. آرین روبن در این مصدومیت استخوان متاتارس پای راستش شکست و همین امر این بازیکن را به یک چالش بزرگ کشید. این مصدومیت به ناحیه بیضه ها آسیب وارد کرده بود و پزشکان باشگاه چلسی به سرعت تست سرطان بیضه را از آرین روبن گرفتن تا وضعیت این بازیکن مشخص شود و پس از نتایج این تست ها و منفی بودن جواب ها پای راست روبن مورد مداوا قرار گرفت تا برای ادامه بازی های چلسی در لیگ جزیره مشکلی نداشته باشد.

روبن پس از مصدومیت چند روز به ترکیب چلسی بازگشت و در همان ماه نوامبر سال 2004 به عنوان بازیکن ماه لیگ برترانگلیس انتخاب شد تا ثابت کند بازیکن بزرگی است و برای چلسی بسیار مهم است. روبن فصل 2004-2005 را با به ثمر رساندن 7 گل به پایان رساند و خود را به عنوان یکی از نامزد های دریافت جایزه بهترین بازیکن جوان لیگ برتر انگلیس معرفی کرد، اما وین رونی مهاجم منچستر یونایتد این افتخار را کسب کرد.

آرین روبن در فصل 2005-2006 در بازی مقابل بلکبرن بار دیگر دچار مصدومیت شد و بازی های چلسی در لیگ قهرمانان اروپا را از دست داد. روبن با بهبود یافت مصدومیتش برای قهرمانی چلسی در لیگ برتر نقش به سزایی را ایفا کرد و در 26 بازی 6 گل به ثمر رساند.

آرین روبن

پپ رینا دروازبان لیورپول در بازی مقابل چلسی در ورزشگاه استمفورد بریج در دقایق پایانی در یک درگیری با آرین روبن پس از کلمات تحریک کننده با دست خود را به طرف صورت آرین روبن برد و روبن با حرکات نمایش روی چمن افتاد و داور را فریب داد و موجب اخراج رینا از زمین شد. رینا در پایان بازی خطاب به آرین روبن گفت : روبن باید به خاطر این حرکتش که داور را فریب داد جایزه اسکار دریافت کند.
 
همچنین رافائل بنیتز سرمربی پیشین لیورپول در مصاحبه ای به شوخی اعلام کرد: می خواهم به بیمارستان برم و از وضعیت وخیم آرین روین مطلع شوم.

روین با پشت سر گذاشتن فصلی درخشان در سال 2007 مورد توجه سرمربی سابق رئال مادرید برند شوستر قرار گرفت. شوستر که در سال 2007 هدایت رئال مادرید را به عهده گرفته بود خواستار به خدمت گرفتن میشائیل بالاک و آرین روین از چلسی شد. رامون کالدرون رئیس سابق باشگاه رئال مادرید با این دو بازیکن وارد مذاکرات شد تا بتواند دو مهره ارزشمند را به مادرید بیاورد. پس از مذاکرات سران باشگاه رئال مادرید با این دو بازیکن با آرین روبن به توافق رسیدند و شرایط را برای حضور روبن در سنتیاگو برنابئو فراهم کردند.

روبن در پیامی به هواداران رئال مادرید به خبرنگار روزنامه آ اس اسپانیا گفت: نمی دانم این انتقال چه زمانی رخ می دهد ولی این را می دانم که بازی در رئال مادرید برای من یک آرزو بوده و امیدوارم این انتقال هر چه زود تر انجام بگیرد.

رئال مادرید در آگوست سال 2007 میلادی با قراردادی به مبلغ 35 میلیون یورو آرین روبن هلندی را رسما به خدمت گرفت. آرین روبن در مصاحبه ای با وب سایت باشگاه چلسی بیان کرد : برای من ترک لندن بسیار دشوار است زیرا من 3 سال در اینجا به افتخارات بزرگی دست پیدا کردم و با هواداران و بازیکنان رابطه خوبی دارم و برای چلسی و بازیکنانش آروزی موفقیت می کنم.

- باشگاه رئال مادرید 2007-2009

آرین روبن در 22 آگوست 2007 میلادی با عقد قراردادی 5 ساله به مبلغ 35 میلیون یورو (24 میلیون پوند) به رئال مادرید پیوست. آرین روین اولین بازی خود را برای رئال مادرید در تاریخ 18 سپتامبر در چارچوب رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا مقابل وردربرمن انجام داد، روبن در این دیدار در ابتدا از روی نیمکت بازی را دنبال می کرد و در نیمه دوم به عنوان بازیکن تعویضی به جای رائول به بازی آمد. همچنین روبن اولین گل خود را در 10 فوریه 2008 در بازی مقابل وایادولید به ثمر رساند، رئال مادرید در این بازی با پیروزی 7-0 وایادولید را شکست داد.

روبن به سرعت در ترکیب رئال جا گرفت و در پست بال راست به خدمت گرفته شد و با سرعت خیره کننده خود تبدیل به یک مهره کلیدی برای رئال تبدیل شد. آرین روبن در بازی الکلاسیکو سال 2008 در جایی که رئال مادرید موفق به پیروزی 4 بر 1 در ورزشگاه سنتیاگو برنابئو مقابل بارسلونا شد نقش مهی را ایفا کرد و گل دوم تیمش را به ثمر رساند.

آرین روبن

آرین روین در فصل 2008-2009 با انجام 35 بازی 8 گل برای رئال مادرید به ثمر رساند. با برکناری رامون کالدرون از رئیاست باشگاه رئال مادرید و به کار آمد فلورنتینو پرز، و پیشنهاد هایی برای جذب کاکا و کریستیانو رونالدو توسط پرز، آرین روبن موقعیت خود را در خطر دید و با پیشنهاد هایی از باشگاه های بزرگی روبرو شد در این میان باشگاه بایرن مونیخ با ارائه مبلغ 25 میلیون یورو خواهان به خدمت گرفت آرین روبن شد، و پس از انجام مذاکرات با این بازیکن روبن راهی مونیخ شد.

روبن در مصاحبه ای ادعا کرد: من مجبور به ترک رئال شدم، می خواستم در اینجا بمانم ولی باشگاه قصد فروش مرا داشت.

- باشگاه بایرن مونیخ 2009-؟

آرین روبن در 28 آگوست 2009 میلادی با مبلغ 25 میلیون یورو به باشگاه بایرن مونیخ پیوست و شماره 10 روی ماکای هم وطن خودش را بر تن کرد. روبن اولین بازی خودش در این باشگاه به عنوان بازیکن جایگزین در مقابل ولفسبورگ انجام داد و با ورودش در نیمه دوم بازی، دو گل برای تیمش به ثمر رساند.

آرین روبن

در 7 آوریل 2010 میلادی آرین روبن در پیروزی بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچستر یونایتد نقش مهمی را ایفا کرد و با به ثمر رساندن گل زیبا در ورزشگاه اولترافورد موجب حذف منچستر یونایند از این جام شد.

روبن در 17 آرویل به اولیل هتریک خود در ورزشگاه آلیانز آرنا برابر هانوفر در رقابتهای بوندسلیگا آلمان رسید، و 8 می 2010 با به ثمر رساند دو گل برای تیمش مقابل هرتابرلین موجب قهرمانی بایرن مونیخ در بوندسلیگا آلمان شد و در پایان فصلی درخشان به عنوان بهترین گلزن بایرن مونیخ شناخته شد.

یک هفته بعد بایرن مونیخ در فینال جام حذفی آلمان مقابل وردربرمن به میدان رفت و با نتیجه 4 بر صفر این تیم را شکست داد و قهرمان جام حذفی شد، آرین روبن در این بازی از روی نقطه پنالتی اولین گل بایرن را به ثمر رساند.
روبن در سال 2010 با کسب 72.1 % آرا به عنوان مرد سال فوتبال آلمان معرفی شد و نام خود را به عنوان اولین بازیکن هلندی  که این جایزه را در آلمان بدست آورده ثبت کرد.

آرین روبن در تمرینات تیم ملی هلند از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شد و به مدت 2 ماه از میادین دور ماند، این مصدومیت عصبانیت مسئولان باشگاه بایرن مونیخ را به همراه داشت و رئیس باشگاه بایرن مونیخ کارل هاینز رومنینگه از اتحادیه فوتبال هلند شکایت کرد و خواستار گرفتن خسارت شد.

روبن در سال 2010 به همراه هم وطن خود وسلی اشنایدر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن اروپا شد ، اما نتوانست این جایزه را بدست بیاورد. آرین همچنین در این سال یکی از نامزد های دریافت توپ طلای جهان ، نامزد دریافت جایزه پوشکاش توسط فیفا ، نامزد جایزه بهترین گل سال و ... شد. آرین روبن تمام این افتخارات را مدوین بازی فوق العاده خود ترکیب بایرن مونیخ است.

آرین روبن در 3 می سال 2012 میلادی قرارداد خود را تا سال 2015 با باشگاه بایرن مونیخ تمدید کرد.

یکی از روزهای تلخ آرین روبن در دوران فوتبالیش به فینال لیگ قهرمانان اروپا بر می گردد، جایی که بایرن مونیخ در فصل 2011-2012 باید مقابل چلسی انگلیس قرار گرفت. بازی این دو تیم در پایان 90 دقیقه تلاش با نتیجه 1-1 به تساوی رسید و کار به وقت های اضافه کشیده شد. در دقیقه 95 بازی بایرن مونیخ صاحب یک ضربه پنالتی در جریان بازی شد و آرین روبن این پنالتی را از دست داد تا اینکه بایرن نتواند در وقت های اضافه بازی پیروز شود و کار به ضربات پنالتی کشیده شد، تا بایرن مونیخ با نتیجه 4-3 در ضربات پنالتی مغلوب چلسی شود و قهرمانی را از دست بدهد.

آرین روبن

آرین روبن فردای این بازی اعلام کرد که تا صبح در هتل محل اقامت باشگاه بایرن نتوانسته پلک بر روی هم بگذارد.

روبن به دلیل از دست دادن این پنالتی محبوبیت خود را در میان هواداران بایرن مونیخ از دست داد و در مواقعی که روبن پا به توپ می شد از سوی تماشاگران ورزشگاه آلیانز آرنا هو می شد.

در فصل 2012-2013 بایرن مونیخ بار دیگر به فینال لیگ قهرمانان اروپا با درخشش آرین روبن حاضر شد و این با در مقابل بورسیا دورتموند آلمان به پیروزی 2-1 رسید و پنجمین قهرمانی خود را جشن گرفت . در نیمه اول بازی آرین روبن با از دست دادن چندین موقعیت گل شرایطی روحیی خود را از دست داد و از سوی تماشاگران تحت فشار قرار گرفت، اما در دقیقه 89 بازی آرین روبن با حرکتی زیبا دفاع بورسیا دورتموند را جا گذاشت و با وایدنفلر تک به تک شد و توپ را به آرامی وارد دروازه دورتموند کرد تا کابوس ناکامی در فینال لیگ قهرمانان اروپا را از بین ببرد. روبن با این گل بار دیگر محبوبیت خود را میان هواداران کسب کرد.

آرین روبن

در پایان این بازی آرین روبن بهترین بازیکن زمین نیز شناخته شد.

آرین روبن


بازی های ملی

- یورو 2004 پرتغال

اولین تجربه بین الملی روبن در یورو 2004 رقم خورد. دیک ادووکات سرمربی پیشین تیم ملی هلند بازیکنان جوانی را مانند وسلی اشنایدر، آرین روبن و جان هیتینگا را به تیم ملی برای رقابتهای یورو 2004 دعوت کرد اما با تساوی در اولین بازی مقابل آلمان و شکست در دومین دیدار خود مقابل جمهوری چک با انتقادات فراوانی روبرو شد. در مرحله یک چهارم نهایی هلند به مصاف تیم ملی سوئد رفت و پس از پایان 120 دقیقه تلاش دو تیم بازی به تساوی 0-0 رسید و کار به ضربات پنالتی کشیده شد، روبن آخرین پنالتی هلند را به گل تبدیل کرد و تیمش را به مرحله نیمه نهایی راهی کرد.

اما در مرحله نیمه نهایی هلند بازی را با نتیجه 2-1 مقابل نایب قهرمان یورو 2004 و نیز میزبان این دوره از مسابقت، پرتعال واگذار کرد تا اولین تجربه بین الملی روبن در تیم ملی با ناکامی به پایان برسد.

- جام جهانی 2006 آلمان

روبن در مرحله مقدماتی جام حهانی 2006 آلمان در شش بازی 2 گل به ثمر رساند و با بازی های چمشگیر نقشی در صعود هلند به عنوان تیم اول گروه خود به جام جهانی ایفا کرد.
 
آرین روبن اولین تجربه خود را در جام جهانی در آلمان کسب کرد، روبن در اولین بازی تیمش مقابل صربستان و مونته نگرو گل پیروزی تیمش را در دقیقه 18 بازی به ثمر رساند و به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد. روبن در بازی مقابل ساحل عاج نیز این عنوان را کسب کرد. روبن در این دوره از جام جهانی با دریافت دو عنوان بهترین بازیکن زمین، جزء 8 بازیکنی شد که قبلا این عنوان را بیش از دوبار کسب کردند.

هلند در این مسابقات بار دیگر در مقابل پرتغال شکست خورد و از راه یابی به مرحله یک چهارم نهایی باز ماند.

- یورو 2008 اتریش و سوئیس

با آمدن مارکو فن باستن به عنوان سرمربی در تیم ملی هلند برای بازی های یورو 2008 تغییراتی در ترکیب تیم ملی هلند انجام شد. فن باستن با تغییر سیستم بازی به سیستم 4-2-3-1 و استقاده از 3 هافبک به نام های رافائل ون در وارت ، وسلی اشنایدر و درک کوویت ،آرین روبن و رابین ون پرسی بازی ها از روی نیمکت دنبال می کردند و برای جا گرفتن در ترکیب اصلی تلاش می کردند. روبن در بازی با فرانسه که به عنوان بازیکن جایگزین به بازی گرفته شد در دقیقه 72 گل سوم هلند را وارد دروازه فرانسه کرد و هلند موفق شد فرانسه را با نتیجه 4-1 شکست دهد.

اما در مرحله یک چهارم نهایی هلند با نتیجه 3-1 از تیم ملی روسیه شکست خورد و از گردونه رقابتها کنار رفت تا آرین روبن نتواند افتخاری را با تیم ملی کشورش بدست بیاورد.

- جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

این بار آرین روبن با هدایت برت فان مارویک پا به مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی گذاشت.
روین که در آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی هلند برابر مجارستان از ناحیه همسترینگ مصدوم شده بود، نگرانی های کادر فنی تیم ملی هلند را در پی داشت و همین امر باعث شد تا برت فان مارویک سرمربی هلند بازیکنی جایگزین را به جای روبن به جام جهانی ببرد. اما با اسرار آرین روبن برای حضور در جام جهانی وی پس از درمانی کوتاه به اردو تیمش در آفریقای جنوبی اضافه شد.

روبن در مرحله گروهی فقط در یک بازی آن هم به عنوان بازیکن تعویضی در بازی با کامرون در دقیقه 73 به میدان رفت و بازی های دیگر را به دلیل بهبود نیافتن مصدومیتش از دست داد. اما در مرحله پلی آف از ابتدا در ترکیب تیم ملی هلند قرار گرفت و در دقیقه 18 گل اول تیمش را به ثمر رساند و هلند موفق شد این بازی را 2 بر 1 به سود خود به پایان برسناند. تیم ملی هلند با پیروزی 2 بر 1 مقابل برزیل در نیمه نهای به مصاف اروگوئه رفت و روبن در دقیقه 73 گل سوم تیمش را به ثمر رساند و هلند این بازی را با نتیجه 3-2 به سود خود به پایان رساند و در فینال جام جهانی به مصاف اسپانیا رفت. این اولین حضور آرین روبن در فینال مهم ترین رویداد ورزشی جهان بود . تلاش دو تیم در طول 90 دقیقه بدون گل به پایان رسید و کار به وقت های اضافه کشیده شد. روبن در طول 90 دقیقه بازی موقعیت های گل بسیاری را از دست داد و در مهم ترین صحنه بازی در وقت های اضافه صحنه تک به تک با ایکر کاسیاس بود که به شکل عجیبی تو را به بدن کاسیاس زد و این موقعیت عالی را برای تیمش از دست داد، در دقیقه 116 بازی آندرس اینیستا با پاس گل سس فابرگاس گل زیبای را در درون دروازه هلند قرار داد تا کابوس ناکامی در فینال برای آرین روبن بار دیگر تکرار شود.

آرین روبن

- یورو 2012 اوکراین و لهستان

آرین روبن به همراه تیم ملی کشورش در این رقابتها شرکت کرد و تیمش با 3 شکست در مقابل دانمارک، آلمان و پرتغال خیلی زود از گردونه رقابتها حذف شد

- سبک بازی

آرین روبن با سرعت بالا خود به هنگام در اختیار داشتن توپ او را به یک بازیکن کلاس جهانی تبدیل کرده. آرین روبن در بازی با پای چپ خود بسیار مشهور است و به راحتی مدافعان را جا می گذارد. روبن در بازی هوایی نیز مهارت خاصی دارد و با استقاده از شوت های فنی و دقیق می تواند دروازه هر تیمی را باز کند.

روبن در پست راست زمین به عنوان یک هافبک مهاجم شناخته می شود، با تکنیک و سرعت خود در گوشه های زمین آرایش دفاعی حریف را برهم می زند و موقعیت گلزنی برای خود و مهاجمان فراهم می کند. البته روبن به عنوان یک بازیکن خود خواه در میان هم تیمی هایش نیز شناخته می شود. شاید با آمدن پپ گواردیولا به بایرن مونیخ این عادت نیز از بین برود.

آرین روبن

روبن در بایرن مونیخ با فیلیپ لام مدافع این تیم نیز همکاری خوبی دارد در هنگام حمله از گوشه های زمین فلیپ لام به کمک این بازیکن می آید و بازی این بازیکن را تکمیل می کند.

- زندگی شخصی

آرین روبن در تاریخ 9 ژوئن 2007 با برنادین ایلرت در شهر گرونینگن ازدواج کرد. روبن دارای 2 فرزند پسر به نام های لوکا و کای و یک دختر به نام لین می باشد و پدر روبن ،هانس روبن به عنوان مدیر برنامه وی فعالیت می کند.

 

روبن با دختر سرمربی تیم فوتبال گرونینگن بارند بلتمن، که زمانی در این تبم بازی می کرد ازدواج کرد.

آرین روبن مسلط به زبان های هلندی ، انگلیسی ، آلمانی و اسپانیایی می باشد.

آرين را می توان يک قهرمان شطرنج ناميد که در تنيس و واليبال نيز فوق العاده بوده و کلا مستعد در ورزش های گوناگون است.

آرین روبن به همراه همسر و فرزندانش

- افتخارات آرین روبن

پی اس وی آیندهوون

قهرمانی در لیگ هلند در فصل 2002-2003
قهرمانی در سوپر جام فوتبال هلند یا جام یوهان کرایوف در سال 2003

چلسی

قهرمانی در لیگ برتر انگلیس در فصل های 2004-2005 و 2005-2006
قهرمانی در اف ای کاپ انگلیس در فصل 2006-2007
قهرمانی در جام خیریه انگلیس در سال 2007
قهرمانی در جام اتحادیه انگلیس در فصل های 2004-2005 و 2006-2007

رئال مادرید

قهرمانی در لالیگا اسپانیا در فصل 2007-2008
قهرمانی سوپر جام اسپانیا در سال 2008

بایرن مونیخ

قهرمانی در بوندسلیگا آلمان در فصل های 2009-2010 و 2012-2013
قهرمانی در جام حذفی آلمان در فصل های 2009-2010 و 2012-2013
قهرمانی در سوپر جام آلمان در سال های 2010 و 2012
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2012-2013

تیم ملی هلند

نایب قهرمانی در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

افتخارات فردی

جایزه بهترین بازیکن جوان فوتبال هلند در سال 2003
جایزه بهترین بازیکن ماه نوامبر سال 2004 لیگ برتر انگلیس
جایزه بهترین گل ماه دسامبر سال 2005 لیگ برتر انگلیس
جایزه بهترین گل ماه بوندسلیگا آلمان در ماه های آوریل 2010 ، مارس 2010 و ژانویه 2010
جایزه براوو در سال 2005
جایزه بهترین بازیکن سال از نظر مجله کیکر آلمان در سال 2010
مرد فوتبال سال آلمان در سال 2010
حضور در تیم سال اروپا در سال 2011
حضور در تیم منتخب سال در فصل های 2004-2005 و 2009-2010 از نظر رسانه ورزش‌های اروپا

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, | 14:7 | نویسنده : عارف بساکی |

روستای تپه ترکمان از توابع بخش مرکزی ارومیه و در محال باراندوز چای در جنوب شهرستان ارومیه واقع شده است

این روستا در کیلومتر 15 جاده مهاباد (سنتو) واقع شده و از روستا های پر جمعیت منطقه محسوب میشود

روستای تپه ترکمان طبق آخرین آمار گیری که توسط سیستم پلاک دهی اداره پست انجام شده است بیش از 135 خانوار میباشد

این روستا با روستاهای القیان,حصار,اوزان اسکندری,ترکمان,حسن آباد ,تازه کند و اردو شاهی همجوار میباشد

نامگذاری این روستا به نام تپه به خاطر وجود یک تپه باستانی در روستا هست که به دلیل قرار گرفتن منطقه در جلگه های اطراف دریاچه ارومیه تنها ناهمواری منطقه محسوب و شده و از اطرف کاملا مشهود است

این تپه از طرف سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شده است. تاریخ ثبت این اثر سال 1344 میباشد که به شماره ثبت459 و بنا بر فصل اول قانون عتیقات مصوبه 12 آبان 1309 شمسی وبنا به در خواست مدیر کل باستانشناسی وقت کشور ثبت شده است

روستاي تپه تركمان


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:روستاي, تپه تركمان, | 18:3 | نویسنده : عارف بساکی |


باشگاه فوتبال بایرن مونیخ (به آلمانی: Fußball-Club Bayern München) باشگاه فوتبال آلمانی است که در مونیخ پایتخت ایالت بایرن قرار دارد. بایرن مونیخ به عنوان موفق‌ترین باشگاه فوتبال در آلمان و جهان شناخته شده است، که موفق به کسب ٢۵ قهرمانی بوندسلیگا و ۱۷ قهرمانی در جام حذفی آلمان شده است. بایرن در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط ۱۱ فوتبالیست و در راس آن فرانتس جان تاسیس شد. اگرچه بایرن برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ قهرمان آلمان شد، در اولین دوره بوندسلیگا که در سال ۱۹۶۳ آغاز شد بایرن برای مسابقات انتخاب نشد. بهترین دوران تاریخ باشگاه به اواسط دهه ۷۰ میلادی بر می‌گردد که بایرن تحت کاپیتانی فرانتس بکن‌باوئر موفق به ۳ قهرمانی پشت سر هم(۱۹۷۶-۱۹۷۴) در لیگ قهرمانان اروپا شد. تاکنون بایرن ۱۰ بار به فینال لیگ قهرمانان راه یافته که ۵ بار در آن قهرمان شده است. آخرین قهرمانی باشگاه در سال ۲۰۱۳ است که با فتح سه‌گانه همراه شد. بایرن همچنین موفق به یک قهرمانی در لیگ اروپا و یک قهرمانی در جام برندگان جام اروپا و دو قهرمانی درجام باشگاه‌های جهان شده است که به عنوان یکی از پر افتخارترین تیم های اروپایی در سطح جهان بعد از رئال مادرید مطرح شده است. از تاسیس بوندسلیگا بایرن با قهرمانی ۲۳ موفق ترین تیم فوتبال آلمان بوده است. رقبای سنتی باشگاه عبارتند از: باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰، باشگاه فوتبال نورنبرگ و باشگاه فوتبال بروسیا دورتموند. از آغاز سال ۲۰۰۵ بایرن بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه آلیانتس آرنا انجام می‌دهد. قبل از این تاریخ بایرن به مدت ۳۳ سال در ورزشگاه المپیک مونیخ بازی می‌کرد. بایرن از لحاظ قدرت مالی قدرتمندترین باشگاه آلمان و چهارمین باشگاه ثروتمند اروپا است با در آمد ۳۶۸٫۴ میلیون یورو در سال ۲۰۱۲ (سالی که باشگاه سه‌گانه را فتح کرد).[نیازمند منبع]

بایرن بیش از ۱۴۷٫۰۰۰ عضو دارد.[۲] و نیز بیش از ۲،۴۰۰ باشگاه رسمی دارد، و در این باشگاه‌های حدود ۱۷۷٫۰۰۰ عضو دارد. بایرن علاوه بر فوتبال باشگاه‌های شطرنج، هندبال، بسکتبال، ژیمناستیک، بولینگ، و تنیس روی میز را نیز اداره می‌کند و در فوتبال حرفه‌ای بیش از ۱،۱۰۰ عضو فعال دارد.[۳] این تیم با ۵ قهرمانی و ۵ نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، پرافتخار ترین تیم فوتبال در اروپا پس از رئال مادرید و میلان است.

باشگاه بایرن مونیخ هم اکنون با ارزش هشتصد و نود شش میلیون دلار ثروتمندترین باشگاه جهان است. پس از بایرن مونیخ، رئال مادرید با هفتصد و شصت و هشت میلیون و سپس منچستر یونایتد با هفتصد و سی و نه میلیون دلار در رده های بعدی قرار دارند. [۴]

تاریخچه

۶۵–۱۹۰۰ (سال های آغازین)

 
مسابقه بایرن مونیخ مقابل اف سی نورنبرگ،۱۹۰۱

بایرن مونیخ در سال ۱۹۰۰ توسط یازده بازیکن فوتبال به رهبری فرانتس جان تاسیس شد.[۵] و در مدت چند ماه موفق شد که در برابر تمام رقبای محلی پیروز شود و به نیمه نهایی رقابت های قهرمانی جنوب آلمان راه پیدا کند[۶]. در سال ۱۹۰۷ شیرازه یک تیم واقعی شکل گرفت و بایرن مونیخ به زمین اختصاصی خود در مونیخ در خیابان لئوپولد رفت و تیم رقیب محلی یعنی اف ث واکر را در روز افتتاحیه هشت بر یک شکست داد. بایرن مونیخ در سطح شهر مونیخ به یک تیم پرطرفدار تبدیل شد و در سال ۱۹۱۰ قهرمان لیگ منطقه‌ای بایرن شد. سال بعد نیز بایرنی‌ها بدون شکست از عنوان خود دفاع کردند[۷].

در سال ۱۹۱۴ با آغاز جنگ جهانی اول، کلیه فعالیت های فوتبال آلمان تعطیل شد[۸]

در سال های پس از جنگ جهانی اول، بایرن چند عنوان محلی دیگر را کسب کرد و در سال ۱۹۲۶ موفق شد در رقابت های قهرمانی جنوب آلمان پیروز شود، این دستاورد، دو سال بعد نیز تکرار شد[۹] بایرن مونیخ در سال ۱۹۳۲ نخستین قهرمانی اش در آلمان را جشن گرفت. آنها در فینال مسابقات قهرمانی کشور آن سال موفق شدند اینتراخت فرانکفورت را با نتیجه دو بر صفر شکست دهند و قهرمان آلمان شوند[۱۰]

با ظهور حزب نازی توسعه بایرن مونیخ متوقف شد، رئیس باشگاه و سرمربی تیم که هر دو یهودی بودند از کشور خارج شدند و بسیاری دیگر از اعضای باشگاه نیز پاکسازی شدند و بایرن مجدداً به یک باشگاه فوتبال آماتوری تبدیل شد. در سال های پس از این اتفاقات، بایرن هرگز در سطح ملی مدعی نبود و رتبه‌های میانه جدول لیگ محلی را کسب می‌کرد[۱۱]

پس از جنگ جهانی دوم، بایرن مونیخ یکی از اعضای (اوبر لیگای جنوبی: لیگ محلی دسته اول جنوب آلمان) شد، در سال ۱۹۵۵ آن ها با کسب نتایج ضعیف به لیگ پایین تر سقوط کردند اما یک سال بعد موفق شدند به اوبر لیگای جنوبی بازگردند و سال ۱۹۵۷ نیز موفق شدند برای اولین بار قهرمان جام حذفی فوتبال آلمان بشوند[۱۲]

در سال ۱۹۶۳ لیگ ملیِ بوندس‌ لیگا تشکیل شد و قرار شد پنج تیم از اوبرلیگای جنوبی در آن شرکت کنند. با این که بایرن مونیخ عنوان سوم لیگ محلی را کسب کرده بود اما تیم دیگر شهر مونیخ، یعنی باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰ عنوان قهرمانی را به دست آورده بود و فدراسیون فوتبال آلمان ترجیح داد دو تیم از یک شهر در بوندس لیگا شرکت نکنند و بنا بر این بایرن مونیخ برای بوندس لیگا انتخاب نشد[۱۳] بایرنی‌ها دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۵ با یک تیم جوان شامل استعدادهایی مثل فرانس بکن‌باوئر، گرد مولر و سپ مایر به بوندس لیگا راه یافتند[۱۴] این دوران تازهٔ بایرن مونیخ با نام فرانس بکن‌باوئر گره خورده بود. البته بازیکنان بزرگ دیگری مثل گرد مولر و سپ مایر و اولی هوینس نیز او را یاری می‌دادند ولی هسته مرکزی تفکر و راهبردی بایرن مونیخ او بود.[۱۵]

۷۹–۱۹۶۵ (دوره طلایی)

 
سپ مایر (چپ) و گرد مولر، دو بازیکن از نسل طلایی بایرن مونیخ


بایرن مونیخ اولین فصل حضورش در بوندس‌لیگا را با رتبه سوم به پایان رساند و در همان فصل نخست (۶۶–۱۹۶۵) موفق شد جام حذفی فوتبال آلمان را نیز فتح کند، سال بعد یعنی فصل ۶۷-۱۹۶۶ آنها در یک فینال دراماتیک با پیروزی مقابل باشگاه فوتبال رنجرز اسکاتلند در وقت اضافه قهرمان جام در جام اروپا شدند و این اولین افتخار قاره‌ای آنها بود، بایرن مونیخی‌ها سالهای ۱۹۶۷ جام حذفی فوتبال آلمان را فتح کردند و سال ۱۹۶۹ موفق شدند برای اولین بار به طور همزمان قهرمان بوندس‌لیگا و جام حذفی فوتبال آلمان بشوند[۱۶] آنها با اختلاف هشت امتیاز نسبت به آلمانیا آخن به مقام قهرمانی بوندس لیگا رسیدند و در دیدار نهایی جام حذفی نیز شالکه ۰۴را شکست دادند[۱۷]

در سال ۱۹۷۰ اودو لاتک، سرمربی گری بایرن مونیخ را بر عهده گرفت[۱۸]و در اولین فصل موفق شد جام حذفی فوتبال آلمان را برای بایرن مونیخ به ارمغان بیاورد، پس از آن در سالهای ۱۹۷۲، ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ موفق شد سه بار پیاپی با بایرن مونیخ فاتح بوندس‌لیگا شود[۱۹] سال ۱۹۷۴ بایرن مونیخ برای اولین بار همراه باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید به فینال جام باشگاه‌های اروپا رسید، در تاریخ ۱۵ مه ۱۹۷۴ مسابقه فینال با با نتیجه ۱ بر ۱ به پایان رسید، اما در بازی تکراری بایرن مونیخ موفق شد با نتیجه ۴ بر صفر پیروز شود و برای اولین بار فاتح جام باشگاه‌های اروپا شود[۲۰] آنها یک سال بعد نیز به فینال رسیدند و با غلبه بر باشگاه فوتبال لیدز یونایتد موفق شدند برای دومین بار پیاپی قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شوند،[۲۱] سال ۱۹۷۶ برای سومین بار و این بار با پیروزی مقابل باشگاه فوتبال سن‌اتین قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شدند[۲۲] بایرن مونیخ در پاییز ۱۹۷۶ به عنوان قهرمان اروپا به جام بین‌قاره‌ای راه یافت و موفق شد در مجموع دو بازی رفت و برگشت با دو گل کروزیروی برزیل را شکست دهد و جام بین قاره‌ای را نیز به افتخاراتش اضافه کند[۲۳]

ادامه دهه ۱۹۷۰ برای بایرن مونیخ زمان تغییر بود و پس از قهرمانی جام بین‌قاره‌ای ۱۹۷۶ هیچ عنوانی در سطح ملی یا بین‌المللی کسب نکردند، نسل طلایی بایرن کم‌کم پا به سن می‌گذاشتند، سال ۱۹۷۷ فرانس بکن‌باوئر به نیویورک کاسموس پیوست و اواخر دهه ۱۹۷۰ نیز سایر ستارگان این نسل طلایی مانند سپ مایر و گرد مولر و اولی هوینس یا بازنشسته شدند یا سالهای آخر فوتبالشان را در تیمهای دیگری گذراندند[۲۴]

۹۸–۱۹۷۹ (از اف سی برایتنیگه تا اف سی هالیوود)

 
بایرن مونیخ مقابل هامبورگ،۱۹۸۱

در خارج از زمین فوتبال، دهه هشتاد برای بایرن مونیخ دوره‌ای همراه با آشفتگی بود، باشگاه در این سالها تعداد زیادی از پرسنلش را تغییر داده بود و از مشکلات مالی نیز رنج می‌برد، اما در داخل زمین فوتبال درخشش برایتنر و رومنیگه باعث شده بود که بایرن مونیخ به اف سی برایتنیگه معروف شود، این دو با درخشش در مسابقات، بایرن را در فتح دو بوندس لیگای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ یاری کردند بایرنی‌ها در ادامهٔ این دهه در سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۴ جام حذفی فوتبال آلمان را فتح کردند و سال ۱۹۸۵ موفق شدند بوندس‌لیگا را فتح کنند، فصل ۸۶-۱۹۸۵ برای بایرن فصل خوبی بود و آنها دوگانه فوتبال آلمان (بوندس لیگا و جام حذفی) را فتح کردند، سال ۱۹۸۷ نیز موفق شدند از قهرمانی خود در بوندس لیگا دفاع کنند[۲۵]

بایرن در این سالها دو بار به فینال جام باشگاه‌های اروپا راه یافت اما هر دو بار در فینال شکست خورد و چیزی بیش از نایب قهرمانی عایدش نشد، سال ۱۹۸۲ استون ویلا با یک گل بایرن مونیخ را شکست داد[۲۶] و سال ۱۹۸۷ نیز پورتوی پرتغال موفق شد بایرن مونیخ را در فینال با نتیجه دو بر یک شکست دهد[۲۷]

سال ۱۹۸۷ یوپ هینکس سرمربی بایرن مونیخ شد، بایرنِ تحتِ هدایتِ یوپ هینکس پس از یک فصل ناکامی موفق شد بوندس لیگا را در دو فصل متوالی (۸۹–۱۹۸۸ و ۹۰–۱۹۸۹)فتح کند، بایرنیها پس از فتح بوندس لیگای ۱۹۹۰ مدتی در کسب جام ناکام بودند، اما در ژانویه سال ۱۹۹۴ فرانس بکن‌باوئر سرمربی تیم شد و بایرن مونیخ را در فتح بوندس لیگای ۹۴-۱۹۹۳ رهبری کرد، بنا بر این بایرن مونیخ پس از چهار سال ناکامی موفق به کسب جام شد. پس از این قهرمانی، جووانی تراپاتونی و اتو ریهاگل هر کدام تقریباً یک فصل سرمربی بایرن مونیخ شدند، در این دوره ستاره‌های بایرن به جای صفحات ورزشی در صفحات شایعات و حاشیه‌ای مطبوعات بودند و بنا بر این بایرن مونیخ به ((اف سی هالیوود)) مشهور شد[۲۸]

اواخر فصل ۹۶-۱۹۹۵ فرانس بکن‌باوئر مجدداً سرمربی بایرن مونیخ شد، بایرن مونیخ موفق شد در این فصل جام یوفا را با درخشش ستارگانی مثل یورگن کلینزمن و مهمت شول و لوتار ماتئوس فتح کند. در فینال آن مسابقات بایرن مونیخ در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه پنج بر یک بوردوی فرانسه را شکست داد[۲۹]

جووانی تراپاتونی از ابتدای فصل ۹۷-۱۹۹۶ مجدداً سرمربی بایرن مونیخ شد و در سال اول بوندس لیگا را برای بایرن به ارمغان آورد، در فصل ۹۸-۱۹۹۷ بایرن مونیخ پس از دوازده سال جام حذفی فوتبال آلمان را فتح کرد اما در رقابت برای فتح بوندس لیگای آن فصل ناکام بود و بوندس لیگای ۹۸-۱۹۹۷ را کایزرسلاوترن فتح کرد و بنا بر این تراپاتونی برای دومین بار بایرن مونیخ را ترک کرد[۳۰]

اکنون–۱۹۹۸ (موفقیت‌های مجدد بین‌المللی)

 
اوتمار هیتسفیلد
 
افتتاح شده در سال ۲۰۰۵ یکی از زیباترین ورزشگاه جهان

.

اوتمار هیتسفلد از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ سرمربی بایرن مونیخ بود و در این دوره با ستارگانی مثل اشتفان افنبرگ، الیور کان، جیوانی البر، مهمت شول و بیسنته لیزارازو موفق شد عناوین متعددی را کسب کند، بایرن در اولین فصل حضور هیتسفید(۹۹–۱۹۹۸) بوندس لیگا را فتح کرد و به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز راه یافت، در مسابقه فینال در حالی که بایرن مونیخ تا واپسین لحظات با یک گل از منچستر یونایتد پیش بود، ناگهان در چند دقیقه دو گل دریافت کرد و با حساب ۲ بر ۱ شکست خورد تا یکی از تلخترین شبهای تاریخ باشگاه رقم بخورد، فصل بعد بایرن مونیخ دوگانه فوتبال آلمان را فتح کرد اما در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مغلوب رئال مادرید شد، در فصل ۰۱–۲۰۰۰ بایرن مونیخ برای سومین فصل پیاپی فاتح بوندس لیگا شد[۳۱]

بایرنی‌ها در لیگ قهرمانان ۰۱–۲۰۰۰ در مرحله یک چهارم نهایی موفق شدند منچستر یونایتد را حذف کنند و تا حدی انتقام شکست دو سال قبل را از آنها بگیرند، آنها در مرحله نیمه نهایی رئال مادرید را حذف کردند و در فینال موفق شدند با درخشش الیور کان باشگاه فوتبال والنسیا را در ضربات پنالتی شکست دهند و پس از بیست و پنج سال قهرمان جام باشگاه‌های اروپا بشوند[۳۲]

 
بایرن مونیخ، فاتح لیگ قهرمانان ۰۱–۲۰۰۰

بایرن مونیخ در نوامبر ۲۰۰۱ به عنوان قهرمان اروپا در جام بین‌قاره‌ای شرکت کرد و با شکست دادن بوکا جونیورز آرژانین و تک گل ساموئل اوسی کفوور مدافع متعصب و غنایی خود در دقیقه ۱۱۰ برای دومین بار عنوان قهرمانی جام بین قاره‌ای را کسب کرد.[۳۳]

در فصل ۰۲–۲۰۰۱ بایرن برای اولین بار پس از سه سال در فتح بوندس لیگا ناکام ماند و در لیگ قهرمانان نیز در مرحله نیمه نهایی حذف شد اما بایرنی‌ها در فصل ۰۳–۲۰۰۲ موفق شدند ناکامی در بوندس لیگا را جبران کنند و بوندس لیگا را فتح کردند، پس از این فصل، بایرن یک فصل را بدون جام سپری کرد و وردر برمن فاتح بوندس لیگای ۰۴–۲۰۰۳ شد، بنا بر این هیتسفیلد پس از شش فصل بایرن را ترک کرد و فیلیکس ماگات سرمربی بایرن مونیخ شد، ماگات در هر دو فصل اول حضورش در بایرن مونیخ موفق شد، بوندس لیگا و جام حذفی را فتح کند[۳۴]

بنا بر این شمار قهرمانی‌های بایرن مونیخ در بوندس لیگا به بیست رسید، با این حال بایرن با روزهای اوجش فاصله داشت و در لیگ قهرمانان اروپا مدعی نبود، اواسط فصل ۰۷–۲۰۰۶ فیلیکس ماگات به دنبال نتایج ضعیفی که در آن فصل کسب کرده بود از کار برکنار شد و اوتمار هیتسفلد مجدداً هدایت بایرن را بر عهده گرفت، در آن فصل، بایرن مونیخ در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان موفق شد توسط روی ماکای سریعترین گل تاریخ رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا را مقابل رئال مادرید به ثمر برساند[۳۵] اما در مجموع برای بایرن فصل خوبی نبود و آنها نه تنها نتوانست جامی تصاحب کنند که در گرفتن سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا نیز ناکام ماندند[۳۶]

بایرن در فصل ۰۸–۲۰۰۷ موفق شد بار دیگر جام حذفی و بوندس لیگا را فتح کند، در پایان این سال هیتسفیلد برای دومین بار از بایرن رفت و الیور کان نیز برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد، بایرن فصل ۰۹–۲۰۰۸ در کسب جام ناکام ماند و یورگن کلینزمن پس از یک سال سرمربیگریِ بایرن مونیخ از این باشگاه رفت.[۳۷].[۳۸]

از ابتدای فصل ۱۰–۲۰۰۹ لوئی فان خال هدایت بایرن را بر عهده گرفت، در این سال بایرن موفق شد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان با نتیجه چهار بر یک باشگاه فوتبال یوونتوس را که از جانلوییجی بوفون درون دروازه سود می‌برد شکست دهد و به مرحله حذفی راه پیدا کند. پس از این پیروزی، بایرنی‌ها نتایج خوبی کسب کردند و موفق شدند در آن سال بوندس لیگا و جام حذفی فوتبال آلمان را فتح کنند و به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز راه پیدا کنند، اما در فینال با دو گل از اینتر میلان شکست خوردند و نایب قهرمان شدند[۳۹] ، فصل بعد برای بایرن فصل بدی بود و آنها در کسب جام ناکام ماندند و لوئی فان خال نیز پس از حذف بایرن از لیگ قهرمانان از کار برکنار شد[۴۰] فصل ۱۲–۲۰۱۱ یکی از تلخ ترین فصلهای بایرن مونیخ بود، بایرن در این سال یوپ هینکس را روی نیمکت خود داشت و تا اواخر فصل به کسب هر سه جام امید داشت اما آنها رقابت برای فتح بوندس لیگا را به دورتموند واگذار کردند و در فینال جام حذفی نیز با نتیجه سنگین پنج بر دو مغلوب دورتموند شدند، در نهایت در فینال لیگ قهرمانان اروپا با وجود ارائه یک بازی هجومی در ضربات پنالتی از چلسی شکست خوردند و فصل را با سه نایب قهرمانی به پایان رساندند[۴۱]

بایرن مونیخ پس از سپری کردن فصل کابوس وار ۱۲–۲۰۱۱ در فصل ۱۳–۲۰۱۲ موفق شد به ناکامی‌های قبلی پایان دهد، این تیم در بوندسلیگا عملکرد عالی داشت و با بیست و پنج امتیاز برتری نسبت به بروسیا دورتموند قهرمان بوندسلیگا شد، بایرن مونیخ رکوردهای زیادی در این فصل جا به جا کرد، از جمله کسب بیشترین امتیاز در یک فصل، سریعترین قهرمانی تاریخ بوندس لیگا با مسجل کردن قهرمانی در هفتهٔ بیست و ششم، بیشترین پیروزی در یک فصل با بیست و نه برد، کمترین گل خورده با هجده گل، بهترین شروع بوندس لیگا با هشت پیروزی متوالی، بیشترین تعداد دروازه بسته با بیست و یک بازی و...[۴۲] بایرن در لیگ قهرمانان نیز پس از غلبه بر تیمهای آرسنال و یونتوس و بارسلونا موفق شد در فینال بروسیا دورتموند را شکست بدهد و پس از دوازده سال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا بشود[۴۳] در نهایت بایرن موفق شد در فینال جام حذفی فوتبال آلمان با نتیجه سه بر دو باشگاه فوتبال اشتوتگارت را شکست دهد تا فصل ۱۳–۲۰۱۲ را با فتح کلیه جامهای ممکن به پایان برساند.[۴۴] بایرن مونیخ هم چنین در سوپر جام باشگاهای اروپا در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ مقابل چلسی انگلستان قرار گرفت و دو تیم در وقتهای اضافه به نتیجه ۲-۲ دست یافتند و در پنالتی‌ها بایرن مونیخ ۵-۴ توانست چلسی را شکست داده و برای اولین بار فاتح این جام شود.

رنگ‌ها

در قوانین اصلی باشگاه بایرن مونیخ رنگ‌های سفید و آبی به عنوان رنگ اصلی باشگاه ذکر شده است. با این حال باشگاه تا سال ۱۹۰۵ با لباس‌های سفید و شلوارک‌های مشکی در مسابقات حاضر شد. بعدها بر اساس قوانین باشگاه‌ها موظف به استفاده از رنگ قرمز در لباس‌های خود شدند. از آن مدت بایرن در بیشتر مسابقات بایرن با لباس‌های قرمز و سفید بازی کرده است هر چند که در بعضی ادوار از لباس‌های آبی و مشکی نیز استفاده شده است. لباس خارج از خانهٔ بایرن همواره روند مشخصی نداشته و رنگ‌های سفید، سیاه، آبی و، سبز-طلایی استفاده شده‌اند.

 

حذفی
               

ورزشگاه

 
ماکت ورزشگاه لئوپولد (خانهٔ بایرن در سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۴ میلادی) در موزهٔ ورشگاه بایرن مونیخ

بایرن اولین بازی تمرینی خود را در شیرنپلتز در مرکز شهر مونیخ انجام داد. اولین بازی رسمی بایرن در Theresienwiese برگزار شد. در سال ۱۹۰۱ بایرن به یک محوطه اختصاصی در Schwabing که در Clemensstraße قرار داشت نقل مکان کرد. بایرن مونیخ پس از ترکیب با تیم مونچنر اسپرت-کلاب (MSC) در سال ۱۹۰۶ میلادی به زمین مونچنر در لئوپولد نقل مکان کرد. برای جذب هواداران خانگی که در آغاز سال ۱۹۲۰ شروع شد بایرن تا کنون به محل‌های مختلفی در مونیخ جابجا شد.

 
Grünwalder Stadion, نمایی از ورزشگاه گرونوالدر «شصت» (ورزشگاه بایرن در سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۷۲)

از سال ۱۹۲۵ تیم بایرن بطور مشترک با باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰ در ورزشگاه گرونوالدر توپ می‌زد. تا جنگ جهانی دوم صاحب ورزشگاه، باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰ بود و هنوز هم در میان مردم بطور محاوره‌ای ورزشگاه «شصت» شناخته می‌شود. در خلال جنگ جهانی ورزشگاه تخریب شد و تلاش برای بازسازی آن طی دوران و جسته گریخته و قسمت قسمت به نتیجه رسید. رکورد حضور در این ورزشگاه در بازی مربوط به فصل ۱۹۶۱-۶۲ میلادی در بازی خانگی بایرن با باشگاه فوتبال نورنبرگ با پنجاه هزار تماشاگر گزارش شده است. دو دوران بوندس لیگا ظرفیت ورزشگاه چهل و چهار هزار تماشاگر بود که طی بارها به این مقدار رسید، ولی در نهایت به ۲۱٫۲۷۲ نفر کاهش پیدا کرد. امروزه تیم دوم هر دو تیم در این ورزشگاه توپ می‌زنند. همچنین تیم بانوان بایرن همیشه در این ورزشگاه بازی می‌کند.

 
المپیااشتادیون, ورزشگاه المپیک مونیخ ورزشگاه بایرن از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۵ میلادی
 
هنگام بازی بایرن در دیدارهای خانگی ورزشگاه به رنگ قرمز در می‌آید.

برای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ در شهر مونیخ استادیوم المپیک ساخته شد. این استادیوم برای معماری خود مشهور است که در آخرین مسابقهٔ بوندس لیگا در فصل ۷۲-۱۹۷۱ به بهره‌برداری رسید. مسابقهٔ گفته شده جمعیت هفتاد و نه هزار نفری را به خود جلب کرد. این ورزشگاه در زمان ساخته شدن یکی از استادیوم‌های خیلی خوب جهان در نظر گرفته می‌شد که میزبان رقابت‌های نهایی بزرگی بود، مانند آنجه در جام جهانی ۱۹۷۴ رخ داد. سالهای بعد ورزشگاه مورد چندین تغییرات مانند افزایش فضای نشستن از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد بود که در نهایت وزشگاه به ظرفیت ۶۰٫۰۰۰ نفر (برای مسابقات ملی) و ۵۹٫۰۰۰ نفر برای رقابت‌های بین‌المللی (مانند مسابقات جام اروپا) رسید. به هر حال، بسیاری از هواداران شروع به گلایه در مورد سرد بودن آب و هوا در فصل زمستان کردند که نیمی از هواداران ورزشگاه ب دلیل نداشتن پوشش مناسب در معرض تغییرات آب و هوا هستند. این تیم برای ۳۳ سال در ورزشگاه المپیک مونیخ بازی می کرد. از آغاز فصل ۰۶-۲۰۰۵، مونیخی‌ها بازی‌های خانگی را در آلیانز آره‌نا انجام دادند.

هواداران

بایرن خودش را یک باشگاه ملی می‌داند. باشگاه دارای بیش از ۱۸۷۰۰۰ عضو است و ۳۲۰۲ فروشگاه دارد که از این لحاظ اول در آلمان بزرگترین است. بایرن بعد از دورتموند پر طرفدار ترین تیم در آلمان با ۱۰ میلیون هوادار و پنجمین باشگاه پر طرفدار در اروپا با ۲۰ میلیون طرفدار است. باشگاه همچنین طرفدارهای معروفی چون بوریس بکر، بندیکت شانزدهم و ولادیمیر کلیچکو دارد.

نمادها

رنگ تیم قرمز و سفید، و وسط پرچم تیم پرچم ایالت باواریا است.[۴۵]

رقابت

 
بایرن در فینال لیگ قهرمانان دورتموند را در ۲۵ مه سال ۲۰۱۳ شکست داد.

بایرن یکی از سه باشگاه حرفه‌ای شهر مونیخ است و یکی از رقبای سنتی این باشگاه باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰ است. هر چند که این باشگاه شرایط نا منساسبی دارد و در چند سال اخیر افت و خیز بالای داشته است هم اکنون در دسته ۲ بوندس لیگا قرار دارد. یکی دیگر از رقبای بایرن اف سی نورنبرگ هست به طوری که این باشگاه در دهه ۲۰ موفق به کسب ۵ قهرمانی در لیگ آلمان شده بود. بازی بایرن و نورنبرگ یکی از مهترین بازی‌های بوندس لیگا که به آن داربی باواریا نیز می‌گویند. دیگر باشگاه رقیب بایرن در آلمان باشگاه فوتبال کایزرسلاوترن هست به خصوص از سال ۱۹۷۳ زمانی که بایرن بازی ۴-۱ برده خود را ۷-۴ مقابل این تیم بازنده شد. باشگاه‌های شالکه ۰۴،باشگاه فوتبال هامبورگ از دههٔ ۸۰ میلادی و [باشگاه فوتبال بروسیا مونشن گلادباخ]] از دههٔ ۷۰ میلادی نیز از رقبای سنتی بایرن بخصوص در ۳۰ سال اخیر بوده‌اند. البته بازی با تیماشتوتگارت هم همیشه مورد توجه همگان قرار گرفته است.

رقبای بین الملی بایرن عبارتند از باشگاه فوتبال رئال مادرید، باشگاه فوتبال آث میلان و باشگاه فوتبال منچستر یونایتد که بیشتر به خاطر برد یا باخت‌های کلاسیک در این بازی‌ها بوده است.

کلاسیک آلمان

نوشتار اصلی: کلاسیک آلمان

کلاسیکو آلمان (به آلمانی: Der Klassiker) یا رقابت بزرگ، سنتی و دیرینه فوتبال آلمان، رویارویی بین دو تیم بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند است.رقابتی که همواره جذاب، جنجالی و پرحاشیه بوده است. در اصل مهم ترین رقیب بایرن در آلمان باشگاه فوتبال بروسیا دورتموند است. این دو باشگاه بارها برای کسب قهرمانی در لیگ داخلی و جام حذفی در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. باخت ۵-۲ بایرن در برابر دورتموند در سال ۲۰۱۲ جام حذفی بد ترین شکست بایرن در یک بازی فینال است. اوج رقابت این دو باشگاه به لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ بر می‌گردد که بایرن در فینال ورزشگاه ومبلی ۲-۱ دورتموند را شکست داده و قهرمان مسابقات شد.

رؤسا و مربیان بایرن مونیخ

بایرن بیشتر توسط بازیکنان قدیمی اداره می‌شود. مدیریت باشگاه در حال کنونی در اختیار هربرت هاینر قرار دارد بعد از این که اولی هوینس به اتهام فرار مالیاتی به حبس محکوم شد از سمت خود کناره گیری کرد. مدیر اجرایی باشگاه کارل-هاینتس رومنیگه بازیکن سابق بایرن و تیم ملی فوتبال آلمان است.

اولی هوینس
مدیر سابق اولی هوینس
کارل-هاینتس رومنیگه
مدیر اجرایی باشگاه بایرن و از دومین گلزن برتر باشگاه بایرن بعد از گرد مولر
رؤسای بایرن از سال ۱۹۰۰ میلادیسال
فرانتس جان ۱۹۰۰–۱۹۰۳
ویلم هسلینک ۱۹۰۳–۱۹۰۶
کورت مولر ۱۹۰۶–۱۹۰۷
آنجلو کنور ۱۹۰۷–۱۹۱۳
کورت لندائر ۱۹۱۳–۱۹۱۴
فرد دان ۱۹۱۴–۱۹۱۵
هانس تاش ۱۹۱۵
فریتز مایر ۱۹۱۵
هانس برمولر ۱۹۱۶
فریتز مایر ۱۹۱۶–۱۹۱۹
کورت لندائر ۱۹۱۹–۱۹۲۱
فرد دان ۱۹۲۱–۱۹۲۲
کورت لندائر ۱۹۲۲–۱۹۳۳
زیگفرید هرمان ۱۹۳۳–۱۹۳۴
کارل هاینز Oettinger ۱۹۳۴–۱۹۳۵
ریچارد ایمز مایر ۱۹۳۵–۱۹۳۷
فرانتس نوسهاردس ۱۹۳۷–۱۹۳۸
فرانتس کلر ۱۹۳۸–۱۹۴۳
جوزف Sauter ۱۹۴۳–۱۹۴۵
فرانتس خاوی هلیمنسدر ۱۹۴۵
جوزف بایر ۱۹۴۵
زیگفرید هرمان ۱۹۴۵–۱۹۴۷
کورت لندائر ۱۹۴۷–۱۹۵۱
ژولیوس سئورینگ ۱۹۵۱–۱۹۵۳
آدولف فیشر، کارلی واید و هوگو Theisinger ۱۹۵۳–۱۹۵۵
آلفرد رایدلینگر ۱۹۵۵–۱۹۵۸
رولاند اندلر ۱۹۵۸–۱۹۶۲
ویلهم نیودکر ۱۹۶۲–۱۹۷۹
ویلی او.هافمن ۱۹۷۹–۱۹۸۵
فریتس شرر ۱۹۸۵–۱۹۹۴
فرانتس بکن باوئر ۱۹۹۴–۲۰۰۹
اولی هونس ۲۰۰۹–۲۰۱۴
کارل هوپفنر از ۲۰۱۴
مربیان بایرن از سال ۱۹۴۸ میلادیسال
آلوین ریمکه ۱۹۴۸–۱۹۵۰
دیوید دیویدسون ۱۹۵۰
مکس Schäfer ۱۹۵۱–۱۹۵۳
گئورک بایرر ۱۹۵۳–۱۹۵۴
گئورگ کنوپفله ۱۹۵۴–۱۹۵۵
یاکوب اشتریتل ۱۹۵۵
هربرت مول ۱۹۵۵–۱۹۵۶
ویلیبالد هان ۱۹۵۶–۱۹۵۸
آدولف پاتک ۱۹۵۸–۱۹۶۱
هلموت اشنایدر ۱۹۶۱–۱۹۶۳
از این سال به بعد در بخش مربیان بایرن

بصورت بسط داده شده آورده شده است

کمک‌های مالی و بشر دوستانه

بایرن از زمان‌های گذشته در کارهای خیریه فعالیت داشته برای مثال کمک به باشگاه‌های ورشکسته و یا افراد عادی نیازمند کمک‌های قابل توجه‌ای انجام داده است. درزمین‌لرزه و سونامی اقیانوس هند (۲۰۰۴) بایرن با تشکیل دادن موسسه‌های متعدد موفق به جمع‌آوری زیادی شد که برای نو سازی مدارس و سایر مکان‌های تخریب شده در سری لانکا[۴۶] و برخی کشور دیگر شد. بایرن به باشگاه‌های دیگر مانند رقیب سنتی خود باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰[۴۷] کمک مالی زیادی کرده است با برگذاری مسابقات دوستانه، نقل و انتقال بازیکن با قیمت مناسب و حتی واریز مستفیم پول نیز توسط باشگاه برنامه ریزی شده است. باشگاه‌های دیگری که بایرن به آن‌ها کمک کرده‌اند می‌توان به باشگاه فوتبال بروسیا دورتموند[۴۸][۴۹][۵۰][۵۱] و باشگاه فوتبال سن پائولی[۵۲] اشاره کرد.

از جمله کمک‌های بشر دوستانهٔ تیم بایرن می‌توان به کمک ۱۰۰ هزار یورویی "فیلیپ لام" به برنامه توانبخشی صلیب سرخ در افغانستان اشاره کرد که "به نقل از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) از کمک ۱۰۰ هزار یورویی "فیلیپ لام" کاپیتان تیم بایرن مونیخ به نمایندگی از طرف این اتحادیه به برنامه توانبخشی جسمی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان خبر داد. این فوتبالیست آلمانی این مبلغ را به عنوان جایزه کسب بیشترین آراء کاربران سایت یوفا برای بهترین تیم سال دریافت کرده است."[۵۳]

جالب است بدانیم عده‌ای بازیکنان بایرن همچون حرفهٔ فوتبالی خود، در کار بشر دوستانه نیز بسیار فعال هستند. بعنوان نمونه مانوئل نویر در سال ۲۰۱۰ بنیاد کودکان مانوئل نویر را تاسیس نموده که وظیفه آن کمک به کودکان آسیب دیده اجتماعی در منطقه روهر آلمان است.[۵۴]

حامیان مالی

حامی اصلی فعلی بایرن شرکت دویچه تلکوم و شریک آن شرکت خودروسازی آئودی[۵۵] است.

حامیان پیشین:

  • آدیداس[۵۶] (۱۹۷۴–۱۹۷۸)
  • ماگیروس. ایویکو[۵۷] (۱۹۷۸–۱۹۸۴)
  • کمودور اینترنشنال[۵۸] (۱۹۸۴–۱۹۸۹)
  • اوپل[۵۹] (۱۹۸۹–۲۰۰۲)
  • دویچه تلکوم[۵۶] (از ۲۰۰۲)
مبلغ حمایت دویچه تلکوم در سال ۲۰۰۸/۰۹ به بسیت میلیون یورو می‌رسد.

[۶۰]

دربی

آمار در مقابل باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰

نوشتار اصلی: Münchner Stadtderby

پس از ۲۰۴ دربی مونیخ برابر مونیخ ۱۸۶۰ نتیجه‌های زیر بدست آمده:

  • ۱۰۵ برد بایرن
  • ۵۰ برابری
  • ۴۹ برد ۱۸۶۰

آمار در مقابل باشگاه فوتبال نورنبرگ

هیچ پایگاه اطلاعات رسمی از نتایج بین این دو تیم وجود ندارد. با این حال، روشن است که در جمع ۱۸۰ دربی فرنگی-باواریا وجود دارد. بنابر این در اینجا فقط نتیجه‌های رویارویی در اوبرلیگا، بوندس لیگا و جام حذفی از سال ۱۹۴۵ آورده شده است.

  • ۴۴ برد بایرن
  • ۲۱ برابری
  • ۲۹ برد نورنبرگ

بایرن مونیخ در اروپا

Soccer.Field Transparant.png

آلمان
Neuer
آلمان
Lahm
آلمان
Boateng
برزیل
Dante
اتریش
Alaba
اسپانیا
Martínez
آلمان
Schweinsteiger
هلند
Robben
آلمان
Müller
فرانسه
Ribéry
کرواسی
Mandžukić
ترکیب بایرن در فینال لیگ قهرمانان اروپا سال ۲۰۱۳.

از تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۴:

رقابتنتایجمنبع
بازیبردتساویباختبرد %
لیگ قهرمانان اروپا ۲۸۳ ۱۶۰ ۶۳ ۶۰ ۵۶٫۵۴ [۶۱]
لیگ ارو‍‍‍پا ۶۸ ۳۹ ۱۳ ۱۶ ۵۷٫۳۵
جام برندگان جام اروپا ۳۹ ۱۹ ۱۴ ۶ ۴۸٫۷۲
سوپرجام اروپا ۶ ۱ ۱ ۴ ۱۶٫۶۷
مجموع۳۹۶۲۱۹۹۱۸۶۵۵٫۳۰ 

برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 14 آبان 1394برچسب:باشگاه, فوتبال, بایرن مونیخ, | 17:36 | نویسنده : عارف بساکی |

تأسیس باشگاه فوتبال بارسلونا (۱۹۲۲–۱۸۹۹)

 
اعضای تیم در سال ۱۹۰۳
 
خوان گمپر

در ۲۲ اکتبر سال ۱۸۹۹ میلادی، هانس گمپر تمایل خود را به صورت آگهی در لوس دپورتس برای تأسیس باشگاه فوتبال اعلام کرد. در ۲۹ نوامبر همان سال در جلسهٔ خیمناسیو سوله نتایج مثبتی حاصل شد و در نهایت یازده بازیکن شامل واتر وایلد، لوئیس دی اوسو، بارتومئو ترادس، اوتو کونزله، اوته مه یر، انریک دوکال، پره کبوت، کارلس پوجول، جوزپ لوبت، جانپارسونز و ویلیام پارسونز جذب شدند و باشگاه فوتبال بارسلونا متولد شد.[۱] بارسلونا شروع موفقیت آمیزی در مسابقات ملی و منطقه‌ای نظیر مسابقات فوتبال کاتالونیا و کوپا دل ری داشت. در ۱۹۰۲ میلادی باشگاه اولین جام خود، کوپا ماکایا را بالای سر برد و نیز در همان سال در فینال اولین دوره کوپا دل ری به مصاف بیزکایا رفت که ۱ – ۲ مغلوب شد.[۲] در ۱۹۰۸ میلادی، درحالی که باشگاه در شرایط مالی سختی قرار داشت و جز قهرمانی در مسابقات فوتبال کاتالونیا در ۱۹۰۵ میلادی تا آن زمان نتوانسته بود پیروزی دیگری به دست آورد، خوان گمپر به عنوان ریاست باشگاه برگزیده شد. گمپر در ۵ دوره متفاوت، در بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۵، ریاست باشگاه را بر عهده داشت، و مجموعاً حدود ۲۵ سال را در خدمت باشگاه گذراند. از مهمترین دستاوردهای وی می‌توان کمک به بارسا برای به دست آوردن ورزشگاه اختصاصی را خاطر نشان کرد.[۳]

در ۱۴ مارس ۱۹۰۹ میلادی، بارسلونا به ورزشگاه اینداستریا که بزرگتر بود و ۸٬۰۰۰ نفر گنجایش داشت، نقل مکان کرد. از ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۴ میلادی، بارسلونا در جام پیرنه شرکت کرد و به عنوان بهترین تیم لانگیدوک، میدی، ناحیه آکیتن، باسک و کاتالونیا انتخاب شد. در آن زمان شرکت کردن در این رقابت‌های آزاد برای تیم بسیار مفید بود.[۴][۵] در همین دوره زبان رسمی باشگاه از کاستیلن به کاتالونیایی تغییر کرد و تیم به‌تدریج به یکی از نمادهای مهم کاتالونیا تبدیل شد، تاجایی که برای بسیاری از طرفداران، حمایت از تیم بیشتر به واسطهٔ جایگاه اجتماعی آن و نه بازی خود تیم اهمیت داشت.[۶]

گمپر، جک گرینول را به عنوان اولین مربی تمام وقت بارسلونا انتخاب کرد. وی همچنین تلاش‌هایی برای افزایش تعداد اعضای باشگاه انجام داد، به طوری که در سال ۱۹۲۲ میلادی، تعداد اعضای باشگاه به بیش از ۲۰٬۰۰۰ نفر افزایش یافت. این افزایش اعضا به لحاظ مالی تیم را قادر به تهیه ورزشگاه جدید ساخت. در نهایت باشگاه به ورزشگاه لس کورتس که در همان سال افتتاح شده بود، نقل مکان کرد.[۷] ورزشگاه جدید ۲۲٬۰۰۰ نفر گنجایش داشت که بعدها به ۶۰٬۰۰۰ نفر هم رسید.[۸] در دوران گمپر، تیم فوتبال بارسلونا موفق شد یازده بار مسابقات فوتبال کاتالونیا، شش بار کوپا دل ری و چهار بار کوپا دی پیرنه را فتح کرده و نخستین «عصر طلایی» خود را تجربه کند.[۲][۳]

ریورا٬ جمهوری خواهی و جنگ داخلی (۱۹۵۷–۱۹۲۳)

تصویر سیاه و سفید از بالا، دود انفجار بمب قابل مشاهده است.
 
بمباران هوایی بارسلون در ۱۹۳۸

در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۵، جمعیت حاضر در یکی از مسابقه در حرکتی خودجوش برای اعتراض به دیکتاتوری میگوئل پریمو ده ریورا سرود ملی را هو کردند که در پی آن حکومت در واکنش به این عمل ورزشگاه را شش ماه تعطیل کرد و گمپر نیز مجبور به کناره‌گیری از ریاست باشگاه شد.[۹] همزمان با حرکت حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها، در ۱۹۲۶ مدیران بارسلونا برای اولین بار حرکت بارسلونا را درجهت حرفه‌ای شدن اعلام کردند.[۷] در ۱۹۲۸، بارسلونا پیروز جام اسپانیا شد، در مراسم اهدای جام ترانهٔ اودا اِ پلاکتو از رافائا آلبرتی یکی از اعضای اصلی گروه «نسل ۲۷» در وصف عملکرد قهرمانانه دروازه بان بارسا خوانده شد.[۱۰] در ۳۰ ژوئیه ۱۹۳۰، بنیان گذار باشگاه، خوان گمپر، بعد از دوره‌ای افسردگی به واسطهٔ مشکلات شخصی و اقتصادی اقدام به خودکشی کرد.[۳]

اگرچه بارسلونا با بازیکن سرشناسی چون جوزپ اسکولا به کار خود ادامه می‌داد، باشگاه به دلیل کشمکش‌های سیاسی که جامعه ورزشی را به کلی تحت شعاع قرار داده بود، وارد دوره‌ای از افت شد.[۱۱] باوجود کسب قهرمانی در سال‌های ۱۹۳۰، ۱۹۳۱، ۱۹۳۲، ۱۹۳۴، ۱۹۳۶ و ۱۹۳۸[۲] در مسابقات کاتالونیا، بارسلونا هیچ موفقیتی در سطح ملی (بجز عنوان بحث برانگیز ۱۹۳۷) به دست نیاورده بود. یک ماه پس از شروع جنگ داخلی اسپانیا در سال ۱۹۳۶، برخی از بازیکنان بارسلونا و اتلتیک بیلبائو داوطلب خدمت سربازی در جمع افرادی شدند که در مقابل شورشیان نظامی می‌جنگیدند.[۱۲] در ۶ اکتبر همین سال جوزپ سانیول مدیر باشگاه و از اعضای حامی حزب سیاسی استقلال طلب، توسط سربازان فالانژ در نزدیکی گواداراما به قتل رسید.[۱۳] در تابستان ۱۹۳۷، تیم به اردوی مکزیک و ایالات متحده رفت. این اردو اگرچه به لحاظ مالی باشگاه را در امان نگه می‌داشت، اما نیمی از تیم به دنبال پناهندگی در کشورهای فرانسه و مکزیک بودند. در ۱۶ مارس ۱۹۳۸، بارسلونا مورد بمباران هوایی قرار گرفت که به کشته شدن ۳۰۰۰ تن انجامید و دفتر باشگاه نیز از این بمباران در امان نماند.[۱۴] کاتالونیا چند ماه بعد به تصرف در آمد. باشگاه به نماد نافرمانی کاتالانیسم تبدیل شد و در پی‌محدودیت‌های ایجاد شده اعضای آن به ۳٬۴۸۶ نفر کاهش یافت.[۱۵] پس از جنگ داخلی، پرچم کاتالونیا ممنوع اعلام شد و تیم‌ها از استفاده از نام‌های غیراسپانیایی نیز منبع شدند. این اقدام باشگاه را مجبور به تغییر نام به (به اسپانیایی: Club de Fútbol Barcelona) و حذف پرچم کاتالونیا از لباس تیم کرد.[۸]

در ۱۹۴۳، بارسلونا در نیمه نهایی مسابقات کوپا دل جنرالیسمه به مصاف رئال مادرید رفت. دیدار رفت دو تیم در لس کورتس با نتیجه ۳–۰ به نفع بارسلونا پایان یافت. پیش از بازی برگشت، اعضای تیم بارسلونا با رئیس امنیت دولت فرانسیسکو فرانکو دیدار داشتند و او به آن‌ها یادآوری کرد که تنها به علت سخاوتمندی رژیم آن‌ها امکان بازی کردن را دارند. در بازی برگشت رئال مادرید با نتیجه ۱۱–۱ بارسلونا را شکست داد.[۱۶] علی‌رغم فشارهای سیاسی آن زمان، بارسلونا در ده ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ توانست موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کند. بارسا با مربیگری جوزپ سامیتیر و بازیکنانی چون سزار، آنتونی رامالتس و خوان ولاسکو در سال ۱۹۲۹ توانست برای اولین بار قهرمان لا لیگا شود. این عنوان را توانست در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ نیز به دست آورد. همچنین در سال ۱۹۴۹ توانست برای اولین بار کوپا لاتین را فتح کند. در ژوئن ۱۹۵۰ باشگاه قرار دادی با لادیسلائو کوبالا بست، او یکی از افراد تاثیر گذار در بارسلونا بود.

در یکشنبه بارانی سال ۱۹۵۱، انبوهی از جمعیت پس از پیروزی ۲–۱ در برابر سانتاندر، ورزشگاه لس کورتس را بدون استفاده از تراموا ترک کردند که شگفتی مسئولین حکومتی را برانگیخت. در آن زمان در بارسلون کارکنان تراموا اعتصاب کرده بودند و این حمایت از جانب طرفداران بارسلون از حرکت آنان صورت گرفت. رویدادهایی از این قبیل چهره‌ای متفاوت از باشگاه یا تعلق آن به فراتر از کاتالونیا را نشان می‌داد. برخی اسپانیایی‌های تندرو باشگاه را مدافع حقوق بشر و آزادی می‌دانستند.[۱۷][۱۸]

بارسلونا توانست با مربیگری فردیناند دائوییک و بازی لادیسلائو کوبالا در سال ۱۹۵۲ پنج عنوان قهرمانی مختلف شامل لا لیگا، کوپا دل جنرالیسمه (یا همان کوپا دل ری)، کوپا لاتین و کوپا اوا دوارته و کوپا مارتینی روسی را بالای سر ببرد. همچنین در ۱۹۵۳ نیز توانست مجدداً لا لیگا و کوپا دل جنرالیسمه را فتح کند.[۸]

باشگاه فوتبال بارسلونا (۱۹۷۸–۱۹۵۷)

 
ورزشگاه باشگاه بارسلونا، نیوکمپ که با حمایت‌های مالی هواداران در سال ۱۹۵۷ ساخته شد.

بارسلونا با مربیگری هلنیو هررا و لوییز سوارز جوان (بازیکن سال فوتبال اروپا در ۱۹۶۰) و دو بازیکن مجارستانی به توصیه کوبالا با نام‌های ساندور کوچیس و زولتان زیبور توانست دو عنوان ملی دیگر در سال ۱۹۵۹ و لا لیگا و جام بین شهری را در ۱۹۶۰ کسب کند. در ۱۹۶۱ بارسلونا اولین باشگاهی بود که توانست رئال مادرید را در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد، اما در فینال با نتیجه ۳–۲ مغلوب بنفیکا شد.[۱۹][۲۰][۲۱]

کار ساخت ورزشگاه نیوکمپ در سال ۱۹۵۷ به پایان رسید و این بدین معنا بود که باشگاه مقداری پول برای خرید بازیکنان جدید داشت. دهه ۱۹۶۰ موفقیت‌های کمتری برای باشگاه به همراه داشت و لا لیگا کاملاً در دست رئال مادرید بود.[۲۱] از جنبه‌های مثبت دهه شصت می‌توان به ظهور بازیکنانی چون جوزپ فوسته و کارلس رکساچ و پیروزی باشگاه در کوپا دل جنرالیسمه در ۱۹۶۳ و جام بین شهری در ۱۹۶۶ اشاره کرد. همچنین بارسلونا توانست رئال مادرید را در فینال کوپا دل جنرالیسمه در ورزشگاه برنابئو در حالی که فرانکو بازی را تماشا می‌کرد، شکست دهد و بخشی از اقتدار سابق خود را به نمایش بگذارد. با پایان یافتن دوره دیکتاتوری فرانکو در ۱۹۷۴، نام باشگاه به نام اصلیش تغییر کرد، طراحی تاج آن به شکل اولیه‌اش برگردانده شد و دوباره حروف اصلیش را به دست آورد.[۲۲]

فصل ۱۹۷۳–۱۹۷۴ شاهد حضور یوهان کرایف بود که برای ثبت یک رکورد جهانی به مبلغ ۹۲۰ هزار پوند از آژاکس خریداری شد.[۲۳] یوهان کرایف در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های اروپا گفت:«من بارسلونا را به رئال مادرید ترجیح دادم زیرا نمی‌توانم برای تیمی بازی کنم که با فرانکو ارتباط دارد.» و این مصاحبه خیلی سریع او را به چهره محبوب هواداران بارسا تبدیل کرد و زمانی که وی نام فرزندش را یوردی، یک نام محلی کاتالانی گذاشت، بر میزان این محبوبیت افزوده شد.[۲۴] یوهان کرایف به همراه بازیکنان خوب دیگری چون خوان مانوئل آسنسی، کارلس رکساچ و هوگو سوتیل به باشگاه کمک کردند تا بتواند بعد از دهه ۱۹۶۰ با شکست ۵–۰ رئال مادرید در سال ۱۹۷۴ قهرمان لالیگا شود.[۲۵] یوهان کرایف در ۱۹۷۳ در اولین دوره حضورش در بارسا به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا برای بار دوم انتخاب شد، او در سال ۱۹۷۱، زمانی که برای آژاکس بازی می‌کرد توانسته بود این عنوان برای اولین بار کسب کند، همچنین برای بار سوم در سال ۱۹۷۴ درحالی که همچنان برای بارسلونا بازی می‌کرد مجدداً این عنوان را تصاحب کرد.[۲۶]

نونیز و ثبات در مدیریت (۲۰۰۰–۱۹۷۸)

Soccer.Field Transparant.png

زوبیزارتا (کاپیتان)
خوان کارلوس
کومان
ناندو
فرر
باکرو
اسیبو
گواردیولا
لادروپ
سالیناس
استویچکوف
فینال جام‌ملت‌های اروپا در سال۱۹۹۲

در سال ۱۹۷۸ جوزپ لوییس نونیز در انتخاباتی توسط اعضای باشگاه به عنوان مدیر جدید انتخاب شد. این تصمیم بسیار نزدیک و متصل به گذار اسپانیا در مسیر دموکراسی و پایان یافتن دیکتاتوری فرانکو در سال ۱۹۷۴ بود. هدف اصلی نونیز ارتقا دادن بارسا به سطح یک باشگاه جهانی از طریق ثبات بخشیدن به آن در زمین و خارج از آن بود. وی به توصیه کرایف، آکادمی جوانان بارسلونا، لا ماسیا را در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۹ تأسیس کرد.[۲۷] دوره ریاست او ۲۲ سال به طول انجامید و بر بارسلونا تاثیر بسازایی گذاشت. از زمان نونیز سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای دستمزد و نظم و انضباط به جا مانده است.[۲۸][۲۹]

در ۱۶ مه ۱۹۷۹ بارسلونا با شکست ۴–۳ فورتونا دوسلدورف در مقابل بیش از ۳۰٬۰۰۰ طرفدار بارسلونایی که برای دیدن بازی به بازل سوئیس آمده بودند، توانست برای اولین بار جام در جام اروپا فتح کند. در ۱۹۸۲ مارادونا با قراردی به مبلغ ۵ میلیون پوند از بوکا جونیورز خریده شد و دهمین رکورد جهان از حیث مبلغ قرار داد رقم خورد.[۳۰] در پایان فصل ۱۹۸۳–۱۹۸۲ بارسلونا توانست با مربیگری منوتی، رئال مادرید را شکست دهد و قهرمان کوپا دل ری شود. حضور مارادونا در بارسا دیری نپایید و او بارسلونا را برای پیوستن به ناپولی ترک کرد. در آغاز فصل ۱۹۸۵–۱۹۸۴ تری وینابلز به عنوان مربی انتخاب شد و توانست لا لیگا را با هافبک برجستهٔ آلمانی، برند شوستر فتح کند. در فصل بعدی او تیم را به مرحله فینال جام باشگاه‌های اروپا برد که در ضربات پنالتی بارسا مغلوب استوا بخارست شد و عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.[۲۸]

پس از جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶ باشگاه گری لینکر آقای گل آن رقابت‌ها را از باشگاه اورتون خرید و با دروازه‌بان آندونی زوبیزارتا قرار دادی طولانی بست. اما تیم در حالی که شوستر در محرومیت به سر می‌برد نتوانست موفقیت‌های زیادی کسب کند. وینابلز در آغاز فصل ۱۹۸۸–۱۹۸۷ از بارسا اخراج و لوییس آراگونز جانشین او شد. تمرد بازیکنان از نونیز در رویدادی که به هسپریا موتینی شهرت دارد در همین فصل رخ داد و این فصل با پیروزی ۱–۰ در مقابل رئال سوسیداد در فینال کوپا دل ری به پایان رسید.[۲۸]

photo of Johan Cruyff
 
یوهان کرایف برنده چهار عنوان قهرمانی لا لیگا با بارسلونا در سمت مربی

در سال ۱۹۸۸ کرایف به عنوان سرمربی به باشگاه بازگشت و به زبان ساده‌تر یک تیم رویایی جمع کرد. در حالی که باشگاه با ستاره‌های بین‌المللی چون روماریو، رونالد کومان، میشل لادروپ و هریستو استویچکوف قرار داد داشت، او ترکیبی از بازیکنان اسپانیایی چون خوزه ماری باکرو، جوزپ گواردیولا و تکسیکی بگیریستین را به زمین می‌برد.[۳۱] بارسا زیر نظر یوهان کرایف توانست چهار عنوان قهرمانی لالیگا را بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ پی در پی کسب کند. در رقابت‌های اروپایی نیز با شکست سمپدوریا در فینال جام در جام اروپا ۱۹۸۹ و لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۹۲ هر دو عنوان قهرمانی را به دست آورد. همچنین بارسا کوپا دل ری در سال ۱۹۹۰، سوپر جام اروپا در سال ۱۹۹۲ و سه سوپر جام اسپانیا را نیز ازآن خود کرد. یوهان کرایف با ۱۱ عنوان قهرمانی، موفق‌ترین مربی باشگاه تا به امروز بوده و با ۸ سال مربیگری پی در پی بیشترین مدت باقی‌ماندن در سمت مربیگری باشگاه را داراست.[۳۲] بخت یوهان کرایف در فینال دو فصل آخر مربیگریش برگشت و کسب نتایج ضعیف اسباب اخراج او توسط نونیز را فراهم کرد.[۲۸]

بابی رابسون جایگزین کرایف شد و تنها در فصل ۱۹۹۷–۱۹۹۶ در این سمت باقی‌ماند. او رونالدو را از پی‌اس‌وی خرید و توانست سه جام کوپا دل ری، سوپر جام اسپانیا و جام در جام اروپا را برای باشگاه به ارمغان آورد. حضور رابسون تنها یک راه حل کوتاه مدت بود تا لوئیس فن خال بتواند به باشگاه بپیوندد.[۳۳] رونالدو نیز چون مارادونا برای مدت کوتاهی در باشگاه ماند و سپس به اینتر میلان پیوست. به هرشکل ستارگان تازه‌ای چون لوییس فیگو، پاتریک کلایورت، لوئیس انریکه و ریوالدو در باشگاه ظاهر شدند و بارسا هر دو جام کوپا دل ری و لا لیگا را در سال ۱۹۹۸ بالای سر برد. در ۱۹۹۹ ریوالدو به عنوان چهارمین بازیکن بارسلونا توانست عنوان بهترین بازیکن فوتبال سال اروپا را کسب کند. علی‌رغم تمام این موفقیت‌ها داخلی، عدم پیروزی بارسا در فینال لا لیگا ۲۰۰۰ که سبب قهرمانی رئال مادرید شد، استعفای نونیز و فن خال را در پی داشت.[۳۳]

رفتن نونیز و آمدن لاپورتا (۲۰۱۰–۲۰۰۰)

Soccer.Field Transparant.png

والدس
اولوگوئر
مارکز
پویول (کاپیتان)
جووانی
دکو
ادمیلسون
ون بومل
رونالدینهو
ژولی
اتوئو
فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال۲۰۰۶
buck-teethed footballer
 
تصویر رونالدینیو، بازیکنی که بخش بازاریابی باشگاه، استراتژی خود را بر پایه محبوبیت وی بازتعریف کرده بود.[۳۴]

رفتن نونیز و فن خال از باشگاه قابل مقایسه با پیوستن لوییس فیگو به رئال مادرید نبود، فیگو نه تنها کاپیتان دوم تیم بلکه به عنوان قهرمانی قابل ستایش نزد هواداران بارسا شناخته می‌شد، تاجایی که بسیاری از کاتالونیایی‌ها او را از خودشان می‌دانستند. هواداران بارسا که از تصمیم پیوستن فیگو به رقیب دیرینه خود بسیار ناراحت بودند، این ناراحتی را با استقبال خشم‌آلود خود از حضور فیگو در نیوکمپ نشان می‌دادند، حتی در اولین حضور او در نیوکمپ به سمتش یک کله خوک و شیشه پر ویسکی پرتاب کردند.[۳۵] در سال ۲۰۰۰ خوان گسپارت جایگزین نونیز شد و به مدت سه سال در این سمت باقی‌ماند. در این مدت باشگاه شاهد رفت‌وآمد مربیان بود. در نهایت فن خال برای بار دوم به باشگاه بازگشت ولی از آنجایی که نتیجه مثبتی حاصل نشد، فن خال و گسپارت هر دو استعفا دادند.[۳۶]

پس از دوران ناموفق گسپارت، باشگاه با ترکیبی از مسئولین جوان به اوج بازگشت. خوان لاپورتا جایگزین گسپارت شد و فرانک ریکارد بازیکن سابق تیم ملی فوتبال هلند به عنوان مربی بارسا انتخاب شد. تاثیر بازیکنان بین‌المللی و ترکیب آن‌ها با بازیکنان اسپانیایی تیم را به سمت کسب موفقیت مجدد سوق داد. بارسا توانست در سال ۲۰۰۵–۲۰۰۴ لا لیگا و سوپر جام اسپانیا را فتح کند و قرار دادی با رونالدینیو، بازیکن سال فوتبال جهان ۲۰۰۶ ببندد.[۳۷]

در فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۵ بارسا مجدداً قهرمان لا لیگا و سوپر جام اسپانیا شد. در فینال لیگ قهرمانان بارسلونا در مقابل آرسنال قرار گرفت، درحالی که آرسنال تا پیش از ۱۵ دقیقه پایان بازی با ۱۰ بازیکن پیروز میدان بود، بارسا توانست نتیجه بازی را ۲–۱ به نفع خود تغییر دهد و جام را بعد از ۱۴ سال بالای سر بگیرد.[۳۸] در همان سال بارسلونا در جام باشگاه‌های جهان نیز شرکت کرد و در فینال با گل دقیقه ۸۲ حریف برزیلی خود، مغلوب اینترناسیونال شد.[۳۹][۴۰] اگرچه بارسلونا فصل ۲۰۰۷–۲۰۰۶ را با قدرت شروع کرد، اما در پایان بدون کسب هیچ عنوانی فصل را به پایان رساند. بعدها اردوی پیش از فصل در ایالات متحده که منجر به مصدومیت ساموئل اتوئو و لیونل مسی شد، به عنوان دلیل عدم موفقیت باشگاه اعلام شد.[۴۱][۴۲]

در لا لیگا که بارسا در بیشتر فصل‌ها در جایگاه اول قرار داشت، در سال جدید بی‌ثباتی باشگاه فرصتی برای پیشی گرفتن رئال مادرید و قهرمانی آنان شد. فصل ۲۰۰۸–۲۰۰۷ برخلاف سال‌های گذشته موفقیتی برای باشگاه به همراه نداشت و در پی آن جوزپ گواردیولا مربی بارسلونا بی در پایان فصل جایگزین ریکارد شد.[۴۳]

بارسا در فینال کوپا دل ری ۲۰۰۹ با شکست ۴–۱ اتلتیک بیلبائو برای ۲۵امین بار قهرمان این رقابت‌ها شد. سه روز پس از آن شکست رئال مادرید در رقابت‌های لالیگا جام را برای بارسلونا در فصل ۲۰۰۹–۲۰۰۸ به ارمغان آورد. بارسا در حالی فصل را به پایان رساند که در ورزشگاه المپیک رم، منچستر یونایتد فاتح سال قبل جام باشگاه‌ها را با نتیجه ۲–۰ شکست داد و سومین عنوان قهرمانی جام باشگاه‌ها را فتح کرد. در نتیجه برای اولین بار در اسپانیا اولین سه‌گانه را به دست آورد.[۴۴][۴۵][۴۶] بارسا با شکست مجدد اتلتیک بیلبائو در فینال سوپر جام اسپانیا ۲۰۰۹ و پیروزی در مقابل شاختار دونتسک در فینال سوپر جام اروپا ۲۰۰۹ دو جام دیگر را نیز بالای سر برد.[۴۷] در دسامبر ۲۰۰۹، بارسا جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۹[۴۸] را نیز فتح کرد و اولین تیم تاریخ فوتبال شد که شش‌گانه جام‌ها را توانست کسب کند.[۴۹] همچنین بارسلونا با فتح لالیگا با ۹۰ امتیاز و فتح سوپر جام برای ۹امین بار توانست دو رکورد تازه در فوتبال اسپانیا به ثبت برساند.[۵۰][۵۱]

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:تاریخچه,باشگاه,بارسلونا, | 19:2 | نویسنده : عارف بساکی |

 

نگاهی بر دربی آیی و قرمز تهران

 

در 81 بازى انجام شده 24 برد برای تیم استقلال و 20 برد برای تیم پرسپولیس ثبت شده است

و در 37 بازى دیگر دو تیم  به نتیجه تساوى رضایت داده اند .

 

تیم استقلال 76 گلزده است و تیم پرسپولیس هم 77 بار موفق به گلزنی شده است

 

 

بازیهاى استقلال و پرسپولیس

 

 

بازی شماره 81

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : جابر انصاری 48 **** جری بنگستون 5+90

بازی رفت پانزدهمین دوره لیگ برتر

جمعه 8 آبان  1394

گروه داوری : محسن ترکی -- کمک ها : رضا سخندان -- محمدرضا ابوالفضلی -- پیام حیدری

 

بازی شماره 79

استقلال 1 --- پرسپولیس 2

گلها : سجاد شهباززاده 44 **** محمد نوری 74 -- امید عالیشاه 81

بازی رفت چهاردهمین دوره لیگ برتر

یک شنبه 2 آذر  1393

اخراج : امید عالیشاه 83 از پرسپولیس (دو کارت زرد)

گروه داوری : یداله جهانبازی -- کمک ها : محمدرضا ابوالفضلی – حسین ظهیری -- تورج حق وردی

 

بازی شماره 78

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی برگشت سیزدهمین دوره لیگ برتر

جمعه 27 دی  1392

گروه داوری : سعید مظفری زاده -- کمک ها : حسن کامرانی فر -- سعید علی نژادیان -- علیرضا فغانی

 

بازی شماره 77

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی رفت سیزدهمین دوره لیگ برتر

جمعه 15 شهریور  1392

گروه داوری : علیرضا فغانی -- کمک ها : رضا سخندان -- رسول فروغی -- یداله جهانبازی

 

بازی شماره 76

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی برگشت دوازدهمین دوره لیگ برتر

جمعه 6 بهمن  1391

گروه داوری : محسن قهرمانی  -- کمک ها : رضا سخندان -- بابک داوری -- تورج حق وردی

 

بازی شماره 75

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی رفت دوازدهمین دوره لیگ برتر

جمعه 3 شهریور  1391

گروه داوری : محسن ترکی -- کمک ها : حسن کامرانی فر -- رضا سخندان -- احمد صالحی

 

بازی شماره 74

استقلال 2 --- پرسپولیس 3

گلها : میلاد میداوودی 32 – فریدون زندی 49 **** ایمون زاید 81 و 83 و 1+90

بازی برگشت یازدهمین دوره لیگ برتر

پنج شنبه 13 بهمن  1390

اخراج : مهرداد اولادی 68 از پرسپولیس

گروه داوری : علیرضا فغانی -- کمک ها : حسن کامرانی فر -- رضا سخندان -- سعید بخشی زاده

 

بازی شماره 73

استقلال 3 --- پرسپولیس 0

گلها : مجتبی جباری 95 و 99(پنالتی) -- اسماعیل شریفات 107

مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی

جمعه 18 آذر  1390

گروه داوری : هدایت ممبینی -- کمک ها : رضا سخندان -- علیرضا کهوری -- محسن قهرمانی

 

بازی شماره 72

استقلال 2 --- پرسپولیس 2

گلها : آرش برهانی 32 -- حنیف عمران زاده 70 **** هادی نوروزی 7(پنالتی) و 46

مسابقات جام ولایت (دوستانه )

دوشنبه 16 آبان  1390

اخراج : علیرضا محمد 79 از پرسپولیس

گروه داوری : سعید مظفری زاده -- کمک ها : محمدرضا ابوالفضلی -- بابک داوری -- سیدمهدی سیدعلی

 

بازی شماره 71

استقلال 2 --- پرسپولیس 0

گلها : فرهاد مجیدی 15 -- مجتبی جباری 81

بازی رفت یازدهمین دوره لیگ برتر

جمعه 25 شهریور  1390

گروه داوری : محسن ترکی -- کمک ها : رضا سخندان -- محمدرضا منصوری -- هدایت ممبینی

 

بازی شماره 70

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : آرش برهانی 42

بازی برگشت دهمین دوره لیگ برتر

چهارشنبه 10 فروردین 1390

گروه داوری : محسن ترکی -- کمک ها : حیدر شکور -- رضا سخندان -- علیرضا فغانی

 

بازی شماره 69

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : فرهاد مجیدی 1+90

بازی رفت دهمین دوره لیگ برتر

جمعه 23 مهر 1389

گروه داوری : مسعود مرادی -- کمک ها : حسن کامرانی فر -- مرتضی کریمی -- سعید مظفری زاده

 

بازی شماره 68

استقلال 1 --- پرسپولیس 2

گلها : فرهاد مجیدی 16 **** هادی نوروزی 37 -- کریم باقری 86

بازی برگشت نهمین دوره لیگ برتر

چهارشنبه 14 بهمن 1388

گروه داوری : سعید مظفری زاده -- کمک ها : سعید تقی پور -- حسن کامرانی -- علیرضا فقانی

 

بازی شماره 67

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : فرهاد مجیدی 55 **** عادل کلاه کج 50

بازی رفت نهمین دوره لیگ برتر

جمعه 10 مهر 1388

گروه داوری : محسن ترکی -- کمک ها : رضا سخندان -- جواد تقی پور -- حق وردی -- مسعود فلاح

 

بازی شماره 66

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : مجتبی جباری 56 **** مازیار زارع 3+90(پنالتی)

بازی برگشت هشتمین دوره لیگ برتر

جمعه 25 بهمن 1387

گروه داوری : محسن ترکی -- کمک ها : رضا سخندان -- حسن کامرانی­فر -- خداداد افشاریان

بازی شماره 65

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : آرش برهانی 46 **** علی کریمی 87

بازی رفت هشتمین دوره لیگ برتر

جمعه 12 مهر 1387

گروه داوری : سعد کمیل از کویت -- کمک ها : اسماعیل صفیری و حسین نجاتی

 

بازی شماره 64

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : امیدرضا روانخواه 4 **** محسن خلیلی 26

بازی برگشت هفتمین دوره لیگ برتر

پنج­شنبه 15 فروردین 1387

اخراج : بیژن کوشکی 86 از استقلال (دو کارت زرد) -- کریم باقری 64 از پرسپولیس (دو کارت زرد)

گروه داوری : برناردینو گونزالس وازکوئز -- کمک ها : درو بارسیا فرناندز و  خوزه مانوئل فرناندز میراندا هر سه از اسپانیا

 

بازی شماره 63

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : امیدرضا روانخواه 57 **** محسن خلیلی 84

بازی رفت هفتمین دوره لیگ برتر

یک­شنبه 22 مهر 1386

گروه داوری : ایتوراله گونزالس -- کمک ها : روبرتو پرز دل پالامار و رافائل گوئررو آلونسو هر سه از اسپانیا

 

بازی شماره 62

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : علی علیزاده 41 **** علیرضا نیکبخت واحدی 13

بازی برگشت ششمین دوره لیگ برتر

جمعه 10 فروردین 1386

گروه داوری : فیلیکس بریش -- کمک ها : مایکل پیکی و رونالد کبیری هر سه از آلمان

 

بازی شماره 61

استقلال 1 --- پرسپولیس 2

گلها : امیرحسین صادقی 17 **** مهرزاد معدنچی 23 -- مهرداد اولادی 71

بازی رفت ششمین دوره لیگ برتر

جمعه 12 آبان 1385

گروه داوری : آلفونسو پرز از اسپانیا -- کمک ها : خسوس کالو و ریکاور یانسوریاج هر سه از اسپانیا

 

بازی شماره 60

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی برگشت پنجمین دوره لیگ برتر

جمعه 19 اسفند 1384

گروه داوری : سعيد کميل -- کمک ها:  فعاد الربيان و ياسر احمد هرسه از کویت

 

بازی شماره 59

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : رضا عنایتی 56

بازی رفت پنجمین دوره لیگ برتر

شنبه 14 آبان 1384

گروه داوری : ولفانگ اشتارک -- کمک ها : هاري آهنيگ و کريستين سولتر هر سه از آلمان

 

بازی شماره 58

استقلال 3 --- پرسپولیس 2

گلها : رضا عنایتی68 -- محمود فکری83 -- پیروز قربانی 3+90 **** شیث رضایی74 -- سهراب انتظاری77

بازی برگشت چهارمین دوره لیگ برتر

جمعه 7 اسفند 1383

گروه داوری :والنتین ایوانف از روسیه

 

بازی شماره 57

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی رفت چهارمین دوره لیگ برتر

جمعه اول آبان 1383

گروه داوری : فلورین میر از آلمان

 

بازی شماره 56

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : داود سیدعباسی 3 **** حامد کاویانپور 20

بازی برگشت سومین دوره لیگ برتر

دوشنبه 13 بهمن 1382

گروه داوری : مصطفی گوجلر از آلمان

 

بازی شماره 55

استقلال 2 --- پرسپولیس 1

گلها : علی سامره 8 -- محمود فکری 57 **** عیسی ترائوره 75

بازی رفت سومین دوره لیگ برتر

جمعه 25 مهر 1382

گروه داوری : پائولو گومز کاستا از پرتغال

 

بازی شماره 54

استقلال 1 --- پرسپولیس 2

گلها : علیرضا اکبرپور 62 **** یحیی گل محمدی 11 -- بهنام ابوالقاسم پور 52

بازی برگشت دومین دوره لیگ برتر

جمعه 23 خرداد 1382

اخراج : علی سامره 89 و فرزاد مجیدی 46 از استقلال

گروه داوری : ولادیمیر ریناک از اسلوواکی

 

بازی شماره 53

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : علی سامره 1 **** علی انصاریان 75 (پنالتی)

بازی رفت دومین دوره لیگ برتر

جمعه 20 دی 1381

گروه داوری : روبرتو روزتی از ایتالیا

این بازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار شد

 

بازی شماره 52

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی برگشت اوّلین دوره لیگ برتر

پنجشنبه 19 اردیبهشت 1381

اخراج : علیرضا واحدی نیکبخت 86 از استقلال

گروه داوری : پائولو گومز کاستا از پرتغال

 

بازی شماره 51

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : محمد نوازی 38(پنالتی) **** رضا جباری 25

بازی رفت اوّلین دوره لیگ برتر

جمعه 28 دی 1380

اخراج : علی انصاریان 87 از پرسپولیس

گروه داوری : پاسکواله رودو مونتی از ایتالیا

 

بازی شماره 50

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : علیرضا اکبرپور 74

بازی برگشت دهمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 5 اسفند 1379

گروه داوری : پاسکواله رودو مونتی از ایتالیا

 

بازی شماره 49

استقلال 2 --- پرسپولیس 2

گلها : محمد نوازی 67 -- مهدی هاشمی نسب 86 **** بهروز رهبری فرد 57 ( پنالتی) -- علی کریمی 89

بازی رفت دهمین دوره لیگ آزادگان

 جمعه 9 دی 1379

اخراج : پرویز برومند 88 از استقلال

گروه داوری : کیم بانگ جو از کره جنوبی

پس از پایان بازی بین چند تن از بازیکنان دو تیم زد و خورد صورت گرفت ولی چون بعد از

پایان بازی بود در نتیجه بازی تغییری ایجاد نشد

 

بازی شماره 48

استقلال 0 --- پرسپولیس 2

گلها : مهدی هاشمی نسب 7 -- پایان راْفت 80

بازی برگشت نهمین دوره لیگ آزادگان

یکشنبه 8 اسفند 1378

اخراج : ستار همدانی از استقلال

گروه داوری : مارکوس مرک از آلمان

 

بازی شماره 47

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی رفت نهمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 2 مهر 1378

اخراج : نادر محمدخانی و اسماعیل حلالی از پرسپولیس

گروه داوری : عمر المهنا از عربستان

 

بازی شماره 46

استقلال 1 --- پرسپولیس 2

گلها : سهراب بختیاری زاده 50 **** مهدی هاشمی نسب 12(پنالتی) -- افشین پیروانی 85

بازی فینال جام حذفی ایران

یکشنبه 20 تیر 1378

گروه داوری : محمد کوسا از سوریه

 

بازی شماره 45

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : فرد ملکیان 40 **** مهدی هاشمی نسب 4

بازی برگشت هشتمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 20 فروردین 1378

اخراج : محمد تقویی و رضا حسن زاده از استقلال -- نعیم سعداوی از پرسپولیس

گروه داوری : عبدالرحمن زید از عربستان

 

بازی شماره 44

استقلال 0 --- پرسپولیس 1

گلها : مهدی هاشمی نسب 45

بازی رفت هشتمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 22 آبــان 1377

اخراج: علی موسوی 66 از استقلال -- حمید استیلی 50 از پرسپولیس

گروه داوری : محمود الرفاعی از سوریه

 

بازی شماره 43

استقلال 0 --- پرسپولیس 3

گلها : ادموند بزیک 30 -- مهدی مهدوی کیا 71 -- بهنام طاهرزاده 87

بازی برگشت ششمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 20 تیر 1376

اخراج : محمد خرمگاه از استقلال در دقیقه 57

گروه داوری : جمال شریف از سوریه

بازی خداحافظی فرشاد پیوس

 

بازی شماره 42

استقلال 0 --- پرسپولیس 1

گلها : ادموند بزیک 87

بازی رفت ششمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 27 مهر 1375

اخراج : محمد نوری از استقلال

گروه داوری : جمال شریف از سوریه

 

بازی شماره 41

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی برگشت پنجمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 8 دی 1374

گروه داوری : معان کیالی از سوریه

 

بازی شمــاره 40

استقلال 3 --- پرسپولیس 1

گلها : ادموند اختر 7 -- صادق ورمزیار 16 (پنالتی) -- محمد تقوی 36 **** مرتضی کرمانی مقدم 49

بازی رفت پنجمین دوره لیگ آزادگان

جمعه 6 مرداد 1374

گروه داوری : ساندروپل از مجارستان -- کمک ها : محمد فنایی و ؟

 

بازی شماره 39

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی برگشت نیمه نهایی چهارمین دوره لیگ آزادگـان

جمعه 7 بهمن 1373

گروه داوری : مهدی اخوان

به خاطر اتفاقات بازی رفت و محرومیت هر دو تیم ، این بازی در ورزشگاه آرادی بندر عباس برگزار شد

 

بازی شماره 38

استقلال 3 --- پرسپولیس 0  (نتیجه در طول بازی : 2-2)

گلها : صادق ورمزیار 79(پنالتی) -- ادموند اختر87 **** فرشاد پیوس 21( پنالتی)--- بهزاد داداش زاده 56

بازی رفت نیمه نهایی چهارمین دوره لیگ آزادگـان

جمعه 30 دی 1373

اخراج : امیر قلعه نوعی 88 از استقلال -- رضا شاهرودی 58 و مجتبی محرمی 88 از پرسپولیس

گروه داوری : احمد ابهران

این بازی تا دقیقه 88 با نتیجه 2بر2 دنبال می­شد که به علت یورش تماشاگران پرسپولیس

 به داخل زمین و ایجاد جنجال توســـط بعضی از بازیکنان این تیم

بازی 3 بر صفر به سود استقــلال اعلام شد

 

بازی شماره 37

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

جام برتر برای راهیابی به لیگ ایران

جمعه 11 دی 1371

گروه داوری : حسین خوشخوان

 

بازی شماره 36

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : عبدالصمد مرفاوی 48

بازی برگشت اولین دوره لیگ آزادگان

جمعه 8 خرداد 1371

گروه داوری : مهدی اخوان

 

بازی شماره 35

استقلال 2 --- پرسپولیس 0

گلها : عبدالصمد مرفاوی 8 -- صادق ورمزیار 15

بازی رفت اولین دوره لیگ آزادگان

پنجشــــنبه 15 اسفـند 1370

گروه داوری : احمد ابهران

 

بازی شماره 34

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 4 بهمـــن 1370

گروه داوری : محسن زمانی

 

بازی شماره 33

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : شاهرخ بیانی 62(پنالتی) **** فرشاد پیوس 75

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 28 دی 1369

اخراج : شاهین بیانی از استقلال -- رحیم یوسفی از پرسپولیس

گروه داوری : هادی دزفولی

 

بازی شماره 32

استقلال 2 --- پرسپولیس 1

گلها: عباس سرخاب 46 -- صمد مرفاوی 72 **** نادر میراحمدیان 12

فینال باشگاههای ایران(جام قدس)

جــمعـه 4 خـــرداد 1369

گروه داوری : منوچهر نظری

 

بازی شمـــاره 31

استــقلال 0 --- پرسپولیس 1

گلها : رضا عابدیان 18

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 17 آذر 1368

گروه داوری : حمید خوشخوان

 

بازی شــــماره 30

استقلال 0 (2)  --- پرسپولیس 0 (4) (نتیجه در طول 120 دقیقه بازی 0-0 مساوی شد)

یک چهارم نهایی جام حذفی ایران

جمعه 19 اسفند 1367

گروه داوری : هادی دزفولی

پنالتی زنان استقـــلال: جعفر مختاری فر -- رضا حسن زاده

پنالتی زنان پرسپولیس: مجتبی محرمی -- یوسفی -- عاشوری -- کرمانی مقدم

 

 

بازی شــماره 29

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : جعفر مختاری فر 60 **** فرشاد پیوس 46

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 18 شـــهریور 1367

گروه داوری : محمد صالحی

 

بازی شماره 28

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 7 فروردین 1366

گروه داوری : بهمن بهلولی

 

بازی شماره 27

استقلال 0 --- پرسپولیس 3

گلها : شاهرخ بیانی 12( پنالتی) و 52 -- ناصر محمد خانی 62

نیمه نهایی قهرمانی باشگاههای تهران

یکشنبه 25 خرداد 1365

گروه داوری : منوچهر نظری

 

بازی شماره 26

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گـلها : پرویز مظلومی 59

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعـــه 15 مهر 1362

گروه داوری : حمید خوشخوان

 

باری شماره 25

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : بهتاش فریبـــا 87 **** غلامرضا فتح آبادی 10

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 17 دی  1361

گروه داوری : محمد صالحی

بازی خداحافظی محمد دادکان

 

بازی شماره 24

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 16 مهر 1360

گروه داوری : محمد صالحی

 

بازی شماره 23

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی دوستانه برای خداحافظی صفر ایرانپاک

جمعه 13 تیر 1359

گروه داوری : محمد صالحی

 

بازی شماره 22

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : غلامرضا فتح آبادی 42

بزرگداشت علی دانایی­فرد

جمعه 25 آبــان 1358

گروه داوری : هروس باغومیان

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

این بازی تا دقیقه 75 یک بر صفر به سود استقلال دنبال می شد

که با یورش تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین ، بازی نیمه تمام ماند

 

بازی شماره 21

استقلال 1 --- پرسپولیس 2

گلها : حسن روشن 85 **** صفر ایرانپاک 15 و 34

بازی برگشت پنجمین دوره لیگ تخت جمشید

جمعه 18 آذر 1356

گروه داوری : آدولف پورکاپ از آلمان

 

بازی شماره 20

استقلال 3--- پرسپولیس 0

گلها : محرم عاشوری 45 -- حسن روشن 83 -- سعید مراغه چیان 88

بازی رفت پنجمین دوره لیگ تخت جمشید

یکشنبه 18 اردیبهشت 1356

گروه داوری : شوایلر از آلمان

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

 

بازی شماره 19

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : هادی نراقی 26 **** علی پروین 40

بازی برگشت  چهارمین دوره لیگ تخت جمشید

جمعه 2 مهر 1355

گروه داوری : جک تیلور از انگلستان

 

بازی شماره 18

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : مسعود مژدهی 20  **** محمود خوردبین 85

بازی رفت چهارمین دوره لیگ تخت جمشید

چهارشنبه 27 اسفند 1354

گروه داوری : محمد صالحی

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

 

بازی شماره 17

استقلال 0 --- پرسپولیس 2

گلها : جهانگیر فتاحی 22 -- اسماعیل حاج رحیمی پور 38

بازی برگشت سومین دوره لیگ تخت جمشید

جمعه 25 مهر 1354

گروه داوری : هاشم حکیم از هندوستان

 

بازی شماره 16

استقلال 3 --- پرسپولیس 1

گلها : غلامحسین مظلومی11و 62 -- مسعود مژدهی 47 **** صفر ایرانپاک 53

بازی رفت سومین دوره لیگ تخت جمشید

جمعه 5 اردیبهشت 1354

گروه داوری : محسن زمانی

 

بازی شماره 15

استقلال 1 --- پرسپولیس 2

گلها : غلامحسین مظلومی 60 **** صفر ایرانپاک 50 -- اسماعیل حاج رحیمی پور 70

بازی برگشت دومین دوره لیگ تخت جمشید

چهارشنبه 27 آذر 1353

گروه داوری : محسن زمانی

 

بازی شماره 14

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : حسن روشن 88

بازی رفت دومین دوره لیگ تخت جمشید

شنبه 4 خرداد 1353

گروه داوری : رودلف شرر از سوئیس

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 13

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : علی جباری 70 **** همایون بهزادی 46

بازی برگشت اولین دوره لیگ تخت جمشید

یکشنبه 18 آذر 1352

اخراج : محمدرضا عادلخانی از استقلال

گروه داوری : رودلف شرر از سوئیس

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 12

استقلال 0 --- پرسپولیس 6

گلها : همایون بهزادی 50 و 90 و 86 -- ایرج سلیمانی 45 و 56 -- حسین کلانی 32

بازی رفت اولین دوره لیگ تخت جمشید

جمعه 16 شهریور 1352

گروه داوری : نیکولای پتریچیانو از رومانی

 

بازی شماره 11

استقلال 1 --- پرسپولیس 0

گلها : محمدرضا عادلخانی 3

بازی دوستانه( چهارجانبه جام اتحاد)

جمعه 25 خرداد 1352

اخراج : همایون بهزادی از پرسپولیس

گروه داوری : داوود حیدری

 این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 10

استقلال 2 --- پرسپولیس 0

گلها : علی جباری40 و 87

بازی باشگاههای تهران برای راهیابی به لیگ تخت جمشید

جمعه یازدهم اسفند 1351

گروه داوری : داوود نصیری

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 9

استقلال 0 --- پرسپولیس 2

گلها : صفر ایرانپاک 50 -- حسین کلانی 89

بازی برگشت قهرمانی باشگاههای تهران

پنجشنبه 3 فروردین 1351

گروه داوری : پایا واسیلی از یونان

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 8

استقلال 1 --- پرسپولیس 4

گلها : علی جباری 75 **** حسین کلانی 43 و 90 -- صفر ایرانپاک 56 -- محمودخوردبین 75

بازی رفت قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 15 بهمن 1350

گروه داوری : داوود حیدری

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 7

استقلال 1 --- پرسپولیس 1

گلها : غلامحسین مظلومی 30 **** صفر ایرانپاک 90

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 28 خرداد 1350

گروه داوری : بهرام اف از شوروی

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 6

استقلال 3 --- پرسپولیس 0 (نتیجه در طول بازی : 1- 1)

گلها : عباس مژدهی 75 **** حسین کلانی 2

قهرمانی باشگاههای تهران

یک شنبه 27 دی 1349

اخراج : محهدی لواسانی از استقلال -- حسین کلانی و همایون بهزادی از پرسپولیس

گروه داوری : ارشد برازنده -- کمک ها : علی الهی و حسین سلیم آبادی

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

این بازی تا  دقیقه 75 با نتیجه 1بر1 دنبال می­شد که

بازیکنان تیم پرسپولیس در پی اعتراض به اخراج کلانی و بهزادی

زمین را ترک کردند و بازی در نهایت 3 بر 0 به نفع استقلال اعلام شد

 

بازی شماره 5

استقلال 3 --- پرسپولیس 2

گلها : جواب قراب 73 -- کارو حق وردیان 87 -- عباس مژدهی 88 **** علی پروین 7 -- حسین کلانی 23

بازی دوستانه

جمعه 3 مهر 1349

گروه داوری : ارتو طغرل دیلک از ترکیه

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 4

استقلال 3 --- پرسپولیس 0 ( نتیجه در طول بازی:1-0 به سود استقلال)

گلها : غلامحسین مظلومی 9

قهرمانی باشگاههای تهران

جمعه 17 بهمن 1348

اخراج : عزیز اصلی از پرسپولیس

گروه داوری : ابوالقاسم حاج ابوالحسن -- کمک ها : علی الهی و مهدی مجمع

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

این بازی تا دقیقه 82 با نتیجه 1بر0 به سود استقلال دنبال می­شد

که به علت مردود شدن گل خوردبین و اخراج عزیز اصلی از بازی

تیم پرسپولیس میدان را ترک کرد و در نهایت

تیم استقلال با نتیجه 3 بر صفر برنده اعلام شد.

 

بازی شماره 3

استقلال 3 --- پرسپولیس 1

گلها : احمد منشی زاده 8 -- علی جباری 44 -- کارو حق وردیان 88 **** ناظم  گنجاپور 72

قهرمانی باشگاههای تهران فصل(48-47)

جمعه 31 مرداد 1348

اخراج : رضا وطنخواه از پرسپولیس

گروه داوری : ابوالقاسم حاج ابوالحسن -- کمک ها : حسین سلیم آبادی و پور امید

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 2

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی برای معرفی نماینده ایران به آسـیا

جمعه 20 دی 1347

گروه داوری : بهادر خان از پاکستان -- کمک ها : ارشد برازنده و ابوالقاسم حاج ابوالحسن

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد

 

بازی شماره 1

استقلال 0 --- پرسپولیس 0

بازی دوستانه

جمعه 16 فروردین 1347

گروه داوری : عبدالرضا موزون -- کمک ها : ارشد برازنده و ایرج نیک رفتار

این بازی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:تاریخیچه ,دربی, | 18:55 | نویسنده : عارف بساکی |

باشگاه رئال مادريد يکي از موفق‌ترين باشگاه‌هاي اروپا و جهان مي‌باشد و به انتخاب فيفا موفق‌ترين تيم قرن بيستم به شمار مي‌آيد.

اين باشگاه در سال 1902 تاسيس شد. کلمه‌ي رئال در زبان اسپانيايي به معني سلطنتي مي‌باشد و اين لقب را شاه آلفونسو در سال 1920 بر اين تيم نهاد، همچنين در همان سال شکل يک تاج نيز بر روي آرم اين باشگاه قرار گرفت.

تيم رئال مادريد از همان افتتاح تا کنون به صورت سنتي پيراهن سفيد را به عنوان پيراهن اول اين تيم انتخاب کرده است.

رئالي‌ها بازي‌هاي خانگي خود را از سال 1947در ورزشگاه برنابائو با ظرفيت 44/81 نفر برگزار مي‌کنند. بر خلاف بسياري از باشگاه‌هاي اروپا، اين باشگاه متعلق به اعضايش است و توسط‌ آنها اداره مي‌شود.

رئال مادريد از نظر درآمد، با گردش مالي سالانه 5/549 ميليون يورو ثروتمند ترين باشگاه جهان است و با ارزش ترين تيم هاي ورزشي جهان به ارزش 2.5 ميليارد يورو متعلق به اين باشگاه مي‌باشد.

باشگاه رئال مادريد يکي از پرطرفدارترين باشگاه‌هاي در سراسر جهان مي‌باشد.

کهکشاني‌ها تا کنون به ليگ دسته دوم اسپانيا سقوط نکرده‌اند و از زمان تاسيس تا کنون در ليگ اول اسپانيا (لاليگا) توپ زده‌اند.

رئال مادريد سال‌هاست که در لاليگا از تيم هاي قدرتمند محسوب مي‌شود و رقيب اصلي‌ اين تيم نيز بارسلونا مي‌باشد.

ديدار سنتي دو تيم بارسلونا و رئال مادريد، به ال کلاسيکو معروف است.

رئال مادريد با به دست آوردن 80 عنوان رسمي يکي از موفق‌ترين باشگاهها‌ي اروپايي به شمار مي آيد.

در طول دهه‌ي 1950 اين باشگاه خود را به عنوان يک قدرت هم در فوتبال اسپانيا و هم در فوتبال اروپا معرفي کرد.

اين تيم موفق به کسب 32 عنوان لاليگا، 19 کوپا دل‌ري، 9 سوپرکاپ اسپانيا و 10 قهرماني ليگ قهرمانان اروپا و چندين و چند عنوان ديگر شده است.

رئالي‌‌ها در دهه‌ي 80 يکي از بهترين دوران هاي خود را داشتند و يکي از مهمترين تيم‌ها درآن زمان بودند رئالي‌ها که به کرکس ها معروف بودند درآن دهه موفق به کسب دو جام يوفا، 5 قهرماني اسپانيا، 1 قهرماني جام اسپانيا و 3 قهرماني سوپر کاپ اسپانيا شدند.

رئال مادريد از کرکس‌ها تا کهکشاني‌ها

رئالي‌ها در اوايل دهه هشتاد، وضعيت چندان مناسبي نداشتند و نتوانستند لاليگا را فتح کنند تا اينکه گروهي از بازيکنان ليگ اسپانيا به اين تيم آمدند و موفقيت‌هاي زيادي براي تيمشان به ارمغان آوردند.

يک روزنامه نگار اسپانيايي عنوان کرکس ها را به خاطر 5 بازيکن استثنايي اين تيم از جمله؛ ميليونر تراگوئنو، مانوئل سانچز، مارتين وازکوئز، ميشل دميخل پاردخا براي اين تيم انتخاب کرد. اما اين تيم رويايي و گروه کرکس ها در اوايل دهه 90 و باجدايي 1 ميلي‌بوتراگوئنو، مارتين وازکوئز و ميشل از هم پاشيد.

در سال 1996، لورنسو سانز مدير باشگاه تصميم گرفت تا فابيو کاپلو را به عنوان مربي تيم انتخاب کند.
گرچه دوران مربيگري کاپلو تنها يک سال طول کشيد، اما آنها توانستند عنوان قهرماني را کسب کنند و بازيکناني چون روبرتو کارلوس، پدراگ مياتوويچ، داور شوکر و کلارنس سيدورف براي تقويت تيمي که خود بازيکناني چون رائول، فرناندو هيرو، ايوان زامورانو و فرناندو ردوندو را داشت به تيم اضافه شدند.

در جولاي سال 2000 فلورنتينو پرز به عنوان مدير باشگاه انتخاب شد. وي در وعده‌هاي انتخاباتيش قول برطرف کردن بدهي‌هاي سنگين باشگاه، افزايش امکانات و مدرن کردن باشگاه را داده بود.

رئال مادريد از کرکس‌ها تا کهکشاني‌ها

البته اصلي‌ترين وعده ي او امضاي قرارداد با لوئيز فيگو ستاره ي آن زمان بارسلونا بود. در آن زمان بود که پرز با صرف هزينه‌هاي سنگين، تيمي را شکل داد که به خاطر داشتن ستارگان بزرگ در سراسر جهان به کهکشاني‌ها معروف شد.

بازيکنان بزرگي مانند زيدان، رونالدو، کارلوس، رائول و بکهام که با هدايت ويسنته دل بوسکه تيم کهکشاني‌ها را تشکيل مي‌دادند.

رئال مادريد از کرکس‌ها تا کهکشاني‌ها

در سال 2006 بود که رامون کالدرون به عنوان مدير جديد رئال انتخاب شد. کالدرون بلافاصله کاپلو را مجدداً به عنوان مربي تيمش برگزيد. کهکشاني‌ها که چند سالي بود دستشان از جام کوتاه مانده بود، با آمدن سرمربي ايتاليايي بار ديگر موفق به فتح لاليگا شدند.

اما با اين قهرماني کاپلو فقط يک فصل در اين تيم ماند و مجدداً اخراج شد. رئالي‌ها فصل بعد نيز موفق شدند به عنوان قهرماني لاليگا دست يابند که کسب دو جام پي در پي براي اولين بار در طي 18 سال گذشته بوده است.

در ژوئن سال 2009 و پس از 2 سال ناکامي تيم و برکناري کالدرون ، پرز مجددا رياست باشگاه را در دست گرفت. او دو باره شروع به خريد بازيکنان بزرگ کرد. وي ابتدا کاکا از ميلان را به تيم ملحق کردو سپس کريستيانو رونالدو را از منچستر يونايتد با قراردادي به ارزش 96 ميليون يورو خريداري کرد.

کهکشاني‌ها با وجود ستاره‌هايي مانند رونالدو، کاکا و آلونسو نتوانستند با هدايت مانوئل پيگيريني جامي را کسب کنند و او هم برکنار شد.

در سال 2010 با ملحق شدن مورينيو به تيم روح تازه‌اي در رئال دميده شد و آقاي خاص فوتبال موفق شد براي کهکشاني‌ها 3 جام کسب کند.

مورينيو در سال 2010 با شکست بارسلونا در فينال جام حذفي اسپانيا موفق شد اولين جامش را کسب کند. در سال 2011 نيز با غلبه بر بارسلونا، آقاي خاص با کهکشاني‌ها قهرمان لاليگا شد.

در سال 2013 کارلو آنچلوتي با قراردادي 3 ساله جايگزين مورينيو شد. او در کنفرانس روز بعد انتخابش زيدان را به عنوان دستيارش انتخاب کرد.

در اول سپتامبر 2013 آنچلوتي با خريد گرت بيل ستار وقت باشگاه تاتنهام رکورد تازه‌اي در تاريخ نقل و انتقالات فوتبال به جا گذاشت.

کهکشاني‌ها با هدايت آنچلوتي موفق شدند در سال 2014 قهرمان رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا شوند و دهمين قهرماني در اين رقابت‌ها را براي باشگاه به ارمغان بياورند.
بعد از اين قهرماني رئالي ها باز هم شروع به جذب ستاره‌هاي فوتبال کردند و کيلور ناواس، توني کورس و خامس رودريگز که در جام جهاني 2014 نمايش فوق العاده‌اي داشتند را به تيم اضافه کردند.

کهکشاني‌ها که در حال حاضر در نيم فصل دوم رقابت‌ها لاليگا به سر مي‌برند يکي از مدعيان اصلي قهرماني در لاليگا و ليگ قهرمانان به شمار مي آيند.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:آشنايي ,با ,تاريخچه ,باشگاه, رئال مادريد, | 18:54 | نویسنده : عارف بساکی |

باغ و کوشک امیرآباد در 5 کیلومتری غرب بیرجند واقع است و به امیرمعصوم‌خان شیبانی تعلق داشته. قدمت آن به اوایل دوره قاجاریه بازمی‌گردد. در ساخت این بنا، معماری اسلامی به همراه نماد‌های سنتی ایرانی کار شده است.

فرم طبقه اول بنا به تبعیت از طبقه همکف، به شکل چلیپایی (فرم متقاطع) طراحی و ساخته شده و هماهنگی و نظم چشمگیری را به کل مجموعه بخشیده است. در تزئینات این بنا تجملات زیادی به کار برده نشده و این سادگی به همراه هماهنگی و نظم، نگاه بازدیدکننده را بیشتر به خود جلب می‌کند.

درختان انار و میوه‌‌های گوناگون، کاج‌‌ها و گل‌‌های زینتی فراوان، طراوت و خرمی این باغ بزرگ و مشجر را فراهم آورده‌اند.هم‌اکنون این باغ و ‌عمارت در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته و بخش‌‌هایی از آن به کتابخانه، دانشگاه، موزه، سفره‌خانه و چایخانه سنتی اختصاص یافته است.

باغ امیرآباد

باغ امیرآباد


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:باغ ,امیرآباد, | 18:39 | نویسنده : عارف بساکی |

اسلاميه‌، شهرى است در بخش مرکزي شهرستان فردوس (استان خراسان جنوبي‌). جمعيت اين شهر در سال 1385 شمسي‌، 5,247 نفر بوده است.
موقعيت
شهر اسلاميه، در 34 درجه و 2 دقيقه عرض جغرافيايي شمالي و 58 درجه و 13 دقيقه طول شرقى و در ارتفاع 1330 متري از سطح دريا قرار گرفته است. اين شهر در 5 كيلومتري شمال شرقي شهر فردوس و در مسير جاده فردوس-مشهد واقع است.

نام‌گذاري
پيش از پايه‌گذاري اين شهر، «باغو» (که در لهجه محلي، معادل باغان است که همان باغ‌ها معنا مي‌دهد) معرف اين محدوده بوده‌است. دليل اين نام‌گذاري اين بود که در گذشته باغ‌هاي مردم فردوس در اين محل قرار داشته و در واقع محل اقامت تابستاني اکثر آنها نيز همين باغ‌ها بوده است. لذا مردم فردوس نام «باغو» (باغها) را در برابر «شهر» (که همان فردوس و محل اصلي زندگي آنان مي‌باشد) استفاده مي‌کرده‌اند. نام« باغو» به مرور از رواج افتاد و در حال حاضر به جز عده معدودي (که اکثراً معمرين فردوسي هستند) ديگر از اين نام استفاده نمي‌شود. نام «اسلاميه» در بعضي از نقشه‌هايي که پيش از زلزله سال 1347 از منطقه تهيه شده بود، مندرج است. اين نام بر خياباني که امروزه کمتر مورد استفاده است، نهاده شده بود.

پيشينه
اسلاميه در سال 1329 شمسى‌ که روستايى بيش نبود، تنها داراي 221 نفر سکنه بود. اين شهر تا پيش از زلزله سال 1347، به صورت دو آبادى مقصودآباد و بهشت‌آباد از ييلاقات فردوس به شمار مى‌رفت و جمعيت ساكن ثابت چنداني نداشت. پس از زلزله که با تخريب کامل فردوس همراه بود، يکى از علما و روحانيون بزرگ خراسان، مرحوم دانش سخنور که در آن زمان در فردوس از محبوبيت بالايي برخوردار بود، مردم فردوس را ترغيب به مهاجرت به اين منطقه و ساخت شهر جديد فردوس در محل فعلي اسلاميه نمود. به ‌اين ترتيب، تعدادي از مردم فردوس به اين منطقه مهاجرت کردند ولي بخش عمده مردم در محلي که در نزديکي شهر قديمي ساخته شده بود ساکن شدند.

اسلاميه از گذشته به سبب برخورداري از باغ‌هاي زيبا، محل گردشگاهى اهالي فردوس به شمار مى‌آمد. خيابان طويلى که آب در دو طرف آن جاري بود و چنارهاي کهنسال آن را سيراب مى‌کرد، زيبايي خاصى به اين نقطه ييلاقى داده بود.

پوشش گياهى طبيعى محل شامل کلپوره‌، شاه‌تره‌، درمنه‌، پودنه و گياهان مرتعى است و جانوران وحشى از جمله گرگ‌، شغال‌، روباه‌، خرگوش‌، کبک و سينه‌سياه در پيرامون آن زندگى مى‌کنند.

اسلامیه

اسلامیه

اسلامیه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:اسلامیه, | 18:38 | نویسنده : عارف بساکی |

عشق‌آباد شهری است در بخش دستگردان شهرستان طبس استان خراسان جنوبی  ایران.
جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با 4741 نفر بوده است.
در كمتر از دويست سال پيش در منطقه اي كه به جلگه دستگردان معروف بود ، شايد اثري از آبادي به نام عشق آباد يافت نمي شد . روزي شخصي به نام خدابخش رمضان چاله را حفر نمود و از آن آب استخراج نمود . باتوجه به بالا بودن آبهاي زير زميني براي اين كار زحمت زيادي نكشيد . وي با همان آب در محلي كه اكنون شهر عشق اباد را تشكيل مي دهد شروع به كشاورزي نمود و بر اثر علاقه اي كه به اين كار داشت از آن قنات كوچك روستايي ساخت كه مركز بخش و سپس شهر عشق اباد را تشكيل داد . البته در اين منطقه روستاهايي با قدمت زياد وجود داشت كه به دلايلي نتوانستند مركزيت بخش را به خود اختصاص بدهند . از جمله اين روستاها مي توان به موارد زير اشاره كرد : هودر ،‌بادام تك (که در آن زمان که عشق آباد مرکزیت را بدست آورد خالی از سکنه بود و خرابه‌ای بیش نبود)، سريك ، ميان آباد ( يكي از روستاهايي كه مناسب براي مركزيت بخش بودو از لحا ظ جمعیت هم از بقیه روستاهای اطراف جمعیت بیشتری داشت ولی به دلیل تعصب بیجا بزرگان یا به اصطلاح ریش سفیدان واملاک داران مبنی بر اینکه موجب شلوغی می‌شود یعنی اول مرکزیت به میان آباد پیشنهاد شد ولی همین بزرگان روستا نپذیرفتند )‌، دستگردان ، ملوند ، دلاكوك ، پاشنه دران ( بنا به بعضي روايات در قديم در اين منطقه شهري وجود داشته كه هم اكنون در زير ماسه هاي روان مدفون شده است .) و ….. به هر حال هم اكنون شهر عشق اباد كه از تركيب شهر عشق اباد و محله هاي زيرك آباد ، حاجي آباد و ميان اباد تشكيل شده جمعيتي بالغ بر بيش از 4700 نفر را تشكيل مي دهد .

عشق آباد


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:عشق آباد, | 18:32 | نویسنده : عارف بساکی |

پولکی یکی از سوغاتی‌ها و شیرینی‌های معروف اصفهان است. طرز تهیه ی این شیرینی ساده است، شما نیز به سادگی می توانید آن را در منزل تهیه کنید:

● پولکی زعفرانی

مواد لازم:

ـ شکر :یک پیمانه (۱۵۰ گرم)
ـ آب :۲۱‎/ پیمانه (۸۰ میلی لیتر)
ـ سرکه ی انگور: ۴۱‎/ پیمانه (۴۰ میلی لیتر)
ـ زعفران (حل شده در آب جوش) : ۱ قاشق سوپخوری (۱۴ میلی لیتر)
▪ روش تهیه

شکر، آب و سرکه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر آب شود. سعی کنید مواد را روی حرارت، زیاد هم نزنید.
زعفران را اضافه کنید. برای امتحان آن می توانید کمی از آن را با قاشق روی یخ بریزید، اگر مایه سریع گرفت و حالت شکننده پیدا کرد، پولکی آماده است.
آن را از روی حرارت بردارید. با یک قاشق سوپخوری روی کاغذ آلومینیومی که از قبل چرب کرده اید، بریزید تا سرد شود.
ـ نکته

اگر پولکی زیاد روی حرارت بماند، مزه تلخی به خود می گیرد و اگر زمان کمی روی حرارت بماند، ترد و شکننده نمی شود.
اکنون تنها کاری که باید انجام دهید، شکستن و میل کردن آن با چای است.( کاری که بسیاری از همشهریان بنده بدان عادت دارند).
پولکی اصفهان

پولکی اصفهان


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:پولکی, اصفهان, | 11:46 | نویسنده : عارف بساکی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سه صفر هشتاد